Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Juu, näidenkään pakosarjojen kanssa ei tarvinut paljoa miettiä pulsseja ja muita. Oli ihan tarpeeksi pohtimista mistä ne pultit saa kiinni ja miten ne sarjat yleensä sinne mahtuu...

    http://www.valitalo.org/images/almost_ready.jpg
    http://www.valitalo.org/images/almost_ready2.jpg

    Mielenkiintoista keskustelua, jatkakaa! :)

    Comment


    • #32
      No niin...
      joskus tullut katseltua imusarjan ahtoputkia jotka on pakokaasun mustaamat eli kama on tullut imusarjan läpi vastakarvaan,
      ....tämä tilanne on mahdoton,koska moottori ei voi pyöriä kierroksia.


      ....oho olin huolimaton,Repo olikin sen jo tuolla selostanut:-)


      Jatkoa...

      vedonlyönti siitä että pysyykö ahdot kurissa jos siihen vakion k26:sen kiinni pulttaa?
      Tuskinpa tarvii lyödä vetoja,jos Jesi käyttää hukkaporttia.hukkaportin tehtävä on säätää ahtopainetta.

      Ja vielä tosta pakosarjasta oma mielipiteeni; On aivan turha miettiä pulsseja tai pituuksia putkissa,pulssisarja toimii lähinnä vaparissa ja silloinkin tarvii olla tiedossa muita parametrejä esim nokat, puristus-suhteet,seetikulmat,kannenvirtaukset ym ym. Turbomoottorissa pitäisi tietää mikä on ilmamäärä millakin ahtopaineella ja kaikilla rpm alueilla,joten se on turhaa miettiä niitä.
      Turbo itsessään "herää" paremmin (ei kuitenkaan hirveän suuri ero) ja huipputeho on suurempi,mutta tämäkin vasta on selvempää ja järkevämpää kun moottoria on viritetty huomattavasti.
      Moni kuitenkin miettii useasti noita putkien pituuksia,joka juuri vapariin pystyy laskemaan,mutta turboon ei...tai ainakin hankalaa.
      Putken halkaisijaa ei mielestäni kannata muuttaa orkkis pakosarjaan verrattuna,jos halkaisijaa suurentaa niin viive kasvaa,koska virtausnopeus hidastuu ja myöskin lämpötila laskee.
      Kannattaa tehdä suht lyhyet putket juuri edellä mainittujen asioiden vuoksi.Ja kunhan putket ovat kutakuinkin yhtäpitkät (niinkuin Jesillä) niin ok,tällöin kaikki pytyt ovat kuormitettuna saman verran.

      Kollektoriosa on mielestäni tärkein (Pro Molta saa eritt hyviä) ja tähän kannattaa paneutua tai antaa ammattilaisen tehdä.Siinä voi hieman miettiä pituuksia/tilavuutta.

      Comment


      • #33
        Tuossa näköjään "kaima" (jipitkan) tarttui varsin huolettomasti kirjoittamaani juttuun. =)

        Olet oikeassa, nimittäin imuputkiahtaminen ja pakokaasujen pulssittaminen eli scavenging-ilmiö ovat kaksi eri asiaa. En jaksanut siitä raamatun mittaista tekstiä kirjoittaa, joten hieman oikaisin. Siinä tosin olet väärässä että overlapilla ja imuputkiahtamisella ei ole mitään tekemistä, koska kokonaisuuden kannalta on oleellista oikeastaan molempien toiminta:imuputkiahtaminen ja pakokaasupulssit. Nämähän muodostavat moottorin kaasunvaihdon optimoinnin ja juuri tuo mainittu overlap on siinä avainasemassa. Jos haluaa pakokaasujen virtaamisen pulssittamalla mahdollisimman hyväksi, on negatiivisella overlapilla oleva nokka koko toiminnan tappaja. Kuvitteleppas putki, jonka toiseen päähän asennetaan ulospäin työntävä puhallin ja toinen pää tukitaan. On käytännössä täysin epäoleellista ilman liikkumisen kannalta tuon puhaltimen teho (pakokaasujen pulssitus), ellei toisesta päästä putkea avata (positiivinen overlap). Sama periaate koskee imuputkiahtamista, toki toisinpäin käännettynä.

