Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen (K04) kompura ja turbiini vaurioituneet - mikä aiheuttanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    dumo harrastaa oikean tyylistä aivojumppaa.

    mitoitusperiaatteena voisi olettaa muutaman seikan :
    moottori pyörii 6000rpm ja ahtopaineita 1,0 bar -> jumalmoottori imee sekunnissa sen 180 litraa ilmaa.

    (ei oteta laskuihin nyt paloseoksen lämpenemisestä aiheutunutta tilavuuden laajentumista, ja pumppaushäviöiden lisäämää ohivuodon määrää)

    normaalin moottorin ohivuodot ; 2%...14% -> keskiarvoistetaan 8% luokkaan

    -> joka sekuntti 14,4 litraa palotilassa ja kampikammiossa lämmennyttä ja vettä sitonutta ilmaa takaisin uudelleen kierrätettäksi moottoriin ... huohotusjärjestelmän kautta.

    en ota mukaan tarkasteluun ilman kosteusprosenttia, tai kondenssipistettä - ne saa jokainen itse laskea ja havaita että paloprosessissa syntyvä kosteus kondensoituu kylmille pinnoille melko mukavasti - puhumattakaan jäätymisestä tämmöisillä keleillä.

    osan-ottoni dumolle taas kerran.
    voin ostaa tonkin hyrrän jos se on ihan totaalisen silppua, sais lisää pöydän koristeita :)

    Comment


      #62
      Jep, kyllä siellä tosiaan aikamoinen virtaus taitaa käydä. Pitäisi ilmeisesti jättää ennen pannukakkuventtiiliä oleva klemmari auki, pulpahtaisi letku irti jos on täysin jäässä...

      Onkohan kellään ideoita miten ahtimen elinikää voisi hieman lisätä näissä?

      Comment


        #63
        Ollaan näköjään samassa veneessä dumon kanssa, saat vertaistukea (vuoden sisään kolmas kerta ahdin käteen ota).
        Onnex on tuo lds!
        Prk. kun ei ole vielä saanut edes ohjelmaa valmiiksi tuohon...

        Comment


          #64
          Mitenköhän yleinen vaiva tämä on? Vai ollaanko vaan huononpi onnisia heppuja! Omasta K03-073 BEX:stä kaksi kertaa ollut siivet mutkalla. Kesällä vaihdoin K04:sen, vielä kaikki ok.

          Pikkuveli muuten oikoi tuon vanhan hyrrän suoraksi ja laittoi omaan AEB myllyyn. Onko mitä käytännön kokemuksia tuollaisista oikomisista, miten onnistuu? On tuo ainakin tämän puolivuotta hyvin toiminut.
          Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:56.

          Comment


            #65
            Osaava oikoo (lds).
            Hieman vääntyneen voi. Tietenkin jos on taittunut kaksinkerroin, ei voi oikoa.

            Comment


              #66
              Osaava oikoo (lds).
              Tätä en epäilekkään. Omanikin huolsi ja oikoi Fin-Turbo ja hyvin toimi reilun vuoden. Nyt lähinnä kiinnosti miten tuommoinen amatööri homma voisi toimia? Tai mikä siinä pitemmän päälle voi aiheuttaa ongelmia?
              Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:56.

              Comment


              • #67
                Onkohan kellään ideoita miten ahtimen elinikää voisi hieman lisätä näissä?
                Jotkut automerkkien valmistajathan käyttävät huohotusjärjestelmissään lämmitysvastuskaapelia ja eristämistä yms.. Jotta saa pidettyä paikat sulana.

                Joten eikös tässä olisi yksi hyvä päivytyksen kohta, jolla mahdollisesti helpotetaan ahtimen elinikää. Hieman teettää eristämisen kanssa jumppaa.

                ps. Mika, katteellaan joku ehtoo niitä eristeitä...ellen itse ehdi sitä ennen keulaa purkaa irti.

                Comment


                  #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja Maku
                  Nyt lähinnä kiinnosti miten tuommoinen amatööri homma voisi toimia? Tai mikä siinä pitemmän päälle voi aiheuttaa ongelmia?
                  Tuskimpa ne siivet on tasapainossa kierossa ollessaan.
                  Saman siiven kieroutuminen ei kestä varmaan kovin monta oikaisua.

                  Jos amatööri luottaa taitoihin ja tietää mitä tekee, niin mikä ettei voisi onnistua.

                  Ok Marko.

                  Comment


                  • #69
                    Tuli mieleeni vain se, että ikävämmässä tapauksessa tuon huohotinjärjestelmän jäätyminen myös työntää öljyt jostain päin pihalle, mutta ilmeisesti ei ihan täysin tukkoon asti ole onneksi menneet.

