Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3b:n seokset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3b:n seokset

    Viitaten tähän threadiin

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...set+pieless%E4

    Mulla on nyt sitten autossa kiinni (51/55) k26/27, rs2 mtm für 3b lastu ja rs2 pakosarja ja rs2 suuttimet. Autona siis -92 s2 Coupe(3b)

    Autossa on samanlaista käynnin kuolemisongelmaa ja lisäksi seokset olivat aika korkealla, ts katsastuksesta tuli hylsy...:(

    Auton kierroksia nostettaessa tyhjäkäynniltä hiukan n.1500 alkaa humppaus, eli kierrokset putoavat tyhjäkäynnille ja nousevat taas ylös. Tuntuu aivan siltä, kuin sytytys olisi pois pelistä. Välillä ajossa pätkii hieman. Tulpat ovat uudet ja johdotkin näyttää hyville.

    Lamdba-arvo on tyhjäkäynnillä 0,87 ja kierroksilla ehkä suurinpiirtein sama. Ajossakaan(vedossa) ei huikka mene hoikalla vaan jää jopa alle 0,8...


    Joutokäynti Yli 2000 rpm
    mitattu/sallittu mitattu/sallittu
    CO-pit 4,98 0,50 4,82 0,30 %
    HC-pit 211 100 94 100 ppm
    Lambda 0,86 0,97-1,03
    Co2-pit 11,50 11,90 %
    O2-pit 0,66/ 5,0 0,30 5,0 %

    Sori toi taulukko on ihan per....stä


    Yritin puhdistusspräyllä etsiä imuvuotoja, mutta turhaan... Ilmamassa mittarin piuhan irroittaminen reagoi ainakin, siten että seokset menee entistä enemmän metsään.

    Lambdan piuhat irti ei mitään vaikutusta, seokset suurinpiirtein samat. Eikös pitäisi mennä vakio-ohjelmalle(asetus 1) kun piuha on irti. Lambda on uusi myös.

    Auttakaapas pöljää hieman...seinät kaatuu...

  • #2
    Oletko varma että softa ja suuttimet ovat kavereita? Alkuperä?

    Comment


    • #3
      Tätä itsekin hieman epäilin ja laitoin saksanmaalle kyselyä. Lastun myyjä ilmoitti alunperin näin:


      "Hallo, ich kann dir einen Original MTM 3B@RS2 Chip anbieten auf 364PS. Der Chip ist für den kompletten RS Umbau sprich Turbo, grüne Einspritzventile, RS oder Wagner Krümmer und Sportauspuffanlage und 300KPA Sensor im Steuergerät (ECU) "

      toki vihreitä suuttimiahan on myös muunlaisia.

      Pitäisköhän laittaa katsastukseen orkkissuuttimet ja lastut(ilmeisesti 270hp). Saisikohan leimasta läpi?

      Vielä lisäinfoa;

      autosta jäätyi talvella huohotin jonka johdosta öljyä oli jokapaikka täynnä. Oliskohan katit saanu pahasti siipeen? Hc-arvo oli kuitenkin kierroksilla aika hyvä ja katsastusmies sanoi, että katit pitäis olla kunnossa.

      Tulppien vaihdon yhteydessä huomiona on, että rikkaalla on seos. Eli tulppa oli musta pl. elektrodi oli hyvän värinen(vaalean harmaa).

      Paljon pakolämmöt pitäisi olla tyhjäkäynnillä/ ajossa? Laivadieselmoottoreiden arvot on hallussa, mutta bensavehkeet vielä vähän hakusessa...:)
      Viimeksi muokannut Sparrow; 20.4.2010, 16:28. Perustelu: Selvennystä

      Comment


      • #4
        Onkos tuo omistuksessasi toiminut joskus? Uudelleen säätöähän tuo ainakin vaatii, jos tuo softa on alkujaan RS2 osille tehty. K26/27 Ahdin kuitenkin isompi murkula.

