Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Omaani olen teettänyt kaksi letkua juurikin teräspunosletkusta. NIppojen kanssa jotka käy suoraan paikalleen ilman rakentamista. Ei ole missään kohtaa jäykkää putkea välissä eli kait se sitten on viritelmä kun kokonaan on punosletkua. Hinta ollut 22-25e, toinen oli vähän pitempi niin siksi hieman kalliimpi.
    Tosin tuo sinun putki eroaa sillä että siinä on banjo toisessa päässä, mutta ei kait se kummosta tekniikkaa vaadi että puristaako sinne kierrettävän nipan tai banjon.

    Comment


      No, katsotaan mitä ahdin on syönyt ja tehdään johtopäätökset sen pohjalta.

      Comment


      • Lähtökohtaisesti B6:ssa ei ole samanlaista tukkeutumisongelmaa kuin b5:ssa
        Miksi ei ole? samanlailla se makaa pituudeltaan vaakatasossa ahtimen päällä.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja -03 tq Näytä viesti
          Miksi ei ole? samanlailla se makaa pituudeltaan vaakatasossa ahtimen päällä.
          Voin toki muistaa väärin, mutta eikös B6:ssa juurikin ko. ongelmien takia siirretty tuloputki kauemmas pakosarjasta ja ahtimesta, ja väliin lämpösuojapelti. Oli miten oli, tarvittavat toimenpiteet tehdään jos mahdollinen puutteellinen voitelu syy tuhoon.

          Comment


          • Joo, voi olla että jotain hifistelyä on sillä puolen ollut.

            Comment


            • mulle kelpaa vanha sit halkaistavaksi taas. Ei vaan ole heittää ideaa ilmoille vaan ideaa syystä, sry, paitti liian pieni ö-paine jossain vaiheessa. Toi ongelmahan on voinut olla jo osittain olemassa kesällä paremmissa keleissä.

              Tarkistaisin ton vanhan risan ahtimen kans et ö-paineet on ok moottorissa + ahtimen öljynsyötön luona.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja repsa Näytä viesti
                mulle kelpaa vanha sit halkaistavaksi taas. Ei vaan ole heittää ideaa ilmoille vaan ideaa syystä, sry, paitti liian pieni ö-paine jossain vaiheessa. Toi ongelmahan on voinut olla jo osittain olemassa kesällä paremmissa keleissä.

                Tarkistaisin ton vanhan risan ahtimen kans et ö-paineet on ok moottorissa + ahtimen öljynsyötön luona.
                Ei taida liietä halkaistavaksi ellei ole aivan päreinä :). Varmaan ahtimestakin näkee jos voitelun puutteeseen kuollut, luulisi aika paljon öljykarstaa yms. olevan. Jos näin niin sitten toki siihen liittyvät osat syyniin.

                Comment


                • Ittellä on ollu samoja ongelmia,Mutta oma aeb ei tykännyt pannukakun pois ottamisesta/huohotin suodattimen asennuksesta. vaan laajakaista mittari rupes näyttää kohtuu laihoja arvoja sen jälkeen.Tiedä sitte mistä johtuu.Venttiili takasi ja taas oli afr kohdillaan.

                  Comment


                    Karkaa se huohotusilma harakoille eikä pysy "järjestelmässä". Tartteis tehdä myös ohjelma muutos jos tuollasia ratkasuja tekee.
                    Viimeksi muokannut MikaSS; 4.2.2012, 13:57.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja jaskaz Näytä viesti
                      Ittellä on ollu samoja ongelmia,Mutta oma aeb ei tykännyt pannukakun pois ottamisesta/huohotin suodattimen asennuksesta. vaan laajakaista mittari rupes näyttää kohtuu laihoja arvoja sen jälkeen.Tiedä sitte mistä johtuu.Venttiili takasi ja taas oli afr kohdillaan.
                      Odotetaan nyt rauhassa että mikä se ongelma tällä kertaa on ollut, kun mitä ilmeisimmin ei ole nyt jäätä syönyt.

                      Tuosta huohotushommasta ja siihen liittyen myös Mikan kommentista. Tulppasitko huolella esim. imuputken reiän kun teit tuon muutoksen? En ymmärrä miten voisi nimittäin mennä laihalle, jos MAF:n jälkeen imuputkeen otetaan vähemmän (mittaamatonta) ilmaa. (Ei sitä pannukakkua kannata pois ottaa, silläkin lienee jonkin sortin tehtävä.)