                    E: Mutta edelleen olisin sillä kannalla, että se keruusäiliö olisi hyvä keino estää mahdollisen jään kulkeutumisen pancacelta imuputkelle..
                    Viimeksi muokannut Murre; 25.12.2010, 10:30. Perustelu: Lisäilyjä

                    Comment


                      #70
                      Jahas, Audiltakin on sitten löytynyt PSA-konsernia vastaava moottorityyppi. Tässähän pitää pelko persiissä ajella, ettei omakin mene paskaks. Lienee parempi ajella ysikympillä joulureissut. :)

                      Comment


                        #71
                        Jaahas, onpa 'mukavaa' havaita että on jälleen kohtalontovereita. Sormikopelolla tuntuisi että siivet eivät ole menettäneet kappaleita ja tosiaa välyksiä ei tunnu, joten remontista ei välttämättä tule nelinumeroista laskua.

                        Murre: Eikös keruusäiliökin jäädy jossei sitä lämmitetä? Itseä on alkanut inhottaa koko ajatus huohotuksen päästämisestä ahtimen läheisyyteen...

                        Lämmitysvastuksissa olisi toki pointtinsa, mutta alkaa olla into vähissä tuollaisen systeemin suunnitteluun, osien hankkimiseen ja toteuttamiseen.

                        Olisiko täysin poissuljettu ajatus pakkaskaudeksi kytkeä huohotus ennen jäätyvää pannukakkua suoraan pihalle? Konehuoneen sotkemisen voisi välttää pätkällä letkua. Ympäristötuhona tuo ei sinänsä olisi hirveä, koska PCV:n toimiessa suurin osa huohotuksesta tapahtuisi imusarjaan. Ahdoilla ja PCV:n tukkeutuessa/jäätyessä huohotus pääsisi pihalle ongelmia aiheuttamatta. Järjestelmän toimivuus olisi helppo tarkistaa ennen reissuun lähtöä putken päästä tulevasta höyrystä.

                        Comment


                        • #72
                          dumo: En epäile sitä keruusäiliön jäätymistä lainkaan näillä pakkasilla, vaikka seoksena olisikin öljy-vesi-yhdistelmä :( Ja kyllä sekin voisi mielellään eristää Armaflex:lla.
                          Mutta mielestäni sillä säiliön jäätymisellä ei oikeastaan ole suurta ongelmaa, sillä sinne pohjalle/pinnalle se tuleva nesteseos/jään palat jäävät. (Riippuen tuloputken kohdasta ja nestepinnasta siellä säiliössä). Ei se pääse sieltä helposti kiertoon, jos sen ajoittain puhdistaa.

                          Läpileikkaus 034 Motorsport
                          Viimeksi muokannut Murre; 25.12.2010, 13:25. Perustelu: Lisäilyjä

                          Comment


                          • #73
                            dumo: Tuossa olet tainnut lähteä siitä ajatuksesta että jäätä kertyisi ajon aikana ja silloin lähtisi jääpala liikkeelle... itse olen vähän ajatellut omista kokemuksistani että rikkoutuminen tapahtuisi startin yhteydessä eli koneen sammuksissa ollessa ja jäähdyttyä siellä pannukakun luona oleva kosteus jäätyisi... Tuo turbon imukin on niin alamäkeen sieltä pannukakun suunnalta katsottaessa "pussinpohjalla" että saattaa valua vettä sinne imusiipien luo jäätymään.

                            Comment


                              #74
                              Jukka: Uskallan erittäin vahvasti, ellen jopa varmasti myös näin väittää. Kumpikin hajoaminen on tapahtunut pidemmän ajorupeaman jälkeen ahtopaineet tappiin nostaessa, ja antanut itsensä ilmi siten että turbo alkanut pitää rehtiä ulvonaa.

                              Jäätymistä varmasti pitkälti tapahtuu auto paikoillaan ollessa järjestelmässä olevan kosteuden jäätyessä, mutta jäätä ei liiku ahtimeen startin yhteydessä. Ensinnäkin ohivuodot ovat hyvin pieniä (ts. huohotus pientä), ja lisäksi jäätynyt "pannukakku" ei ole ongelma, koska huohotus purkautuu imusarjaan alipaineilla. Ja vaikka jäätä menisikin startin yhteydessä ahtimeen, vahinkoa ei tapahtuisi - hitaasti pyörivään turboon hitaasti osuva jää ei siipiä saa vääntymään. Sen sijaan kun turbo pyörii vaikka 100krpm, on kompurasiivellä nopeutta yli 450km/h.

