Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tarve olisi saada ohjelma S4 biturboon jossa paikallaan isommat dp:t ilman katteja, avarampi putkisto, RS4 KKK04, Siemens 630cc, RS4 MAF.
Tekeekö noita nyt Suomessa ketään enää?
Nyt paikallaan KKK04 ja Harisen/Karalan softa vakiturboille ja VAG-COM logeista seuraavanlaiset arvot:
Mass flow 272g/s@6200rpm , tavoiteahtopaine suurimmillaan 2080mbar ja toteutunut suurimmillaan 2070mbar.
Ilmeisesti ihan ok kyseiselle setupille? Nyt kuitenkin olisi mukava saada viilattu ohjelma vastaamaan muutoksia. Uskon että tämä aihe kiinnostaa lukuisia muitakin asian kanssa painivia.
Tekeehän softaa esim dera nimimerkillä ja porkkis ehkä aloittelee :)
Ahdot on ainakin todella maltilliset ja sen mukana grammat. Varaa lisätä ahtoja reippaasti ja alkaa kulkemaankin. Muusta ei pysty sanomaan, kun ei ole logi tietoja.
Deran suunnalla on ollut aika hiljaista, ainakaan yksi kaveri joka ohjelmaa sieltä kyseli, ei saanut mitään vastausta. Palstalta lueskelin että porkkis olisi kokeilemassa myös biturbon ohjelmoimista ja kokemuksia siitä odottelen mielenkiinnolla. Täytyy tuota Deraa vielä kysyä itse.
Auto toimii jokapäiväisessä ajossa mukavasti ja tosiaan ahtoja on hyvin maltillisesti. Eroa KKK03+lastu setuppiin persdynolla mitattuna tuntuisi olevan iloisempi yläalue (Harisen penkissä 327@544 K03+lastu)
Paljonko tavoitepaine on K04:lla? 1.4bar? Paljonko odotettavissa tehoja kun ohjelma kunnossa? 380-400hv?
Kai tuo tavoiteahto on tekijästä kiinni, mutta vakio MAPilla 1,55 bar on maximi ja jos virittämään lähdetään, niin kai siihen pitäisi pyrkiä. Tuolla paineella puskee noin 360 g/s, nyrkkitehot voi laskea siitä.
Itsellä oli juuri Deran lastu, jossa yllämainitut paineet ja kulkupuoli kunnossa, mutta ei saanut mulla ikinä lambdasäätöä toimimaan idlellä, joten piti ottaa pois. Myös tuo tavoittamattomuus vaikeuttaa lastun jatkojalostusta Deralla.
Multa saat deran käsialalla olevaa softaa S4:iin/RS:iin ja ainakin noissa s4 päivityksissä on lambdat pelannu hienosti ja massat juurikin tuossa about:350 luokkaa VCDS:llä luettuna....
Eli jos Deran kerkiämisessä/Tavoitettavuudessa on ongelmia niin tuo se auto tänne niin saat lääkkeen siihen kulkupuoleen ja vetää varmasti www.nurmonautopiste.fi
Viimeksi muokannut kupinottaja; 25.6.2011, 23:15.
Perustelu: tarkennus
Kyllä dera softan saa väännettyä mutta kannattaa hommata toinen auto jokapäiväiseen ajoon, koska hommat tuntuu venyvän ja venyvän kaikenmaailman reissun takia.
Nimimerkillä kokemusta alkaa olla jo ihan kiitettävästi.
Viimeksi muokannut Pitkänen; 27.6.2011, 08:26.
Perustelu: typo
Lainaus:
jäi kyllä niin paskan maku suuhun tuosta touhusta, että ei voi kyllä suositella kenellekkään, jos vähääkään autostaan välittää. Enkä kuulemma ole ollut yksittäistapaus
Mielellään kuulisin lisää tästä jos vaan mahdollista. Yhtään ketään sormella osoittamatta, Tuntuu että näillä "speasialisteilla" on niin helvetisti hommia ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista ettei mitään tarvitse tehdä kunnolla, on varaa raapia turpaansa asiasta kun asiasta ja varaa seisottaa asiakkaiden autoja kuukausitolkulla pihalla.
Samaan aikaan kuitenkin keretään röhnöttämään päivät pitkät netissä huutelemassa kuinka vitun päteviä ja parhaita sitä ollaan.