        Vikakoodit kannattaa vilkasta ja maffi puhdistaa.

        Comment


        • #5
          Koodi:
          Onkos tuo omistuksessasi toiminut joskus? Uudelleen säätöähän tuo  ainakin vaatii, jos tuo softa on alkujaan RS2 osille tehty. K26/27 Ahdin  kuitenkin isompi murkula.
          Näillä osilla härpätin ei ole toiminut tai siis toimii eli käy ja kukkuu. Pientä pätkimistä ja tuo seoksien rikkaus ihmetyttää. Kompurapuolihan tuossa on ahtimessa suurempi ja tietysti pakosiipi aavistuksen. Luulisi kuitenkin menevän liian laihalle. Autolla en ole kiihdytellyt/ajanut lusikka lattiassa. Ennemminkin pintakaasulla ajellu. Jotenkin on autoa helpompi saada kuntoon kun sitä pystyy liikuttelemaan paikasta a paikkaan b.

          Auto on tarkoitus säädättää loppukesästä, kunhan saan vielä loputkin asiat kuntoon(putki ja cooleri).

          Pystyykö lambdaa mittaamaan mitenkään? Ajattelin, että voisiko uusi lambda olla pimeänä?
          Viimeksi muokannut Sparrow; 20.4.2010, 21:15.

          Comment


          • #6
            Ootko vikakoodeja katellut?

            Comment


            • #7
              - Vikakoodit
              - Painetesti
              - Sytkäosat
              - Maffi

              Nuo kun käyt läpi niin ollaan jo viisaampia, tässä vaiheessa paha arpoa. Rikkinäinen lambda ei tuollaista saa aikaan.

              Comment


              • #8
                Selvä, kiitosta!

                Täytyy yrittää johonkin vikakoodien lukuun ensin. Olisko jollain foorumilaisella mahdollista lukea vikakoodit pääkaupunkiseudulla/Lohjan lähistöllä?

                Jaa, niin mistä saisi laitteita vikokoodien itsetutkiskeluun?
                Viimeksi muokannut Sparrow; 20.4.2010, 20:53.

                Comment


                • #9
                  Jaa, niin mistä saisi laitteita vikokoodien itsetutkiskeluun?
                  Hakusana "VAG-COM" ja "2x2" kertoo paljon.

                  Comment


                  • #10
                    selvä! Ymmärrän yskän, sori tyhmistä kysymyksistä...

                    Comment


                    • #11
                      Jäsenpuolelta löydät apua vikakoodien lukuun.

                      Comment


                      • #12
                        Voit mitata yleismittarilla lambdan signaalijohtoa (musta). Pitäisi heitellä lämpimällä koneella huomattavasti.
                        Varo maakosketusta ko. johdolle lambdan ollessa kuuma! Vainaa heti eikä hetken päästä oikosuljettuna.

                        Laita vaan vanha softasi ja suuttimet kiinni ja ajele rauhallisesti. Saksanpoika lienee myynyt paskaa.

                        Comment


                          #13
                          Sitten viimeistään kun teet putkistoa, laita laajakaista-lamdalle ja mittarille paikka.

                          Ja noissa softissa on turha mennä merta edemmäs kalaan, Porkkikselta saa toimivaa (mot).

                          Comment


                          • #14
                            Ok, kiitos vastauksista. Olen asentanut autooni Vems laajakaistalambda/pakolämpömittarin.

                            Vilkuttelin ite nuo vikakoodit ulos autosta äsken juuri "kylmällä autolla" ;)

                            Tulos:

                            1.

                            2231 (Blink Fault Code), 00533 VAG1551/2 Fault Code Number
                            Idle Speed Control Valve (N71)
                            Idle speed adaptation maximum limit exceeded or Minimum adaptation limit not reached
                            Sticky or binding ISV, Mass Air Flow Meter (G70) offset, additional air introduced between G70 and N71
                            Symptom: Idle speed too low, or too high, Add air leak.

