Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan teko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Sillä riskillä että teen itsestäni tyhmän, eikös tuo sekundääriputken koko riipu siitä kauanko pakovenat ovat auki? Miedolla nokalla pakopulssit mahtunevat peräkanaa tulemaan sekundäärputkessa mutta jos nokassa on reippaasti enemmän aukioloaikaa osuu pakopulssi sekundäärputkeen samaan aikaan edellisen sylinterin satsin kanssa, ja tässä tapauksessa pitää sekundääriputken olla isompi (tai primäärin pidempi).

    Meneekö se noin, vai teinkö itsestäni tyhmän?

    Comment


    • #32
      just näin

      Comment


      • #33
        paljonko noissa putkissa vaikuttaa ahtimen vastus? Muuttuuko putken pituus jos ahdin on herkempi? Entäs ahtimen jälkeinen putki? Jossain neuvottiin käyttämään 1,5-2 kertaa suurempaa pakoputkea kun ahtimen pako-puoli. Onko sillä merkitystä pakosarjaa tehdessä?

        Comment


        • #34
          Jatkanpa riskillä. Ennen ahdinta kaasujen nopeus on kingi, eli halutaan pienellä läpimitalla ylläpitää sitä vauhtia, kuitenkin pakolämpöjä unohtamatta. Parasta olisi tietenkin vapareissa että edellinen pulssi imaisisi seuraavan mukaansa mutta ahdetussa ei taida näin olla, vai onko? Ahdetuissa halutaan jatkuvaa ja voimakasta virtausta kiihdyttämään ahdinta. Joissain ahtimissa jopa pulssimaista -ko?

          Missä menee raja että vastapaineet ja lämmöt pakovenojen kohdalla kasvavat liiaksi vrt. saavutettuun hyötyyn? Polttamalla muutama pakovena :)

          Toimiiko ahdetuissakin se suunnittelumalli että mitoitetaan primäärit niin, että ne imaisevat seuraavan pulssin mukaansa vaikka siinä on ahdin edessä? Voiko primäärien pituudella ehkä säätää halutun vääntöalueen?

          Itse en myöskään ymmärrä miksi sekundäärien pitäisi olla merkittävästi suuremmat kuin primäärit jos vain primäärit ovat oikein pituisia (halutulle vääntöalueelle?).

          Mielenkiintoisia nämä tällaiset ketjut omasta mielestäni, ehkä tässä oppii jotain.

          Comment


          • #35
            Tuolla Agtronicmotorsportilla taitaa olla suomalainen hitsari, jos en väärin muista jostain lueskelleeni, Markku nimeltään. Eikun mailia ja kyselemään :)
            Suomalaissukuinen mutta ihan umpiamerikkalainen kaveri tuo Markku. Tekevät lähinnä Garretteihin noita pakosarjoja mutta varmaan onnistuu muutkin mutkat. hinnoista en tiedä mutta tuskin edukkaita ovat..

            Mitkäs noi kallen laittamat KKD pakosarjat ovat kun näyttävät kovasti MRC:n rautaisilta "halpis"sarjoilta? näiltä. Joita ei enää näytä olevan MRC:n omilla sivuilla.

            Comment


            • #36
              Kysyppä itse Kallelta, sehän noita KKD:n sarjoja tekee.

              Comment


              • #37
                tarvii vissiin nostaa hintaa kun verrataan halppis sarjoihin jo.

                aika harvoin pääsee pitkien pituuksiin vaikuttaan ahtaissa konehuoneissa, niinkuin tos biturbo mallissa.
                siks sekundääri isommaks kun pulssit tulee osittain päällekäin erimittaisten primäärien takia. onko hyötyä, siihen ei osaa monikaan sanoo.

                no saa ne putket samanmittaisikskin, mut onko enää järkee kun sarja on pelkkää käyrää: http://kkdmotorsport.kuvat.fi/kuvat/...joja/e34m5.JPG
                mun mielestä mahdollisimman jouhee sarja vaan..

                Comment


                • #38
                  HAHAHAHAHA!!! Voi jumalauta mitkä käkkyrät!!!! =)
                  En meinaa tietenkään että noi ämmäläisen pasuunat ois ollu rumat tai huonot, mutta tilaa ne kyllä vie sen verran että ei tarvi RieSan pellin alle tukkia puoliakaan tuosta! =)

                  Ikävä kyllä, nyt näyttäisi ettei mun tarvi RieSasta ottaa moottoria pois, öljynpaineet löytyi... =/

                  Kerkesin jo töissä vähän sillain hätäseen kokeilla kollektorin tekoa, ja yllättävän helposti sen saa tehtyä.