                              Ajossa moottorin lähellä olevat huohotusosat lämpeävät jolloin jää voi lähteä liikenteeseen, ja kunnon täyskaasukiihdytys nostaa 'huohotushöyryn' nopeuden merkittäväksi, ja toisaalta reitti imusarjaan sulkeutuu silmänräpäyksessä. Tuosta kun tukoksena oleva jää lähtee liikenteeseen 'paineiskun' saattelemana, ja vieläpä apuna imupaine ennen ahdinta, voi 500km/h liikkuva ahdinsiipi ottaa kipiää jääpalan osumasta.

                              Comment


                                #75
                                Näemmä 2.7bt:ssä myös huohotinongelmia: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32855. Tuosta heräsi pari kysymystä: Saisikohan totaalitukoksen turvaksi tuollaisen liian paineen ulos päästävän "huohottavan" öljykorkin myös 1.8T:hen? Onkohan näihin jotain huohotuksen lämmitysvastuksia saatavalla tehtaan osanumeroilla?

                                Luultavasti itse taivun nyt sille linjalle, että pakkasella ahdoilla ajaessa huohotus tapahtukoon ulkoilmaan.

                                Comment


                                • #76
                                  tuommoinen uusi öljyntäyttökorkki käy myös jumalan täyttökorkiksi.

                                  sitä että mahtaakohan toimia niinkuin ajattelet onkin asia erikseen, eihän sulla ollut ongelmana huohottimen tukkoutuminen ja öljyjen sylkeminen pitkin auton alustaa.

                                  Comment


                                    #77
                                    Eikö ;) Mahdollisesti ainakin osittain selittäisi venakopan tiivisteen korkkaamisen talvipakkasilla ja sen jälkeen jostain muualtakin tihkuneen öljyn...

                                    Comment


                                      #78
                                      Tuli tossa asenneltua uusi snow screen ilmanputsarikoteloon (oli muuten pikkasen lunta päässy sinne koteloon kun oli pari viikkoa ilman snow screeniä) niin samalla tsekkasin sen pannukakkuventtiilin.. Jotain veden tapaista mömmöä sieltä valahti pois.. Pitänee asennella jotain viimasuojaa maskin taakse nyt ensiapuna. Ja mulla siis vakiohko AVJ.

                                      Comment


                                        #79
                                        Mikäs tämä snow screen on käytännössä? Idean voi nimestä päätellä, mutta onko: 1. Orkkisosa 2. Oem osa mutta ei vakiona 3. After market osa

                                        Huohotus pakkasilla pihalle pannukakun sijaan,
                                        "huohotuskorkki" ja joku tuollainen ilmanputsarin lumelta suojaava juttu kuulostaisi hyvältä yhdistelmältä talvioloihin.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Keksiikö kukaan moottorin kannalta haittapuolia tuolle "uloshengitykselle" - käryähän saattaa vähän tulla ja "maailma ei pelastu" mutta...

                                          Comment


                                            #81
                                            Se snowscreen on se ilmanputsarin esisuodatin ettei sieltä maskin takaa tulevasta imuputkesta mee lunta sinne ilmansuodattimelle -> paperisuodatin kastuu ja jäätyy tai hajoaa ja päätyy lopulta turboon tjsp. Orkkisosahan se on ja kait se löytyy ainakin näistä 'suomiautoista' ;D Oli vaan päässy vuosien saatossa vähän huonoon happeen niin vaihdoin uuteen.

                                            Comment


                                              #82
                                              Antti: Ok, enpä ole moista nähnyt omassani. Liekö siis edes tallessa :)

                                              Jukka: Ympäristötuho on mitätön, ahdoilla ollaan aika pieni osa ajasta kuitenkin. Tuo ei kaiken järjen mukaan vähennä imusarjaan tapahtuvan huohotuksen määrää. En usko että tuolla saisi seoksiakaan sekaisin, korkeintaan hetkeksi hieman rikkaalle. Tuleekohan viisaammille muuta mieleen?

                                              Comment


                                              • #83
                                                andre: tarkoitat siis sitä tiheää verkkoa?
                                                Minä olen ottanut aina talvi ajaksi sen etummaisen osan siitä ilmakanavasta irti kun jos vähänkin on satanut lunta maskin päälle niin sitä on sitten jo menossa siinä sisällekin.

