Jari, kiitos vinkistä myyjien suhteen. Tekisin titanium putken jos perse kestäs :D . Mutta "menneen talven lumia"? Kyllä näyttää, että kaikki perseestä perämoottoriin tehdään 304 teräksestä, mutta jos on parempaa tiettyyn tarkoitukseen niin miksi ei käyttäis? Hitto ku joku vielä kertos sen pakosarjan tarkan mitan niin olisin omena.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.
Collapse
X
-
321 on titaaniseosteista rosteria. Ja jos sitä parempaa vaihtoehtoa haluaa käyttää niin se sitten on nuo yllämainitut tulenkestävät laadut. Hinta kyllä sitten vähän pompsahtaa.
Tukkureista vielä sen verran, että Polarputki saattaa myydä suoraan yksityiselle, mutta Onninen ei taida. Joku Ahlsell tai vastaava teollisuus tai lvi pulju myy noiden tukkureiden tavaraa eteenpäin.
Comment
-
Niinhän niitä on, mutta harvaa kiinnostaa yksiyisten harrastukset ja ne joita sattuu kinnostamaan, laittaa sellaisen hinnan, ettei tarvitse edes harkita. Sit jos lähipiiristä löytyy joku tuttu, joke tekee, niin se on sit eri asia.
Tuostakin sais ihan vaan nappia painamalla:
https://www.ebay.co.uk/itm/VW-AUDI-1...AAAOSwESRcEnDY
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viestiTukkureista vielä sen verran, että Polarputki saattaa myydä suoraan yksityiselle, mutta Onninen ei taida.
Comment
-
Tähän sopiikin jatkoksi Project binkyn osio, jossa käsitellään autoon tulevaa pakosarjaa ja valmistetaankin sellainen. Oli vaan niin erikoinen toteutus, että en mä ainakaan osaa sanoa, miten hyvin tuollainen toimii. Jos ei muu höpinä kiinnosta, niin 30min kohdalta alkaa pakosarjaosuus. Tuo Revon lista kuullostaa harvinaisen tutulta. Niitä muttujia mahtuu aika lailla sinne matkan varrelle. Omalta kohdalta ennyt muuta osaa sanoa kuin sen, että hyvää tuentaa ei voi oikein liikaa korostaa, varsinkin jos siellä pakosarjan nokassa keikkuu isompi murkula.
https://www.youtube.com/watch?v=wKeCH5QQPXk
Comment
-
Tuostahan tuli komia! Samantapaista prokkista olis itselläkin tiedossa talven aikana. Tarttis jostain saada apuakselikoneen tyhjä lohko jigiä varten. Mun tekis mieli kokeilla 4-2-1 ratkaisua, mutta sellaisesta löytyy kovin vähän juttua. Syynä olisi tilan ahtaus ja valmistamisen helppous. Lisäksi isommalla ropellilla olevan turbon heräämiseen tuo voisi vaikuttaa positiivisesti, kun primääreille tulee kuitenkin kohtuullisesti mittaa. Ennen ahtamista voisi ehkä saada aavistuksen scavenge efektiä juuri sinne kohdalle, mistä tuo turbo lähtee hereille ja jos scavenge-efekti jäisi vajaaksi, niin ainakin olisi pakokaasulla pidempi matka kuljettavana overlap vaiheessa olevan venttiilin raosta takaisin palotilaan. Teoriassa saattaisi toimia, mutta käytäntö voi olla ihan jotain muuta. Tuohon heräämiseen vaikuttaa tosin moni muukin asia. Pelkästään suuttimien ajoitusta rukkaamalla sain hyrrän menemään ylipaineen puolelle 800 kierrosta alempaa, kuin perusasetuksilla ja spoolaus nopeutui todella paljon.
Kun noin komiaa jälkeä tulee, nin eiks sit kannattaisi jo samointein kolvata kirkkaasta?
Comment
-
Itse suosittelen juurikin tuota irrallaan hitsaamista. Mitä enemmän putkia saa hitsattua irrallaan ja vasta tämän jälkeen hitsaa kiinni lopulliseen kokonaisuuteen, sitä vähemmän putkeen jää jännityksiä. Omien kokemusten mukaan pitkä putki jossa paljon mutkia/hitsauksia muuttaa muotoaan todella paljon hitsauksen aikana.
