Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Biturbon hukkaporttien kellojen säätäminen & siirtäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Biturbon hukkaporttien kellojen säätäminen & siirtäminen

    Mietin tässä että kuinka onnistuu hukkaportin kellon siirtäminen toiseen paikkaan, ja sen säätäminen.

    Tarkoituksena olisi siirtää GT25R turbosta kello samaan paikkaan missä se on K04:ssä. Kuvista voi verrata eroa miten ne poikkeaa toisistaan. Kellon paikka ei muutu mitenkään dramaattisesti, mutta tuleeko tuosta jotain haittaa?

    Miten ja millä ne säädetään muutoksen jälkeen, nehän pitää olla tarkasti samanlaisia?
    Minkälainen vivusto pitäisi tehdä? Kaipa joku on joskus tällaisia tehnyt?

    http://www.valitalo.org/images/turbo/RS4_K04_turbo4.jpg
    http://www.valitalo.org/images/turbo/RS4_K04_turbo2.jpg

    http://www.valitalo.org/images/turbo/GT25R.jpg
    http://www.valitalo.org/images/turbo/GT25R_1.jpg

  • #2
    Ei...et okkim vieläkään saa vastausta tähän kysymykseen, vaan nostelen samantyyppistä kysymystä uudelleen :)

    Kysymys siis kuuluu, kuinka tuo K04:n hukkaportti säädetään, jos/kun sitä tarvitsee säätää? Ongelmani on, että kuskin puolen kello uudessa K04:ssa otti kiinni uuteen inlet putkeen ja jouduin hieman taivuttamaan kellon kiinnikettä, joilloin hukkis löystyi niin, että alkoi helisemään (pääsi aukeamaan millin verran).

    Onko tuossa mitään sääntöä, kuinka tiukalle kiinni se säädetään vapaana?

    Pääseekö hukkista säätämään koneen ollessa paikallaan? (Roikkuu vielä vähän aikaa, mutta menee tänään takasin.)

    Comment


      #3
      Kyllä sitä pääsee säätämään ainakin apukuskin puolelta, mutta ahdasta vähän on. Toista puolta en niin tarkasti muista, taisi olla ahtaampi. Mutta ne pitää säätää niin että näet hukkaportin liikkeen, ja sitä on vähän vaikea sanoa pelkästä vivusta. Eli irrallaan ne kannattaa säätää, tai sitten niin että downpipet on irti kun kone on paikallaan.

      Itse olen säätänyt jousipuntarin avulla vetämällä sillä hukkaporttia auki ja vertaamalla "painoja" toisiinsa. Oikeaoppisesti nuo kait pitäisi säätää paineen avulla, mutten muista mikä se oikea arvo oli mihin asti niiden pitää aueta, ja millä paineella.

      Mikäs imuputki siellä on että pääsee kelloon ottamaan?

      Comment


      • #4
        No, kone meni jo koloon, kuskin puoli kyseessä. Vielä ei ole täysin kasattu, joten ehkä säätö olisi helpompaa vielä.

        Säädin portin ennen koneen takaisin laittoa tiukasti kiinni. Tuo puntari olisi voinut kyllä olla hyvä tapa verrata "painoja".

        Mielestäni tilasin orkkis rs4 imuputket VagParts:sta. Mutta itse kellon kiinnitysrauta oli selvästi eri kulmaan (sisemmäs) taivutettu kuin vanhassa K03:ssa, joka on kuitenkin sovitettu orkkis putkelle.

        Täytyykö tuosta tiukkuudesta nyt otta ressi ja koittaa vielä säätää sitä, jos sais vertailtua sitä toiseen puoleen?

        Comment


          #5
          Olisiko ne turbot saaneet pienen tällin rahdissa, ja kello sen takia taipunut? Ei ne normaalisti ole mitenkään tiellä.

          Kyllä ne olisi hyvä olla samanlailla säädetty ettei toinen turbo käy koko ajan kovemmalla rasituksella kuin toinen. Pääsee sitten taas nopeammin sitten vaihtamaan sitä.

          Comment


          • #6
            Mene ja tiedä tällistä, paketti oli ainakin virheetön.

            Mietin tässä, että kummoinenhan alipainepumppu riittäisi imemään hukkaportit auki, jos ottais n75:lta kelloille menevän letkun irti ja imisi siitä ja katsoisi, että portin tangot heräisivät samaan aikaan?

            Comment


              #7
              Ei niitä saa alipaineella auki, vaan ylipaineella.

              Comment


              • #8
                Jaa...no ylipaine on helpompi järjestää kuin alipaine. Tutkitaan illalla.

                Comment


                • #9
                  Joo, tarkastin paineella säädöt ja näytti osuneen aika kohdalleen ainakin silmämääräisesti katsottuna tuo hukkisten keskinäinen ajoitus/aukeamisajankohta. Etsin vain mahdollisimman pienen paineen millä tehdassäätöinen hukkis värähti ja vertasin toiseen.

                  Kaipa tuo riittää. Näytti, että molempiin säätöihin kyllä pääsee auton altakin käsiksi, varsinkin jos panssari on poissa tieltä, jos nyt tulee tarvetta säätää joskus.

                  Comment


                    #10
                    Turbotekniikka joskus sanoi että 1.8T K03 arvot ovat 4 mm aukeamaa tangon päästä mitattuna
                    @0,37 bar painetta.

                    Comment


                      #11
                      Mä olen tehnyt itse tangot ja siirrellyt kellot ihan eri paikkaan kuin normaalisti k03:ssa ovat. Tangot säädin siten, että 0,5 baaria painetta ja silloin pultit kiinni. Silloin on riittävä esijännitys kelloissa. Vivut on syytä tehdä siten että ovat riittävän tukevat. Alkavat notkumaan herkästi jos niitä taivuttelee paljon ja muuttaa kellon paikkaa korkeussuunnassa porttiin nähden.

                      Comment

                      Working...
                      X