Sitten kun vihdoin jotain ehkä saadaan aikaan tai vaivaudutaan vastailemaan puhelimeen, niin hommat on tehty jotenkin sinnepäin, mitä luultavimmin mitään ei kuitenkaan ole tehty loppuun asti.
Suosittelisin ottamaan Oikariin Motestille yhteyksiä
Ohjelmaa valittaessa täytyy katsoa asiaa laajemmalti. Asiakaskunta on laaja ja myös tarpeet ovat erilaiset ohjelman suhteen. Suurimmalle osalle riittää bulkkilastu vallan mainiosti ja osalla on halu viedä softa enemmän rajoille.
Onhan se selvää, jos lopullinen softaversio on se ensimmäinen, niin ei voida kovin custom softasta puhua.
Oma kokemus on, että lopullinen file vaatii keskimäärin 4-5 versiota sekä aikaa. Eculla kun on tapana sopeutua.
Omasta putosi samalla setupilla fats aika 4.2--> 3,3 pelkällä softalla ja se on paljon.
Uudet biturbon omistajat ei kohta juttujen perusteella uskalla ottaa softaa mistään:)
Yksi asia mihin olen myös törmännyt, on edelläkin mainittu paska palvelu. Suomi ei ole koskaan ollut palveluyhteiskunta ja siinä olemme takapajula. Me olemme maksavia asiakkaita ja kaikki sitä ei vain tajua.
Jos peruslastua on ottamassa, niin suuntaisin sinne mistä saa palvelua ja tukea.
Onko kukaan keskustellut Karalan kanssa syvällisemmin, olisi sillä kiinnostusta tehdä softasta versioita?
Työkaluna toimisi varmasti ecux logit sekä ahto, afr ja egt data. Uskoisin pystyvän sen datan avulla viilaamaan softaa versio versiolta eteenpäin.
Rahan saa tietysti helpommin tekemällä perussoftaa, mikä saattaa olla toteutuksen esteenä.
Minä olen joskus kauan sitten "puhunut" Karalan kanssa biturbon säädöstä, ja komentti oli lyhyt ja ytimekäs, "kiinnostaa kuin kilo paskaa". Tai oikeastaan se tuli apumiehen suusta (luki Karalan ajatukset), ja Karala vaan nyökkäsi.
Deran softalla sain n. 385 max maffilukemat Rs4 setupilla, lienee hyrrien potentiaali käytetty melko hyvin. Ahtoja oli 1.5 bar tuntumassa, mikä on jo ahtimille hiukan liikaa kierroksilla mutta vielä vähän varaakin olisi ahtoja laittaa max väännöille lisää.
Tuotakin softaa tuli hierottua joku vuosi :) joten kyllä näissä kestää ;)
Hyvin toimiva bulkkisofta tosiaan tuntuu toimivan hyvin mutta potentiaalia jää paljon käyttämättä eli auto on melko hidas kuitenkin siihen verrattuna, mitä voisi olla. Toki monesta softa tuntuu hyvältä, jos ei ole kokemusta muista mutta logit paljastaa totuuden. Tämän vuoksi custom säätöön tarvitaan tuolla jo mainittuja softaversioita jokunen, autot kun ovat erilaisia myöskin.
Briteistä tai jenkeistä etänä tehdyt softat tehdään myös 4-6 versiona, ennen kuin alkaa toimimaan hyvin. Kuitenkin noilla on se perus bulkkisofta aina ensimmäisenä versiona, jolla katotaan kuinka auto toimii.
Joo kokemusta on tuosta kilon paskasta. Jos motivaatiota olisi niin homma olisi eri. Hyvä vertailua Karalan 2.7t tietotaidon tasosta antaa se, että Karalla menee 3 päivää säätää yksi auto kun MRC:llä menee yksi päivä säätää 3 autoa, noin niinkuin suuntaa antavana. Ja jotain oikopolkuja taitaa Karala muutenkin käyttää kun rs4 suutinkokoa suurempia eivät tahdo saada toimimaan tai ainakaan mun tapauksessa eivät saaneet.
Marko: Paska palvelu ei taida yltää tämän maan rajojen ulkopuolelle?
Tarkoitus on tosiaan alkaa tutustumaan näidenkin säätämiseen.
Oliskohan tämä parempi paikka kysellä vähän pohjatietoja hommaan kuin Niken projektitopikki :) Kiinnostaisi miten toimivat ne huonosti toimivat autot. Onko se a) voiman puutetta b) aaltoilevaa vetoa c) seosadaptaatioiden menoa päin helvettiä d) kanada?
