Eihän se marko vielä noin helposti audista luovu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viestiVain 160km, mää ajelin vastaavalla kuitenkin 3000km :D
Purettaessa imuputkesta löytyi noin desin kokoinen jäämöykky!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viestiEi tullut tätä päivitettyä, mutta tuossa oli akseli poikki ja siipi melko rusetilla. En usko, että tuolla kukaan montaa tuhatta olisi ajanut. Mutta vahinko oli jo tapahtunut, niin näin jälkeenpäin voi todeta että halvinta oli ajaa
Comment
-
Putsailin putket omastakin, laitan kuvat myöhemmin.
Pannukakussa oli hieman öljysakkaa, mutta enemmän pannukakun jälkeen.
Imutkessa vähän öljyvaahtoa, bypassin letkussa ei yhtään.
Eli diagnoosi: ei paha. Mutta ihan hyödyllinen kuitenkin.150tkm huoltoon tuo pitäis kuulua, kuten joku asian ilmaisi.
Lunta ei ollut ilmansuod.kotelossa, vaikkei lumiestettä olekaan. Fiksu kun se ilma lähtee suodatinkotelossa ylöspäin, jos lunta sinne pääseekin niin ei sula suodattimen päälle!
Huohottimen keruusysteemi pitäis kai virittää ihan varmuuden vuoksi linjan päähän ja tulpata imuputken reikä korkilla...
Tieto lisää tuskaa :)
Comment
-
Mä pidin yön dieselhuuhtelussa ja pulloharjaa perään.
Hyvä ketju kyllä tämä, lueskelin kaikki 9 sivua läpi joulunpyhinä, samaten tuon http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=77617
Siinä onkin kaikki mitä tarvii tietää 1.8T huohottimen sielunelämästä.Viimeksi muokannut kontio; 1.1.2013, 16:23.
Comment
-
Minkäslaisia ääniä päästelee ku on turbon siivet ottaneet osumaa? Nimittäin pari viikkoa takaperin autosta katos kaikki ahdot ku pääs kierrokset yli 3000, auto sulahti yön tallissa ja alko seuraavana päivänä olemaan normi vedot taas koneessa. Viikko tuosta ajelin n.100km siirtymän ja loppu kilometreillä alko koneesta ahtojen noustessa kuulumaan "vinguntaa". Vinkuminen on voimakkaimmillaan kierrosten noustessa nopeasti yli 500rpm polkasulla. Erillistä ahtopaine mittaria minulla ei autoon ole asennettuna. Vetoja autossa tuntuu olevan ihan entiseen tapaan, kuitenkin.
Comment
-
Vieras
Veikkaan joko ahtovuotoa tai siipiä solmussa. Itsellä piti joskus tämän sorttista ääntä siivet solmussa: http://dumo.kapsi.fi/Audi/Videot/22042010.mp4
Comment
-
Vieras
Jos vinkuna on suorassa yhteydessä hyrrän pyörimiseen eikä niinkään ahtopaineeseen, valitettavasti kyllä noin voi hyvin olla.
Comment
-
Vieras
Kyllä sen saa alkuun riittävässä määrin testattua ihan niinkin että haitariputki maffilta irti ja paineet siitä sisään. Varovasti ja maltillisesti nostaa vaan paineita (esim. max 1bar). Paineen pitäisi pysyä kohtuuhyvin vaikka ei olisi mitään tulpattunakaan - kunhan ei ole vuotoa missään. Liikaa/liian kauaa ei kannata paineistaa, ihan jo siitäkin syystä että öljyä päätyy katille.
Comment
-
Juu, katille asti öljyä ei päässyt ku kääryle onki jo laatikossa ja huomenna matkaa jonnekkin päin suomea. :) määränpäätä en oo vielä päättäny kenelle laitan huoltoon LDS:lle soittelin jo ja kyselin mut kattoa jos jostain lähempääki löytys. yksi siipi oli menny hiukkasen mutkalle. :/ sinänsä hyvin ettei palasia ole siivistä lähtenyt ja ehkä jopa pystyy kääntään suoraan. Jätän sen osan remontista kuitenki ammattimiehille. :D
Comment
-
Vieras
Voi, kunhan tietysti tukit sen imuputkelle menevän putken ensin. Itse järkeilin niin, että kun kerran tyhjäkäynnillä (jolloin imusarjan alipaine on suurin) huohottaa ulos myös tuota kautta, huohotuksen lisääntyessä ja toisaalta imusarjan paineen kasvaessa huohotusta tulee aina vain enemmän juurikin tuosta putkesta. Tämä siis toki myös perustuen huohotusjärjestelmän toimintaan kuten minä sen ymmärrän.
