Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tässä vihdoin kuvat siitä mihin kuntoon tuo pääsi:
    http://dumo.kapsi.fi/Audi/K04%20rikki/Kompura.JPG
    http://dumo.kapsi.fi/Audi/K04%20rikki/Turbiini.JPG

    Comment


      #32
      Aika karun näköistä. Mulla oli mutka kahdesta kohtaa halki, päittäisvälystä, laakerointi rikki ja siipiin osunut kanssa. Ei kumminkaan vinkunut vielä noin paljoa mitä Tuomon turbo.

      Oli sitten maffikin ihan öljyssä jostain syystä. Liekkö ollut huohotusjärjestelmä tukossa jään takia ja sitten huohottanut sinne. No onpahan sekin putsattu nyt.

      Comment


        #33
        Se mikä tuossa dumon tapauksessa on jokseenkin outoa, ettei kattilta löytynyt yhtään metalli silppua, vaikka siitä oli oli isokin pala lohjennut.

        Comment


          #34
          Outoa kaiken kaikkiaan. Tiedä sitten miltä näyttää kun vilkaisee kattia toiselta puolelta. Ihan hyvin tuntuu vielä hengittävän tosin.


          OT: Nauratti tuossa kun kovasti vinkataan että audien kanssa hyvä olla aina "touhutonni" varalla. Itsellä kolmas kerta 1,5 vuoden sisään kun touhutonni ei riitä kertaluonteiseen remppaan - ja tuo pätee vaikka unohdetaan, että joka kerta on ottanut sen verran päähän että autoa on aina jotenkin päivitetty samalla (joka on välillä tuplannut kustannukset). No, sen verran on osaa vaihdettu että jos tuon joskus myy voi vuosimalliksi laittaa noin 2008 ja kilometreistäkin vähentää 200tkm ;).

          Comment


            #35
            Osaatko dumo kertoa, mitkä osat pitää marmorilta hakea että saa siirrettyä tuon pancaken tuonne koneen taakse vai onnistuuko vakio-osia modaamalla?

            Comment


              #36
              Luultavasti löytyy osanumerot vielä jostain, täytyy kotikoneelta etsiä kun sinne pääsen. Varaosasoftastakin toki näkee.

              Kyllä sen varmasti pystyy virittelemään ilman suurempia hankintoja, mutta "OEM bolt-on" konversioon tarvitaan se koneen kyljessä kulkeva metalliputki ja pari kumista käyrää. Itse pancake on sama. Harkitsin itsekin tuota osien modaamista, mutta ei ollut sopivia tarpeita saatavilla ja tuli eBaysta vastaan jostain purettuna juuri oikeat osat.

              Comment


                #37
                Tässä osanumerot joita koneelta löytyi:
                06B103213T, 06B103221G, 06B103493M, 06B133989A

                Ihan sattumalta tuli esim. tällainen täyssetti vastaan eBayssa sopuhintaan:
                http://cgi.ebay.com/ebaymotors/01-05...-/270666228720
                Ja toinen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-PA...#ht_500wt_1182
                Osanumerolla (tuo ensimmäinen on se putki) hakemalla löytää ihan kiitettävän valikoiman. Kannattaa myös katsoa mitä maksaa vaikkapa Tepolla.

                Comment


                  #38
                  Mikä helvetin idea tuolla pancakella on. Taas oli kerännyt vettä kahden viikon aikana niin paljon, että sai kaataa pois. Sama hajota tuohon koko systeemiin.

                  Onko tuohon jotain mahdollisuutta kokonaan jättää pois vai mitä tuo tekee tuossa koko huohotusjärjestelmässä? Tietääkö joku oikeasti mikä idea tuossa koko osassa on ja miten sen toiminta vaikuttaa tuohon huohotukseen?

                  Mitenkäs jos pistää tuon huohotuksen suoraan ilmaan ja tulppaa tuon reiän tuosta ilmanputsarinputkesta? Alkaako se antamaan vikakoodia. Alkaa palaa nimittäin käpy tuon kanssa kun pitää kahden viikon välein olla kaatamassa vesiä pois.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                    Mikä helvetin idea tuolla pancakella on. Taas oli kerännyt vettä kahden viikon aikana niin paljon, että sai kaataa pois. Sama hajota tuohon koko systeemiin.

                    Onko tuohon jotain mahdollisuutta kokonaan jättää pois vai mitä tuo tekee tuossa koko huohotusjärjestelmässä? Tietääkö joku oikeasti mikä idea tuossa koko osassa on ja miten sen toiminta vaikuttaa tuohon huohotukseen?

                    Mitenkäs jos pistää tuon huohotuksen suoraan ilmaan ja tulppaa tuon reiän tuosta ilmanputsarinputkesta? Alkaako se antamaan vikakoodia. Alkaa palaa nimittäin käpy tuon kanssa kun pitää kahden viikon välein olla kaatamassa vesiä pois.
                    http://en.wikipedia.org/wiki/PCV_valve

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
                      Ei ole tuo PCV valve? PCV on eri osa?