Aletaan puhumaan jo sen verran vanhoista autoista että varmaan harva täysin ehjää päivääkään näkee. Temppuilevat pakolämpöanturit nyt varmaan on etunenässä aiheuttamassa huonoa toimintaa. Onko RS6-anturit kestävämpiä? Saan kyllä muutettua ohjelman niille.
Viimeksi muokannut porkkis; 26.6.2011, 15:55.
Perustelu: typo
Perusongelma on voiman puute ja nollaennakot. Vähän kun on kaikki pielessä niin nuo vaikuttaa kaikki kaikkeen. Tulee vähän ilmamassaa ja perus tukkoinen veto varsinkin yläkierroksilla. Toki K03 jälkeen nuokin tuntuu raketilta.
Usein nuo on peruja penkissä säädöstä, jossa jäähdytyksen puutteen takia ei voi saada aikaan kun skeidaa, joka toimii kadulla vielä huonommin.
Suutinskaalaus usein kusee heti alkuun ja sitten menee muutkin mihin sattuu. Siihen kun lisää Rs4 maffin niin homma on vieläkin enemmän hukassa :)
Sinänsä ihmetyttää miksi näin on, kyseessä kun perus säätöä mutta niin se vaan monilla säätäjillä on tieto taidon parissa.
Edit:
Ihan esimerkkinä tuossa kuvassa ennakot punaisella erään tässäkin ketjussa mainitun Jyväskylän tienoolla vaikuttavan säätögurun näkemys "hyvin" toimivasta softasta vs erään ulkomaan säätäjän ensimmäinen bulkkiversio säätötyön alussa.
Onko se a) voiman puutetta b) aaltoilevaa vetoa c) seosadaptaatioiden menoa päin helvettiä d) kanada?
Tähän voisin itse sanoa että kuten Vayne totesi, tuntuuhan tämä omakin ihan pirteältä, kun ei tiedä vielä paremmasta :) Eli voiman puutetta ja selvästi huomaa aaltoilua vedossa keskikierroksilla 3500-5000rpm.
Tuon Vaynen laittama käppyrä kertoo kyllä enemmän kuin tuhat sanaa :(
Nyt olis eka biturbo duunattu ja ite ainakin olen ihan tyytyväinen. 3.8s fats @ 18c lienee ihan ok k04 s4:lle vakiokuulerein. Ilmamassa tapaa diagnostiikan maksimin 364g/s 5500-5700 välissä ja pysyy siellä toki ylös asti. Todellinen jää siis vähän arvauksien varaan.
Eikä saletisti adaptoidu bensat päin mäntyä :)
Kiinnostaisi miten toimivat ne huonosti toimivat autot. Onko se a) voiman puutetta b) aaltoilevaa vetoa c) seosadaptaatioiden menoa päin helvettiä d) kanada?
Siis kuten mainitsit jo itsekkin niin ihan totta et vanhoja autoja niin rupee vikaa olemaan.
Tuossa ku ite vein 2vuotta ( kylläpäs aika rientää ) oman ässän Deralta niin tuli sen suhteen kehuja et toimi hyvin ja oli helppo säätää, ku oli ollu jyväskylässä pajalla 2viikkoa aikasemmin ja vaihdettu paljon muutakin kuin perus rs4 upgrade tilalle.
Lambdat vaan kyl hajos 1:n säätö reissun jälkeen, et nekin kantsii vaihtaa uusiks ennen ku rupee säätelemään tai ainakin suositeltavaa. Omassa ihme ja kumma kesti pakolämpöanturit mut olihan se vasta vähän ajettukin 180tkm :D
Itellä omassa nuo seokset rupes juoksentelemaan tuonne rikkaan puolella ja sit rupes lambdat herjaamaan ja keltasta valoa mittarissa vilkuttaa. Saatto mennä nollauksesta 2-3viikkoa sit taas sytty valo. Lambda korjaus joku -25 molemmilla puolilla.
Et kolmesti kävin säädättämässä Deralla ja sit rupes futaamaan hyvin.
Ja tosissaan tuosta nimeltämainitsettomasta säätäjästä Karalasta on "hyviä" kokemuksia täällä "ralliauto" puolella myöskin. Itse mukaan lukien. ( Saipahan hyvän syyn rakentaa koneen uusiks )
Ko. auto ahtelee noin 1,6 joten ahtopaineen turvaraja on sitä myöden myöskin poistettu. ME7 max on vähän alle tuon siis. Ahdot ei heijjaa vaan käyttäytyvät nätisti.
