16 pesä parempi, bensa vai etanoli tulossa??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
10 VT viritystä (oli: Vuoden ensimmäiset penkkivedot)
Collapse
X
-
Kyllä olis tarkotus etanolillakin mennä, mutta luultavasti tulee bensallakin ajettua kun ei ainakaa vielä saa täältä paikalliselta asemalta etanolia.
Minkälainen oli toiminnaltaan 20vt:ssä tuolla #16 pesällä ? Eikö vajaa venttiilinen tarvi himpunverran isomman ahtimen mitä moniventtiili jos haluaa samoihin tehoihin päästä ? Ainakin muistelisin että jossain oli näin mainittu.
Comment
-
No mulla se ei antanu mitään lagia, mutta mulla on ruttuja nostettu. On muutenki muuteltu moottori, että vaikee sanoa vaikutusta verrattuna vakio mottiin. Mutta aika tasainen vääntö 2500 rpm:n jälkeen. 4000rpm:n jälkeen rokkaa sitten ihan kivasti. Hx40 kokoluokan ahtimelta ei sitten kannata odottaa mitään ihmeellistä alavääntöjen osalta <2500rpm. Kuten niin monessa paikassa on sanottu, kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Comment
-
Mittaa ahtoputkiston paine ennen ja jälkeen coolerin sekä ahtoilman lämpö ennen ja jälkeen. Sillä kait pääsee aika hyvin kartalle miten jäähdyttää/virtaa.
Comment
-
Tuota paine-eron mittausta ollaan suuniteltu, mutta on aika hankala todeta ajon aikana. Oma cooleri on nyt alustavasti käytetty virtauspenkissä ja sieltä kuului viestiä jotta virtaa n.45% vähemmän kuin vastaavan kokoinen putki. Siitä onko tuo paljon vai vähän niin ei ole tietoa. Jonkun näköinen verrokki tieto pitäisi saada tai joku hattuvakio tuosta virtauspenkin näyttämästä.
Comment
-
Minkä kokoluokan coolerista tässä puhutaan ja minkälaisissa lukemissa moottorin teho mahtaa pyöriä?
Jos tuo jollain tavoin oleellista tietoa ajon aikana on tietää, niin laittaa sitten vaikkapa erittäin tarkan eropaineanturin coolerin päihin ja sen lukemaa kyttää jonkinlaisen mittarin tai esimerkiksi logittaa moottorinohjauksen kanssa. Jos cooleri ei hirvittävänä tulppana siinä toimi, niin oletettavasti eropaine coolerin yli on luokkaa 5-20 kilopascalia. Ahtoputkiston kokonaishäviökään ei hirmuisesti enempää ole ollut omissa empiirisissä testeissä..
edit: Mitä tuo virtauspenkin tulos siis tarkoittaa? Eli virtaa 45% vähemmän kuin sen coolerin kennon ulkomittojen kokoinen putki vai virtaa 45% vähemmän kuin sen coolerin päätyjen putkiliitännän kokoinen suora, esteetön putki?Viimeksi muokannut kenax; 1.2.2013, 06:55.
Comment
-
Muistaakseni 600x300x75mm kiinan cooleri ja teholukemat luokkaa 400 hv/550Nm.
Ei ole mitenkään olellista tietoa ajon aikana Mikko varmaan ajoi taakaa, ettei tarvisi penkkiin lähteä yhden testin takia. Juurikin sitä tulppaa tässä etsitään, koska tehokäyrä on varsin vaakasuora välillä 5000-7700 rpm.
Ymmärsin että cooleri virtaa 45% vähemmän kuin päätyjen putkiliitännän kokoinen suora putki (3").
Comment
-
Komppaan Teppoa siinä, että ton kokoinen kiinakuuleri ei tosiaan tulppaa ihan noissa tehoissa. Tuon kokoisella coolerilla oli omassa lossissa n. 700hp.
Esimerkiksi urssin vakiosytkä riittää aika tarkalleen 510-520 hevoseen, siitä ei tunnu sen enempää oikein saavan millään. Kuitenkaan aivan neljään sataan ei sekään jää.
Niin mikäs ahdin tässä oli?
edit: ja millä kierroksilla vääntöhuiput? Tuossa 5000rpm?Viimeksi muokannut kenax; 1.2.2013, 13:12.
Comment
-
Oikeastaan tämä kuuluisi jo tuonne 10vt viritystä -keskusteluun, siellä autosta on jo Okkok jotain kertonut.
Turbona garret 54/57 siivillä, pakopesä .63, 45mm kuristin, 42mm pakosarja ja 60mm hukkis, pakoputki 3".
Ahtopaineet 1.4 bar piikkaa n.1,5 bar. 1B männät ja kannesta kanavat muotoiltu. R-koneistuksen hioma nokkakeppi, jonka speksejä on tähän hätään muista. Moottorinohjauksena Tatech.
