Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon "vihellys"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Turbon "vihellys"

    Tulipa tässä eräänä päivänä avarrettua tuon Audin äänimaailmaa (ilmeisesti) turbon vihellyksen verran..

    Tämä "vihellys" kantautui meikäläisen korviin kun kytkin ilmastoinnin+tuuletuksen pois ja näiden äänien hiljennyttyä alkoi konehuoneen puolelta kuulua vaimea vihellys joka alkaa siinä reilussa 2000kierroksessa ja vastaavasti lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan tai kun kiekat laskevat tuon parin tonnin alle.
    Paikallaan ilman kuormitusta kaasutellessa "vihellystä" ei kuulu.
    Auto kulkee ja toimii täysin normaalisti, tehot tuntuisivat olevan tallella ja nykimistä/vast ei esiinny.

    Nyt kysymys kuuluukin: kuuluuko nykyaikaisen turbon "viheltää"..eli onko havaitsemani ääni normaalia ja asiaan kuuluvaa "vihellystä" vai onko syytä sännätä heti huomenna korjaamolle vaatimaan vuotojen etsimistä letkuista/liitoksista tai ahtimen vaihtoa siipien vaurioitumisen takia?

  • #2
    Kyllä se on ihan normaalia että vähän viheltää/ujeltaa,mutta mikäli se vihellys kuuluisi selvästi eli huomaisit yhtäkkiä,että joku ujeltaa/tai kiinnittäisit siihen poikkevaa huomiota, niin silloin olisi joku letkuvuoto vaikkapa kyseessä tai turbo vetää viimisiään.

    Tuo vihellys on huomattavasti kuuluvampaa jos vaihdat/olet vaihtanut vapaavirtaus-suodattimen,mutta jos tuo ilmansuodatin on orkkis niin eipä sitä juurikaan kuule.

    Uusimmissa autoissa (n. 2000+ vuosimallin) ei tuota kyllä juurikaan kuulu eikä mielestäni saisikaan kuulua,koska autot ovat uusia.

    Lisääntyykö sulla tuo vihellys,jos ahtopaine tai kuorma on kova? Esim suurimmalla vaihteella vedätys 2000rpm:stä ylöspäin?

    Yleensä ekaksi hajoavat/murenevat imusarjan ja välijäähdyttimen välissä olevat kumiletkut,koska huohotusjärjestelmä on sellainen,että öljy pääsee vahingoittamaan kumiletkuja....mutta vuoden 04 autossa näin ei saa olla...muuten on jotoin vialla.

    Kuitenkin hieman ihmetyttää että autosi on 04:en ja viheltää häiritsevästi.....ehkä kysyisin vielä joltain audiasentajalta...tai alanliikkeestä.

    Comment


      #3
      Joo..aiemmin en ole ääntä noteerannut, enkä varmaan olisi nytkään huomannut jos en olisi kytkenyt ilmastointi/tuuletuslaitetta pois päältä = sen aiheuttamat kohinat ja suhinat häviää.

      Turbon toimintaan se "vihellys" joka tapauksessa tuntuisi liittyvän koska ääni tulee esiin siinä vaiheessa kun ahdin tulee peliin mukaan, eli reilun parin tonnin kierroksissa, eikä se oikeastaan siitä muutu kierrosten noustessa, mutta lakkaa kyllä kierrosten laskiessa sinne 2-tonniin ja alle..eli kun turbo taas jää pois leikistä.

      Äänihän ei siis ole mitenkään häiritsevän voimakas,sitä ei edes huomaa jos ilmastointi/tuuletus on päällä, radiosta puhumattakaan..tosin siinä mielessä se on hiukan häiritsevä kun en ole varma onko se normaalia vaiko ei.

      No, ajatuksia ja miepiteitä otetaan edelleen mielenkiinnolla vastaan.

      Niin joo, suodattimesta sen verran että se on hiljattain vaihdettu, mutta huollon yhteydessä..eli siis mitä ilmeisimmin originaaliin vakiosuodattimeen.

      Comment


      • #4
        Arvataanpa että merkkisärkemisorganisaatio eli toiselta nimeltään vika-arvaamo on jättänyt suodatinkotelon auki ja näin tulee äänet paremmin esiin.

        Bemareissa ei olisi näitä vikoja :)

        Comment


          #5
          Hmm..pitäneekin siis korjaamon sijasta suunnata Bemarikauppaan.. :)
          Toisaalta ei Mersuissakaan tällaisia vikoja ollut.. :)

          Comment


            #6
            Juu, audihan on onneksi ainut auto jossa on vikoja.

