Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
    En jaksa uskoa tuohon bensapumppujuttuun.. Mikäli pumppu olisi alkanut jätättämään, olisi oman arvioni mukaan seokset romahtaneet niin, että sen olisi kyllä huomannut täydellisenä puutumisena. Jos kuitenkin jollain maagisella tavalla bensantuotto olisi pudonnut vain juuri sen verran, ettei maksimipaineeseen olisi tuotto aivan riittänyt, olisi kyllä tuhoa todennäköisesti ollut aivan muualla kuin pakolämmön aiheuttamana ahtimessa.. Mikäli se olisi tuhoa tuottanut mihinkään siis.
    Juu, näinhän sitä on sanottu että suojaukset estävät moisen. Siinä vaiheessa kun pumppu alkoi kunnolla ääntää, oli arpapeliä riittikö soppa kiihdytyksissä vai tuliko täydellinen puutuminen.

    Comment


    • Täälläkin suunnitelmissa muuttaa tuo huohotus erilailla niin olisko jollain se pancake ventiili irti et vois mitata minkä kokoisen tulpan tarvii imuputkeen kun sen poistaa ?

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja mikkosp Näytä viesti
        Täälläkin suunnitelmissa muuttaa tuo huohotus erilailla niin olisko jollain se pancake ventiili irti et vois mitata minkä kokoisen tulpan tarvii imuputkeen kun sen poistaa ?
        Itse laitoin paremman puutteessa tuollaisen synteettisen viinipullon korkin, siitä voi päätellä mitan :). Itsellä siis moottorin peräpäässä toki tulppaus, mutta saman kokoinen taitaa olla imuputkessakin.

        Comment


        • Tallissa pitäisi olla yksi ylimääräinen, mittaan huomenna..

          Comment


            Nyt on taas ahdin paikoillaan ja Audi ajossa. Eipä sieltä mitään selkeää syytä ollut löytynyt mitä olisi koneesta voinu irrota - voisi sanoa valitettavasti. Katissa oli ollut pieni metallinkappale, mutta liekö sitten puuttuva siivenkappale hieman kutistuneena. Eipä tässä auta taas kun toivoa parasta ja pelätä pahinta :).

            Comment


            • Nopeasti mitattuna 20-21 mm on molemmat venttiilin lähdöt. Tuossa venttiilissä on molemmissa lähdöissä pienet kaulukset ja ne ovat n.21 mm ja putki osa on 20 mm. Mitatun venttiilin osanumero oli 06A 129 101 A.

              Comment


                Itsellä rupesi myös K04 vinkumaan. No eilen sitten nappasin ahtimen irti, Kappas vääntynyt siipihän se siellä. Kiikutin hyrrän tänään aamulla LDS-Turbolle kangasalle ja hain iltapäivällä oijottuna takas.
                Nyt ahdin takas paikallaan ja hienosti pelittää.

                Voin kyllä lämpimästi suositella tuota LDS-turboa palvelunlaadun ja hinnan suhteen.

                Comment


                  Onko se puhallin puntitettu tuon oikomisen jälkeen?

                  Comment


                    Ei.
                    Jos se siipi on suoristettu alkuperäiseen muotoonsa, niin ei kai se ole epätasapainossa?

                    Comment


                    • Jos en nyt ihan väärässä ole, niin kai se saattaa olla hieman epätasapainossa vaikka "alkuperäiseen" muotoonsa on väännetty ahtimen suurimpien kierrosnopeuksien alueella?!? Epäilen siis, että pienikin muutos yhden siiven asennossa muuttaa epätasapainoon..

                      Comment


                        Melko tarkka kaveri saa olla, että taittelee alkuperäiseen muotoon. Tämähän on toki täysin mutu-hommia, ennen kuin joku ottaa ja puntittaa tuollaisen. Voihan se toki olla, että epäpuntti on niin pieni tai muuten vaan sopivan suuntainen, ettei resonassia pääse syntymään käyttöalueelle tai se jää merkityksettömän pieneksi.

