Kitka pyörillä, varsinkin märällä asfaltilla, voi huomata miten rengas melu muuttuu kun kaasua painaa ja löysää. Mutta sitä ääntä ei kyllä millään tavalla voi sotkea tuohon turbon ääneen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Turbon "vihellys"
Collapse
X
-
Anonyymi
Joo ei voi..ja en koskaan ole havainnut rengasmelun muuttuvan yhtä nopeasti esim kytkimen painamisen yhteydessä kuin nyt tämä topicin aiheena oleva ääni..mutta minäpä en olekaan autotekniikan ammattilainen :)
En tiedä..ehkä tästä voisi aloittaa kokonaan uudenkin topicin, mutta jotenkin herää väistämättä ajatus että kuinkahan paljon merkkihuolloissa (merkistä riippumatta) tai huolloissa/korjaamoilla ylipäätään vedätetään vähemmän asiaan perehtyneitä asiakkaita mitä ihmeellisimmillä selityksillä..kuten nyt sitten vaikka rengasmelulla ym ym..
Pahoin pelkään että ihan liian paljon..
Comment
-
Ihmiset myös liian paljon ja kärkkäästi valittavat asioista, joilla ei ole tuon taivaallista merkitystä auton toimintaan tai ajettavuuteen, pääasia että takuuaikana valitetaan. Autoista tulee ihmeellisen paljon parempia kun kaksi vuotta umpeutuu.
Enkä tietenkään voi tietää miten viallinen Kärjen auto on, mutta siitä johtunee kyyninen suhtautuminen tiettyihin asioihin.
Comment
-
Ihmiset myös liian paljon ja kärkkäästi valittavat asioista
mutta jotenkin herää väistämättä ajatus että kuinkahan paljon merkkihuolloissa (merkistä riippumatta) tai huolloissa/korjaamoilla ylipäätään vedätetään vähemmän asiaan perehtyneitä asiakkaita mitä ihmeellisimmillä selityksillä..kuten nyt sitten vaikka rengasmelulla ym ym..
Kuitenkin uskon niin,että merkkikorjaamoissa vedätetään vähemmän kuin muissa.....tai näin luulisin.
Comment
-
Kuitenkin uskon niin,että merkkikorjaamoissa vedätetään vähemmän kuin muissa.....tai näin luulisin.
Pikkukorjaamoja sitten lienee useampia sortteja. Niitä jossa autot laitetaan vähän sinnepäin ja niitä taas, joissa autot oikeasti tulevat kuntoon. Pienemmillä korjaamoilla ei välttämättä ole varaa tyytymättömiin asiakkaisiin ja niissä toisaalta on ehkä mahdollista suorittaa autolle hieman tarkempaa tarkastelua. Myöskin asiakas, joka vie erikoiskorjaamoon auton, voi hyväksyä esim. sen, että joku korjaaja ajelee autolla päivän pari, jotta satunnainen vika saadaan ilmentymään. Merkkikorjaamoilla ei moinen välttämättä onnistu eikä välttämättä erikoisemman auton omistaja ole kovinkaan halukas antamaan autoa 18wee autokorjaajalle ajoon. Luonnollisesti siitä, että pikkukorjaamoilla omituisempia vikoja tutkitaan seuraa myös se, että ehkä tietämystä moisista kertyy paremmin. Tosin kyllä niissä merkkiliikkeissäkin on "vanhoja kettuja" töissä.
Mutta alkuperäiseen asiaan.
Joka tapauksessa perimmältään hommassa on kysymys vain yhdestä asiasta: rahasta. Ja tämä myös siinä takuunalaisessa autossa. Se että auto on takuunalainen, ei tarkoita, että korjaamo olisi ilmaiseksi käytettävissä 24/7. Takuu takaa sen, että autosta korjataan viat. Jos vika on kovin epämääräinen, eikä selkeästi havaittava, kuka maksaa, jos mitään vikaa ei löydykkään? Mitäpä jos korjaamo käyttää vaikka kaksi viikkoa epämääräisen äänen etsimiseen ja lopputulos onkin lämppärin ropelissa oleva roska. Kuka maksaa lystin? Takuuseenhan moinen "vika" ei todellakaan kuulu. Äkkiä tulee tyytymätön asiakas kun saa parin tonnin laskun. Korjaamon on paljon helpompi todeta tällaisessa tapauksessa, että ei ole mitään todettavaa varsinaista vikaa. Jos nimittäin joku vika on, niin kyllä se sieltä sitten ilmoittelee oikeasti myöhemmin. Ja vaikka kyseinen vika loppujen lopuksi posauttaisi vaihteiston tai moottorin, niin nämä lienevät niin harvassa että halvemmaksi tulee, kun ei aina loppuun saakka tutkita.
