Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olis nyt tarkoitus tämä remppa hoitaa kotikonstein kuntoon. Väännellään pihdeillä siivet suoriksi. Eipä siellä Merkkipajallakaan parempia välineita taida olla? Vai onko? Veljen kanssa tänään juttelin kun oikaisi minun vanhan ahtimen itselleen, hyvin on toiminut. Viimeksi ajelin monta kuukautta siivet mutkalla, joten eiköhän ne ainakin paremmaksi tule.
    Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:55.

    Comment


    • Jos kotikonstein aiot niin pari juttua... ahdinta ei ole pakko edes irroittaa vaan sen saa jotenkin halkaistua paikallaankin... siipiä ja niitä pihtejäkin pitää kuulemma lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella...

      Comment


        Joo siitä oli juttua että ehkä voi onnistua paikallaankin. Onko tuosta lämmityksestä jotain faktaa? Täällä ainakin väännelty kylmiltään pari kierrosta teippiä pihtien ympärillä?
        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:54.

        Comment


          IMO parempi olla kirurgin koulutus jos ahdin paikallaan lähtee korjailemaan ja haluaa vielä hyvän lopputuloksen ;). Tilaa on kuitenkin aika vähän.

          Kyselin aiemmin mainitusta turbohuollosta voisiko siiven väännellä itse takaisin, mutta totesi että ei kannata lähteä siihen - voi toki olla oma lehmä ojassa, mutta uskoisin tuon silti pitävän paikkansa jos ei työtä tehdä asianmukaisin menetelmin ja välinein. Ottaen huomioon ahtimen kierrosnopeuden, aika pieni mutka siivessä ja/tai epätasapaino tekee ikävää pidemmällä aikavälillä.

          Itsekin ajelin viime talvena pari kuukautta siivet mutkalla. Ahtimen keskiosa koristaa nykyisin kirjahyllyä. Eli: jos kyseessä on 200tkm rullattu K03 - hävittävää ei paljon ole kunhan nyt ei isompi palasia päädy koneeseen. Arvokkaampien hyrrien kanssa jättäisin homman ammattilaisille jos ei ole varma mitä tekee.

          Comment


          • Aikalailla juuri noin kuin dumo kirjoittaa... aattelin vaan että kun lopputuloksesta ei ole mitään varmuutta itse tehden niin eipähän tarvi tehdä niin paljon töitä ahtimen irroituksineen ja takaisin laittoineen huomatakseen että silti viheltää... eli jos sen ahtimen irroittaa niin silloin veisin sen jo ammattilaisen käsiinkin.

            Comment


              Sunnuntaijumpan tulos. Ahdin paikoillaan, koeajo suoritettu ilman vihellystä.
              Äkkiä lämpimään talliin takas.

              Comment


              • Olisiko tuollaisesta vanhemman laitteen huohotuksesta mitään ideaa tähän uudempaan? Mikä esim 5 dieselistä löytyy. Johdettu imusarjasta keräyssäiliöön, josta vielä öljypohjaan.
                Attached Files

                Comment


                • Riku: Taitaa olla jää sinullakin erittäin todennäköinen vaihtoehto. Melkein uskaltaisin sanoa että ainoa vaihtoehto. Ellei sitten ilmanputsarikotelon "väärälle puolelle" ole jäänyt kivenmurikkaa, MAFin ritilä irronnut, huohotinjärjestelmästä irronnut muovinpaloja tai jotain muuta erittäin mystistä :). Tai ahdin ole ollut kiinalainen kopio tahi Bilteman turpoagregaatti.
                  Kieltämättä tuli mieleen tuo jää. Ahdin oli ihan KKK:n valmiste.
                  Nyt taas pintakaasulla kiihdyttäessä (kylmänä) päästää ihme vinkauksen (resonanssin) pienillä kierroksilla... Tuo ahdin oli ihan uusi KKK, jonka laitoin heinäkuulla :/ Ei varmaan 10tkm vielä takana tuolla. Tuo paloja luovuttanut ahdin päästi suunnilleen samanlaisen vingahduksen.
                  Tuota esiintyy ehkä pari kertaa kiihdyttäessä kylmällä koneella, sitten häipyy.

