Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtojen aiheuttama nykiminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahtojen aiheuttama nykiminen

    Nyt kaivattais apuja ongelman kanssa joka on vaivannut autoani periaatteessa koko sen ajan kun olen ollut omistajana. Ongelma pahentunut ajanmyötä, alussa todella olematonta, mutta nyt jo häiritsevää. Kaikki temput on melkein tehty, mutta mikään ei tunnu auttavan.

    Eli ongelma:

    Täysillä ahtopaineilla jostain karkaa paineet, ja tämä ilmenee kiihdytyksessä tayden ahdon alueella pieninä nykäyksinä. Heti kun paineet tippuvat täyden ahdon alle kiihtyvyys on normaalia ja nykiminen häviää. Autoon on vaihdettu lähes kaikki turbon imu- ja painepuolen "liikkuvat" osat, N75, By-pass. Lisäksi tulpat, pari puolaa, lamda turbo :) (ohi topiikin lämmittäkää kone talvella kunnolla ja ajakaa kovalla pakkasella pitkiä matkoja eikä vain "työmatka-ajoa", nimimerkillä. yksi taittunut imusiipi pitää ovelaa ääntä) Osia mitä ei ole vaihdettu MAF ja imu- ja painepuolen putket. Painetestiä en ole tehnyt saamattomuuttani, sopiva adapterikin löytyisi. Nyt kaipaankin kokemuksia muilta joilla olisi samansuuntaisia ongelmia ja niihin ratkaisua. En arvauslottoa, että vaihda nämä ja nämä osat. Sitäkin yritettiin, siksi kaikki nuo vaihdetut osat. Toinen suuri apu olisi jos JKL alueelta joltain löytyisi hetki aikaa ja VAG-COM

    Autossa on REVOn stage 2 lastu, 6 boostilla ja 4 timing, TT:n by-pass, Milltekin täydellinen putkisto ml. katalysaattori ja kartiosuodin josta olen aikeissa luopua

    -Kiitos jo etukäteen-

  • #2
    Kuten itse arvailetkin kannattaa se painetesti tehdä. Vikakoodeista selviää jos syynä on syttypuolelta, esimerkiksi puola.

    Comment


    • #3
      Painetestiä en ole tehnyt saamattomuuttani, sopiva adapterikin löytyisi.
      Vähän vittumaisesti takaisin, jos ihmetellään lisää kun olet päässyt saamattomuudesta yli ja tehnyt sen painetestin.
      Ilman varmuutta siitä että onko ahtovuoto, tulee äkkiä pelkkiä arvauksia.

      ei herneitä......

      Comment


        #4
        Et varmaan tosissaan oleta, että autoa näkemättä ja tutkimatta osataan varmuudella kertoa, että vaihda tuo osa. Varsinkaan kun et ole sitä painetestiä "viitsinyt tehdä". Edes Audiharrastajat eivät ole selvännäkijöitä, vaikka kieltämättä niistä taidoista olisi usein apua.

        Eiköhän se ahtovuoto ole todennäköisin, ja vaikka arvailu oikein kiellettiin, niin kokeilen silti ehdottomalla huohotinletkuja, sanotaan nyt vaikka sitä L:n muotoista osaa. Eipä se maffikaan täysin poissuljettu ole. Eikä varsinkaan REVO.

        VAG-COM/VCDS apua löytää paremmin Audiclubiin liittymällä. Ja silloinkin on ihan kohteliasta tarjota pullakahvit tai jopa pieni rahallinen korvaus avusta.

        Comment


        • #5
          Turbon vaihdon yhteydessä putkistot tarkastettiin eikä sieltä mitään löytynyt silmämääräisesti, siksi painetestiä en ole tehnyt. Eihän kaikki reiät tietenkää näy paljaalla silmällä. Toisekseen nykiminen ei ole mitään suurta. Auto toimii rauhallisessa ajossa ja kaasupohjassa kiihdytyksissä ihan normaalisti. Ainut milloin nykiminen tuntuu on vedätys alakierroksilla, eli silloin kun turbo ahtaa kaiken. Täysiä ahtoja turbo ei saavuta paikaltaa lähtiessä kaasu pohjassa kiihdytyksessä. (korjatkaa jos olen väärässä) Tuo REVO kommentti pistää miettimään? Onko REVOssa ollut jotain ongelmia vai onko kyseessä vain henk. koht. mielipide ks. softasta. Kiitos nyt kuitenkin kommenteista, pitää yrittää löytää adapteri ellei Alfred von Nussi ole sitäkin vienyt.

          Comment


            #6
            Vain suuret vuodot löytää silmämääräisesti, ja silloin oiretta ei kuvata "nykimiseksi", vaan jollain suuremmalla kuvauksella...

            Itsellä Revo, ja nypyttää kanssa joskus (itsellä säätöpalikka, jolla eri asetuksia hakenut, lienee liian agressiivisia haluja), tosin siellä tärrää myös kaksoismassa.

            Comment


            • #7
              Ennakot sahaa? Painetesti ja logit auttaisivat jo aikalailla.