                      Comment


                      • #41
                        No tehtävä on sama kuin tuossa artikkelissa. Pannukakku vakioi huohotusjärjestelmään kohdistuvaa imun määrää. Tässä tapauksessa kun huohotus on ohjattu turboa ennen niin isoilla ahtopaineilla imu on suurempi ja sitä tuo venttiili rajoittaa jotakuinkin samoin menetelmin kuin tuossa artikkelissa on selvitetty.

                        Comment


                          #42
                          Onko tuota mahdollista kiertää? Jos pistää huohotuksen suoraan ilmaan ja tulppaa tuon putsarin reiän? Onko tuosta jotain haittaa?

                          Comment


                          • #43
                            Mulla on nyt noin kun meinaat. Muutenkin siistitty kaikki " turha " pois. Huohotinletkun päässä oleva suodatin möhnässä ja aamuisin jäässä. + - 0 siis. Ei pönttöäkään välissä. Tollanen pitäs tilata: http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373
                            Niin ja haisee kuvottavalle nuo huohotuskaasut jos puhaltaa auton alle.

                            Comment


                              #44
                              Eli ojasta allikkoon. Sama tilata ebaysta romut, että saa tuon venttiilin siirrettyä taakse ja testata josko se ei jäätyisi siellä sitten... Ei järkeä miten paska tuo systeemi voi olla.

                              EDIT: Niin ja pitänee vuorata tuo venttiili jollakin kunnon suojauksella, että ei jäätyisi. Kunnon kerros kaikkea mikä estää sen saamasta viimaa :D
                              Viimeksi muokannut sv; 23.12.2010, 10:27.

                              Comment


                              • #45
                                En tiedä tarviiko sitä uudempaa mallia sen kummemmin vuorata. Melko lämpösessä paikassa :) En kyllä nää mitään estettä koittaa jättää pois sitä venttiiliä välistä ?! Tuskin se ahdin nyt imee konetta tyhjäksi öljystä XD

                                Comment


                                • #46
                                  Ite nuita huohotus letkuja ja putkia irrotellu ja putsaillu.. melko paskasia ollu kaikki.. ja ovat kyllä makian hintasia marmorilta..

                                  Ite aattelin laittaa ton remontin jälkeen maskisuojaa ettei tonne puhalla niin kylmää ilmaa. Mahdollisesti laitan myös sen "sälekaihdin" jäähdyttimen umpeen jollon viima ei puhalla suoraa siihen turbon alueelle missä se pancakekin on.. Eihän esim. AEB:ssä ole tämmöistä härveliä, niin eiköhän tuo voi olla näin talvella kiinni ilman, että paikat lämpenevät turhan paljoa.. Vai?

                                  edit:
                                  jotain kuvia remontista, tosin paska laatusia ja hätäseen kännykällä räpsästy.. http://picasaweb.google.com/jptuhkan...OD64v7Az4PBZQ#

                                  Comment


                                    #47
                                    Itsellä on ainakin toistaiseksi (kop kop) toiminut letkujen rassauksen ja tuon pancake-systeemin uusinnan/päivityksen jälkeen.

                                    Comment


                                      #48
                                      ...ja ois pitänyt näemmä olla hiljaa. Ilmeisesti taas jäätä ahtimessa, vinkuu huolella.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Oletko dumo kurkannut ahtoputkiin ennen ja jälkeen coolerien, että löytyykö jäätä?

                                        Comment


                                          #50
                                          Jätän tutkimukset siihen osaan mitä voi tehdä parkkiruudussa autoa nostamatta. Juuri nyt tutkimassa ahtimen imupuolta mitä tuosta nyt näkee purkamatta enempää. Vinkunahan siis alkoi noin 20km matka-ajon jälkeen kun päästi ahdoille mutkassa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Eipä jäänyt kysymyksille sijaa. Kuva puhukoon puolestaan, vaikka onkin epäselvä ja kännykällä otettu.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #52
                                              No nyt on jo todella palojon huonoa onnea pelissä :(

                                              Comment


                                                #53
                                                Osanottoni. Toivottavasti se joulurauha siitä laskeutuu kuitenkin.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ihan käsittämätöntä kuinka huonoja autoja sitä on edes valmistettu. Katsoiskohan naapurit pahalla jos kävis potkimassa joulun kunniaksi tuon hieman kompaktiin kokoon.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mika L:n kanssa keskusteltiin asiasta, että miksi juuri tämä vika ilmenee tällä K04 ahtimella ja juuri jälkiasenteisena? Muista en ole kuullukkaan kyseisiä vikoja,toistaiseksi.

                                                    Voisi olla viisasta laittaa tuohon huohotuslinjaan catch can setuppi ja toivoa, että lämpimän huohotusilman mukana tuleva vesi-öljyseos jäisi keruusäiliöön. Vaikkakin ei se varmasti kokonaan kyseistä ongelmaa tule pysyvästi poistamaan, ehkä!?
                                                    Koska se luultavimminkin tekee edelleenkin hieman jäätä imuputkeen lämpöisen ilman johdosta :(

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyllä noita käsittääkseni on sattunut sekä K03 että K03s setupeille myös (ks. esim Petrin viesti viime talvelta ketjun alusta). Kompuran siivet on tosi pehmeää materiaalia näissä bonsai-ahtimissa. Melkein harkitsin että olisin käsin taivuttanut oikeaan muotoonsa kun ei paloja puutu (tuolla tosin varmistaisi että kohta niitä paloja puuttuu ja niitä voi taas etsiä coolereista).