        Jos tämän lisäksi moottori on varustettu turbolla, muodostaa pakopesä virtausta vastustavan tulpan ja pakokaasun vastapaine kasvaa. Tämä heikentää entisestään tuota jo-olematonta scavenging-ilmiötä. Ja mitä taas mainitsit tuosta takaisinvirtaamisesta edelliseen sylinteriin, niin sitähän ei primääriputkien samanpituisuus muuta miksikään, koska paine pakosarjassa on tämän kannalta vakio. Se taas mitä tulee eri sylintereiden lämpötilaeroihin, niin siinä olet harvinaisen oikeassa. Tasapitkät putket aikaansaavat toki tasaisemman lämpötilan, mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin, on vakiosarjaa huonompi vaikea tehdä jos vähääkään käyttää järkeä.

        Ja kuten jo itsekkin totesit, niin hiuksia halotaan ja taidetaan kohta varastaa tää topikki...

        Comment


        • #34
          Olen Jarin kanssa hyvin pitkälle tai oikeastaan täysin samaa mieltä...Noissa nokka asioissa on vaan jotkut mennyt päin puuta eli näin. Ollaan vaihdettu rajummat (esim 7A) nokat,niin tällöin vastapaine eli pakosarjan paine kasvaa ja sen vuoksi joutuu laittamaan isomman pakopesän,että pakopain laskisi.....toivottavasti tämän yhtälön ymmärrätte...uskomaton. Turbo autossa ei overlapp ole hyvästä.....silloin puhalletaan suoraan pakoputkeen eli keinotekoisesti pyttypainetta pienennetään eli viive kasvaa....ei silti,itse olen syyllistynyt samaan,mutta en enää kun sen olen kokenut.


          Se että pakosarjaan keskittyy näin viilaamalla kuin tässä topiikissa on käynyt, on täysin hyödytöntä myöskin mun mielestä.Se että sen saa siistiksi ulkoapäin voisi olla oleelisempaa kuin pukien pituudet tai muut vastaavat.....no.nyt menee jo toisteluksi.

          Comment


          • #35
            olisiko vaikka nokka-akselin noston lisäämisellä mitään vaikutusta tehoihin, yhtään mihinkään?

            eikö sen näe jo paljaalla silmällä, että tuo pakosarja on todella paljon parempi, kuin 10VT:n vakiosarja?

            Comment


            • #36
              Toweritz axo tuota sarjaa on väkästellyt, kun minulla tua sähköliimapistoolin ohjaus ei ole vahvimpi puolia.
              Jos joku ei ole nähnyt/muista, millainen 10vt pakosarja on: http://jesi.5cyl.net/axo/proto-sarja/vakio.jpg


              Eräs 10vt audisti sanoi: "...jos haluaa huonomman sarjan mitä tuo vakio on, joutuu oikeesti haaskaamaan paljon rahaa ja aikaa suunnittelutyöhön..."

              Comment


                #37
                audimies kirjoitti, että ei kannata kasata uutta sarjaan isommalla putkella, kuin mitä vakiosarjassa on. jos olet katsonut, sormella kokeillut ja tutkinut, niin et saa vakiosarjasta (valuraurta) oikein mitään loogista putkikokoa mitattua (10vt). Ehkä sarjan laipoista, mutta saman kokoiset reijät ne on kannessakin. kasatessa tota pakosarjaa, en mittaillut putkia sen tarkemmin. mitä nyt silmällä katselin kannesta kollektorille matkoja. laippoihin tein pieniä virtaus hiomisia, jotta pakokaasu ei heti kompastu kannen "ovaalista" pyöreään putkeen. ja sen semmosta. Alunperin sarjaa ei edes pitänyt vaihtaa, mutta pakkohan se oli kun vakio oli kolmesta kohtaa halki ja puolet vaarnoista kannensisällä poikki.

                Pakosarjan tekoon on osallistunut kaksi sälliä. Axo, joka on rahoittanut, kasannut, uunissa käyttänyt ja koneistukset hoitanut. Jesi, Tiedonkeruut, kuvat muista sarjoista ja paljon muuta.
                Plus muutama kaveri jotka myös apuna olleet.

                joko sullekin tämmönen tehään.

                Comment


                • #38
                  Miten mulla on sellainen tunne et vakio 10v pakosarjan putken kalkaisija on n.36mm (voi olla et muistan väärin)....paljonkos on pakovenan koko?

                  joko sullekin tämmönen tehään.
                  ...mikäs siinä,mut mun pitäs varmaan hommata ekaks tollanen motti.

                  Comment


                    #39
                    mistäkohtaa olet mitannut. itse kun tungin sormen vakio sarjan sisälle niin, mielestäni mahdotonta sanoa mikä on "putken" (valuklöntti koko sarja) sisähalkaisija koska se ei ole pyöreä ja se pienenee ja suurenee vähän miten sattuu. eikös sen nimenomaan pakovenasta voi päätellä.