Comment
-
Ite jätän kannen laippaan tulevat putket sentin pitkäksi ja ne hitsataan viimeisenä, jolloin vetely ei haittaa eikä väännä laippaa. Irrallaan hitsauksessa on se huono puoli, että putki kutistuu ja jää hirveä rako eikä istu enää kunnolla. Että riittää, kun hitsaa hankalat saumakohdat pelkästään.
sarja näyttää hyvältä, mutta turbon pulttien kiristyksen kanssa voi tulla ahdasta. Pitää aina kiinnittää huomiota myös tuleviin asennuksiin ja tehdä sarja niin, että jokaisen pultin näkee eikä tarvi käyttää "erikoistyökaluja" tai nivel jatkoja.
Kollektorin putkiin ens kerralla lisää mittaa, niin tulee vähemmän karveja. Niitä, kun voi lyhentää tekovaiheessa mieleisekseen.
Comment
-
Pinnapultilla ratkaisee tuon turbon kiinnityksen yhdestä nurkasta ei ongelma. Kollektori sattui olla valmiina laatikossa niin tästä syystä en lähtenyt uutta tekeen. Tekemisessä on ajateltu ettei tarvita erikoistyökaluja kiinnityksessä.
Okkimille hitsaus järjestyksestä sen verran että 1 2 pytyn primääri oli paikoillaan 3 ja 4 irroitettuna ja penkissä hitsattuna. Vetely ei niinkää aiheuta ongelmia kun tekee työkseen tig-hitsausta osaa jo ennakoida.
Comment
-
Paljonhan silläkin saisi jo vaikutettua vääntymiseen, että hitsaisi kerrankin maltilla ja monesta suunnasta vuorotellen. Lämmön suuntaanhan tuo rauta tuppaa vääntymään ja jos saumoissa etenee vain yhteen suuntaan, niin varmasti vääntyy, varsinkin kirkasta hitsattaessa. Yleensä vaan iskee malttamattomuus, kun tulee nättiä saumaa, eikä mikään töki. Siinä sitten usein jo unohtuukin kaikki muu ja lopuksi nurjalla puolella sauma nauraa, kun lämpö on vääntänyt raon auki. Mitä jännitteisiin tulee, niin kyllä ne ainakin itsellä ovat purkautuneet, kun pakosarja on käynyt dynossa pari kertaa kirkkaan punaisena tai lähempänä jo valkoista :D Siitä kun ovat saaneet rauhassa jäähtyä, ei mikään paikka oo ollut enää pännissä. Mun setissä ahtimen laippa on aika kaukana kannesta se se on tuettu sieltä laipan vierestä ja downpipestä, joten itse käärmeenpesä saa elää aika rauhassa.Viimeksi muokannut JM; 16.11.2019, 19:49.
Comment
-
Kesän kuvia plärätessä tästä kuvasta syntyi ajatus uuden pakosarjan tekoon. Tuo punahehkuisena oleva kollektorin 4-1 kohta tarttis saada turbon pakopesään ja sitä tässä nyt aletaan seuraavaksi toteuttamaan. Nyt paikallaan oleva traktorin turbo on varmasti väliaikainen ratkaisu sen takia olis vähän kyssäreitä. Uuteen pakosarjaan tulee T3 laippa, mutta olisko siitä mitään haittaa, jos sen tekisi varoiksi jaettuna. Jos seuraava turbo sattuisi olemaan jaetulla pesällä, ei uutta pakosarjaa tarvitsisi alkaa tekemään. Ajattelin tehdä ensin kaksi 2-1 kollektoria jotka sitten viistettäisiin ja hitsattaisiin yhteen niin, että väliin tulee 3-4mm paksu seinä erottamaan puolet. Tähän varmaan tarttis käyttää jotain tulenkestävää rosteria, ettei se sula sieltä huisin tuuttiin? Samaan levyyn pitäisi hahmotella vielä hukkiksen lähtö, jotta sekin saataisiin kaksiosaisena portille asti. Ajattelin mitoittaa tuon niin, että hukkiksen venttiilin ja väliseinän väliin jäisi 0,5-1mm rakoa venttiiliin. Kiinni en tohdi laittaa, ettei sitten kalvo sula portista. Kahta hukkista en millään raaskisi ostaa... Onko tää kaikki ihan turhaa vaivaa ja olisko parempi vaan duunata perus 4-1 kollektori? Meneekö tuo twin scrollin idea hukkaan yhdellä portilla? On tuosta ratkaisusta ihan kaupallisiakin versioita:
https://www.ebay.de/itm/T3-Top-Halte...UAAOSwMdddKe9y
Toinen juttu on sit matsku. Suunnitelmana olisi käyttää 38m sisähalkaisijan 304 din mutkia 2mm seinämällä. Lienee ihan ok tavaraa? Olis aika paljon helpompi hitsata kuin 1,5mm vaikka Corky Bell kirjoittaakin, että paras sarja tulee ohkasesta, koska siinä on vähiten lämpöä haihduttavaa pinta-alaa. Kotona olis kyllä sisähalkaisijalta n.41mm rst putkea ja mutkaa paljon. Tuo on ehkä turhan isoa, mutta toisaalta se jaettu kollektori ahdistaa enemmän kuin perus 4-1. Kannen laipan reiät on 41mm.