              Comment


                #8
                Huohotinsysteemin putkien/letkujen vuotoja ei usein näe silmällä, esim. L-putken sisämutkassa. Venyvää/taipuisaa ainetta kun on, vuoto näkyy vain kun vuotaa. Painetta järjestelmään, ja johan löytyy sihinöitä jos niitä on ollakseen.

                (OT: Revo-kommentti oli lähinnä "oma mielipide", eli foorumeilta lueskeltua/essonbaarista kuultua. Tuntuisi tämän tyyppistä ongelmaa olevan normaalia enemmän ko. softissa, mutta mitään en asiasta tiedä. Itseä vaan ei kiinnosta tuotteet, joita ei tehdä viimeisen päälle ko. autolle, vaan jätetään timing ja boost asetuksia valittaviksi. Mutta se siitä, ei jatketa keskustelua.)

                Comment


                • #9
                  Noniin, nyt on painetesti tehty. Eipähän sieltä mitään löytynyt. Virittelemä adapteri ei oikein toiminut ihan toivotulla tavalla (mittari ei näyttänyt oikein) mutta järjestelmä pitää paineet sisällä ihan hyvin. Joten vuodot imu/painepuolella voi pyyhkiä pois. Hyvät savut saa tuolla painetestillä aikaiseksi. Sitä savutusta katsoessani tuli vaan mieleen, että mitäköhän tuo turbon laakeri tykkää tuosta painetestin tekemisestä. Tai ei niinkään itse painetestistä, mutta testin jälkeisestä käynnistyksestä. Eihän sieltä laakerilta tietenkään kaikki öljyt katoa pakopuolelle, mutta varmaan aika suuri osa. ja miten käy liukulaakerin vaatimalle öljykalvolle. Nopeastihan käynnistyksessa öljynpaineet poistavat tuon ongelman, mutta mitä tapahtuu siinä pienessä hetkessä "ilman" öljykalvoa. Turbo ehtii kuitenkin muutaman kieroksen jo pyörähtämään. (Tämä kaikki on hypoteesia, joten jos puhun aivan omiani niin korjatkaa)

                  Mutta takas aiheeseen, eli tuon painetestin jälkeen kävin ajamassa hetken aikaa kaveri kyydissä kenelle minun piti näyttää miten nykiminen ilmenee. En saanut toistettua nykimistä millään keinolla, ja vitsailtiinkin jo aiheesta, että ei perkele luistonesto oli jäänyt päälle :)

                  Tänä aamuna töihin lähtiessa rauhallisessa kiihdytyksessa kylmällä koneella ilmeni muutama pikku nykäys. Joten logit varmaan helpottaisi todellakin tässä tilanteessa. Pakko pieni kuitti tuohon kahvien tajoomisessa sanomiseen. Tottakai vähintään kahvit tarjoan, ei vaan ole tapana alkaa mainostamaan, että minä maksan sen ja sen verran. Tollaset asiat on itsestään selvyyksiä ainakin minulla ja vaikka auttanut henkilö kieltäytyy "maksusta" suoritan sen silti.

                  Comment


                  • #10
                    Löytyikö vikaa ratkaisua? Kiinnostaa koska hieman samantapaista oiretta.
                    Nyt on purettuna huohotin puolen putkistot. Ainakin "suction jet pump"
                    menee vaihtoon.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla s3:sen ahdot alkoi myös nykimään tällä viikolla. Oikeastaan ongelma alko viime sunnuntaina Alastaron radalla. 4. vaihteella nyki oikein tosissaan, mutta rauhallisemmalla ajolla pelas ihan ok.

                      Kuinka tuo painetesti oikein tehdään ? Vagcom löytyy iteltä, mitä sillä voisi tutkia? En ole juuri ehtinyt siihen syventymään.

                      Comment


                        #12
                        Painetesti tehään silleen, että irroitetaan imuletku ilmanputsarista, liitetään siihen adapteri, esim tällanen:
                        http://a.imageshack.us/img844/2825/paine.jpg


                        0.5bar painetta kompuraan ja sitten kuunnellaan mistä suhisee.
                        Viimeksi muokannut Vieras; 31.8.2010, 16:00.

                        Comment


                        • #13
                          Okei, eli adapteria sit väsäämään. Eikö tarvitse mitään kohtaa tulpata/tukkia?

                          Voiko MAF:ia, N75:sta tai bypassia jotenkin testata?

                          Comment


                            #14
                            Huohotusletku kannattaneen tukkia. Ei pakollinen toimenpide tietääkseni.

                            Comment


                              #15
                              Voiko MAF:ia, N75:sta tai bypassia jotenkin testata?
                              Voi. MAF:n arvot näkee vag-comilla. (ei omaa kokemusta) Sitä ei voi kuitenkaan testata manuaalisesti.

                              N75 venan voipi ottaa irti, syöttää sille 12V sähköä vaikkapa akkulaturilla ja ihmetellä meneekö sen kanavat kiinni/auki(esim. puhaltelemalla). Putsaus jarrucleanerillä samalla kun naksuttelee sille sähköä.

                              Bypassin voi myöskin testata. Painetta pikkuletkun liittimestä ja sen pitäisi aueta.
                              Jarrucleaner hyvä aine myös sen putsaukseen.

