Korjattu k04-15 ois nyt tullut FIN-turbolta. Pieni ongelman poikanen kumminkin on. Elikkä nuo öljyn ja veden tulo -ja paluulähdöt ovat väärässä asennossa suhteessa turbiini ja kompressorikoteloon. Pystynkö ite nuita 6mm pultteja löysäämällä säätämään ne kohdalleen? En saanut heitä enää puhelimitse kiinni niin pakko tähän hätään tänne laittaa..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Turbon vihellys
Collapse
X
-
A6/AKE huollossa (n. 274 tkm). Huoltomies kirjasi "turbo ujeltaa". Mielestäni se on "aina" viheltänyt. Paikallaan tai hitaassa ajossa viheltää kierroksia seuraten vienosti, jota olen pitänyt normaalina ? Ajan kyllä aika pappamaisesti enkä oikein tiedä esim. koska ahtaa eli ei. Käskivät käymään uudestaan korjaamolla, kun kokeneempi asentaja on paikalla. Lieneekö vika vai ominaisuus, pitääkö antaa kenkää useammin vai onko noilla kilometerillä jo päivät muutenkin täynnä ? Johan täs on kepit ja pumppu vaihdettukin :(
Comment
-
Selevä - kokenutta korvaa yms tässä tarvitaankin, kun samoja urkuja kuuntelee 4 v , niin kaikkeen vaan tottuu mm. hissukseen muuttuvat äänet ja laskeva teho. Sattuneista syistä olen Kotkassa viikot, mutta jos joskus sais AUDIenssin vaikka vkl aikana.
Comment
-
Tänään ajoi ja kuulosteli se "kokenut asentaja" vuorostaan , kun kerran pyysivät käymään uudestaan arvioitavana. Ei pitänyt pientä vihellystä epänormaalina ja sanoi, että kun ei kiihdytyksessä kuulu mitään kovempaa ääntä, niin ajoa vaan. Onko tuo AKE:n Garret siis sitä VNT-tyyppiä ? Etka puhuu vaan G-ahtimesta. Huoltamisesta on toisaalla kinattu oikeen miehissä, mutta kysyn silti, että onko syytä huollattaa varmuuden vuoksi vai ajanko vaan niin kauan, kun ei kovempaa ulinaa tms kuulu ?
Comment
-
Pieni VNT vihellys etenkin ulko- ja moottorin lämpötilan ollessa matala on tyypillisesti pakoputken vuoto turbon jälkeen (esim. jousto-osa). Kannattaa tarkistaa ennenkuin tekee mitään.
Ei kannata sotkea erilaisia ahtimia ja niiden äänimaailmaa tässä nyt keskenään.. VNT vislaa ehjänäkin jos ei ole vaimennusta välissä, hukkaportilliset erikseen.
Comment
-
Olen ajellut kohta 6 vuotta Afn-koneisella Passatilla ja vnt-ahdin on koko ajan ilmoitellut pienellä vihellyksellä olemassaolostaan. Hento ääni, ilman poppeja juuri kuuluu.
Jalkamiehenä markettien parkkiksillakin erottaa heikon vihellyksen monesta hiljaa etenevästä vnt-ahdetusta. Tässähän on vaikea sanoa kuinka kova vihellys sun autosta lähtee, mutta ihan äänetön ei ahdin ole ehjänäkään.
Ja omassa autossa siis vakioputkisto, katti sisälmyksien kanssa, putkisto ei vuoda.
Comment
-
Kyllä spoolatessa vähän viheltää tai suhisee ( riippuu ahtimen koosta kuten tuossa joku jo mainitsi )
K04 ahdin ainakin tykkäs uutenakin vähän viheltää 1.4ahdoilla biturbossa.
Noista on kyl turha ressaa ja joka päivä kuunnella paniikissa.
Poliisiauto ääntä = ei vielä hätää ( kannattaa seuraavaksi vuodeksi budjetoida uuten turboon )
ääntelee kuin valas = rupee olemaan jo välystä reippaammin.
Comment
-
Lainataan topicia. En tiedä kuuluuko videon viheltävä ääni turbosta, vai jostakin muualta? Ilmaantui näillä kovilla pakkasilla. Tuntuu olevan jotenkin kierrosmäärästä riippuva ja tasakorkeuksinen. Kiihdyttäessä ääni tulee ja menee 2.000-4.000 rpm:n välissä ja tasapintakaasulla se kuuluu ainakin tasan 2.000 rpm:n kohdalla.
Auto on vm. 2004 A4 Avant 1.8t BEX Quattro.