                  Comment


                  • sitku niitä kerääntyy tarpeeks paljo niit risoi ahtimia niin voitteha jalostaa niitä tähän tyyliin :



                    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/kkk-ahdinkoriste/

                    eivaan, asiastakin : se huohotuksen siirto voi olla järkevintä - tai muuttaa huohotusputki eristetyksi ja lämmitetyksi ettei sinne pääse alunalkaenkaan kerääntymään kosteutta.

                    verkko voi olla siinä mielessä hazardi että jos sen huonosti sinne laittaa tai käyttää huonoa verkkoa on se jääklimppi ja verkko siellä kompurasiiven ympärillä.

                    Comment


                      Marko: Tutun näköinen ahdin, onkohan tuo sen jonka myin sinulle "ehjänä" ;). Hajosi sentään omia aikojaan (öljyt karkasivat ahtimelta katille), eikä jääpalaan kuten nämä K04:t.

                      Comment


                      • Tuo on kyllä hieno! Vois tehdä itsekin yhdestä ahtimesta tuollaisen, niitä kun on hyllyssä jo kaksi ;)

                        Comment


                          Nyt on Audi taas ajossa. Ahdoilla huohotus tapahtuu nyt moottorin takana olevalta pannukakkuventtiililtä ulkoilmaan katin yläpuolella. Ei mitään vaikutusta ajoon. Ainoa haitta on kevyt ei niin miellyttävä huohotustuoksu kun pysähtyy esim. valoihin. Pitänee jatkaa tuota putkea pidemmälle auton alle ja pelkääjän puolelle. Tyhjäkäynnillä huohotus tuosta rööristä on kyllä erittäin pientä.

                          Lisäksi laitoin varmuuden vuoksi tuon lumi"ritilän" ilmanottoon (jostain syystä minulla ei sitä ollut), sekä uuden öljykorkin.

                          Katsotaan miten nyt kestää.

                          Comment


                          • Mites on ulkoilmaan huohotukset pelannut?
                            -kun tuosta pannukakkuventtiililtä turbon imuletkulle lähtevän letkun irroituksesta olen tässä semmoista tajuillut että siinähän saattaa käydä niin että kone imee ilmamäärämittarin ohitse ilmaa imusarjan alipaineilla josta seuraa että laihalle ainakin teoriassa voisi mennä?

                            Comment


                              No ainakin siinä mielessä toiminut erinomaisesti että ei ole ahdin hajonnut. Eikä myöskään huohottimen ja/tai välijäähdyttimen jäätymisestä johtuvaa yli -10C pakkasilla tapahtuvaa täydellistä puutumista kylmänä lähtiessä. Tuntuu muutenkin että pelaisi paremmin, tiedä sitten jos ylipäätään kosteus, kylmä ilma ja "majoneesi" jotenkin ahdistaisivat.

                              Ihan oikea pohdinta, mutta tuo ei ole ongelma koska MAF-ahdin haitariputkeen menevä putki on tietysti tukittu, synteettinen viinipullon korkki sopi siihen kuin nenä silmään. Huohottimen puolella taas on parikin takaiskuvenaa ennen imusarjaa, eli ongelmaa ei synny.

                              Oikeastaan ainoa haitta tähän mennessä on ollut se, että tulee hieman käryä sisätiloihin kun pysähtyy. Tosin siitä pikku tuoksahduksesta tietää että huohotin ei ole jäässä ;). Toki voisi vetää pitkän letkun pidemmälle auton alle, mutta siinä taas jäätymisriski lisääntyisi.

                              Comment


                                Millä estät ettei imusarjaan imetä niiden takaiskujen läpi ilmaa huohottimesta?

                                Comment


                                • Niin ainakaan BFB ja BEX koneissa ei reitillä ole kuin yksi takaisku ja sekin niinpäin että imusarjaan päin pääsee ilmaa tuosta irroitetusta pancaken letkusta ohitse ilmamäärämittarin, se on tietysti eri asia että paljonko sitä ilmaa tuolta kulkee mutta se tässä juuri kiinnostaisikin...

                                  Comment


                                    Tässä kuva huohotusjärjestelmästä AVJ:ssa, en muista onko eroa BFB/BEX: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Huohotin/Huohotus.pdf . Ylhäällä oleva osa on kiinni venakopassa ja pannukakussa T-liittimellä, jossa tosiaan ei taida olla minkään sortin takaiskua.