Penkittäjällä oli printteri huollossa, joten käppyrät on kännykkäkameralla taltioitu->Linkki
Comment
-
Piikkauksen jälkeen niiaa pikkasen, ja sitten tasan 1,4 bar. Alkuun se piikkasi jopa 1,7 bar, mutta säätäjä sai sen tasoiteltua.
Hukkaporttia ohjataan solenoidilla molemmin puolin kalvoa tatech:n ohjeen mukaisesti. http://www.tatech.fi/cms/uploads/fil...kenta_ohje.pdfViimeksi muokannut Anttiee; 1.2.2013, 14:11.
Comment
-
Tehotavoite on jonkun verran päälle 400hv:n mutta nyt pitäis saada jotain hyötyä lopusta kaasupolkimen liikkeestä. Nuo samat tehot tulee ulos vaikkei läppää avaa ihan loppuun asti. Ja 1.2 barilla tulee kans melkein samat tehot. Nokkakeppi on 12.5mm nostolla, asteet muistaakseni +260 millistä milliin.
Voihan se olla että tuosta koneesta ei enempään saa pikku paineilla.
Comment
-
10v kone on aika pahasti imuventtiilin rajoittama eikä kuristin helpota asiaa yhtään. Pari kolme milliä nostoa tuohon lisää ja asteita sen mukaan saattaisi raikastaa ylärekisteriä huomattavasti. Olen pyöritellyt simulaattorissa 10v yhdistelmiä ja ei siihen virtuaalimaailmassakaan kovin ylös vetoa saa, imuventtiilin koko ja nosto ei vaan riitä.
Comment
-
http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/dyno.htm
liki 10 vuoden takaa dýnolappu (kylläpäs aika juoksee)
Tässä oli kantta kairailtu, muistelisin että dynossa ei ollut r-koneistuksen hiomaa nokkaa, holset H1E 54/65, pakosiipeä viistetty (vituiksi, koska nosti painetta vähän turhan verkkaisesti näin jälkikäteen mietittynä). Ehkä siitä johtuen dynon kohtuu kevyellä kuormalla vääntöalue karkaa 500rpm kauemmaksi kuin sinulla. painetta 1.6bar, putkisto 3" jne aika samoilla specseillä siis. ei tuommoisella 54 siivellä ja pienellä paineella 10v koneesta ihan mahdottomia saa irti. Meno kyllä raikastui huomattavasti kun painetta pikkuhiljaa hilasi sinne 2bariin. 10V nokkien ajoitus on siitä helppoa ja mukavaa että ne saa ajoitettua perstuntumalla. Joko pannu on tukkoinen ylhäällä tai sitten se ei ole :D. Jos tulee liian raikkaaksi ylhäältä, niin silloin painekin lähtee nousemaan huomattavasti myöhemmin. Omalle perseelle sopiva kompromissi löytyy sieltä välimaastosta. En ainakaan itse näe tuossa tuloksessa suurta vikaa, kun ei tuota painettakaan järin paljon ole ja ahdin on kohtalaisen pieni.
En usko että tuolla ahtimella ja käytetyllä ahtopaineella järinpaljoa enempää on odotettavissa, koska todnäk kansi ei paljoa enempää yllämainituilla specseillä hengitä. Rajoittaako kuristinkin jossain määrin jo? En tiedä paljonko tuon kokoisen kuristimen läpi ilmaa virtaa, joka tapauksessa 2v kannella ei saa samoja hevosia kuristimien kanssa kuin moniventtiilikansilla.
Comment
-
Tässäpä ois boksin setuppi ja muutamat logit penkistä. Tarttee vaan käydä imuroimassa tatech 6 softa.
eli täältä:http://www.tatech.fi/relT6/TatechZip_6_020.EXE
Kartat ja logit:Attached Files
Comment
-
Tuossa vähän vertailu pohjaa,miten paljon 20v kansi virtaa paremmin kuin 10v,tehopenkit on erit mutta jotain osviittaa tuosta saa.
-20vt moottori
-vakio kansi ja nokat
-holset hx35 54/60 #12
-imu ja pakosarjat muutettu
-ahtopaine 1.6bar
-autossa hidas a-ryhmän voimansiirto (5=1,04 ja perävälitys 4,87),jos kuormittais ennemmän saattais herätä pikkasen aikaisemmin
http://s1294.beta.photobucket.com/us...58584915714734
-10vt moottori
-portattu kansi ja 290ast nokka
-garrett 54/59 .82
-imu ja pakosarjat muutettu
-ahtopaine 1.8bar
http://s1294.beta.photobucket.com/us...98980730940074Viimeksi muokannut kessu74; 10.2.2013, 09:17.
Comment
Comment