                            2.

                            2312 (Blink Fault Code), 00522 VAG1551/2 Fault Code Number
                            Coolant sensor (G62)
                            Open or short circuit, Defective sensor or wiring, high resistance between sensor G62 and ECU J220
                            Symptom: Cold starting difficulties at low temperatures, Poor idle and acceleration during warm up

                            3.

                            2324 (Blink Fault Code), 00553 VAG1551/2 Fault Code Number
                            Mass Air Flow (MAF) Sensor (G70)
                            Open or short circuit, defective sensor, Signal too low or too high, Open circuit between G70 and ECU J220, Voltage supply interrupted or short to ground
                            Symptom: system in limp home mode, very poor performance and acceleration, difficult to accelerate.

                            Semmoset sain ulos...;)

                            Nuo olikin jo hiukan odotettuja vikakoodeja. Tyhjäkäynti on mielestäni aika korkea noin 1000rpm. Putsailen isv:n ja etsin vuotoja painetesterillä seuraavaksi.

                            Meinaako noi koodit, etta anturit g62 ja g70 olisi rikki?

                            Eikös toi g62 ole koneen takana? mutta missä g70 on, vai tarkoittaako koodi 2324 ennemminkin maffia?
                            Viimeksi muokannut Sparrow; 21.4.2010, 11:54.

                            Comment


                              #15
                              Kolmonen lienee (tai voi olla) vielä siitä, että nyppäsit MAF:in johdon irti käydessä.

                              G62 on siellä kannen päässä moottorin takana.

                              Comment


                              • #16
                                No niin siinähän syyllisiä jo löytyikin.

                                G62 on kannen päässä kiinni ja G70 on juurikin maffi. Tuo eka koodi varmaan häviää kun saat kaksi jälkimmäistä korjattua.

                                edit. Jari kerkes eka. Ota akun kenkä irti jotta koodit nollautuu, käy ajelulla ja katso ne uudestaan. Josko tuo maffin koodi häviäis.

                                Comment


                                • #17
                                  noniin eli nollaus ja uusi yritys koeajon jälkeen. Lämpötila-anturilta oli piuhat poikki, joten siitä tuli se vikakoodi. Ainoana vikakoodina tuli;

                                  2231 (Blink Fault Code), 00533 VAG1551/2 Fault Code Number
                                  Idle Speed Control Valve (N71)
                                  Idle speed adaptation maximum limit exceeded or Minimum adaptation limit not reached
                                  Sticky or binding ISV, Mass Air Flow Meter (G70) offset, additional air introduced between G70 and N71
                                  Symptom: Idle speed too low, or too high, Add air leak.

                                  Painetesti ei oikein onnistunut, kun ei ole kompuraa...käsipumpulla en saanut paineita pysymään. Ajossa nostaa ainakin 1,5 baria mittarin mukaan.

                                  Isv-venttiiliä putsailin carb. cleanerillä, mutta ei näköjään auttanut. Luisti tuntui liikkuvan kevyesti, mutta huomasin luistissa jäljet jotka ovat todennäköisesti peräisin ruuvimeisselillä tehdyn liikuttelu yrityksen jälkeen...saattaa vaikuttaa toimintaan en osaa sanoa. Mittasin myös vastusarvon venttiilistä joka oli 7,8 ohmia.

                                  Tyhjäkäynti on edelleen noin 1000 myös lämpimänä. Ja lambda-arvo alle 0,9. Eli ihan kun ois ryyppy päällä(kuskilla on ainakin nyt;)).

                                  Sitten se sama kuoleminen alkaa kun kone on lämmin... Eli kun nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä hissukseen, niin rupeaa humppaamaan...1500-1000-1500-1000 jne, eikä muutu ennen kuin päästää kaasun tai painaa sitä lisää reilusti. Täytyy ruveta vissiin hitsailemaan tappiin jatkoa vai kuinka Porkkis?