Sama asiahan on monesti takuunjälkeisissäkin korjauksissa. Kyllä korjaamot taitavat ihan asiakasta ajatella, kun monesti epämääräisiä ongelmia eivät käy tutkimaan. Isommat viat ennenmin tai myöhemmin antavat enemmän merkkiä itsestään ja ennen sitä tutkiminen saattaa tulla tuhottoman kalliiksi.
Comment
-
Anonyymi
Niinpä..kuten todettu, asia on kaksipiippuinen ja näyttää aika erilaiselta riippuen siitä kenen näkökulmasta sitä katsoo.
Valittamisherkkyyteen yleisesti olen samaa mieltä kuin "Audimies". Toki poikkeuksia on, mutta sen mukaan mitä olen tuttuja ja kavereita tarkkaillut asian tiimoilta niin aika pirun korkea on monella kynnys lähteä korjaamolle valittamaan vielä silloinkaan kun vika on ilmeinen ja erittäin todellinen.
Toisaalta kuitenkin on niin että varsinkin Suomessa, erityisesti uuden auton ostaja on maksanut autostaan pitkän pennin..ja siksi on oikeutettua ajatella että hänellä myös on oikeus saada rahoilleen vastinetta myös takuun puitteissa.
Tietysti on helppo viitata siihen yleisilmiöön että ihmiset mieluusti muistavat oikeutensa ja yhtä auliisti "unohtavat" velvollisuutensa..mutta siitäkin huolimatta katson että ostajalla on oikeus saada rahoilleen vastinetta esim takuun/takuukorjausten muodossa..ja onhan tässä suhteessa myös kuluttajan velvollisuudet määritelty selkeästi..eli pääasiassa auton huolto-ohjelmassa+tarkoituksenmukaisessa käytössä.
Rahasta on kyse..se on selvä..mutta kyse on rahasta molemmin puolin aitaa, sekä korjaamolla/maahantuojalla että myös kuluttajalla..ja tässä tapauksessa näkisin että kuluttajalla on "suurempi oikeus" saada rahoilleen vastinetta kuin korjaamolla säästää, korjaamo/maahantuojahan on kauppasopimuksessa luvannut että auto toimii 2vuotta TAI jos ei toimi, se tiettyjen ehtojen mukaan veloituksetta korjataan.
Niin joo..ja sitä piti vielä sanoa (rollelle lähinnä) että en minäkään tiennyt kuinka viallinen autoni oli/on..ja juuri siksi kävinkin sitä näyttämässä.
Ja ylipäätäänkin lienee sitten kuitenkin pienempi paha käydä epäselvissä tilanteissa näytillä kuin olla käymättä..ja sitten kohta mennä posahtaneen moottorin kanssa..
Comment
-
Takuunalainen auto siis piti asiakkaalle tuntematonta ääntä ja hän kiikutti auton takuutarkistukseen. Ääni todettiin harmittomaksi ja matka jatkuu. Mikäli matka joskus pysähtyy, korvaa takuu luonnollisesti aiheutuneet kulut. Kaikki on siis hyvin, eikö?
Muistuttasin kuitenkin, että takuu ja huoltosopimus ovat kaksi eri asiaa.
Comment
-
Anonyymi
Eiköhän se nyt liene jokseenkin jokaiselle selvä että takuu ja huoltosopimus ovat eri asioita?!
Onhan takuuehdot ylipäätäänkin määritelty suht tarkasti, joten ainakaan periaatteessa ei kovin helposti pitäisi asiasta syntyä erimielisyyttä.
On kuitenkin arveluttavaa ja suorastaan väärin jos korjaamo toimii siten että pikkuvika kuitataan asiakkaalle periaatteella "tämä kuuluu asiaan" ja sen jälkeen jäädään odottamaan/toivomaan parasta ja pelkäämään pahinta, sen vuoksi että näin toimien korjaamo säästää mahdollisia kuluja jotka syntyvät vian selvittämisestä/tutkimisesta.
Takuu kun kuitenkin on eräänlainen sopimus jossa valmistaja/maahantuoja lupaa..tietyin ehdoin ja rajoituksin toki..että auto toimii ja jos ei toimi niin korjata sen. Samalla sopimuksella asiakas puolestaan sitoutuu noudattamaan omalta osaltaan ehtoja.