                  Saa nyt sitten nähdä keksinkö mitään tekosyytä moottorin irroitukseen, ois niin pirun kiva päästä tekemään ne pasuunat... =)

                  Comment


                  • #39
                    vähä hillitympi versio ämmään http://kkdmotorsport.kuvat.fi/kuvat/...oja/e34m5+.jpg

                    Comment


                    • #40
                      No joo, oli tosiaan "vähän" hillitympi... =)
                      Noita on varmaan ihan kiva tehä...

                      Ois kotona vehkeet niin alkaisin varmaan harrastepohjalta tekemään noita... =)

                      Comment


                      • #41
                        Minkäs kokosesta putkesta kannattaa tehdä tollaseen 1.8 turpo koneen pakosarja ja mistä sais ostettua putken pätkiä ja mistä materiaalista? ei mielellään rosteria vaikka siitä näyttävän näkönen tuleekin

                        Comment


                        • #42
                          sisähalkaisia 34-36mm.

                          kyllä rosterikin kestää kun valitsee oikean materiaalin ja osaa hitsata.

                          Comment


                          • #43
                            38mm. (sisä 33mm)

                            Onniselta vesijohtokäyriä ja suoraa putkea. Multa saa myös 180ast taivutettuja saumattomia hydrauliputkia, samaa kokoa.

                            Muutamissa 1.8t moottoreissa kokeiltu 42mm ja 38mm putkista tehtyjä sarjoja ja tolla pienemmä turbo herää selkeästi herkemmin ja alempaa. Putkikoko riittää heittämällä 150hv/sylinteri.

                            Monihan tähän rupee tarjoomaan hiiliterästä, mutta niinkuin aikasemmin jossain topicissa mainitsin, niin tuota samaa vesijohtokäyrää monet myy hyvällä omalla tunnolla hiiliteräksenä ja kestää kyllä. Hiiliteräksestä ei saa valmiita kurveja, taivutettuja jotkut saattaa myydä, mutta hinta on jo kova.

                            Comment


                            • #44
                              Ei se hitsaus taidoista ole kiinni mut ei viittis ostaa uutta pulloo ja rosterille sopivaa kaasua.

                              Comment


                              • #45
                                Mitä Dona tarkoitat hiiliteräksellä?

                                Comment


                                • #46
                                  Niin kaikissa noissa mustissa raudoissa hiiltä on :) Pitäis kaiketi sanoa tulenkestävää kromipitoista terästä. Noiden vesijohtokäyrien ongelma on korkeesta lämmöstä johtuva hilseily ja pakokaasu syö sitä sarjaa ajan kanssa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Dona Näytä viesti
                                    Niin kaikissa noissa mustissa raudoissa hiiltä on :) Pitäis kaiketi sanoa tulenkestävää kromipitoista terästä. Noiden vesijohtokäyrien ongelma on korkeesta lämmöstä johtuva hilseily ja pakokaasu syö sitä sarjaa ajan kanssa.
                                    Kyllähän se tuubisarja ajan kanssa tosiaan austenoituu, mut ei se mikään ihan ensimmäisen kesän ongelma ole.. Ja kuitenkin se mopo siinä jossain vaiheessa karkaa käsistä ja sitten voikin tehdä uuden sarjan. :)

                                    Itsellä sama sarja ollut ajossa kolme kautta ja saanut ihan oikeasti sikaa. Laippa vaihtunut kerran, muutamia nippoja hitsailtu siihen ajan saatossa ja pari ratkeamaa korjattu. Muuten pysynyt kyllä mainiosti nipussa tukemattomalla, kohtuullisen kookkaalla ahtimella.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuollaisen niukkahiilisen teräksen austenoituminen minun käsittääkseni alkaa siitä kun pakosarjan lämpötila ylittää ~730 astetta, kiderakenne on kokonaisuudessaan austenoitunut kun lämpötila on siellä 900 asteen hujakoilla. Alle 730 asteen austeniittia ei voi esiintyä ilman sopivaa lisäaineistusta, joten ei siihen minusta kalenterikuukaudet vaikuta? Vai mitä tässä haettiin?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Eiköhän tässä tarkoitettu sitä että mitä pidemmän aikaa sarja on autossa kiinni, niin sitä useammin pakosarja kohtaa olosuhteet joissa alkaa materiaali heikkenemään. Oletukseen toki sisältyy se että autolla ajetaan.
                                        Jos heittää pakosarjan pihalle sateeseen niin toki se siitäkin ajan kanssa katoaa, mutta se on sitten kokonaan toinen tarina se.

