Poikittaises mosas tuo pannukakku on kivasti suojassa imppasarjan ja ahtoletkun takana. Eli ei pitäisi jäätyä... kop kop, no katotaan, että mistä allekirjoittaneen moottorin menohaluttomuus johtuu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?
Collapse
X
-
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viestiTaas oli kahden viikon aikana kerännyt vettä tuo pancake sisäänsä ihan aimo annoksen vettä. Tein normaalin maskiviimasuojan lisäksi vielä lisäsuojaa tuolle pancakelle ja eristin sen kokonaan tulevalta viimalta.
Onneksi on jo ebaysta paketti matkalla, että saa vaihettua tuon venttiilin tuonne koneen taakse. Eise kyllä siellä koneen takana ainakaan jäätymään pääse. Testasin kaverin BFB koneisesta sitä -30 asteen pakkasissa käsillä pitemmän matkan jälkeen niin oli aivan tulikuuma se vena.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiEi se varmaan ajossa jäädykään. Itsekin havainnut että venttiili ja putket varsin lämpimänä. Vaan kun auto on parkissa -20C lämmöissä, venttiiliin kertynyt vesi jäätyy. Pidempään ajaessa venttiilissä oleva jää alkaa sulaa ja huonolla tuurilla jäämöykky irtoaa ahtimen pyöriessä "täysillä".
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiPoikittaises mosas tuo pannukakku on kivasti suojassa imppasarjan ja ahtoletkun takana. Eli ei pitäisi jäätyä... kop kop, no katotaan, että mistä allekirjoittaneen moottorin menohaluttomuus johtuu.
Eli ei nää poikittais koneisetkaan nii varmoja oo, mut onneks ei mitän menny ilmeisesti rikki särki
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viestiMulla nimenomaan jääty tuo venttiili pitemmällä matkalla ajossa. Aina kun ajoin pitemmän matkan niin vetäs jäähän, mutta lyhyitä pätkiä niin toimi ku unelma.
Oli miten oli, nykyinen ahdin on saanut jäätä syystä X. Ilmanputsarikotelossa ei mitään ylimääräistä näkynyt, mutta siihenkin ostan uuden lumisuojan varmuudeksi. Huohotinputkesta valui vettä kun tuota ahdinta tutkin ja olettaisin aika vahvasti että sieltä on jääpala jälleen irronnut.
Mulla ei ole mkoottoritilan alamuovi tallessa - vaikuttaakohan se paljonkin moottoritilassa käyvään viimaan. Ts. pitäisiköhän sitä ostaa uusi muovi kun kerran alumiinisia ei ole saatavilla eikä se venäläinen tonnin painava teräspanssari houkuttelisi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiMullakin jäätyi tuo alkuperäisviritelmä matka-ajossa, joten toki tuo on parannus siihen.
Oli miten oli, nykyinen ahdin on saanut jäätä syystä X. Ilmanputsarikotelossa ei mitään ylimääräistä näkynyt, mutta siihenkin ostan uuden lumisuojan varmuudeksi. Huohotinputkesta valui vettä kun tuota ahdinta tutkin ja olettaisin aika vahvasti että sieltä on jääpala jälleen irronnut.
Mulla ei ole mkoottoritilan alamuovi tallessa - vaikuttaakohan se paljonkin moottoritilassa käyvään viimaan. Ts. pitäisiköhän sitä ostaa uusi muovi kun kerran alumiinisia ei ole saatavilla eikä se venäläinen tonnin painava teräspanssari houkuttelisi.
Vai olenko ihan hakoteillä. Voiko jää edes turbosta tehdä noin pahaa jälkeä ellei ole aivan todella iso klöntti? Joku voisi testata miten turbon siipi reagoi erilaisiin jääkikkareisiin :D
Comment
-
Vieras
Kyllä jää aiheuttaa juurikin tuollaista tuhoa. Millin halkaisijaltaan oleva palanen ei tietenkään. LDS totesi pelkästään tuosta ylempänä laittamastani kuvasta että jäätä on taas saanut.
En tiedä mistä muualtakaan tuollaisia jääklönttejä olisi tullut kuin huohotuksesta. On toki mahdollista että varsinainen jää kertyykin imuputkeen, ei itse huohotukseen. Huohotuksesta tuleva höyry ei ole kovin kuumaa (testattu on), ja toisaalta imuputkessa liikkuu pakkasella esim. -20C lämpöistä ilmaa. En ihmettelisi jos huohotus imuilman kohdatessaan jäätyisi ja kertyisi esim. siihen haitarityyppisen imuputken taitokseen. Sisäpinnaltaan täysin sileä imuputki voisi tuossa suhteessa olla parempi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiKyllä jää aiheuttaa juurikin tuollaista tuhoa. Millin halkaisijaltaan oleva palanen ei tietenkään. LDS totesi pelkästään tuosta ylempänä laittamastani kuvasta että jäätä on taas saanut.