            Comment


            • #7
              Marsuissa on ihan eri viat juu. Niillä on tiettävästi italialainen sähkövastaava siellä, ainakin mitä noita juttuja vioista kuulee. ;) Ja ihan Hesarista ym lueskelee. Tosin nythän ovat nostaneet laadun palauttamisen huipputasolle uudeksi mantrakseen, vienee pari vuotta.

              Comment


                #8
                Hahaaa..enpä sanonutkaan etteikö Mersussa mullakin vikoja ollut..oli niitä..mutta ei tällaisia vikoja.. :)

                Mutta asiaan takaisin:

                Mikäs se on teidän enemmän asiaan perehtyneiden kanta siihen kuuluuko turbon ylipäätään pitää ääntä..ja jos kuuluu pitää niin millainen ääni on vielä laskettavissa "terveeksi"/ normaaliksi turbon äänimaailmaan kuuluvaksi ääntelyksi?

                Minä kun oikein osaa tästä "vihellyksestä"/kohinasta sanoa onko se normaalia vaiko ei.
                Aika vaimeaahan se on..esim tänään sadekelillä märän tien rengasmelu peitti ko äänen tyystin. Kuivalla kuuluu, mutta jos esim ilmastointi on päällä niin se peittää tämän äänen lähes kokonaan..eli kovin kovasta viheltelystä ei ole kyse.

                Sen verran pistin tänään merkille töistä kotiin ajaessa että parhaiten ääni kuuluu kun kierrokset on 3000:n ja 4000:n välissä. Alle 2000:n ei kuulu käytännössä lainkaan..ja yli 4000:ssä tuntuisi taas vähentyvän. Paikalla kaasutellessa ei kuulu kuin ehkä hyvällä tahdolla aavistuksen verran siinä 3000 ja 4000 välissä.

                Niin no..voi myös olla että olen luulosairas..mutta onneksi en sentään juuri muiden asioiden kuin auton vikojen suhteen :)

                Comment


                • #9
                  No jos turbo pyörii 120000rpm niin minusta on ymmärrettävää, että pieni suhina konepellin alta kuuluu. Varmaankin punaisessa T:ssä on vielä isommat ahdot kuin kesyimmissä 1.8:eissa.

                  Sitä vastoin en koskaan ymmärtänyt, miksi edellinen A4 1.8Tq:ni rupesi pitämään kovempaa vihellystä lastutuksen jälkeen pienilläkin kierroksilla.
                  Siis kun ennen viritystä vihellystä ei juuri kuulunut pienilläkään kierroksilla (esim. 1800rpm / 3. vaihde), niin virityksen jälkeen samoilla kierroksilla, samalla vaihteella vihellys kuului.
                  Kaipa ne ahdot sitten oli sen verran korkeammalla kuitenkin virityksen jälkeen, vaikkei noilla kierroksilla mitään eroa kaasuvasteessa huomannutkaan.

                  Comment


                    #10
                    Kiitoksia Tuomas ja Jarkko ja muut näkemyksistä.

                    Meininki olisi perjantaina viedä Audi näytille korjaamolle ja ihmetellä sitten mitä siellä sanovat.

                    Toisaalta nämä jos mitkä tilanteet ovat niitä joissa ainakin minun uskoani merkkikorjaamon väen ammattitaitoon koetellaan..siis ylipäätään merkkikorjaamoiden, ei pelkästään Audin.

                    Tai kaipa useimmilta korjaamoilta löytyy se yksi kokenut,osaava ja taitava kaveri..mutta samaan aikaan löytyy myös ne kymmenen vähemmän osaavaa ja/tai vielä oppimis- ja kokemuksen keräämisvaiheessa olevaa kaveria. Se on sitten tuurissaan että sattuuko sitä autoa sillä kertaa tsekkaamaan jo paljon kokemusta omaava vaiko sitä vasta keräävä kaveri..

                    No, lisänäkemykset ovat teiltä Audifoorumin lukijoilta edelleen tervetulleita.

                    Voisiko olla niin että ko äänen aiheuttaja olisikin joku ihan muu kuin ahdin..esim joku voimansiirron komponentti? Kun kuitenkin ääni käytännössä kuuluu vain ajaessa, vaihde päällä..kytkimen painaminen pohjaan kun hävittää äänen ja paikallaan se ei siis käytännössä kuulu.
                    Samat edellytyksethän toki täyttyvät myös turboon liittyvissä äänissä..mutta kuitenkin..?!