                                    Tarkemmin mietittynä tuo on ihan validi kysymys, koska juurikin alipaineilla huohotus tapahtuu pääosin imusarjaan eikä tuossa systeemissä ole yksikään takaisku kieltämättä virtausta pannukakulta imusarjan suuntaan estämässäkään (en kyllä ole testannut päästääkö pannukakku ilmaa läpi jos imee tuolta puolelta, luultavasti kyllä). Näin ollen tosiaan teoriassa voisi irrotettuna imeä mittaamatonta ilmaa alipaineilla, kun muuten imisi sen MAF:n jälkeen mitattuna.

                                    Käytännössä tilanne tuntuisi olevan silti ongelmaton. Tiedä sitten onko minulla enemmänkin vikaa tuossa, mutta tyhjäkäynnilläkin hönkii pancakesta. Huohotus sitä kautta on erittäin pientä (juuri sormella tuntee ja nenällä haistaa), mutta virtaussuunta kuitenkin ulos. Siitä kierroksia nostaessa alipaine imusarjassa laskee ja huohotus lisääntyy, joten muillakaan rundeilla ennen ahtojen nousua ei pitäisi ongelmia olla. Ilmeisesti huohotusta venakopasta ja kampikammiosta tulee tyhjäkäynnillä enemmän kuin imusarja alipaine jaksaa todella ohuista (ja luultavasti likaisista) letkuista imeä.

                                    Oli miten oli, kyllähän tuo huohotuksen päästäminen ulos ainakin periaatteessa sotkee seoksia - ahdoillakin päästetään jo mitattua ilmaa ulos. Onneksi on lambda säätämässä, ja kevyt rikkaalle meno nyt ei konettakaan tapa.

                                    Comment


                                    • Sen verran on kuvassa eroa (BFB/BEX:iin) että imusarjasta lähtee oma letkunsa suoraan tuonne T-haaralle jossa yhdistyvät venttiilikopan/pancaken ja öljynsuodattimen jalan suunnat, eli ei mene tuon "suction jet pumpun" läpi vaan sille on omat letkunsa.
                                      Huohotuksen takaiskuventtiili tuossa imusarjalta lähtevässä letkussa tuon T-haaran puoleisessa päässä kuten ilmeisesti kuvassasikin, tuo venttiilli ilmeisesti rajoittaa virtausta myös myötäsuuntaankin?
                                      Pancakeventtiilin toiminta/tarkoitus ei ole kyllä oikein minulle auennut mutta siitä imaistaessa se tuntuisi rajoittavan imua imusarjaan päin, muista suunnista imaistessa tai puhallettaessa ei mitään vaikutusta ja mitä sitä sitten tarkemmin tutkiskelinkin niin paine kummastakaan suuntaa ei ainakaan voi venttiiliä sulkea joten voi olla että tuo pancakekin tuota imua ohi MAFfin rajoittaa...?

                                      Comment


                                        Tänään vaihdoin ahtimen toisen kerran tänä talvena. Jospa taas ensi talveen selvitään tällä. Nyt tosiaan on noita K04:sia 2 kpl, että voi toinen olla aina huollossa ja toinen ajossa. Kyllä nää on hyviä pelejä!
                                        Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:54.

                                        Comment


                                          Nyt jumalauta menee hermot. Ahdin teki tänään taas temput: Kuva 1, kuva 2.

                                          Jotta vältytään ns. "tyhmiltä kysymyksiltä":
                                          Ajo-olosuhteet ja tapahtumakuvaus: Ulkolämpötila noin -17C. Auto roikassa 2h. Heti startin jälkeen tuntui tukkoiselta, mutta muuten noin 2km matkalla rauhallisesti ajaen kauppaan tuntui normaalilta. Takasintulomatkalla noin 1km jälkeen hieman nopeampi lähtö valoista (ei kuitenkaan kaasu pohjassa), jäähdytysnesteen lämmöt arviolta 60C. Pidon menetys ja hyvin pian armoton ujellus. En muista ehdinkö vaihtaa kakkoselle. Ujeltaa saman tien kun yrittääkin nousta ahdoille.