                        Comment


                        • Kuinkas paljon tuolla tuota resonanssia/heitto saa olla, ennen kuin osuu seinämään tai laakerit pettää?

                          Comment


                          • http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-for...nceptions.html nopea guuglaus

                            Comment


                              Tuosta voidaan olla sitten montaa mieltä, onko pienellä nopeudella ja hihnavetokoneella tehty tasapainotus riittävä. Itse en ota siihen sen enempää kantaa, kun en ole asian kanssa ollut tekemisissä.

                              Comment


                                Itse olen saanut erittäin hyvää palvelua sekä LDS:ltä että Fin-Turbolta. Jälkimmäinen toimitti korjatun ahtimen mukana tasapainotus/värinä-käyrän muistaakseni 150krpm-asti. Sinänsä toki näissä hommissa ei auta muuta kuin luottaa ammattilaisin, mutta silti tuollainen lisää uskottavuutta kun näkee omin silmin että hyrrä ainakin on ollut tasapainossa.

                                Comment


                                • No nyt mietiskelin ja muuttelin tuota huohotus järjestelmää.

                                  Otin tuon suction jet pump:n pois ja tulppasin kaikki kolme lähtöä, pancake pois, tulppa imuputkeen, letkulla huohotushöyryt konehuoneen alalaitaan ja lopuksi ilmanoton tunneli pois keulalta. Koeajolla ainakin kaikki pelas ok. Kysymys et onko tästä järjestelystä jotain haittaa ? Ainakin nyt ei pitäis huohotuksen sotkea enää mitään kun on suoraan ulkoilmaan...

                                  Comment


                                  • Onhan tuossa ylempänä asiasta spekuloitu... Mitään ongelmia ei minulla kummiskaan ole ollut, olen kyllä antanut pancaken ja suction jet pump:n olla paikoillaan.

                                    Comment


                                    • Niin tuosta suction jet pump:n poistamisesta tuli vielä semmoista mieleen että olen ollut semmoisessa käsityksessä että se "tekisi" ahtopaineilla jarrutehostimelle alipainetta joten jos olen oikeassa niin huomaakohan jarruissa jos sen poistaa?

                                      Comment


                                        En näe lähtökohtaisesti pointtia tuossa - miksei riitä että ohjaa pannukakulta ulkoilmaan? Kyllä minä pitäisin imusarjaan huohotuksen käytössä. Ja jos tuollaisen totaaliohituksen tekee, niin vähintäänkin catch can pitää olla välissä.

                                        Kyllä se toki noinkin toimii, kunhan on takaiskuvenat ja painevaraaja paikoillaan että toimii jarrutehostin oikein.

                                        Comment


                                        • Idea oli mulla se kun pistän huohotuksen suoraan ulkoilmaan ja huohotus kanavasta on suorareitti suction jet pump:n kautta imusarjaan että sinne pääsee mittaamatonta ilmaa ja se sotkee seokset. Nyt huohotuskanava ei ole missään yhteydessä imusarjaan/imuputkeen.

                                          Comment


                                            En ymmärrä mistä se mittaamaton ilma tulisi, kunhan ei poista venttiileitä välistä. Huohotushan sinne imusarjaan ja imuputkeen otetaan muutenkin, ja ylempää voi lukea ettei sillä ole palotapahtumaan kummempaa vaikutusta.

                                            Comment


                                              Jos on huohotus suoraan ulos, niin sen verran mitattua ilmaa lasketaan moottorin ohi. Mutta paljonko vaikuttaa?

                                              Comment


                                              • Eikös tuossa aiemmin jo spekuloitu sitäkin että miten paljon ne huohotuskaasut on enää "ilmaa"...

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P Näytä viesti
                                                  Eikös tuossa aiemmin jo spekuloitu sitäkin että miten paljon ne huohotuskaasut on enää "ilmaa"...
                                                  Siinä kohtaa, kun mitattuun ilmaan on ruiskittu bensaa, loppuu sen kyseisen ilmamäärän mittaamisen merkitys. Tietysti jos tätä ilmaa työnnettäisiin tavalla tai toisella suoraan imuilman sekaan ennen ilmamäärän mittausta, voisi se sotkea soosit. Tätä ei kuitenkaan pitäisi millään normaalitilanteessa tapahtua.