                    Comment


                    • #40
                      En muista.....voi olla et muistelen 20v pakosarjaa vai mittasinko sen putken ulkohalkaisija ja vähensin seinämävahvuuden....voin sekoittaa ton 36mm johonkin muuhun pakosarjaan.

                      Comment


                      • #41
                        20vt kannen pakoaukko on muistaakseni 36mm.

                        Comment


                          #42
                          36mm on tämän peltisarjan sisähalkaisia ja seinämävahvuus 3mm.

                          Comment


                          • #43
                            Pakovena on nopeasti mitattuna 33 mm ja tuo 36 mm putki lienee ihan tontilla.

                            Comment


                              #44
                              voisko joku selvittää, että mitä tarkotatte tolla "pysyykö ahdot kurissa uudella sarjalla"?

                              Comment


                              • #45
                                Varmaan tarkoitti toi lausahdus,että se uusi pakosarja virtaa niin hyvin että ahtopaine alkaa sen myötä nousta liian ylös......tai näin ainakin itse sen käsittäisin. Mutta se ei nyt ihan noin mene, kun hukkaportti hoitaa edelleen saman asian.

                                Comment


                                • #46
                                  On tiedossa joitakin tapauksia joissa hyvin virtaavaan tuubisarjaan siirtymisen jälkeen on tullut ahtojen hallintaongelmia ulkoista hukkaporttia käytettäessä. Käsittääkseni ovat johtuneet siitä että muuten hyvin virtaavan sarjan hukkaportin lähtö/putkitus on tehty/muotoiltu huonosti, suorassa kulmassa tai jopa jyrkemmin takaviistoon kollektorista ulos. Ja se jyrkkä mutka sitten sekoittaa portille menevän kaasuvirtauksen niin pahasti että portti tavallaan tukkeutuu ja ahdot ampuu korkeammalle kuin mitä on tilattu vaikka hukkaportti helottaa selällään.

                                  Näitä on sattunut vitoskoneissakin 500hv asti riittävillä ahtimilla, joten tuli vaan mieleen että miten mahtaa käydä vakio k26:sen kanssa kun tuo sarja näyttäisi ainakin päällepäin ihan kohtuullisen hyvin virtaavalle.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Joo,oma veikkaukseni tohon edelliseen on hukkaportin ohjauksessa on ollut häikkää,toki jos hukkaportille lähtevä putki on ikäänkuin laitettu "väärin päin",mikä sinänsä kuulostaisi käsittämättömältä,voi jotakin hukkaportin ohjaus ongelmia tulla,mutta pakosarjassa on kuitenkin pakopaine ja jos se pienenee niin ahtopaine pienee myös eli jos luukku(hukkaportti) on auki niin pakopaine ei voi oikeen nousta.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuolla on ihan mielenkiintoinen vertailu, jossa identtisessä ympäristössä pulssisarja ja valusarja. Valusarjalla herää aiemmin, mutta ylätehoissa häviää. Olisiko nuo primääriputket liian isot, ettei toimi vielä alakierroksilla, mene tiedä. Osoittaa kuitenkin, että parempi herääminen ei ole itsestäänselvyys, vaikka primääriputket olisivat samanpituisia.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Joo siinä on hyvä esimerkki...
                                        Valusarjalla herää aiemmin,
                                        ...tätä olen joskus sanonut,mutta en viitsinyt sitä tässä tuoda ilmi kun siitä olis tullu hirvee kina ja tällä tarkoitan juuri sitä, että kun jotain osia vaihdat/teetät niin aina paranee,vaikka asia ei olekkaan niin.Mutta tämä ei tarkoita että valusarja olisi parempi.
                                        Tuossakin voi syynä olla pakopaine,eli pakopaine on aavistuksen verran kovempi valusarjalla jolloin se myös pyörittää turboa herkemmin/nopeammin tai jos putkien tilavuus on "liian" suuri pakopaine putoaa liian alas eli turbo pyörii hitaammin.

                                        Comment


                                        • #50
                                          hyvä testi, paljon dataa, mutta:

                                          Jo tollanen symmetrinen tasahalkaisijainen sarja on 10 kertaa parempi ku orkkis valusarja, jossa jokainen sylinteri on eriarvoinen.

                                          20v sarjan putkien sisähalkasijaan tutustuneena taitaa siellä pienin halkasija olla 25mm, isoin 35 tai ylikin, ei sen perusteella ainakaan voi päätellä minkä kokosta putkea tulisi käyttää, tossa esimerkissä ainakin näyttäs olevan yhtä isoa sekä tää "puun oksa" malli ku tuubisarjakin.