Motorwerksracingin sivuilta löysin kuvia heidän ratapakosarjasta. Erityisen kiinnostavalta näyttää tuo kollektori joka on normaalista poiketen todella tilava. Onkohan tuossa haettu pakokaasuille ns. ramair efektiä niin, että kaasujen virtaunopeuden tippuessa ne alkavat pakkaantua ennen turboa? Samalla tavallahan ramaisissa ilma painetaan pienestä reiästä avoimempaan tilaan, jolloin saadaan aikaiseksi ylipainetta ilman virtauksen hidastuessa. MWR:n sivuilla olevista penkityskuvista on ainakin havaittavissa se, että kuumin paikka ei suinkaan ole kollektorissa, vaan primääreissä. Menee monimutkaiseksi eikä mun kasetti riitä näiden juttujen pähkimiseen. Ehkä parasta on vaan tehdä siisti ja jouhea pakosarja ja that's it.
http://www.motorwerksracing.com/moto...tage3-18t-swap
Viimeksi muokannut JM; 8.12.2019, 23:58.
Comment
-
Suosittelen kyllä pullistamaan ensin säästöpossua ja sitten: traktorin turbo roskiin, 2-1 pakosarjapuolikkaat, 2 porttia eli aidosti stereona tuplanieluun ja lopputulos on hyvä. Herää varmasti paremmin kuin vastaavalla mitoituksella sinkkunielu.
Comment
-
Tähän tarttis sit alkaa taikomaan primääreitä. Laipassa 41mm reiät ja niihin sopivia kurveja ja putkea tarttis metsästellä seuraavaksi. Double slip kollektori tuli Custom&speed parts shopista Saksasta. Laipan meinasin hommata valmiina. Ebaystä näytti löytyvän T3 laippaa, johon menee 2" putki suoraan kiinni. Kollektorin väliin sitten jostain vielä 3"-2" supiste niin siitä on kätevä lähteä taikomaan pakettia kasaan. Tällä kertaa saa laippakin maksaa rahaa, kun sattuu olemaan aika kivasti tarkoitusksen mukainen.
Laippa:
https://www.ebay.com/itm/Pulsar-Inst...IAAOSwoTtdW59h
Comment
-
No niin on... En oo vielä liipassut juuri siitä syystä, mutta toisaalta tuo olis kyllä hemmetin kätevän mallinen ja asiallisesti tehty. Kun on tuo kauluskin, niin säilyis todennäköisesti suorana hitsauksen aikana. Mulla on kyllä silti varoiksi semmonen sikapaksu umpijöötiä oleva alumiinipalkki, mihin meinasin pultata laipat kiinni, kun alan vetämään saumoja kiinni. Toisaalta nyt paikallaan oleva laippa on mustaa ja se ei vääntynyt ollenkaan hitsatessa. Vedin sen tulenkestävällä rst-langalla kii rst sarjaan ja hyvin on siinä pysynyt.
Comment
Comment