                                  Selvitystyö jatkuu...pitäisi saada jostain ehjä Isv- niin voisi koettaa onko siinä sitten vika.

                                  Ei varmaankaa liity seoksiin(tai ainakaan liian rikkaaseen), mutta lastun myyjän kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen mun pitäis laittaa rs2-bensanpaineen säädin. Mitä luulette tämän tuovan etua?
                                  Viimeksi muokannut Sparrow; 21.4.2010, 19:15.

                                  Comment


                                    #18
                                    Painetesti ei oikein onnistunut, kun ei ole kompuraa...käsipumpulla en saanut paineita pysymään. Ajossa nostaa ainakin 1,5 baria mittarin mukaan.
                                    Vuotaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ahaa, no perskules täytyy huomenna körötellä huoltikselle tekemään painetestiä;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vähän kaukaa haettu juttu, mutta mulla oli vähän saman suunnan ongelmia just vähän aikaa sitten ja isv oli paskana. Kokeileppa huvikseen kopauttaa vaikka ruuvarin kahvalla sitä isv:tä napakasti kun on kierrosten humppaus päällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuo on varmaan samaa vikaa kuin minulla ja jta:lla talvisin...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mietiskelin tässä tätä asiaa ja muistaakseni autossa oli alunperinkin tyhjäkäynti melko korkealla.

                                            Josko ongelma olisikin ollut autossa jo minulle tullessa ja ainoana uutena vikana olisi tuo mtm-lastun aiheuttama onkelma.

                                            Vuotojen etsintää ja uutta/toimivaa Isv:tä pitää ruveta metsästämään...maksaako uusi mansikoita?

                                            Comment


                                              #23
                                              uutta/toimivaa Isv:tä pitää ruveta metsästämään...maksaako uusi mansikoita
                                              Uusi maksaa aika lailla (350 marmorilla taitaa olla pyynti, löytyy kyllä halvemmalla, mutten usko alle 200 saavan), toimivia käytettyjä kyllä aina välillä saa ostettua. Harmi kun olet noin kaukana, mullakin pari kokeilukelpoista hyllyssä. Vuodot kunnolla tarkasteluun ja uusintaputsaus ISV:hen, ne on halpoja keinoja.
                                              Viimeksi muokannut jta; 22.4.2010, 13:04. Perustelu: hinnan lisäys

                                              Comment


                                              • #24
                                                Päivitystä hieman...eli huohotusjärjestelmä on ilmeisesti viallinen/puutteellinen.

                                                Testejä tuli tehtyä ja tulppasin maffin ja turbon väliseen letkuun tulevan huohotusputken ja johan lambdakin alkoi näyttää parempia lukemia n. 0,96.

                                                Huohotusjäjestelmästä puuttui kokonaan tuo huohotusventtiili. Eli eikös se mene alipaineen vaikutuksesta kiinni/melkein kiinni ja ylipaineen tullessa avautuu. Venttiilissä on kahdet reiät...(ainakin näin aikaisemmista topikeista olin ymmärtävinäni.

                                                Ko. venttiili jäi kokonaan pois kun laitoin huohotuspöntön tuohon huohotuslinjaan...eli omaa hölmöilyähän tämä koko juttu;)

                                                Ja kuten herrat tuolla puhui eli maffin jälkeen moottorille tuli lisäilmaa sekoittaen seokset oikein kunnolla...tai siis näin ymmärsin asian. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

                                                Täytyy tossa pyhien aikana laitella noi huohotusletkut uuteen uskoon ja testailla sitten.

                                                Hauskat Vaput Kaikille!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Perskules...painetestejä tehdessä löysin vuodon kaasuläpän- asentotunnistimesta.

                                                  Onko ollut jollain vastaavia kokemuksia? Ylipainetta n. 0,5bar. Fairyvesi alkoi kuplia liittimen juuresta tai siis tulee pinnien läpi.