                                          Huohotus, joka muuten johdettaisiin imuputkeen, on johdettu ulkoilmaan ensimmäisistä pakkasista lähtien. Ilmanputsarin ns. lumisuojaverkko on paikoillaan ja ehjä. Putsarikotelossa ei lunta/jäätä.

                                          Lopputuloksen näkee kuvista. Kompurasiipien johtoreuna/etureuna ei näytä tai tunnu vääntyneeltä, mutta ahdin on autossa joten hankalahko tutkia. Tuntuu kuin ropelli olisi ennemminkin ottanut kiinni kompuran koteloon. Ja silti - klappia ei ainakaan kohmeisilla sormilla tuntunut.

                                          Kertokaahan joku mikä prkl tuossa on? Alkaa hieman usko loppua.

                                          Comment


                                            laakerointi kaput. Siipi nojaa koteloon. Olisi mielenkiintoista tutkia vika. Onko öljy ehtinyt ahtimelle saakka, että olisi voidellut.

                                            Comment


                                              Kyllä varmasti aletaan jo huumorintajua kysymään..

                                              Comment


                                                Onko roikka lohko vai sätelylämmitin (ts. vesi vai öljylämmitin)? Minkä viskositeetin öljyt?

                                                Comment


                                                  Markus: Kuulostaa kohtalaisen uskottavalta. Toisaalta ahdin kuitenkin pyörii sormella pyörittäen normaalisti enkä tosiaan klappia tuntenut.

                                                  Aki: Joo ei oikein enää huumorintaju meinaa riittää, joutui eilen hillitsemään itsensä ettei pajavasaralla laittanut hyrrää uuteen uskoon.

                                                  Jarkko: "Säteily" eli ns. öljypohjalämmitin, öljyinä pari vk sitten vaihdetut 5W40 Diamondit. Voi olla että kiihdytin liian nopeasti koneen lämpöihin nähden näin jälkiviisaasti ajatellen - vaan luulisi että öljy ollut jo kohtalaisen juoksevaa tuossa vaiheessa.

                                                  Comment


                                                    En jotenkaan jaksa uskoa, että öljy ei turbossa kierrä kunnolla, jos moottorin lämpötila on 60 astetta ja sätelylämmitintä on käytetty. Kyseessä on kuitenkin tehtaalta tullut laite öljynkierroltaan, siihen ei turpon vaihto vaikuta. Purkaahan tuo pitää, päivittele tilannetta, jos jotain selviää.

                                                    Comment


                                                      Lämpötila saattoi olla alle tuon, en muista katsoinko mittaria ennen vai jälkeen vinkunan - mutta joka tapauksessa ihmettelisin jos öljy ei olisi useamman tunnin säteilylämmityksen ja 3km taajama-ajon jälkeen notkistunut. Tietysti jos öljykanavassa on jotain mikä ei sinne kuulu... Ahdin yritetään saada ensi viikolla irti.

                                                      Comment


                                                        Onkos tässä muuten vielä alkuperäinen öljynmenoputki? Saattaa kuulua nuihin turhien kysymyksien kategoriaan..
                                                        Viimeksi muokannut bonus; 3.2.2012, 14:16.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viesti
                                                          Onkos tässä muuten vielä alkuperäinen öljynmenoputki? Saattaa kuulua nuihin turhien kysymyksien kategoriaan..
                                                          Enpä ole enää varma tuosta, kun välissä on vaihdettu koko moottorikin. Oli miten oli, erityisesti jos kyseessä on voiteluun liittyvä ongelma, pitää putki vähintäänkin rassata.

                                                          Comment


                                                            Ei ole kummonen sijotus käydä hydrauliliikeessä teettämässä teräspunosletku sinne alkuperäsen tilalle. Taitaa ihan jonku 22-25e maksaa.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                                                              Ei ole kummonen sijotus käydä hydrauliliikeessä teettämässä teräspunosletku sinne alkuperäsen tilalle. Taitaa ihan jonku 22-25e maksaa.
                                                              Lähtökohtaisesti B6:ssa ei ole samanlaista tukkeutumisongelmaa kuin B5:ssa, mutta ehdottomasti tuo pitää tutkia ja poissulkea.

                                                              En missään tapauksessa korvaisi alkuperäistä linjaa sinne päin olevalla viritelmällä. En oikein usko että yksikään hydrauliliike tekee tällaista parilla kympillä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X