                                          Ja sitten vielä yksi seikka, 4syl=sylinteripareja.

                                          Jos tollasen sarjan saa 10v koneeseen mahtumaan, suosittelisin äkkiä sellasen piirtämään ja tekeen kimppahitsaus sessiota, on meinaan vastinetta rahoille tuollainen 100e sarja versus vuotava orkkis.

                                          Comment


                                            #51
                                            nyt on laipat koneistettu suoriksi. että periaatteessa asennusvalmis sarja.

                                            kävin laakkoselta kysymään piruuttani, mitä maksaa uusi vakio valusarja. ensinnäkin, muutoksia alkuperäiseen on tehty. sarja on kaksiosainen, kolmos ja nelos sylinterin kohdalta poikki (vähän niinkuin mun vanha paitsi että se ei ollu poikki vielä uutena). hinta = 1,2 ja 3 sarja noin 750e, 4 ja 5 sarja noin 350e, plus kaikki himmelit millä ne kaks kalikkaa yhdistetään, noin 200e ja lisäksi ne normaalit tiivisteet noin 70e.

                                            eli meinasitko anle, että teen kopioita 100e hintaan. kuiteskin pirusti työtä teettää.

                                            Comment


                                            • #52
                                              eikä ku tota puunoksa mallia!!, ei tollasta tuubisarjaa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Joo tällä tavalla yritettiin saada pakosarja kestämään...
                                                kävin laakkoselta kysymään piruuttani, mitä maksaa uusi vakio valusarja. ensinnäkin, muutoksia alkuperäiseen on tehty. sarja on kaksiosainen, kolmos ja nelos sylinterin kohdalta poikki (vähän niinkuin mun vanha paitsi että se ei ollu poikki vielä uutena).
                                                ...eli se on halki,jotta elämis varaa olisi,kun nuo vanhat tuppasivat mennä halki aika helposti,ja tuon "uuden" sarjan (ollut jo ainakin 7vuotta myynnissä) pitäisi kestää elämistä hieman enemmän...en tiedä kestääkö kun ei ole enää "iso isän" konetta :-)....mutta kuitenkin samalla rahalla saa jo itsetehdyn sarjan aika helposti.Täytyy toki muistaa että pakoputken lähtö,ahtoputket,ilmansuodatin,öljyletkut/vesiletkut turbolle ym menee uusiksi.

                                                ....perkele näitä nappuloita :-) //edit Jani, laitoin lainauksen kuntoon :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  nyt on laipat koneistettu suoriksi. että periaatteessa asennusvalmis sarja.
                                                  Mitä muuten maksoi koneistaminen? Minunkin pitäisi käydä mutta enpä ole saanut aikaiseksi/muistanut... Se kannattaa vissiin tehdä uunituksen jälkeen?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    joo, uunin jälkeen koneistaa.

                                                    koneistus makso kolme viideneuron punaviinipulloa.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      mitä sanoin hitsaus hommista niin ne on minun tietoni asiasta. työkseni teen paineastioita mustasta raudasta titaaniin. 7 vuotta työkseni tehnyt. jokaisella on omat mielipiteet.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        joko on kovat vedonlyönti panokset ahdoista vai...

                                                        seuraavaksi pitäs vetää öljy- vesiputket föönille. lisäks 3" putki alusta loppuun asti.

                                                        onko neuvoja tai mielipiteitä???

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tarkemmin ajateltuna olet Jarski ihan oikeassa noissa hitsausjutuissa. Isolla lämmöntuonnilla tehty hitsi on tietyllä tapaa huono hitsi mutta sitkeämpi se kyllä on. Olen itse pelannut enemmän sellaisten systeemien kanssa missä liika lämpö on enemmän haitta kuin hyöty.

                                                          Oliska sulla mitään suositusta mistä mustasta tavarasta pakosarja kannattaa hitsata? Paineastiapuoleltahan pitäisi löytyä jotain kuumalujia laatuja joiden pitäis kestää hieman tavallista vesijohtoputkea paremmin.

                                                          Axo, tuskin sitä ahtojen karkaamista tapahtuu mutta voimaa kyllä pitäisi löytyä reilusti aikaisempaa enemmän ahtoja nostamatta. Jos mahdollista niin hukkaportilta lähtevä putki kannattaa vetää mahdollisimman pitkälle ennenkuin sen liittää takaisin pääputkeen.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            mahdollisimman pitkälle tietty. mutta nyt ois yks tapa jättää se kokonaan puhaltaa pihalle, vai onko se huono idea?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              KUULLOSTAA hyvältä!! Vaan voi olla hiukan kovaääninen joidenkin mielestä :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X