                              ... Sounds a bit like blowjob, but sometimes repairing car needs that! ;)
                              Viimeksi muokannut Vieras; 31.8.2010, 16:00.

                              Comment


                              • #16
                                En ehtinyt painetestiä vielä tekemään, mutta vagcomilla löyty jotain virhekoodia. Liittyisköhän ahtojen nykimiseen tämä:

                                17864 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 1: Limit Reached

                                Comment


                                  #17
                                  Kuluuko bensaa normaalia enemmän? EGT anturi näyttäs paukuttavan limitin yli.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bensaa kuluu jotain 9 litraa satasella joskus enempikin. Jossakin vaiheessa kului yli 10 litraa, mutta siihen auttoi suodattimen puhdistus. Autosssa on BMC:n paneeli suodatin.

                                    Missä tuo EGT sensori oikein on ? Eihän tuo lambda anturia tarkoita ?

                                    Onko kalliskin osa jos vaihtais ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin, painetesti tehty ja yhdestä kohtaa ainakin tuli suhinaa. Ei tuosta varmaan mitään pitäisi päästä pihalle. Alla olevassa linkissä kuva paikasta.

                                      http://img828.imageshack.us/img828/1306/vuoto.jpg

                                      Tuossa kohtaa oli sellaset kiristimet joita en ainakaan heti osannut kiristää. Ilmeisesti vois ihan letkulemmarillakin kiristää?

                                      Comment


                                        #20
                                        Näyttää kertakäyttöklemmarilta, jota tosiaan ei voi kiristää. Ihmettelen jos on klemmarista eikä itse putkesta kiinni. Voi vaihtaa tavalliseen letkuklemmariin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse kyllä houmasin että kerran jos tuollaista edes hiukan löystää, niin ei tosiaan saa enää kireälle. Eli jos joku aikaisempi omistaja esim. on hiukan löysännyt ja pistänyt takaisin, niin voihan se myös siitä klemmarista vuotaa. Ei tosin kovinkaan todennäköistä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jep jep, ei ollut mistään klemmareista kiinni vaan se kuminen liitosputki kokonaan halki. Nyt vain tarttis jostain löytää korvaava.

                                            Tuossa linkissä samasta aiheesta:

                                            http://www.wak-tt.com/mods/boostgauge/boostgauge.htm

                                            Tommonen pitää etsiä jostain:

                                            Forge market a replacement hose for around £20
                                            Part No: FMTB1302

                                            Onko vinkkejä, että mistä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Miksi ei alkuperäistä marmorilta? Tepolta tuskin kannattaa noin pientä osaa tilata jos ei marmorin hinta ole sitten ihan posketon.

                                              Ostat kunnon klemmarit siihen jotka voit irroittaa ja löysyttää tarpeen mukaan meisselillä ja otat putken pätkän tiskille mukaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Marmorilta ei saa enää osaa 06A 133 784H vaan tarvitsee ostaa koko letkunippu osa 06A 133 789 ja hintaa setillä 106 euroa.

                                                En ostanut vielä. Luulis tollanen 180 asteen silikonimutka jostain löytyvän halvemmalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Doc Power myy tuota letkun pätkää hintaan 22.30?
                                                  http://www.doc-power.com/index.php?p...l=117&sengine=

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos tiedosta. Lähti tilaukseen. Otin samalla muutaman kappaleen forgen klemmareita.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuliko kuntoon?

                                                      Mulla jatkuu nykiminen edelleen. Esim ohitustilanteessa alkaa nykiä kun kierroksen hieman pidemmän aikaa 4000 luokassa. Nykimisen jälkeen
                                                      alkaa vaiheittain taas sietää lisää kaasua. Alkuun sietää vaan pelkän pintakaasun. Hetken päästä antaa taas ahtaa mutta sama juttu kyllä toistuu
                                                      kun hetken ahdot päällä. Eikä lykkää savua putkesta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuli ja ei tullut. :)

                                                        Sen letkun pätkän kun vaihdoin, niin loppu suhinat. Suhisihan se ihan kuultavasti, mutta luulin että se on jotain imuäänien suhinaa kun tuossa on bmc:n vapaavirtauspaneeli.

                                                        Hetken aikaa meni hyvin, mutta nyt tekee aika samaa kuin Avantic sulla. Lähinnä just jossain kierroksilla 4000-5000 ja ahtomittarin mukaan noin 2bar nykii. 5 ja 6 vaihteilla kun vedättää kuuluu sellasta outoa korinaa moottorista kun kierrokset nousee. Aattelin eka että se on vain jotain resonointia, mutta ei taida olla.

                                                        Kaippa tarvii sit testata toi N75 ja bypassi...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuntui että se nykiminen vain lisääntyi tänään. Sitä kurnuttavaa ääntä kyllä ihmettelen. Voiko olla joku kalvo joka sellaista pitää ?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onkohan muuten nuo 2bar ahdot vähä liikaa? Lastu on, mutta eikai sen noin paljon pitäs ahtaa? 265hp pitäs olla tehoja. Vakiona 225.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X