                      Mietitään nyt ihan järjen kanssa: Alipaineilla huohotus tapahtuu imuputkeen määrän x (jota ECU ei voi tietää), ja loput huohotetaan muualle. Ahdoilla kaikki huohotus tapahtuu normaalisti imuputkeen, mutta sitäkään määrää ei mitata eikä tarkasti voida tietää. Kyllä - kaikki huohotettu ilma on aikanaan MAF:n kautta mitattu, mutta mistäs kukaan tietää kuinka suuri osa prosentteina ei poistukaan pakokaasuna vaan huohotuksen kautta menee imuputkeen. Toki jonkin sortin arvioitu korjaus MAF-arvojen päälle kartoissa voi olla (?). Jos tuon huohotuksen nappaa ulos, niin moottorihan saa täsmälleen sen ilmamäärän minkä MAF kertoo eikä yhtään enempää. Miksi siis mentäisiin hoikalle? Tai miksei lambdakorjaus voisi tätä pientä heittoa korjata?

                      Voin toki olla väärässä, mutta omani on toiminut normaalisti vaikka ylipaineilla huohotus ei olekaan ollut johdettuna imuputkeen.

                      Comment


                      • Eikös tätä laihoille menon mahdollisuutta spekuloitu jo tässä aiemmin... eli jos huohotus on ulkoilmaan niin sitä kautta voi myös imeä ilmaa imusarjaan ohi mittauksen alipaineilla ajellessa, pancake ahdistaa varmaan paikallaan ollessaan mutta jos se on poissa niin enemmän pääsee...?

                        Comment


                          No onhan sitä kaikkea spekuloitu, mutta ainakin tuo beekutonen huohottaa jossain määrin imuputkeen jo alipaineilla - ts. näin ollen kaikissa tilanteissa.

                          Comment


                          • Huohotuskaasut eivät juurikaan vaikuta seokseen, koska ne ovat pääasiassa vesihöyryä ja muita pakokaasuja. Toki jonkin verran palamatonta polttoaineen ja ilman seostakin siinä on, mutta jälleen sekään ei vaikuta palotapahtumaan, koska se ei ole puhdasta imuilmaa.

                            PCV-venttiilin funktio on toimia huohotuskaasujen sijoitusta ohjaavana toimilaitteena. Turbovehkeessä pitää ahtopaineilla oltaessa ohjata huohotuskaasut eri osoitteeseen kuin imusarjaan. Yleensä tämä paikka on imuputki ennen ahdinta.

                            Huohotuskaasujen työntäminen imuilman sekaan on merkittävä päästöihin liittyvä toimenpide, mutta moottorin toimintaa se ei paranna millään tavoin, päinvastoin. Jos huohotusjärjestelmä poistetaan käytöstä, ei sen oikein tehtynä pitäisi millään tavoin vaikuttaa seoksiin. Mikäli se seoksiin vaikuttaa, on jotain siis tehty väärin. Moottorit, joissa imuilman määrää mitataan ja polttoaineen syöttöä ohjataan siihen perustuen, ovat herkkiä imupuolen vuodoille. Tästä syystä suosittelen tarkistamaan kaikki MAFfin jälkeiset osat, mikäli seokset muuttuvat. Etenkään imusarjaan menevää letkua ei voi jättää avoimeksi, vaan se pitää tulpata.

                            Comment


                            • Selvennetäänpä vielä tilannetta silloin kun huohotus ahtopaineilla turbon imuun on katkaistu sen estämiseksi että jäätä ei pääsisi muodostumaan:

                              Eli kun tuo huohotus letku irroitetaan turbon imupuolelta ja jätetään avoimeksi ulkoilmaan (turbon imun puolella kyllä tietysti tukitaan letkun liitos kohta) niin tällöin tämän letkun kautta on yhteys imusarjaan ilmamäärä mittarin ohitse, tällä reitillä on huohotuksen venttiili mutta se on myötä suuntaan (-sen tarkoitushan on estää ahtojen karkaaminen takaisin imupuolelle).

                              Pancake on sen verran pienillä tiehyeillä että se todennäköisesti aikalailla rajoittaa virtauksia, mutta jos se on poistettu niin reitti on ainakin avoimempi... Tuota irroitettua letkua ei voi tukkiaakan koska tällöin ahtopaineilla ajettaessa huohotuskaasuilla ei olisi mitään reittiä pois...

                              Eli tuon avonaisen letkun kautta päässee x määrä mittaamatonta ilmaa imusarjan alipaineilla ajettaessa koneeseen, tuon x määrän suuruutta en osaa arvioida mutta jotain se teoriasssa on...

                              Comment


                                Teoriassa ilmaa voisi karata mainitsemastasi syystä ja näin ollen seokset olla aavistuksen hukassa alipaineille mennessä. En tiedä miten muissa, mutta ainakin omassani tyhjäkäynnillä (jolloin ymmärtääkseni alipaine on suurimmillaan ja huohotus pienimmillään ts. otolliset olosuhteet ko. ongelmalle), huohottaa pannukakulta edelleen ulos, eikä ime ilmaa sisään. Jos painaa lisää kaasua, alipaine imusarjassa laskee ja samalla huohotus lisääntyy -> ts. ei pitäisi mitenkään alkaa imeä ilmaa tuota kautta.