                                                Pitänyt kanssa sitten kysyä sitäkin kun tuolla jossain muualla aiemmin oli juttua siitä että ilmansuodatinkotelosta kun on yhteys myös lokasuojan sisäpuolen suunnalle ja siinä yhteydessä oli juttua että joissakin malleissa olis siinä joku läppä, mutta minulla ei ole -mites muiden B6:ssa

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Askartelinpaskartelin pahvin tohon maskin taakse josse vähentäis tota viimaa tonne konehuoneeseen, näin niinkun ensiapuna ennenkun kerkeän tutkailemaan noita huohottimia. Viime talvena tuli kyllä reilusti kilsoja motarilla ja ihan hyvin pärjäs mutta halvemmakshan se tulee tsekata noita ennenkun sattuu mitään. Pahvin nappasin 46" sonyn laatikosta (aika jämäkkää tavaraa) ja maalasin mattamustalla toisen puolen, sitten virittelin sen nippusiteillä kiinni maskiin. 75x16cm oli pahvin mitat mitkä passaa aika kivasti tohon. Aika kivasti se jää piiloon ja koeajolenkillä ainakin sojotti lämpömittari kokoajan 90c kun ~20km @-9c / 103km/h / 3000rpm (5v laatikko). Huomaa suomiauton 241tkm nähnyt rekisterikilpi :D Ja tossa autossa oli joku passatin näkönen tuuninkimaski, siks toi konepellin avausvipu on väännetty suoraks.

                                                  Tossa on ton snowscreenin/siivilän osanro ja se kustanti laakkosella 12,20?. Se menee ton osan 14 sisälle ettei sitä silleen edes huomaa jos se pysyy siellä paikallaan eikä putoile tota osaa 14 irrotellessa.

                                                  J.S.P: onkohan toi osa 10 se mikä menis lokasuojaan?
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut andre_; 18.8.2014, 00:09. Perustelu: poistettu pari turhaa kuvaliitettä

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    J.S.P: Mulla ei ainakaan ollut mitään läppää siinä lokarissa.. putki menee sinne jonnekkin ja käsikopelolla en mitään läppää sieltä löytänyt.. auto vm.2001..

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Joo eli ilmeisesti läppää josta luin jostain ei kuulu olla... aattelin vaan eliminoida senkin mahdollisuuden että voisko tuolta jostain mitenkään imaista lumipöllyä...

                                                      Tuosta pannukakun kautta tapahtuvan huohotuksen päästämisestä ulkoilmaan tuli tänään keskustellessa asiasta epäilevää arviota sen suhteen että vaikuttaisko kummiskin seossäätöihin? -eli lisää arvioita ja kommentteja kaipailisin tästä, kun olisi kyllä helppo ratkaisu.
                                                      Samassa yhteydessä tulikin ehdotusta että jos turbon paluuvesiletkun laittaisikin kulkemaan tuon pannukakun ja turbon imuputken välisen huohotusletkun rinnalla lämmittämään sitä, tämä olisi suht helppo toteuttaakkin...

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Olettaen, että pannukakun toiminta on samanlainen, itse ajelin juuri n.270km ulkoilmaan huohottavana. Eli se paikka tulpattuna mihin pannukakku tulee kiinni (biturbossa heti maffin jälkeinen imuputki) ja huohotus ulkoilmaan. Jätin kuitenkin pannukakkuventtiilin siihen huohotusletkun päähän kiinni.

                                                        Ei aiheuttanut mitään epämääräistä toimintaa autoon, eikä vikakoodeja. Toisaalta auton toiminta on edelleen hieman tukkoinen, koska välijäähyissä ja kateissa on varmaan litra öljyä huohottimen jäätymisen johdosta.
                                                        Viimeksi muokannut Pitkänen; 14.1.2011, 06:51.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Miulla nyt 153tkm ajettu BAM 1.8t, bsr kylmäilmanottokitillä ja kartiosuotimella (koputtaa puuta), eikä mitään ongelmaa ole ollut millään kelillä.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Pitkittäisellä ja poikittaisella koneella on varsin vähän yhteistä.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Taas oli kahden viikon aikana kerännyt vettä tuo pancake sisäänsä ihan aimo annoksen vettä. Tein normaalin maskiviimasuojan lisäksi vielä lisäsuojaa tuolle pancakelle ja eristin sen kokonaan tulevalta viimalta.

                                                              Onneksi on jo ebaysta paketti matkalla, että saa vaihettua tuon venttiilin tuonne koneen taakse. Eise kyllä siellä koneen takana ainakaan jäätymään pääse. Testasin kaverin BFB koneisesta sitä -30 asteen pakkasissa käsillä pitemmän matkan jälkeen niin oli aivan tulikuuma se vena.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X