                    Comment


                    • #11
                      Koita ajaa vaikka kaiteen tai seinän lähellä ikkuna auki,kakkonen pesään ja semmoset kierrokset ettei auto vielä kiihdy~2-3 tonnia-->nilkka suoraksi,turbo kerää kierrokset aika ripeästi,mutta kierrosten nousu on selvästi kuultavissa vaikka auton nopeus ei juuri muutu.Vihellys myöskin häipyy kun ahtimen kierrokset nousee tarpeeksi,joten kyllä tuon aika helposti muista kulkineen äänistä erottaa.

                      Comment


                      • #12
                        Minä sanoisin että tuo ääni on normaalia.
                        Edellisessä autossani, A3:ssa, ääni kuului mielestäni vielä hieman selvemmin. Ääni ei kuulu paikallaan sen takia kun moottorin ei tule vääntöä, ja samasta syystä ääni häviää kun painaa kytkimen pohjaan.
                        Ikkuna auki ajettaessa saataa myös kuulla vaimean "suhahduksen" silloin kun löysää kaasun noin 3-4 tuhannen kieroksen kohdalla.

                        Comment


                        • #13
                          Omien kokemusten mukaan turbokoneista kuuluu (pako ym äänien lisäksi) ilman suhinaa taikka kohinaa, jos vaikkapa tunnelissa ajaa kaasu pohjassa ja ikkuna auki. Aivan normaalia, kun huomioidaan ilmamäärä, jota imetään ahtimeen ja puristetaan koneeseen. Näin siis ainakin oli S2-RS2-RS4:ssä. Sitten kaasua päästettäessä kuuluu huokaus taikka suhahdus, kun ahdettu ilma menee by-passin kautta kiertoon.

                          Vihellyksiä ei ole kuulunut, ainakaan konetilasta.

                          Comment


                          • #14
                            Turbon äänen kyllä erottaa muista äänistä, koska vihellyksen taajuus ei nouse lineaarisesti moottorikierrosten nousun myötä.

                            Ikkuna auki, vauhtia 30-40km/h, 2. tai 3. vaihde, silleen kuitenkin 1500-2000rpm kohdalla, missä turbo on tulossa mukaan. Kun vihellys alkaa, niin ihan millin kaasupoljinta polkemalla ja nostamalla saa pienellä viiveellä vihellyksen taajuden nousemaan ja laskemaan selvästi -> turbon kierrokset nousevat/laskevat kymmeniä tuhansia kierroksia. Mahdollinen apukuski ei edes huomaa minkäänlaista vauhdin muutosta, mutta kuulee vihellyksen nousevan ja laskevan.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, ihan samalla tavalla saan minäkin tuon äänen kuulumaan, pienellä vedätyksellä n.1800 kierroksen kohdilla. Ääni on sellaista matalaa vihellystä. Ensimmäinen turboauto kun on, niin aluksi mietin että onko se rikki, mutta kaipa tuo on ihan normaalia? Ääni on todella pieni, mutta kuulee kun sitä alkaa tuolla tavalla kuulostelemaan.

                              Comment


                                #16
                                Kiitoksia edelleen kommenteista!

                                Korjaamolla kanta oli tänään puhelimessa se että mahdollisesti on ihan normaalia..MUTTA on kuitenkin syytä käydä näyttämässä/koeajattamassa heillä.
                                Perjantaina menen näyttämään Audia, joten saapa sitten nähdä mikä on mielipide siellä asiaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Saman konsernin tranportterissa on uudesta asti kuulunut turbon vihellys juuri kertomallasi tavalla, vaikka humisee, mankka huuta ja kiisseli nakuttaa :) Ja tätä ilmiötä on jatkunut nyt melkein 180 tkm..

                                  Ja tossa toisessa "vähän" vanhemmassa huviautossa rämisee, suhisee, vinkuu, paukkuu, räksyy, nitisee, huutaa ja valittaa kaikki paikat että olisin ikionnellinen jos vielä jonakin päivänä jonkin noista saisin paikannettua turbon aiheuttamaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saman konsernin tranportterissa on uudesta asti kuulunut turbon vihellys juuri kertomallasi tavalla
                                    ..ei muuten varmasti kuulu ainakaan -97--02 portereissa,kun niillä ajan lähes päivittäin ja samoin Volvo V70 Tdi jossa ahtoa on 1.2-1.4 bar (ja vielä lastutettu).Tänään oikein kuuntelemalla kuuntelin enkä sitä kuullut. Eikä huokaile....eli täysin äänetön.

                                    Tää on (ikävä) kyllä totuus ainakin mun autoissa......