Tsekkasin että auto adaptoituu 70km lenkillä noin 6 ja 8 prosenttia ja sen jälkeen disabloin koko adaptaation. Ei varmasti aiheuta harmaita hiuksia siis eikä myöskään uusintasäätöjä.
Eikö Harinen tee omat softansa? Ainakin mitä oon ollu tekemisissä paikan kanssa niin ei ainakaan ole mitään maininnut etteikö asia olisi näin. Varmahan en asiasta voi tietenkään olla, mutta kuitenkin :)
Mä oon kanssa ymmärtänyt että Karala tekee noi Harisen softan "pohjat".
Harisella vain laittavat softan autoon, ja hierovat sitä dynossa lopulliseen muotoonsa.
Johan noi nettisivutkin ovat samannäköiset, siis karalan ja harisen. Joten jotain yhteistyötä luulisi olevan...
Loistavaa Porkkis että sait sen ässän laukkaamaan.
Katsotaan risaa tulevaisuudessa.. ;)
Veikkaan(asiasta mitään tietämättä), että täyskaasuseosta on säädetty jollain koko maffin signaalia siftaavalla kertoimella -> pintakaasulla (lamdasäädön toimiessa) lamdasäädön ja maffin antamassa seoksessa on tämän takia ero ja maffi alkaa adaptoitumaan. Eli seosta on rikastettu suhteessa maffin signaaliin täyskaasulla (lamdasäätö ei toiminnassa) ja näin ollen lamdasäädön seoksella maffin signaali on pienempi -> alkaa adaptoitumaan plussan puolelle.
Suuttimiin liittyvien asetusten oikeellisuudestahan se on kiinni miten adaptoituu. Tehtaalla on varmaan satoja tunteja hierottu tuollaisia asioita kohdalleen tehden mittauksia ja käyttäen resursseja mihin ei jälkivirittäjillä ole mitään saumoja.
Vaikkapa ihan vaan tuplaamalla suutinkoko alkaa esimerkiksi avautumisajan määritys olemaan aika paljon merkityksellisempi kuin pienemmillä suuttimilla. Virheellisillä arvoilla voidaan helposti mennä metikköön kymmeniä prosentteja koska avautumisajan osuus signaalin kokonaisajasta on niin merkittävä varsinaisen ruiskutusajan ollessa isojen suuttimien kanssa sangen lyhyt. Homma vielä elää esimerkiksi auton jännitetason eläessä erilaisissa sähköjärjestelmän kuormitustilanteissa jne. Soppa on valmis.
Ei siis perustu mihinkään purkkavirityksiin mihin edellisessä viestissä viitataan. Oikeastaan en nyt ihan edes tiedä mitä tuossa selitettiin :)
Itse totesin fiksuksi toimintamalliksi tuon että koeajolenkillä totean ettei adaptoidu rajusti pieleen. Tästä voidaan päätellä että suuttimiin liittyvät asetukset on hyvät. Tämän jälkeen adaptaatio pois päältä ja laajakaistan kanssa tsekataan että täysvedossa kakku on mitä pitääkin eli mitä ohjelmassa on määritelty.
Ajon aikana toki lambdasäätö on kuitenkin päällä ja seosta haetaan jatkuvasti kohdalleen. Sitä ei vaan korjata adaptaatiokertoimilla.
Mielestäni tämä lähestymistapa säästää sekä auton omistajan että omia hermojani ja siinä sivussa kustannuksia siinä määrin että näin kannattaa tehdä.
Itse kävin sen vaikeamman koulun eli tuli viilattua adaptaatiot kohdalleen ja opittua sen toiminnan periaate. Kaikki juontaa juonensa vakioauton kuormiin ja suutinskaalaukseen, kuten porkkis sanoi. Vakiossa adaptaation osuuden kuormat on suuria eli lähes täydelle kuormalle asti. Viriautossa ne samat kuormat ovat sitten kevyttä osakaasua. Muutama eri adaptaatio porras tuossa on, joista näkyvimmät ovat tyhjäkäynti, osakaasu ja lähes täysi kaasu (joka vaikuttaa täydellä kaasullakin, vaikka moni maailman tietäjä toista väittää).
Oleellista Ässän säädössä on se, että sitä ei tehdä penkissä, missä kuumuus yms. oireet tekee muutoksiaan. Tuo on monelle puljulle kompastuskivi.
Comment