                                                  Kaasuläpän akselin tiivistys mennyt?

                                                  Otin kaasuläpän irti aloin sitä tutkailemaan...

                                                  Olisiko jollain neuvoja?

                                                  Edit:

                                                  Mittailin kaasuläpänpotikkaa ja tyhjäkäyntiasento ok, mutta kun rupeaa kääntämään läppää enemmän auki, niin arvot nousevat hieman. Läpän ollessa 100% auki mittari näyttää samaa arvoa kuin läppä kiinni (0,96kohm). Maksimiarvo 3/4 auki läpälle on 1,3kohm jonka jälkeen arvot laskevat...

                                                  Toi potikka tuntuu olevan aika kallis...:(.

                                                  Käykö kaasuläppä/potikka muista 20vt turboista?
                                                  Viimeksi muokannut Sparrow; 1.5.2010, 17:38. Perustelu: lukihärö, tuloksia, yksi kysymys lisää

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    monologi jatkuu...

                                                    Isv:stä kysymys:

                                                    eli kun katsoo toisesta reiästä sisään eli mistä näkyy luisti, niin tukkiiko luisti kokonaan tuon aukon? Siis sähköttömänä.

                                                    Mulla on luisti noin 2-3mm auki kokoajan. Luistin reunassa on tosiaan pienet jäljet että sitä olisi väkisin pakotettu avautumaan(kuitenkin väärään suuntaan) Tyhjäkäynti ei millään halua laskea alle 1000rpm, paitsi väkisi kaasuvivustosta kääntämällä.

                                                    Olisiko jollain käytettyä hyllyssä josta olisi helppo katsoa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      eli kun katsoo toisesta reiästä sisään eli mistä näkyy luisti, niin tukkiiko luisti kokonaan tuon aukon? Siis sähköttömänä.
                                                      Ei peitä/tuki.

                                                      Mistä pinneistä muuten mittasit lukemia (4 ja 6)?

                                                      Vaihdettavuudesta (asentotunnistin) en vanno, vähän aikaa itse ajelin ABY:n vastaavalla, ja se toimi kyllä.
                                                      Viimeksi muokannut jta; 9.5.2010, 19:52. Perustelu: pinnit

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ahaa, kiitos tiedosta eli isv on kunnossa.

                                                        Mulla on nyt aan moottorista peräisin oleva kaasuläppä+potikka ja sain saman suuntaisia arvoja tästäkin potikasta. Moottorin käydessä ja tyhjäkäynnin laskiessa/pakotettaessa 800 rpm lambda-arvot ovat jo 0,96 , mutta kierroksia nostaessa laskee 0,87...

                                                        http://www.s2-audi.co.uk/workshop/3b_ignition/3bi.pdf

                                                        Linkin ohjeiden mukaan mittailin potikkaa eli pdf sivuilla 59 alkaen.

                                                        Tyhjäkäyntikytkin toimii eli pinnien 4 ja 6 välillä toiminta oli kuten pitääkin

                                                        Linkin ohjeiden mukaan pdf s. 61

                                                        Kaasuläpän potentiomittaus eli jumpperi pinneissä 1 ja 2 ja sitten mittaus pinnien 2 ja kolme väliltä. Huippuarvo oli noin 1,7 kohm puolella kaasulla ja sitten käännettäessä kaasua lisää auki arvot laskevat tasaisesti n. 0,97 kohm.

                                                        Näyttäisi siltä, että mulla on nyt kaksi rikkinäistä potikkaa...no huomenna illallla pitää jatkaa ahtovuotojen etsintää josko tämä kaasuläppä pitäisi paremmin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mittaa jännitettä potikasta. Noin 0.2-4.8V olisi toivottava skaala.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko tämän kattilan tyhjäkäyntihäiriöihin tullut mitään tolkkua?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X