Löytyisikö joku kenellä ollut samanlaista vaivaa? Onko "fööni" entinen, vai huolehdinko turhaan?
https://youtu.be/vlXw8NEw_tA
Comment
-
Katso ensin ahtimen imuaukosta peilin tai kameran avulla onko kompressorisiivestä lapa taipunut pystyyn, jos ollut jäätä imulinjassa on se voinut mennä imuaukkoon. Meiltä saa uusia siipiä ja jos ei paha taipuma voidaan se myös oikaista= ei ole kallis remontti eli pelkkä siiven oikaisu joka voidaan tehdä purkamatta ahdinta.
Comment
-
MRMR.
Sanoisin ettei tule ahtimesta, kuulosti samalta kuin meidän uudemmassa kolmosessa pakkasilla ja olen epäillyt lämmityslaitetta.
Comment
-
Kiitos vastauksista. Olen tuossa Youtubesta koittanut noiden särkyneiden turbojen ääniä kuunnella, eivätkä ne tosiaan taida aivan tuolta kuulostaa. Yleensä ahtimesta kuuluva vihellyksen taajuus taitaa muuttua turbon kierrosten mukaan. Tässä minun tapauksessani niin ei ole, vaan ääni kuuluu samalla taajuudella silloin, kun kuuluu. Voisiko se olla jonkin hihnan rullan laakeri tai vastaava? Esim. tuosta joukahaisen mainitsemasta lämmityslaitteesta?
Ääni muuten väheni töistä kotiin tullessa, kun pakkasta oli enää -19 astetta tuon tänä aamuna kuvatun -29 asteen sijaan. Iltapäivällä se kuului enää kovan kiihdytyksen jälkeen kierrosten pudotessa moottorijarrutuksessa n. 3.000 rpm:ään.
Comment
-
Pakkasten kiristyessä yli kahdenkymmenen, 4f pitää just samanlaista ääntä kuin MRMR:n videolla. Puhaltimen moottorin nopeus ei vaikuta ainakaan. Ajattelin ensin, että jarrut vinkuu, mutta ei taida. Ahdin se ei varmaankaan ole, kun niin tasaisesti vinkuu, eikä suoraan reagoi kaasuun. Jos selviää, infotkaamme.
Comment
-
Mulla on bexi koneisessa aivan sama ujellus kuin MRMR autossa. Mulla vain ei ahda yhtään ja oletan autossa olevan noin kuutisen kymmentä hevosvoimaa kulkupuolen puolesta. Matka-ajossa hävisi ahtopaineet jonnekin Varkaus - Kuopio välille, jos näkkyy niin ohjatkaa Kuopijjoon.
Pitää yrittää viikonloppuna sulattaa tuo kärry. N75/N80/evappi juttuja ehkäpä?
Comment
-
Modautin jonkun noista ahtimista viime vuonna Fin-Turbolla. Orkkiksena ollut RS2 ahdin, mutta nykyään jotain muuta. Se viheltää myös kauniisti ihan normiajossa. Viallisen turbon ääni on toisenlaista vihellystä. Eli kyllä ne ehjätkin saattaa ja viheltää, riippuen kokoonpanosta/mallista yms.
Comment
-
Pakkasten kiristyessä yli kahdenkymmenen, 4f pitää just samanlaista ääntä kuin MRMR:n videolla. Puhaltimen moottorin nopeus ei vaikuta ainakaan. Ajattelin ensin, että jarrut vinkuu, mutta ei taida. Ahdin se ei varmaankaan ole, kun niin tasaisesti vinkuu, eikä suoraan reagoi kaasuun. Jos selviää, infotkaamme
Sama auto, samat oireet. Auto suli kunnolla, jonka jälkeen ääni hävisi päiväksi. Sitten taas jatkuu...
Comment
-
Minulla viheltää oikein kunnolla tuossa BEX koneessa koko ajan kun ahtaa. Uusi K04upgrade2 teki sitä alusta lähtien, jonka meidän turboingenjööri Savolainen vielä tarkasti ainakin puolivuotta ajettuna. Muistaakseni silloin ei ainakaan ollut siivet vinossa. Huollon jälkeen nyt sama jatkuu..
Joutsassa jo toverit kehui sorsapilliksi :-D
Comment
-
https://youtu.be/0Ie4efeX-Zs Mistäköhän tämä ääni tulee? Siivet ottanut osumaa? Välyksiä ei ollut, ei tullut mieleen silloin tsekata onko siivet muuten vaurioituneet kun ekaa kertaa tällästä tein. Ahtoputket, välijäähyt, taksizkuventtiili tsekattu. Myöskin imuputki ja siihen liittyvät letkut.
Edit: tosiaan oireina myös ylemmille kierroksilla pätkimistä.
Comment
Comment