Kuten tiedossa on..tänä päivänä autoalalla kilpailu asiakkaista on äärimmäisen kovaa..ja se tullee jatkossa vain kiristymään. Selvää on että itse tuotteen lisäksi niin myynti- kuin huolto- takuu- ym ym tilanteet ovat juuri niitä tilanteita ja pieniä yksityiskohtia joissa loppujenlopuksi ratkaistaan se päätyykö asiakas seuravalla kerralla uudelleen samaan merkkiin vaiko valitseeko toisen.
Siksi kannattaa mieluummin vaihtaa selkeästi vuotava/viallinen umpio kiukuttelematta kuin jättää se vaihtamatta, koska seuraavan autonvaihdon yhteydessä asiakas saattaa hyvinkin kahden tasavertaisen merkin sijaan valita sen jonka huolto-,korjaamo- ja takuuorganisaatio on hyvässä maineessa. Useammankin umpion hinta kun on kuitenkin pieni hinta siitä että asiakas säilyy jatkossakin saman merkin asiakkaana.
Ja sanottakoon nyt lopuksi selvyyden vuoksi että tämä kommentti ei liittynyt enää otsikon mukaiseen tapahtumaan/tilanteeseen..vaan keskusteluun jota tässä topicissa on sittemmin käyty ennemminkin yleisellä tasolla.
Comment
-
Anonyymi
Täytyypä vielä palata hetkeksi tähän Audin "vihellykseen" ja muihin turbo-kohinoihin..
Äsken istuskelin pikku pätkän kaverin WRX STi:n kyydissä ja täytyy taas todeta että kyllä aika pienenpieniä nuo Audin kohinat ja vihellykset ovat tuohon Subaruunkin verrattuna..
Sitä en sitten tiedä oliko WRX:n äänet "normaaleja", mutta kuskin mielestä olivat..
Turboäänten mielekkyydestä voitaneen olla montaa mieltä, mutta ainakin henk.koht voisi pidemmän päälle alkaa harmittamaan jos matka-ajossakin saisi kuunnella jatkuvasti WRX:n kaltaista vihellystä,kohinaa ja suhahtelua koko ajan kun kiekat ovat ahtoalueella/ohittaa/kiihdyttää.
No, joidenkin korville se lienee silkkaa musiikkia..mutta kuitenkin :)
Ps. kyllä WRX olisi tosiaan melkoinen namupala kakkos-/räppäilyautona.
Comment
-
-
Anonyymi
On kyllä..ja nimenomaan STI:tä tarkoitin..en vaan kirjoittanut joka kohtaan WRX:n perään STI-kirjainyhdistelmää..
Hyvin erilaisia autojan ne tietyin osin ovat..se on ihan selvä.
Comment
-
vallijuh
eihän me suomalaiset olla kovia valittamaan, mutta nuorena kossina VAG:n huoltohommissakin muutaman vuotta puhastelleena tuli semmoisiakin diagnooseja asiakkailta, että ei siinä voinu aina kovin vakavasti ruveta autoa korjaamaan.
Yksikin insinöörismies (peräti DI) toi passattinsa huoltoon ja käski samalla tarkistaa johtimien eristeet, kun auto oli ruvennut antamaan sähköiskuja.
Koitin ystävällisesti kertoa, että ei se varmaan 12 voltin tasajännite räpsäytä kovinkaan tutuvasti, vaan johtunee kuljettajan ja istuimen välillä syntyneestä hankasussähköstä.
Asiakas väitti, että ei se ole ennen antanut sähköiskuja, että kyllä ne nyt täytyy käydä vaan ne johdot läpi, että on varamasti jostain hankautunu eriste puhki, ja johtaa jännitteen auton koriin.
En antanut perikisi, vaan koitin kertoa, että tuollaisessa tilanteessa palaa sulake ja se, että se ei ennen ole antanut sähköiskuja saattaa johtua siitä, että eri materiaalista valmistetut vaatteet kehittävät erilailla hankaussähköä.
Asikas päätti keskustelun toteamalla että hän ei ole kymmeneen vuoteen vaihtanut vaatteita, että tarkistaa nyt vaan ne johdot......
Noi "ääniä" kuulevat asiakkaat on joskus vaikeita tapauksia myös, mutta kyllä niissä usein on perääkin, jos vain jaksaa tutkia asian perin pohjin. Kerran metsästin yhden Golfin takaosasta kuuluvaa kolinaa lähes kaksi päivää.