En tiedä mistä muualtakaan tuollaisia jääklönttejä olisi tullut kuin huohotuksesta. On toki mahdollista että varsinainen jää kertyykin imuputkeen, ei itse huohotukseen. Huohotuksesta tuleva höyry ei ole kovin kuumaa (testattu on), ja toisaalta imuputkessa liikkuu pakkasella esim. -20C lämpöistä ilmaa. En ihmettelisi jos huohotus imuilman kohdatessaan jäätyisi ja kertyisi esim. siihen haitarityyppisen imuputken taitokseen. Sisäpinnaltaan täysin sileä imuputki voisi tuossa suhteessa olla parempi.
Mitenkäs jos jää imuputkeen kasaantuu niin luulisi tämän ongelman olevan yleisempikin vai liittyyköhän k04 swappi sitten tuohon jotenkin.
Comment
-
Mä taas ennemmin veikkaisin by-pässiin kertynyttä kosteutta, senkun "poistoputki" imurööriin kun on huomattavasti suurempaa halkaisijaa.
Comment
-
Vieras
Kyllä mulla tuli siitä pannukakusta viime talvena jäätä ihan reilusti myös imuputken puolelta, ja ihan kunnon käikäleitä (kun oli jäätynyt ja puski höyryä kyljestä ulos, ja samassa yhteydessä myös turbo sai jäätä sisäänsä). Käsittääkseni ja myös asiaa testattuani rakenne sallii lähes vapaan virtauksen huohotuksen suuntaan. Sisällä oleva mekanismi rajoittaa virtausta jos imuputken puolella paine on suurempi kuin huohotuksesta tulee. Tutkittu myös ulkomaisilta foorumeilta asiaa...
Bypass tuskin pääsee jäätymään. Sitä ei toki tiedä jos oikean puolen cooleri jäätyy ja pässin auettua jäätä lyödään ahtimelle. Vaan mistäs sellainen kosteus kooleriin kertyisi: No huohotuksestapa hyvinkin.
Summa summarum, nämä ovat varmoja asioita:
1) Jää on rikkonut ahtimen
2) Jää päätyy ahtimeen imuputkesta, ja voi saapua esim.
-A) ilmanputsariin päätyvästä lumesta/jäästä (havaintoa tällaisesta ei ole)
-B) pannukakkuventtiilistä/muusta huohotusjärjestelmän osasta
-C) välijäähystä/pässistä
-D) imuputkessa huohotushöyryn ja kylmän ilman yhteistyönä
3) Valtaosa kosteudesta, jäätyköön missä hyvänsä, tulee huohotuksesta (eihän se kosteus mihinkään ahtoilmasta katoa, vaan voi hyvinkin tiivistyä tai jäätyä jälkimmäiseen välijäähyynkin)
Olkoon syntymekanismi mikä tahansa, on mielestäni täysin selvää että estämällä huohotusta päätymästä imuputkeen vähenee riski jään muodostumisesta e.m. paikkoihin (huohotusputket, IC, bypass, imuputki). Näin ollen myös vähenee riski jään päätymisestä ahtimelle.
Kaiken lisäksi autossa on ollut havaitun jääntäytteisen pannukakun lisäksi muitakin oireita (esim. tukkoisuutta, öljyvuotoa) joita usein esiintyy huohotustukosten tai IC:n jäätymisen yhteydessä.
Comment
-
Tuota verkkoa kanssa vähän harkinnut, yksi "tieto" on että jossain Toyotoissa tuommoiseen ratkaisuun olis päädyttykin samoissa ogelmissa?.
Minulla pannukakun ja turbon imuputken välisessä putkessa oli kyllä sitten aikamoista töhnää ja karstaa, jo sen irtoaminen vois saada jotain pahaa aikaan ja tarjoaapa ainakin hyvän tartuntapinnan kosteudelle ja jäälle.
http://jpou.kuvat.fi/kuvat/
Comment
-
Itse mietin vedenerottajan laittamista siihen huohotinputken väliin, kunhan löytäisi ensin sen jostain.
Vähän tähän tyyliin.
Comment
-
Vieras
Jukka: Aika karun näköistä...
Onhan sitä verkkoakin mietitty, mutta mitä mahtanee tehdä virtauksille - ja miten varmistaa että se verkko ei kerää tuota samaa töyhkää ja myöhemmin jäätä itseensä - tai irtoa ja hankkiudu ahtimeen :).
Kyllä kovasti houkuttelee tuon "ylipainehuohotuksen" päästäminen suoraan pihalle talvipakkasilla
+ lumisuoja ilmanottoputkeen ja viimeinen pala irti niin että ottaa lämpimämpää ilmaa moottoritilasta
+ huohottava öljykorkki
Vaikea keksiä tuon ratkaisun huonoja puolia ja ainakin helppo testata.
