Onko kokemusta miten 200:sen vakio cooleri virtaa? Tarkoitus olisi käyttää sitä 3L koneessa max. 1bar paineilla/ kampiakseliteho olettamus coolerin kanssa n.200kW, ei sen enempää. Kaikki mahd. tieto otetaan mielihyvin vastaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
200:sen cooleri
Collapse
X
-
A200Avainsanat: Ei mitään
-
A200
No nyt ei mutu tieto oikein auta. Kyllähän mä kokeilemalla saan asian selville, mutta... Lisää tietoa peliin kuka tietää asiasta! Onhan Audi porukka varmasti viritellyt 200:siaan reilumminkin? On sen verran vähän tilaa keulalla mihin coolerin sijoittaisi ja 200:sen cooleri on paras lähdöiltään/ mitoitukseltaan mitä olen nyt keksinyt (ja ostanut). Virtaako vai ei???
Comment
-
Onhan se tietysti parempi kuin ei mitään mutta kovin vähän on ko. kuulerista mitään positiivista kellään ollut sanottavana. Pienillä paineilla voi toki teho riittääkin. Virtaavuuskaan ei todellakaan ole parhaasta päästä, edes 2.2 litrasen ilmamäärillä, varsinkaan korotetuilla paineilla.
Comment
-
A200
-
200:ia on useampia, että minkähän mallin cooleria tarkoitat ?
KG ja 1B koneiden cooler on muovipäätyinen susicooleri ja alkaa todennäköisesti poikimaan isommalla ilmamäärällä ja paineella. 20V cooleri taisi olla metallipäätyinen ?
Comment
-
itsellä tuo muovipäätyinen susicooleri, ei ole vielä ainakaan 1.5bar paineella poikinut, mutta se ei kai ole vielä IsoPaine ;) Tosin, IsotPojat kyllä varotteli tuosta poikimisesta, sitä varten on pari kuormaliinaa peräpaksissa, siellähän ne ei paljoa auta, mutten ole saanut aikaseksi niitä coolerin ympärille.
Itse en tuon postimerkin kanssa aijo loputtomiin painia, ei muutaku luiskaan ja isompi tilalle.
Comment
-
A200
Joo, muovi päätyinen on kysessä, heh! Tosiaan max. 1bar on ehdoton mitä aionkaan sen kautta työntää. Loppuu polttoaine ilman lastun ropaamista kesken...
Comment
-
Alan kirjallisuudessa mainitaan nyrkkisääntönä virtauspinta-alalle 6 neliötuumaa/100hv.
Eli karkeasti ottaen coolerin päädyn pinta-ala ja jako kahdella.
En tiedä minkä mallinen kakssatkun cooleri on noin muuten, mutta silläkin on oma vaikutuksensa coolerin jäähdytystehoon ja hyötysuhteeseen.
Comment
-
A200
Kennon mitat 35 x 19 x 8. Yritin laskeskella riittävyyttä, mutta laihoin tuloksin:) Päädyin n. 400hv teoreettiseen max. virtaukseen. Eihän se niin voi olla? Joku laskutaitoinen vois auttaa...
Comment
-
Unohdit jakaa päädyn pinta-alan noin kahdella. Siis 200 hv on paremmin tontilla.
Näen karkeassa matikassa coolerin pituus määrittelee ilman jäähdytyskyvyn. Eikös?
Comment
-
A200
Höh! Taitaa tulla "tulppa" keuhkoihin... Nyt ilman cooleria vauhtipyörästä 170kW. Eli kannattaako edes kokeilla???
Comment
-
Käsittääkseni coolerin jäähdytystehoon vaikuttaa lähinnä jäähdytyspinta-ala, ei siis välttämättä putkien pituus, vaan myös niiden lukumäärä.
Tästä päästään siihen, että saman jäähdytyspinta-alan omaavat coolerit voidaan suunnitella ainakin kahdella eri tavalla, joista toisella on huomattavasti suurempi virtauskapasiteetti.
Comment
-
Tottakai pinta-ala on merkitsevä tekijä, kuten valittu materiaalikin. Samoten vaikuttaa kanavien muotoilut jne jne. Mutta tässähän oli kyse erittäin karkeasta matikasta =)
Niin ja taitaa toi IC olla lähinnä haitaksi tuossa projektissa.
Comment
-
Comment