Pannukakkuventtiili kannattaa jättää paikoilleen. Muun lisäksi se taitaa toimia myös takaiskuventtiilinä tarvittaessa (?). Tietystikään suodattimesta putken päässä ei ole mitään haittaa. Eikä myöskään siitä että putken vetää kauemmas matkustamon ilmanotosta - esim. vähän paksummalla haitariputkella vaihdelaatikon taakse.
Mitään ongelmia en ole nyt kahtena talvena havainnut. Joskus huvikseni myös ajanut logia eri kanavista eri kuormitusasteilla, eikä mitään erikoista ole silmään osunut.
Comment
-
Mä otin pannukakun laatikkoon, tulppasin (viinipullon korkki+alumiiniteippi) sen turbolle menevän imuputken pannukakun kohdalta ja rei`itetty kerääjäsäiliö=saippuapullo pannukakun tilalle. Rei`istä höyry käytännössä menee ilmaan=liikennevaloissa matkustamoon. Ihan inhimillinen käry kuitenkin,ei mikään sietämätön.
editoitu: selkeytys
En ehkä ilmansuodatinta uskaltais laittaa, se suodatin kun tukkeutuu jostain muhjusta niin poks...
Kiinanpoikien kerääjätkin on vähän siinä samassa sarjassa. 30 eurolla saa Ebaysta.Viimeksi muokannut kontio; 23.1.2013, 13:54.
Comment
-
Yksi siipirikko lisää keskusteluun. Uusi turbo odottaa tiivisteitä ja sillä välin miettinyt tuota BEXin huohotusta, jos pannukakun jälkeen laittaisi tämän kaltaisen öljynkeräyssäiliön huohottimella niin mistähän löytyisi hyvä asennuspaikka ettei tuo ole heti jäässä talvella?
Comment
-
-
[COLOR=black]Nostan tämän keskustelun ajankohtaisena jälleen ylös ja muistutan B6/B7 1.8T autojen (BEX, BFB, AVJ, jne.) omistajia huohotusputkiston "talviasentoon" laittamisen tärkeydestä (ohjeet tässä ketjussa aiemmin). [/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]Arvatkaa harmittaako, unohdin syksyllä laittaa huohotuksen suoraan lautasventtiilistä auton alle meneväksi. Ja viime torstaina eli heti kun oli kymmenkunta astetta pakkasta alkoi profiilin autossa jo toinen turbo pitämään sirkkeliä muistuttavaa ääntä jos kaasupolkimella ottaa 450 Nm väännöt yli 2 500 rpm kierroksilla. No tulihan tällä turbolla ajettua (talvet huohotus auton alle) jo melkein 3 vuotta ja yli 140 000 km, mutta olisi se ilman tätä unohdusta varmaan vielä kestänyt ainakin toisen mokoman matkan. Onneksi Ihoden tallista löytyy hyllystä jälleen huollettu turbo joten ei kun se paikalle ja usvaa putkeen.[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]Kysymyksenä ennen asennuspuuhiimme ryhtymistä, että onko kukaan viritellyt turbon imuaukkoon sihtiä, joka estäisi näiden jääpalasten pääsyn siiville saakka tai olisiko näitä jopa jossakin myynnissä?[/COLOR]
Comment
-
Ei ole sihtiä mutta mä olen kaikista 1.8 ja 1.9tdi autoistani napannut imuputken viimeisen osan pois ja teipannut aukon kiinni talveksi. Näin ei ime jääkylmää vaan vähän lämpimämpää konehuoneen sisältä, ja huohotushöyryn aiheuttaman jääklöntin riski pienenee. Toki huohottimessa myös oem vastus,mutta se ei tuohon turbotuhoon auta.
Tdi-koneessa on tuo huohotusputki vähän erilainen kuin BEXissä ainakin,periaatteessa senkin sais jatkettua johkin auton alle mutta liitokset tulos sinne turbon kylkeen ahtaaseen paikkaan. Bexissä oli helppo tehdä se huohottimen "patentti"Viimeksi muokannut kontio; 25.1.2015, 22:27.
Comment
-
Nostetaanpa tärkeää.. Toinen ahdin on nyt siipi solmussa ajoneuvossa, jäätä läpi kovalla pakkasella sodankylän matkalla. Jos kolmannella kerralla mmuistaisi laittaa huohotuksen ulkoilmaan talveksi.
Minulla on nyt kaksi ahdinta, toinen BEX ja toinen modattu joissa on siipi mutkalla, toinen takakontissa ja toinen paikoillaan viheltämässä. Molemmat alle 5000 km ajettuja. Kolmantena yksi väljä BEX ahdin jossa pakopesä halki.
Voiko noista kahdesta oikaista siivet ja laittaa toisen paikoilleen, vai pitääkö vaihtaa koko siipipyörä?
Missä tämän voi teettää halvimmalla?
Haluaako joku ostaa auton tai ahtimia? :DViimeksi muokannut Jargo; 21.12.2015, 04:44.
Comment
Comment