Ajopeli Audi TT vm -04 165kW BAM-moottorilla ja autossa tehot hukassa. Searchilla on tullut surffailtua ja monia potenttiaalisia vikapaikkoja käyty niiden tuloksena läpi, mutta vikaa ei ole vielä löytynyt. Päätin siis kääntyä asiantuntevan raadin puoleen ja kysyä apuja.
Ongelma on se, että ahdot nousee max 1 baariin ja kiihtyvyys on selvästikin alavireistä. Autossa on Revon lastu. Minulla on SPS3 -ohjainlaite, millä pystyy jossakin määrin säätämään tätä lastua. Laitteella pystyy myös kytkemään vakio-ohjelman päälle, ja silloin max ahtopaineet on 0,6 baaria eli vika on päällä kaiken aikaa.
Vag-comilla olen lukenut koodit eikä niitä ole. Olen myös loggaillut eri kenttien arvoja kolmosvaihteen kiihdytyksillä. Pyydetty ahtopaine on n. 2400 mbar, mutta toteutuva on jäänyt n. 2000 mbar. Ilmamassamittarin arvot ovat luokkaa max 165 g/s. Nakutusta ei ole esiintynyt ja imulämmöt pysyy alhaalla.
Hukkaportin säätötangon mutterit irroitin ja huomasin, että ihan kuin portti olisi ollut aavistuksen avoinna. Kiristin sitä hieman kireämmälle ja ahtojen nousun nopeus parani, mutta max arvot ei. Hukkaportille menevän letkun kun tukkii, niin ahdot nousee luokkaan 1,9 bar eli ahtaa kyllä kun pakotetaan. Silloin ilmamassamittarin virtaus oli max 200 g/s.
Testatut kohdat tähän mennessä:
-N75 uusittu -> ei vaikutusta
-By-bassin kalvo uusittu -> ei vaikutusta
-ahtovuodot testattu paineistamalla -> ei löytynyt vuotoja
-hukkaportti kiristetty -> paineiden nousu parani
-hukkaportille menevä letku tukittu -> ahtaa paljon
-katti irroitettu ja tarkastettu -> ei tukossa
-Vag-comilla testattu ja loggailtu -> ei vikakoodeja eikä nakuta
Moottori ei siis ahda mitä siltä pyydetään, joku jarruttaa mutta mikä? Mikäli joku anturi antaisi raja-arvojen ulkopuolista dataa eculle ja ecu sitä kautta antaisi N75:lle käskyn rajoittaa ahtoja niin näkyisikö se Vag-comin group 115:ssa pyydetyissä ahdoissa?
Pääsiäisenä havaitsin myös pitemmällä(800 km) reissulla, että kulutus oli mielestäni melko alhainen. Keskinopeus oli reilut 80 km/h ja mukaan mahtui vauhdikkaita ohituksiakin ja todellinen kulutus oli vain 6,9 L/100 km. Voisiko se kertoa jostain?
Katsastuksessa ei jostain syystä pystytty tekemään OBD-testiä kun konttorin kumpikaan testeri ei päässyt autoon sisään. Meni kuitenkin läpi. Vag-comin OBDII-testissä herjaa myös yhteysongelmaa vaikka laite muuten toimiikin normaalisti. Kuuluisiko muuten vikavalon syttyä jos autolla ajaa esim ilmamassamittarin tai lambdan pistoke irti? Minulla ei syty, jää ainoastaan vikakoodi muistiin.
Minulla alkaa pikkuhiljaa mennä sormi suuhun tämän ongelman kanssa ja siten kaikki vinkit mahdollisesta vian aiheuttajasta ovat tervetulleita, jotta auton saisi sysäämään niin kuin sen pitäisi.
Ongelma on se, että ahdot nousee max 1 baariin ja kiihtyvyys on selvästikin alavireistä. Autossa on Revon lastu. Minulla on SPS3 -ohjainlaite, millä pystyy jossakin määrin säätämään tätä lastua. Laitteella pystyy myös kytkemään vakio-ohjelman päälle, ja silloin max ahtopaineet on 0,6 baaria eli vika on päällä kaiken aikaa.
Vag-comilla olen lukenut koodit eikä niitä ole. Olen myös loggaillut eri kenttien arvoja kolmosvaihteen kiihdytyksillä. Pyydetty ahtopaine on n. 2400 mbar, mutta toteutuva on jäänyt n. 2000 mbar. Ilmamassamittarin arvot ovat luokkaa max 165 g/s. Nakutusta ei ole esiintynyt ja imulämmöt pysyy alhaalla.
Hukkaportin säätötangon mutterit irroitin ja huomasin, että ihan kuin portti olisi ollut aavistuksen avoinna. Kiristin sitä hieman kireämmälle ja ahtojen nousun nopeus parani, mutta max arvot ei. Hukkaportille menevän letkun kun tukkii, niin ahdot nousee luokkaan 1,9 bar eli ahtaa kyllä kun pakotetaan. Silloin ilmamassamittarin virtaus oli max 200 g/s.
Testatut kohdat tähän mennessä:
-N75 uusittu -> ei vaikutusta
-By-bassin kalvo uusittu -> ei vaikutusta
-ahtovuodot testattu paineistamalla -> ei löytynyt vuotoja
-hukkaportti kiristetty -> paineiden nousu parani
-hukkaportille menevä letku tukittu -> ahtaa paljon
-katti irroitettu ja tarkastettu -> ei tukossa
-Vag-comilla testattu ja loggailtu -> ei vikakoodeja eikä nakuta
Moottori ei siis ahda mitä siltä pyydetään, joku jarruttaa mutta mikä? Mikäli joku anturi antaisi raja-arvojen ulkopuolista dataa eculle ja ecu sitä kautta antaisi N75:lle käskyn rajoittaa ahtoja niin näkyisikö se Vag-comin group 115:ssa pyydetyissä ahdoissa?
Pääsiäisenä havaitsin myös pitemmällä(800 km) reissulla, että kulutus oli mielestäni melko alhainen. Keskinopeus oli reilut 80 km/h ja mukaan mahtui vauhdikkaita ohituksiakin ja todellinen kulutus oli vain 6,9 L/100 km. Voisiko se kertoa jostain?
Katsastuksessa ei jostain syystä pystytty tekemään OBD-testiä kun konttorin kumpikaan testeri ei päässyt autoon sisään. Meni kuitenkin läpi. Vag-comin OBDII-testissä herjaa myös yhteysongelmaa vaikka laite muuten toimiikin normaalisti. Kuuluisiko muuten vikavalon syttyä jos autolla ajaa esim ilmamassamittarin tai lambdan pistoke irti? Minulla ei syty, jää ainoastaan vikakoodi muistiin.
Minulla alkaa pikkuhiljaa mennä sormi suuhun tämän ongelman kanssa ja siten kaikki vinkit mahdollisesta vian aiheuttajasta ovat tervetulleita, jotta auton saisi sysäämään niin kuin sen pitäisi.
Comment