Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

10 VT viritystä (oli: Vuoden ensimmäiset penkkivedot)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Nyt on sitten koeponnistettu audi 044 pumpulla ja hyvinhän siinä kävi. Tehot ja väännöt laski 20hv/40nm elikkä viritys onnistui :)
    Vanha pumppu oli todellakin aivan liian pieni ja uudella pumpulla sai yläpään seoksia tiputtaa paljon alaspäin. On se vaan ihme miten se kesti muutaman tankin ajella radalla ja miten lambdamittari ei näyttänyt laihaa.
    Mutta jotain hyyvääkin: Pakolämmöt tippui sieltä vajaasta 1000c alas 840c:een.
    Autoa ei pystytty kokeileen isoilla paineilla kun hukkiksen jousi luultavasti kuoli. ( made in china )
    Seuraavaksi aletaan nokan vaihtoon, mutta siinä tarvitaan speksaus apua foorumin guruilta.

    Comment


      #62
      Olisko imulämmöt olleet sen verran korkeammat kuin talvella, että tehot laski??

      Comment


      • #63
        imulämmöt oli ihan samassa kuin talvella: 35-40 astetta. Ite epäilen että talvella pakokaasut/lämmöt pukkasivat hyrrää hiukan enemmän sillä nyt huipputeho tuli 300 kierrosta alempana.

        Comment


        • #64
          Kuis pitkälle ev14 719cc. Suuttimilla pääsis käytännössä. Laskukaavan mukaan vois riittää 450hv pintaan e85:lla. Viinalla vois varmaan nostella puristuksia yli ysin.

          Comment


          • #65
            Lainataas aihetta..

            Eli 200 turbo quatro -86, kg-moottorilla.
            Mitäs tolle kannattais tehä, jos haluis vähän lisätehoa?
            Konetta avaamatta, ruiskua (k-jet) ja turboa vaihtamatta.

            Ahdot on nyt 0,6bar ylipainetta, mikä on käsittääkseni lähellä vakiota? Voiko nostaa tästä?

            Missä vaiheessa pakosarjaa, tai putkistoa kannattaa rueta vaihtamaan parempiin?

            Riittääkö tuo vakio välijäähytin mihinkään? Mahtuishan tonne helposti isompikin..

            Tuossa on putkessa lambda-anturi valmiina, en tiedä onko tehtaan jäljiltä, vai jonkun itse lisäämä? Tämä on kuitenkin vuodelta -86 eli ei ole vähäpäästöinen. Joka tapauksessa sitä voinee käyttää seossuhdemittaria varten. Tietty laajakaista lambda ois parempi, mutta kaikki aikanaan..

            Comment


            • #66
              Niin ja turbo lienee kkk26

              Comment


                #67
                1,0bar kantturoille ahtoa turvallista nostaa ecua huijaamalla,foorumilla on joku vanha juttu tästä aiheesta.

                Ruiskua vaihtamatta turha alkaa pakosarjaa/putkistoa muuttamaan.

                Comment


                • #68
                  Oon koettanu selailla vanhoja juttuja tältä foorumilta, mutten ole löytänyt etsimääni

                  Comment


                    #69
                    Toki sen ahtojen noston voi tehdä ns. oikeinkin eli lastuttamalla, jolloin sytkäkartatkin ja nakuturvat pysyy mukana. Pelkällä koodilla saa kartat pysymään mukana ~1barin ahdoille asti, sitten loppuu paineanturista asteikko. Tosin en osaa sanoa onko siitä oikeasti merkittävää hyötyä verrattuna pelkkään ahdot ylös ja ECUn huijaus. Tuon ikäluokan moottorinohjaus kun on aika rajoittunutta.

                    Bensan pää- ja ohjauspaineita ruuvaamalla saa jonkin verran seosturvaa, mutta leikkaa vähän alempien kierrosten käyntiä.

                    Comment


                      #70
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...4&highlight=mc

                      Comment


                        #71
                        Varmasti heräily ja tehokäyrä olisi muutenkin hieman nätimpää oikeella lastulla. Mutta onhan tuossa ecu-kusetuksen "ahtolekallla päähän"-tunteessa sitä jotain maagista :)

                        Comment


                        • #72
                          Niin onhan tuossa lohkon kyljessä se nakutus tunnistin, niin eikös se estä nakutuksen kuitenkin, vaikka ecua huijattaisiinkin luulemaan että ahdot on alle sallitun rajan.

                          Comment


                          • #73
                            Tyhmä kysymys: mikä on n75 venttiili?

                            Comment


                              #74
                              solenoidi joka ohjaa hukkaporttia

                              Comment


                              • #75
                                asia selvä

                                saisko ton hukkiksen toimii pelkästää mekaanisesti, että vois säätää sen avautumaan aina kun imusarjassa on vaikkapa 1bar
                                Viimeksi muokannut okkim; 12.9.2012, 21:29. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa

                                Comment


                                  #76
                                  Sopivalla jousella, kyllä.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Eli hukkista ei voi säätää muuten kuin vaihtamalla jousen?

                                    Comment


                                      #78
                                      Jousen kanssa ahdot on sitten aina ne maksimit, nakutti tai ei. Toki loivemmalle kartalle se osaa yhä siirtyä, mutta muuten kaikki turva on ainoastaan kuskin jalassa. Ja pelkän jousen varassa se sitten alkaa falskaamaan jo ennen haluttuja ahtoja eli vaste vähän kärsii. Hukkista ei modaamatta voi säätä kuin jousta vaihtamalla. Modaaminen tarkoittaa säätöpulttia.