Comment
-
Vitoskoneen virittäjät ovat pähkäilleet tällaisen soveltuvuutta. Syklonin toimintaperiaate näyttää tältä. Ei näytä järin monimutkaiselta toteuttaa DIY-periaatteellakaan, olettaen että kolvi pysyy kädessä tai löytää soveltuvan suppilon jostain.
Keskustelu aiheeseen liittyen otsikon 3B mosan huohotus tjsp. alla, mistä em. linkitkin on kaivettu.
Comment
-
Vieras
Oman auton tilanne on edennyt sen verran, että ahdin on nyt irti. Yksi siipi on vääntynyt, kuten vähän sormella olin tuntevinani ja kuten kuvasta voi ehkä nähdä. Ahdin lähtee LDS:lle tarkempiin tutkimuksiin - toivon mukaan tällä kertaa päästään halvemmalla rempalla.
Comment
-
On kyllä mielenkiintoinen juttu!
Itsellä AEB -moottorissa mennyt pari turboa (K03) suunnilleen vuoden välein. Jälkimmäisen kompura näytti kyllä pahalta, eli paloja puuttui.
Ei aavistustakaan mikä tuon aiheutti, nyt vaan toivon että tuo uusi ahdin kestäisi edes muutaman vuoden.
Tuo rikkoutunut ahdin oli vielä "vakiopaineisena" eli siitäkään ei tarvitse syytä etsiä. Näyttää vaan kuin jotain olis mennyt lävitse.
Comment
-
Vieras
Riku: Taitaa olla jää sinullakin erittäin todennäköinen vaihtoehto. Melkein uskaltaisin sanoa että ainoa vaihtoehto. Ellei sitten ilmanputsarikotelon "väärälle puolelle" ole jäänyt kivenmurikkaa, MAFin ritilä irronnut, huohotinjärjestelmästä irronnut muovinpaloja tai jotain muuta erittäin mystistä :). Tai ahdin ole ollut kiinalainen kopio tahi Bilteman turpoagregaatti.
Comment
-
Vieras
Mika: Olikohan se sinun ahtimesi josta tiistaina tuo LDS:n kaveri mainitsi että pari kertaa tullut jo oikaistua :)
Ja aiheeseen: Ajattelin nyt johtaa testimielessä tuon imuputkeen menevän huohotuksen ulkoilmaan pakkaskelien ajaksi. Onkohan mitään syytä vetää "pannukakun" kautta, vai olisiko parempi ilman sitä niin ei turhaan jäätyisi?
Comment
-
Jep. Ajelin tänään Lappeenrannasta Savonlinnaan. Matkalla useampia ohituksia, ei mitään normaalista poikkeavaa. Savonlinnan keskustassa reilu kiihdytys sivukadulla ja VIHELTÄÄ! Ei tarvii paljon arvuutella missä vika! Johan tuo K04 yli puolivuotta kerkesi ollakin tuolla. Vanhalla ahtimella tämä koettu kaksi kertaa, joten diagnoosi on varma ja nyt taas VIT....AA!Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:55.
Comment
-
Vieras
Huohotuksen täydellisestä puukottamisesta on juttua foorumilla: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=huohotus
Itse en tuohon lähde/lähtisi. Etuja toki on, mutta sanomista varmaan tulee jos katsuri huomaa. Myös vähintäänkin keräyssäiliö tarvitaan, eikä homma muutenkaan ihan puolen tunnin remppa ole.
Huohotus pakkaskeleillä pois imuputkesta ja röörien putsaus vaikka sitten kerran 150tkm luulisi riittävän. Öljyjen poistumiseen johtavia huohotuksen täysjäätymisiä näissä koneissa ei paljon ole ollut.
Markku: Tervetuloa tähän onnellisten K04 siipirikkojen kerhoon. Meitä taitaa olla aika monta...
Comment
-
Mihin sitä keruusäiliötä tarvitsee?
Jos ei ihan suoraan lohkonkyljestä letkua ulkoilmaan työnnä = ei ole suoraa roiskevoitelua ulos, niin aika vähäistä öljynpoistuminen tuota kautta on edes vähän voimakkaammissa moottoreissa.
Toki oma kokemus vain viritetystä vitosmoottorista josta huohotus oli suoraan ulkoilmaan. Kannesta ei tullut ikinä mitään, eli putki oli kuiva noin 15tkm matkan. Alakerran huohotuksesta putki kastui, mutta ei sieltä öljyä tullut niin paljoa että olisi öljynlisäämistarve kasvanut. Alakerran huohotusputki oli johdettu kulkemaan jonkinmatkaa ylöspäin joka toki parantaa tilannetta. Eihän se öljy pisara loputoman kauaksi lennä ja letkun halkaisijaa kun on tarpeeksi niin virtausnopeus letkussa laskee sen verran pieneksi ettei ilmanvirtauskaan pisaraa kannattele.
Comment
Comment