Keskisuomalainen merkkikorjaamo oli vaihtanut takaiskarit ja pakoputken öpaut 50t ajettuun autoon, kun asiakas valitteli kolinaa. Kesälomilta palattuaan asiakas toi auton meille pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan huoltokorjaamoon, ja kertoi, että ei se kolina hävinnyt, vaikka siihen oltiin tehty remppaa muutamalla tuhannella markalla. Koeajon perusteella minäkin ensin epäilin pakoputkea ja kääntelin ja vääntelin putkea eri asentoihin, mutta kolina vaan ei poistunut ei sitten millään. Kahden päivän kokeilun, etsinnän koeajojen yms poppakonstien jälkeen huomasin, että takajarrun kuormitussäätöventiilin jousi tietyssä asennossa jää löysäksi ja kolahtaa juuri sen verran, kun tuon äänen aiheuttamiseen tarvitaan.
Melko kallista - elämä on !
Välillä vaan tekee mieli sanoa kun joku kertoilee, että auton (300 000 ajettu ruosteen raiskaama ajopeli) vaihdelaatikko alkaa pitää ehkä pientä sirinää, että pannanpa auton hinta, ellei parikin, niin saadan se vaihdelaatikko hiljaiseksi, niin sitten alkaa kuulua ne moottorin kolinat.
Comment
-
Anonyymi
Varmasti pitää paikkansa että "ääniä" kuulevat asiakkaat voivat olla joskus hyvinkin hankalia ja "varmoja" siitä että vika on todellinen..ja hankalimpia saattavat hyvinkin olla asiakkaat joilla on jonkinlaista koulutusta/osaamista tekniikan alalta (kuten ed esimerkin insinööri)
Vaikka itse olen..ehkä monessakin asiassa..suht tarkka ja tietyllä tavalla vaativakin, niin olen kuitenkin pitänyt johtoajatuksena vaikkapa nyt sitten autohommissa sitä että lähtökohtaisesti luotan alaan perehtyneen ammattimiehen sanaan/lausuntoon, ilman että alan sitä automaattisesti kyseenalaistamaan.
Autokorjaamoilla varmaankin riittää asiakkaita jotka päivastoin lähtökohtaisesti kiistävät ammattimiehen sanan ja ovat joi periaatteenkin takia eri mieltä.
Kysyä voi ja pitääkin, kun ongelmatilanne eteen tulee..siksihän ne korjaamot ovat olemassa, mutta loputtomiin ei amatöörin tulisi alkaa ammattilaisen kanssa vänkäämään.
Sokeasti ei kaikkea pidä niellä..mutta jos..ja minun tapauksessani KUN en ole ammattimies autonkorjaamisessa niin ammattimiehen sanaan on luottaminen..aivan samoin kuin odotan automekaanikonkin luottavan minun sanaani silloin kun kysymys koskee minun ammattialaani.
Comment
-
vallijuh
sori Kärki !
En tietenkään tarkottanu, että sä olisit tollanen luulotautinen automies. Tuli vaan mieleen noista keskusteluista noi asiaansa uskovat "asiantuntijat". Mun autosta ei kuulu turbon vihellystä, ja olen sitä vähän ihmetellyt, kun kuorma-autoa ajaneena sen on totuunut kuulemaan enempiä höristelemättäkään.
Comment
-
Vaikka tässä nyt turbovolvolla ajellaankin, niin kerrotaan, että itse käytin Volvon turboremontissa pari kk takaperin, siellä oli miljoona kerrosta palanutta öljyä ku ei ollu edellinen omistaja jälkikäyttänyt.
Tuossa alkoi juuri samantyyppinen vihellyshomma, joka kuuluu vain kun auto liikkuu. Ihmettelin itsekin tuota, että mistä moinen. Turbokorjaamon äijä tuumaili, että turbohan se siellä ulisee, ennen ei ulissut, en tiedä johtuiko siitä, että se ei toiminut oikein. Mulla oli kyllä sellainen siinä, että niissä ahtoputkissa oli öljyä sisällä. Olisivatko sitten haljenneet tms. Auto lähtee kyllä huomattavan rivakasti, luulisin, että ahtopaine ei ole ongelma.
Comment
-
Anonyymi
Tämä ei varmaankaan liity enää suoranaisesti otsikkoon..tai ehkä liittyy, en tiedä?!
No, kuitenkin vihellys kuuluu edelleen AINAKIN samalla voimakkuudella alkaen siitä kun turbo lähtee mukaan.
Hauskinta koko hommassa on se että jotenkin kummasti Audi on lähtenyt kulkemaan ilmeisesti ihan jonkin verran aiempaa pirteämmin.