                                    Comment


                                    • #19
                                      ..ei muuten varmasti kuulu ainakaan -97--02 portereissa
                                      no eihä kukaan nyt noin vanhoilla transporttereilla ajelekkaan :) tuo on vm. 03. Tähän väliin on myös todettava yksilölliset herkkyydet eri taajuuksille. Minä kuulen portterin vinkunan mutta esim. kaverit ei. Eikä kyse ole luulosairaudesta :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        no eihä kukaan nyt noin vanhoilla transporttereilla ajelekkaan :)
                                        :)))).....ihan jees.....nyt ei vaan löydy sulle kommenttia,kun osuit.....ja uppos :)))

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei välttämättä ratkaisu ongelmaan, mutta poimitaan talteen foorumin syövereitä varten:
                                          >> Yksi A4 1.8 t letkujen heikko kohta <<

                                          Eli kyseessä on L:n mallinen letku imusarjan takanurkan kohdalla.
                                          Omasta autosta tuo letku halkesi viime talvena ja silloin tosiaan nuo turbon äänet voimistuivat todella paljon. Tuon vuodon huomasi selvästi kun tyhjäkäynnillä katsoi konehuoneeseen niin se letku oli supistunut kasaan, sekä ajossa autosta ei löytynyt kunnolla tehoja.

                                          Comment


                                            #22
                                            Meikäläisen dieselissä turbon ääni kuuluu kylmänä selvästi kun kiihdyttelee, mutta lämpimällä koneella sitä hädin tuskin erottaa vaikka laittaisi soittimen kiinni, lämppärin kiinni jne. Kylmällä koneella kuuluva viheltävä ääni on selkeä, muttei kuitenkaan häiritsevän kova, ja se muuttuu kaasupolkimen asennon mukaan.

                                            Kertooko tämä siitä, että kylmässä turbossa on klappia, joka koneen lämmetessä siis pienenee? Kuinka pian turbo olisi syytä huollattaa jos aihetta on? Jos turbon siivissä olisi vikaa, niin luulisi äänen esiintyvän lämpimänäkin samoin. Miten muilla vastaavan nokivasaran omaavilla? Viheltääkö ja miten paljon? Ainakin monet Volvo TDI-miehet sanovat turbonsa vislailevan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              IRK;

                                              Ootko varma että se on turbo? Ettei se ääni olisi minkään hihnan pientä vinkunaa....hihnan ääni häviää jos ruiskuttaa crc:tä hihnaan (vähäksi aikaa).

                                              Jos se turbo pitää ääntä kylmänä niin kyllä sen lämpimänäkin pitäisi pitää ääntä....välykset on niissä niin pienet.Kyllä tuollaisella turbolla ajaa ainakin 300.000km.Lähes kaikissa turboissa on nykyään vesijäähdytetty laakeripesä,joka pidentää turbon ikää.
                                              Turbon ikä on 90% kiinni siitä miten sitä käytät kylmänä,öljyn laatu/vaihdot,ilmanputsari ja jälkikäynnissä (toisaalta tuohon jälkikäyntiin ei kannata niin takertua kun on toi vesijäähdytetty laakeripesä,mutta tarkoitan lähinnä sitä,että motarilta suoraan parkkiin ja kone sammutetaan)

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuomas: Moniurahihna piti aikamoista kitinää viime syksynä, mutta ko. remmin vaihto auttoi asiaan. Uudellakin remmillä talvipakkasilla tosin kuului pientä kitinää, mutta ei mitään tällaista vihellyksen tyyppistä. Remmin kastelua tosin voisi koittaa.

                                                Turboon tuo viittaa siksikin, että se alkaa juuri siinä 1900 rpm paikkeilla ja kuuluu siitä eteenpäin. "Normaalilla" kierrosalueella (2000-3000rpm) sen huomaa selvimmin. Mutta lämpimällä koneella ääntä ei tosiaan huomaa. Voihan tuollainen ääni kuulua jostain vuotavasta imuletkustakin tms, mutta sen ei luulisi riippuvan koneen lämpötilasta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No kyllähän tuo turboon kovasti viittaisi.Yksi tapa huomata turbon remontin tarve on sininen pöllytys startatessa.....tosin se ei välttämättä johdu turbosta....no,olisit sen varmaan tuossa jo sanonut jos niin olisi.
                                                  Mutta laturi pitää joskus ikävää vinkunaa,tosin ei sekään kuumana vähene.
                                                  No jos sulla on tuo 300 jo mittarissa niin kyllähän se ahdin jo voi alkaa ääntelee....kuluva osahan se on.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    > Viheltääkö ja miten paljon?

                                                    Talvella kylmästä lähdettäessä saattaa päästää lyhyen heikon vihellyksen parilla ensimmäisellä vaihteella spoolauskohdassa. Tuosta voisi päätellä, että alunperin ovat olleet jokseenkin äänettömiä.