                                                      Itse hahmotan tapahtumaketjun näin: Kostea huohotusilma kulkee tuon pannukakkuvenan läpi ja tuo sinne kosteutta. Alipaineilla matka-ajossa mennessä huohotus on tuolle puolelle varsin pientä, ja matka-ajossa ajoviima jäähdyttää kivasti. Välissä auto parkkiin ja venttiilissä oleva kosteus jäätyy. Pätkäajossa vielä kerrytetään hieman lisää kosteutta osin jäätyneeseen venttiiliin. Muutaman kerran kun tapahtuu sama, alkaa olla kivasti jäätä huohotussysteemissä ja "pannukakussa". Seuraavalla kerralla kuski onkin innostunut q-keleistä ja ajaa enemmän ahtojen puolella.

                                                      Pidemmän ajon jälkeen huohotus on varsin lämmintä, ja ahdoilla mentäessä koko huohotus tapahtuu tuon pannukakun kautta - samalla jäätä sulattaen, koska johonkin huohotuspaineen pitää päästä. Hieman ennen kotiin pääsyä (kuten tänään), viimeisessä q-mutkassa, ahdot nousevat noin 1,4bar ylipaineelle. Näin ollen huohotussysteemissä virtaus siirtyy pelkästään pannukakkuvenan kautta MAF-haitariputkeen. Lämmin höyry ja noussut paine irrottaa jääklöntin, ja vinhasti pyörivä ahdin ottaa sen syleilyynsä, päästäen sen jälkeen vienoa vihellystä.


                                                      Tuon huohotuksen sörkkimisen haasteena on mm. se, että mitattua ilmaa pääsee tällöin erityisesti ahdoilla mentäessä muualle kuin tarkoitus, eli pitäisi kompensoida seoksissa jotenkin. Itsellä on jopa käynyt mielessä jonkun sihdin laittaminen johonkin ennen ahdinta (esim. huohotuslinjan päähän), mutta eiköhän sekin jäätyisi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Niin onko nyt ollut kyseessä jokin kiinankopioahdin, kun nuo siivet ovat pehmoista materiaalia?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ei ole, valitettavasti. Alun perin tuo ahdin on LS-Cartecilta ostettu, 100% varmuudella aito KKK. Edellistalven seikkailujen jälkeen vaihdettiin LDS-turbon toimesta uusi keskiosa - olettaisin senkin olevan aito.

                                                          Eipä ne siivet tuossa vanhassa keskiosassa tunnu niin pehmeiltä (eli varmaan se vääntynyt siipi siksi tuntui taipuisalta että metalli väsynyt siinä tiimellyksessä). Oli miten oli, varsin ohutta alumiiniahan nuo ovat.

                                                          Ei taida muu auttaa kun viedä Audi samalle pajalle kuin viime talvena, ja lähettää samaan malliin LDS:lle tutkittavaksi.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ei saakeli... osanotot. Mulla jostain syystä tuo pancake kerää niin paljon vettä joka jäätyy että se ei pääse sieltä edes eteenpäin kuin klöntti on niin iso :)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kiitokset vertaistuesta, sitä tarvitaan :P

                                                              Nyt tässä illan pimetessä on käynyt mielessä että voisiko olla peräti niin, että tehon nostaminen lisää selkeästi taipumusta näihin ongelmiin, joka myös selittäisi miksei vakiopeleissä niin paljon näitä juttuja käy. Nimittäin jo K04 setupissa (hypoteettisesti tietenkin) tehoja on nostettu vakiosta AVJ:sta luokkaa 55-65%, ja tehokkaammissa versioissa hieman vähemmän. Ja vielä (oletettavasti) tärkeämpänä: Ahtopaineet nousseet 0,6-0,7bar -> 1,4-1,5bar.

                                                              Korjatkaa siis vääräksi, en nimittäin näistä mitään tiedä, mutta ajatustasolla käy järkeen: Alipaineilla ja varpaalla kaasua käyttäessä tilanteessa ei mitään eroa, jäätä kertyy jos on kertyäkseen. Vaan kun laitetaan täys hönkä päälle, ensinnäkin huohotusjärjestelmässä paine on kovempi, ja huohotus kohdistuu mahdollisesti osin/kokonaan jäätyneeseen pannukakkuun ja kumppaneihin. Toisaalta myös ilmamassa nousee helposti yli 50% korkeammaksi, jolloin MAF-turbo välillä on merkittävä alipaine (varsinkin jos ilmanputsari on tukkoinen). Seurauksena mahdolliset jääklöntit huohotuksesta irtoavat paljon mukavammin ja osuvat huomattavasti suuremmalla nopeudella ahtimeen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X