                                                  Huohotuskaasut ovat hyvin suurelta osin vesihöyryä, hiilidioksidia ja muita pakokaasun komponentteja. Ne ovat normaalitilanteessa pääasiassa peräisin männänrenkaiden vuodosta työ- ja pakotahdin ajalta, joten ovat enemmän tai vähemmän poltettua ilma-polttoaineseosta. Venttiilikoppaan pääsevä huohotus taas voi olla turbovehkeissä esim. venttiilivarrenkumien falskaamisen tuloksena imuventtiilin varren ohi tullutta tuoretta seosta tai pakoventtiileistä tulevaa pakokaasua, mutta kyseiset vuodot ovat todella vähäisiä jopa rikkinäisillä venanvarrenkumeilla.

                                                  Todennäköisimmin sielläkin vallitseva kaasu on alakerrasta öljynpaluukanavia myöden tullutta kampikammion huohotusta, mikäli kannesta on vapaa pääsy ulos. Tämän katson häiritsevän öljynpaluuta kannesta, joten omassa vehkeessä venttiilikoppa on täysin tulpattu ulkoilmasta. Mikäli venakoppaan jostain voitelujärjestelmän öljyn lisäksi jotain painetta syntyy, painuu se öljynpaluukanavia pitkin alakertaan, josta on vapaa reitti ulos.

                                                  Comment


                                                  • liityn joukkoon.

                                                    lauantai-aamuna lpr->hki yhtäsoittoa, ~2h15min, pakkasta reippaat -10, lumisadetta. helsingin päässä turbo alkoi ulvomaan mutta vetoja vielä löytyi. seuraavat ajot sunnuntaina, ulvoi tavallisessa ajossa todella voimakkaasti, vetoja katosi. maanantaina hki->lpr, ulvominen vaimeni eikä jaksa ahtaa, auto toi kuitenkin perille. myöhemmin illalla syttyi moottorivalo mittaristoon.

                                                    varmaankin uusi turbo ja imu/huohotus- järjestelmän puhdistus?

                                                    a4 -04 bex, 140tkm.

                                                    minä kiitän

                                                    Comment


                                                      Saattaahan hyytyminen olla seurausta ilmanputsarin kotelon täyttymisestä lumella, jolloin ahtaminen kyllä hiipuu.

                                                      Comment


                                                        Kannattaa kyllä tosiaan tarkistaa se putsarikotelo, ja jos ei vastausta sieltä löydy, niin samalla vaivalla avaat turbon päästä sen imuputken ja sormen/peilin/kameran avulla katsot vähän mitä ahdin on syönyt. Jos ihan mennyttä kalua on niin tunnet kyllä sen sormellakin kun vähän pyörittelet kompuraa...

                                                        Comment


                                                          Tarkista myös myös putsarikoteloon maskista tulevan imuputken päässä sijaitseva lumisuodatin.

                                                          Comment


                                                          • putsarikotelo tsekattu. oli kuiva ja suhteellisen puhdas. lumisuodatinta ei tainnut olla ollenkaan.
                                                            huomenna puran vähän enemmän ja katson tuon turbon siivekkeet. jos turbo on rikki niin vaihdatan uuden. katsoin että bexin K03-073 on lähes samanlainen kun aika paljon halvempi K03-029. menopuolessa tuskin paljoa häviää jos tuon edullisemmalla korvaisi?

                                                            Comment


                                                              Kyllä siinä häviää, aika lailla eri ahdin kyseessä - tuo 073 ("K03S") on lähempänä K04:ää kuin perus K03:a (029). Ja toki muutenkaan toiminta ei liene kovin optimaalista, kun on pienempi(tuottoinen) ahdin, mutta kuitenkin säädöt isomman mukaiset.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X