                                Comment


                                  Voi morjens. Turbiinista puuttuu yksi siipi. Saattaapi selittää vinkunan ja sen että kompurasiipi viistänyt muutakin kuin ilmaa. Kevyttä klappiakin on, joka suuntaan tietysti. Mutta hei - ei ollut jään aiheuttamaa tällä kertaa. Ahdin lähtee huomenna osaavampiin käsiin tutkittavaksi, selviää sitten tarkemmin mikä on ns. juurisyy.

                                  Kuvat kertonevat kaiken tarvittavan: Turbiini, Kompressori.

                                  Comment


                                  • Ei varmaan ainakaan kannata lottoa tehdä lähiviikkoina. Itse saattaisin jo tuossa vaiheessa harkita väliaikaisesti vaparileiriin liittymistä. :)

                                    En kyllä ole ennen tuollaista akselia vielä nähnyt vaikka muutamakymmenen 1.8T ahdistinta tullut irroiteltua. Tässä taisi olla vielä orkkis pakosarjakin?
                                    Viimeksi muokannut Terppo; 8.2.2012, 00:21. Perustelu: typo

                                    Comment


                                      Orkkis pakosarja kyllä. Alustava spekulointi oli että hyrrä ollut huonosti tasapainossa ja/tai tuossa siivessä hiusmurtumua johtuen valmistusvirheestä tai jostain aiemmasta tärskystä.

                                      Comment


                                      • Nyt on pakko sanoa että helpotti itseäni, kun selvis ettei ainakaan jääongelmasta ollut tällä kertaa kyse. Säikähti vähän kun ensiksi luki ongelmasta, kun kerennyt jo tuudittautua siihen uskoon että tänä talvena ei tarvi turboa vaihtaa kun painehuohotus täälläkin päästetään pihalle.

                                        Comment


                                          Ahtimen korjaaja voi toki halutessaan kommentoida tarkemmin, mutta vaihtoon meni kutakuinkin kaikki sisuskalut. Syyksi epäillään joko liian suurta lämpötilaa tai vierasesinettä turbiinilla. Näin ollen turbiinin ottopuoli on kärsinyt, joka on johtanut hiljalleen laakerivaurioon, ja lopulta esim. voimakas kuormitustilanne aiheuttanut akuutin vaivan eli kuvissa näkyvät vauriot.

                                          Bensapumppu oli heikossa jamassa kesällä/syksyllä, joka on toki voinut vaikuttaa seoksiin ja sitä kautta johtaa korkeaan pakolämpöön.

                                          Comment


                                            Vanhaa jäi vain laakeripesän runko ja O-rengas takalevyn ja laakeripesän väliin. Tasaisesti sulanut pakosiipi ei välttämättä ole epätasapainossa, mutta kun siitä puuttuu yksi siipi, on tilanne toinen. Juuri tämä oli katkaissut tämän kamelin selän. Kompurapuolelle tuli karvanverran isompi siipi, kun kotelon pinnat oli vaurion myötä muotoiltu uudestaan. Tuskin tehossa tuntuu..

                                            Hyllyn päällisiksi mukaan lähti vanhat vaurio-osat, joten throphy-osasto laajenee.

                                            Comment


                                              Kuten eräässä tv-sarjassa sanottiin; "racing osia".

                                              Comment


                                                Joo, noi "racing" osat pitää laittaa pleksijalustalle tähän tyyliin: Klick!

                                                Comment


                                                  Isäni liittyi BEX-moottorin voimin jäännielijöiden joukkoon. Auto oli tapahtumahetkellä mekaanisesti täysin vakio ja koskematon. Yksi ahtimen siipi mutkalla ja ääni oli kuin klapia harvateräseen sirkeliin työntäisi.

                                                  Onneksi Markus oli jo viime keväänä toimittanut vaihtoahtimen. Auto on jo siis ajossa. Saat Markus tulevina viikkoina kolme uutta aihiota.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    Eikös se ollut vielä niin, että BEX:issä oli se parempi huohotusjärjestelmä?

                                                    Comment


                                                    • Sama kun BFB:ssä, pancake -venttiili venakopan takana jne., eli parempi noihin vanhempiin verrattuna. Mutta ei ilmeisesti tarpeeksi parempi.

                                                      Comment


                                                      • Voisiko tuohon auttaa TDistä tuttu huohotinvastus tohon imuputkeen? Laittaa vaikka virrat virtalukon takaa tai jotain? BMWllä on ainakin semmonen 45 asteen kulmassa oleva joka sopis hyvin ton Forgen imuletkun kanssa ja Passatissa on ihan 90 asteen kulmassa oleva joka sopis vissiin suoraan aluperäisen 90asteen putken tilalle mikä tulee imuletkuun.
                                                        nimimerkillä: 2 ahdinta viime talvena (k03 & K04)

                                                        Comment


                                                          Tosiaan kuten Jarkko tuolla aiemmin jo kertoi, minunkin autossani ahdin pääsin syömään jäätä ja yksi siipi mutkalle.