                                        Comment


                                        • #50

                                          Voisiko tämmöisessä sarjassa tulla ongelmaksi korkeat pakopaineet? Johtuen lähinnä lyhyistä runnereista ja 33mm sisähalkaisijasta. Ajatuksena tuossa on yhtäpitkillä runnereilla rakennettu satsi jossa ahdin tulee alkuperäiselle paikallensa. Turbona on gt2860.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Enpä usko että pakosarja olisi tuossa se mikä ahdistaa, ennemmin se tulee turbon pakopesästä ja turbiinista jos on tullakseen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei varmastikaan ole sellaista ongelmaa.

                                              Sen sijaan symmetria sarjassa vie ahtimen ehkä vähän turhan taakse autossa. Kannattaa mallailla paikka hyvin. Lisäksi kaukonäköistä voisi olla vetää putket niin, että saat tarvittaessa jaetun laipan vaihdetuksi ja jaetun pesän hyödynnetyksi, jos joskus tulee vielä joku muu hyrrä. Eli siis 1+4 ja 2+3 samaan nieluun. Nyt tuosta lähtökohdasta menisi 1+2 ja 3+4.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Yleensä sellaiset pesät ulkoisella hukkiksella?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Joo pitää tuo paikka vielä mallailla, jonkun verran tuossa on pelivaraa siirrellä turbon laippaa virtauksien suhdetta muuttamatta.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mulla on tällähetkellä tekeillä muutama tolla periaatteella tuleva sarja. Toi Porkkiksen pointti 1+4 2+3 runnereista on hyvä, mutta aika mahoton toteutettava. Lähinnä hitsauksen takia. Ja toisen ongelman tossa tekee hukkaportin lähtö. Koita tehdä tohon kollektori osa, joskin hyvin lyhyt sellanen. Tuo sarjaan kestoa ja helpottaa hukkaportin lähdön tekoa.
                                                    Voin laittaa omasta sarjasta kuvia kun hukkiksen lähdön saan tehtyä.

                                                    e: niin tässähän onkin hukkis pakopesässä, mutta toi kollektori kommentti pätee osin nyt ja tulevaisuudessa, kun siirryt pois noista lasten turboista ;)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      No tilannehan on se että tarkoitus olis tehdaskuntoisesta aeb:stä rakentaa ensi talveksi vähän kiihkeämpi versio. Tuommonen gt2860rs löytyy hyllystä mutta parempiakin (<k€ ahtimia) saa ehottaa ;)

                                                      Tuosa sarjasa tärkein nyt lähinnä tuo yhtämittaisuus enkä haluais sitä ruveta muutteleen.
                                                      Pitää tämmöinen add-on vielä saaha tuohon catiaan
                                                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=L8tsVx2CRcg[/ame]

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei se runnereiden yhtämittaisuus autuaaks tee. Enemmän panostaisin niiden pituuteen. Pituutta ja elämisvaraa noissa on oltava. A4:n kohdalla en nää yhtään järkevää syytä miks turbo pitäis siottaa orkkis paikalle. Siihen ei vaan noi putket taivu kauheen helpolla tai niistä tulee tosi lyhkäset :(

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Sehän tuossa oli se kysymys että tuleeko tuommoisesta sarjasta liian lyhyt. Itsehän en noita ole sen pahemmin tehnyt mutta oletus,

                                                          -lyhyet putket - korkeampi pakopaine/lämpö ja parempi herääminen
                                                          -yhtämittaiset runnerit - pakopulsseissa sama nopeus ja paine, parempi herääminen.
                                                          Siitä ei ole tietoa kuinka hyvin tuommoinen sarja kestää.

                                                          Tuo ahtimen paikka nyt lähinnä tieliikennekäyttöä silmällä pitäen ettei kovin esille tulisi.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X