                                                    Toverin samanlainen enemmän ajettu viheltää selvemmin.

                                                    Mun koneesta on joku pihistänyt ahtimen vesijäähdytyksen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jounin linkki oli hyvä..pitääkin heti kohta tsekata kyseinen L-letku!!

                                                      Välillä mietiskelin itsekin josko ääni kuuluisi sittenkin muualta kuin turbosta, mutta koska se kuitenkin alkaa vasta siitä kun turbo tulee mukaan ja katoaa samantien kun turbo lähtee leikistä pois, olen taipuvainen uskomaan että turbo on äänen lähde.

                                                      Tänään tuossa ajellessa töistä kotiinpäin 3. vaihteella hitaasti ylämäkeen kiihdyttäen kuuli selkeästi hyvin ohuen, korkean vihellyksen JA vaimean kohinan.
                                                      Eipä nuo äänet edelleenkään sinänsä häiritseviä ole muuten kuin siinä mielessä ettei ole varmuutta onko ne "terveitä ääniä" vaiko ei.
                                                      Kuten aiemmin kirjoitinkin jo, puhelinkeskustelussa korjaamon kaveri totesi että vaikuttaisi normaalilta, mutta kannattaa käyttää näytillä..ja huomenissa on sitten se näyttö edessä. Katsotaan mitkä ovat kommentit. (niin..hän ei siis kuunnellut ko ääntä puhelimessa..vaan arvioi tilanetta kuvaukseni perusteella..heh heh..)

                                                      Se täytyy tosin vielä sanoa että kun tässä 3 päivää ajeli turbo-diesel maasturilla niin kyllä ne aika vaimean pieniä on nuo Audin 1.8T:n vihellykset ja kohinta verrattuna 2.5L T-D:hen (ei tosin VAG:in kone, mutta kuitenkin)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        No niin..näytillä käytiin ja arvio oli että normaalilta kuulostaa.

                                                        Toisaalta jäin kuitenkin edelleen itse hiukan epäilevälle kannalle..tiedä sitten mikä on korjaamon ammattitaito/osaaminen ja kuinka paljon noihin voi luottaa..
                                                        Meinaan vaan kun rengasmelustakin puhuttiin.. eipä luulisi rengasmelun riippuvan siitä missä asennossa kaasupoljin on..varsinkin jos nopeus ei olennaisesti muutu?!
                                                        No, ainakin asiakkaana olen tehnyt sen mitä tehtävissä on, joten jos myöhemmin jotain ilmenee niin luulisi mahdollisten korjausten menevän maahantuojan piikkiin ilman mutinoita..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noh, audit nyt vaan hieman viheltelee. Kyllähän noissa pitää ääntä hihnat, ilmapumpu (en puhu nyt turbosta :) ) mahdollisesti vuodot, , ohjaustehostimen pumppu jne. RiSakin saa maanantaina uuden ohjaustehostimen pumpun. Sekin aloitti oireilunsa miedolla ulinalla 1400-2000rpm:n välissä ja sitten se meteli vähitellen paheni. Jonkin sortin tyyppivika, mitä nyt RS6 foorumia lueskelin.

                                                          Jos siellä nyt on jotain oikeasti vialla, niin kyllä se vika sieltä esiin tulee.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jep..tuleehan se esiin jos jotain on ja siinä mielessä tässä vaiheessa meikäläisellä on rauhallinen olo, koska olen toiminut siten kuin kuluttajan tuleekin toimia.
                                                            Eli heti kun epäilin vian mahdollisuutta otin yhteyttä merkkikorjaamoon puhelimitse ja sitten sovittuna aikana paikanpäällä näytillä. Koska he totesivat auton olevan kunnossa niin mitäpä sitä meikäläinen muuta kuin ajaa.. JOS myöhemmin jotain ilmenee pitäisi olla jonkinverran näyttöä siitä etten ole ajellut hajoamassa olevalla (turbolla?!) kuukausikaupalla ilman toimenpiteitä.

                                                            Nojoo..se kyllä mietityttää hiukan edelleen että mitä kertoo ammattitaidosta ja/tai asiakkaan arvostuksesta kun ko äänen syntylähteen etsinnässä otettiin vakavalla naamalla esiin mm rengasmelu..

                                                            Rengasmelu kun ei minusta ole riippuvainen kaasupolkimen asennosta, vaan lähinnä auton vauhdista, joten ei luulisi rengasmelun hiljenevän merkittävästi välittömästi kun kaasupoljin nostetaan ylös.. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X