                                                          Harmi juttu kun en aiemmin lukenut tätä ketjua ja suorittanut huohotin putkiston puhdistusta. Oli nimittäin sinne kertynyt aika paljon ryjää eikä vähiten siksi että putki on ollut maalattu myös sisäpuolelta eikä maali tunnu kestävän huohotushöyryjä. Maali oli irtoillut ja yhdessä muun kertyneen töhnän kanssa näytti aika samalta kuin J.S.P:n kuvissakin (Viesti 102 http://jpou.kuvat.fi/kuvat/ ).

                                                          Tuohon huohotinputken töhnään vesihöyry mukavasti tarttuu ja kylmällä jäätyy. Kun putkessa oleva jää sitten auton ollessa pysähdyksissä sulaa moottorin lämmöstä tippuu vesi imuputken mutkaan aivan turbon imuaukon suulle. Vedestä muodostuu pieni lammikko joka taas jäätyy kun moottori jäähtyy. Siinä on valmis pommi irtoamaan jossakin sopivassa vaiheessa ja loppu onkin jo kaikkien tiedossa.

                                                          Tekemällä huohotinputkeen "vesilenkin" alaspäin ja sijoittamalla sinne alas vedenerottimen saattaisi ongelma ratketa (vesi kertyisi sinne kuten viestissä 104 on tehty ja tuo viestin 127 ratkaisu olisi jo loistava). Toisaalta siihen voisi syntyä otollinen paikka putken umpeen jäätymiselle. Myös tuo viesteissä 101 Ja 102 esitetty ja ehkä Toyotan käyttämä "verkko" turbon imuaukolla olisi oiva ratkaisu, sitäkin harkitsimme.

                                                          Itse päädyin ainakin toistaiseksi ratkaisuun, jossa huohotukset ohjataan talvella ulos auton alle. Kesällä sitten taas palataan ympäristöystävällisempään alkuperäisen huohotushöyryjen kierrätykseen.

                                                          Uskoni "jumalamoottoriin" ei tästäkään horjunut. Syytän vain itseäni kun useimmille autoille tarpeellista huohotusputkiston "syyshuoltoa" ei ole tullut kertaakaan tehtyä vaikka autolla on jo ikää kohta 8 vuotta ja ensimmäinen 100 000 km täyttyy tuota pikaa. Tähän tietenkin on vaikuttanut se että autohan on "melkein uusi" ja vasta sisäänajon verran ajettu.

                                                          Loppuun vielä suuri kiitos Jarkolle, kunnostettu varaturbo oli hyllyssä ja melkein saman tien paikallakin ja auto taas liikenteessä.

                                                          Comment


                                                            Tutun näköisiä mutkasiipiä pojilla, aijai. Itsellä loppui tuon huohotuksen kanssa usko kun ei se paranneltu (BFB/BEX) huohotus ja vieläpä uusista osista kasattuna estänyt ongelmien syntymistä. Harkitsin jonkun lämpösuojan vetämistä putkien päälle ja kaveriksi vastukset, mutta tuskinpa tuokaan planeettaa täysin tuhoaa jos ylipaineilla huohottelee kovimpien pakkasten yli ulkoilmaan. Minulla tuo viritelmä on sellainen, että normaalihuohotuksen ottaa käyttöön noin minuutissa kun säät sallivat - ja sama toisin päin.

                                                            Tämän kertaisen vaurion syy ei ole vielä selvä enempää kuin mitä ylempänä todettu, eli liikalämpö (tukketunut katti ja/tai hyytynyt b-pumppu) ja/tai vierasesine turbiinissa. Ehjätty turbo saapui (kiitos Markukselle erittäin nopeasta toiminnasta ja hyvästä palvelusta!) ja Mikko J lyö paikoilleen heti kun kerkiää, ja tutkii samalla mahdollisia syitä.

                                                            Comment


                                                            • En jaksa uskoa tuohon bensapumppujuttuun.. Mikäli pumppu olisi alkanut jätättämään, olisi oman arvioni mukaan seokset romahtaneet niin, että sen olisi kyllä huomannut täydellisenä puutumisena. Jos kuitenkin jollain maagisella tavalla bensantuotto olisi pudonnut vain juuri sen verran, ettei maksimipaineeseen olisi tuotto aivan riittänyt, olisi kyllä tuhoa todennäköisesti ollut aivan muualla kuin pakolämmön aiheuttamana ahtimessa.. Mikäli se olisi tuhoa tuottanut mihinkään siis.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X