Ensimmäiset havainnot panin merkille itse, jotenkin vaan tuntui että auto kulkee aiempaa iloisemmin..mutta arvelin sen olevan pelkkää kuvittelua enkä vaivannut päätäni asialla sen enempää, olin vain tyytyväinen kun auto tuntui toimivan kuten pitääkin.
No, sitten vaimo ajoi Audia parin vkon tauon jälkeen.. "mitä sä olet tehny tälle??????", oli kommentti. "Miten niin?"...."no kun ei meinaa käsissä pysyä kun kaasua painaa.."
Sitten hiukan myöhemmin kaveri rattiin. Hänkin on Audia ajanut joskus kuukausia sitten.."oho..oletko lastuttanut tämän??" oli kommentti häneltä..
Nojoo..en sitten tiedä miten asian laita tosiasiassa. Kuitenkin on niin että kun vaimokin pari viikkoa ajelelee omallaan niin luultavasti mikä tahansa ahdettu auto tuntuu "tykiltä"...ja parin kuukauden tauon jälkeen kaverin on luultavasti mahdotonta muistaa miltä Audi tuntui edellisellä kerralla..ja lienee selvä että jos itse ajaa 120kw:lla niin tottahan 140kw:sen pitääkin tuntua pirteämmältä.
Eli hyvin tuntuu pelaavan vaikka edelleen vihelteleekin..joten senkun viheltelee sitten vain.. :)
No, onhan aika monessa kestotestissäkin todettu että moottorista irtoaa paremmin tehoja siellä 20-30tkm ajon jälkeen kuin aivan uutena..joten kaipa sitä voisi ajatella että teoriassa hienoista tehonnousua voisi olla tapahtunut.
Comment
-
Jo selkeästi OT,
Juhon kohtaamasta kolinan metsästyksestä tuli mieleen omakohtainen kokemus kymmenen vuoden takaa. Asiakkaan E-marsuun oli toimestani vaihdettu kierros iskareita jo puolen miljoonan ajokilometrin jälkeen kuolleiksi havaittujen tilalle. Kuukausi vaihdon jälkeen alkaa tukeva valittelumarina auton takaosan kolinasta. Toivotan tervetulleeksi kuuntelukäynnille - kolisee ihan aikusten oikeesti. Tasoristeystä sata kertaa edestakaisin ilman selkeätä äänilähteen kohdistusta - toinen mies rattiin ja itse takalaatikkoon sen tyhjentämisen jälkeen - täydellinen kolinattomuus?????? Kummasti hiljentää kun nostaa työkalupakin ulos! Oli mukava havainto kun jo keskustelussa oli tapailtu kuluttajansuojaa, oikeustoimia, jne...
Comment
-
irtoaa paremmin tehoja siellä 20-30tkm ajon jälkeen
Itse en väitä mitään,voihan tuo teoria olla ihan hanurista.Kunhan heitin ilmoille,jonka kuulin...
Comment
-
Anonyymi
Muistelen että olisin joskus vuosia sitten jopa jostain autolehdestä lukenut moisesta "suojaohjelmasta"..siinä taisi olla kyseessä Golf GTi?!
Sitä en osaa sanoa onko moisessa tarinassa perää (epäilen), mutta ainakin sellaiseen toisinaan eri yhteyksissä törmää.
Mutta sitä voitaneen pitää jonkinlaisena faktana että (syystä tai toisesta) monesta moottorista irtoaa paremmin tehoja muutaman kymppitonnin jälkeen. Itseasiassa pläräilin tänään töissä aikani kuluksi monenmoisia autolehtiä joissa oli monenmoista "kestotestiä" ties mille autoilla ja vaikutti siltä että lähes aina tehomittauksissa 30-50t ajettu moottori antoi paremmin tehoja kuin vähän ajetut. Suurin muutos oli muistaakseni jopa niinkin suuri kuin luokkaa +10%..tällöin kyseessä oli muistaakseni jälleen Golf GTi..
Useimmissa tapauksissa tehomuutos oli kuitenkin vain luokkaa +2-3%
Jep..ja tuohon Ollin juttuun viitaten viime kesänä kävi itselle vähän samalla tavalla.
Audista alkoi kuulua takaa joku ihme rapina..olin jo ehtinyt suunnilleen purkaa takapään verhoilut etsiessäni "irtonaista ruuvia/mutteria"..kunnes lopulta tulin avanneeksi takamatkustajien kyynärnojan ja siinä olevan säilytyslokeron.. Ja mitäs sinne olikaan pikkulikka laittanut..vai 3-4 peukalonpään kokoista pikkukiveä.. :)
Comment
Comment