                                      10vt:ssähän hukkaportin ohjaus on ns. nurinpäin eli paineella pidetään kiinni jousen apuna. Nahkahousumodina voi kääntää hukkaportin ohjauksen ns. oikein päin eli paineella auki http://translate.google.com/translat...75-update.html.

                                      Nämä minun vinkit nyt edelleen sitten on ehkä vähän turhan hienoja kokonaisuutta ajatellen, kun 10vt:n ohjaus on mitä on. Oikein toimivan ja vähemmän oikein toimivan ero ei välttämättä siis ole tässä tilanteessa monelle mitenkään merkitsevä.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 12.9.2012, 23:04.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kiitti linkistä, tuo oli vaan sen verran huonoa englantia, etten täysin tajunnut kaikkea.

                                        Oisko jossain halkileikkauskuvaa tuosta hukkiksesta, että tajuis sen toiminnan, jos kerran toimii erilailla, kuin tavalliset hukkikset.

                                        Comment


                                          #80
                                          Tuo oli siis googlen kääntämä saksasta. Hukkis on ihan samanlainen. Ohjaus (N75 + letkut) vain on "nurinpäin" eli ohjauspaine tulee jousen puolelle ts. ohjauspaineella hukkis on kiinni. 20vt:ssä on jo toisinpäin eli ohjauspaineella hukkis on auki.

                                          Comment


                                            #81
                                            Tuo mikon haluama "mekaaninen" hukkiksen toiminta saavutetaan tuolla paineventtiilimodilla. Silloin saat käyttöön "turboruuvin", jolla säädetään paineet haluttuun.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Kerro lisää tuosta paineventtiilimodista?

                                              Edit: Hukkiksen yläpäässä on kierteitetty reikä, muttei mitään ruuvia. Kuuluisiko tähän jokin ruuvi/tulppa? Tai onko tähän mahdollista modata säätöruuvi?
                                              Hukkiksen yläpäässä on myös yksi 5mm letkuliitäntä, muttei siitä mene letkua mihinkään,kuuluisiko mennä?
                                              Hukkiksen keskelle menee paksumpi letku jossa vaikuttaa alipaine/ahtopaine.
                                              Viimeksi muokannut 200tq; 13.9.2012, 19:08. Perustelu: Lisäsin tietoa

                                              Comment


                                                #83
                                                Yksinkertaisimmillaan pultti hukkaportin päähän, josta voi kiristää jousta pitämään kovemmat vastapaineet ennen aukeamistaan. En nyt kyllä muista vaatiko se jonkun prikan sinne jousen päälle myös mitä vasten pultti painaa. Sitten hukkaportin alapuolelle ahtoletkusta venttiilin kautta ohjaus, jolla säädetään varsinaisesti se ahto. Kun hukkaportin alapuolen liitäntään pääsee paine, hukkaportti aukeaa. Sellainen säätöventtiili, jolla voi säätää kuinka paljon painetta vaaditaan, ennen kuin venttiili päästää ilmaa lävitse hukkaportille. Jousen jännitys säädetään siten, että hukkaportti ei aukea ennen ohjauspaineen syöttöä, mutta jaksaa kuitenkin sitten aueta sillä ohjauspaineella. Jos ohjauspaineventtiili ei toimi, jousi on ainoa joka estää ahtoja kilinätasolle.

                                                ECUn ohjaamana tuota venttiilin virkaa hoitaa se N75. Toimimattomana se on aina auki, eli hukkaportti aukeaa aina ts. tiltin sattuessa ei paineet pauku tappiin. Toimiessaan ECU säätelee miten se päästää ahtopaineita hukkaportille eli milloin se avataan. Tai 10v:ssä se on nurinpäin, eli paineella pidetään hukkaporttia kiinni. Huono mm. siksi, että aluksi siellä hukkaportin yläpuolella on imusarjasta alipaine.
                                                Viimeksi muokannut jasso; 13.9.2012, 19:41.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Jos tuo ahtopaine pitää hukkaporttia kiinni?? Niin miten ihmeessä hukkis sitten toimii? Aukeaa vain kun pakokaasunpaine nousee tarpeeksi isoksi?

                                                  Missä tuon n75 venttiilin pitäisi sijaita? Epäilen että joku edellinen omistaja on poistanut sen.

                                                  Niin ja tässä vielä hukkiksen säädöstä:

                                                  Viimeksi muokannut 200tq; 13.9.2012, 20:23. Perustelu: lisätty tietoa

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Jos tuo ahtopaine pitää hukkaporttia kiinni?? Niin miten ihmeessä hukkis sitten toimii? Aukeaa vain kun pakokaasunpaine nousee tarpeeksi isoksi?
                                                    Ei, vaan kun N75 kääntää hukkiksen yläpuolelle menevän letkun syötön ahtopuolelta imupuolelle (tai suoraan ulos) ts. päästää hukkaportista ohjauspaineet pois. Räpeltämätön 10vt ukkaportti rajoittaa ahdot noin 0,2bariin, jos ylempi letku on irti ja alempi paikoillaan.
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 14.9.2012, 00:13.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Eli tuohon hukkaportin ylempään, pienenpään letkuliitääntään kuuluisi tulla letku siltä n75 venttiililtä?

                                                      Tällä hetkellä siihen ylempään ei tule mitään letkua. Ja ahdot on 0,6 bar

                                                      Vedänkö letkun suoraan imusarjalta siihen?

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        älä suoraan, laita joku venttiili siihen välii, pystyt rajoittaakkin niitä ahtoja sitten

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Eli joku kuristus siihen väliin?

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Kyllä, joku lukittava kuristusventtiili olis kiva.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Olis tommoset venukat hukkikselle ja eculle ylimääräsenä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X