Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Isäukon RS4:ssä oli Karalan softa kun sen osti. Ei toiminut kunnolla, vaan nyhti täyskaasulla. Vaihtoi sitten MTM:n softaan LMS:llä. Kävi ilmi, että vanhasta softasta oli poistettu käytöstä mm pakolämpöanturit, eli ei juuri ollut turvamekanismeja.
Uudella softalla auto sitten pelaakin hienosti, tosin se vaati heti alkuunsa uudet pakolämpöanturit, vanhat kun olivat menneet rikki -tosin tämä ei välttämättä ole siitä huonosta softasta kiinni, enemmänkin tyyppivika.
Tuon ainoan kokemukseni perusteella ei nyt ainakaan voi Karalaa suositella B5 RS4:lle, muista autoista ei ole kokemusta.
voin lämpimästi suositella Mihnean lastua. Joudut ikävä kyllä irrottamaan boksin ja lähettämään sen englantiin mutta softa on aivan eri kuin esim MTM. http://www.mrctuning.com/
Marcus, mitä maksaa Mihnean softa risaan? Kuinka kauan boksia joutuu odottamaan takaisin?
Ohjelma tehdään tieten ottaen huomioon kaikki tehdyt muutokset?
Noissa custom ohjelmissa on melkeimpä välttämätöntä ajaa logeja ja tarkistella ohjelmaa sen mukaan. Myös mihneankin kohdalla, kun autokohtaiset erot on välillä suuria.
Esim. Vast:n kautta vastaavasti etänä säädettynä tulee 5-7 ohjelmaversiota säätöjen välillä eli ei niin bolt on voi olla. Vast hoitaa päivityksen ilman ecun irrotusta eli ladataan itse ohjelma aina autoon ja sitten ajetaan itse logit.
Hakeeko alkuperäinen kysyjä softaa muutettuun RS4:ään (eri turbot yms tuningia) vai ihan normivehkeeseen?
Jälkimmäiseen varmaan löytyy toimivia softia helpommin. MTM:n softa maksaa nykyjään 1k? ja on todistetusti hyvä ja varmasti toimiva, itse ei tarvitsisi miettiä. Ja jos 1k? on liikaa RS4:n virittämiseen, niin sitten kannattaa jättää virittämättä.
Custom-softan tekijään en lähde ottamaan mitään kantaa, kun ei ole kokemusta. Muuta kuin se, että ne eivät todellakaan ole etä- tai hyllytavaraa, vaan pitäisi säätää vaynen mainitsemalla tavalla paikan päällä.
Arvakkaa huviksenne miks tämä lausahdus naurattaa vallan reilusti
Jotensakin itsekkin hymyilin tuossa kun tätä lueskelin, ja kun muistelin MTM:ää ja Mihneaa...
Valmislastu peruslaitteeseen on totta kai eri asia kuin viimeisen päälle ko. autoyksilöön hiottu vaikkakin palikat olisivat peruskamaa.
Mutta ääni peruslastulle, kunnes ruokahalu kasvaa ja lähdetään muuttamaan rautapuolta.
Viimeksi muokannut jta; 15.10.2009, 17:56.
Perustelu: lastumielipide
Peruslastun kanssa tärkein on mielestäni se luotettavuus ja tuki ongelmatilanteissa. Ideaalitilanteessa tuo lastun laitto on postimyyntihommaa, mutta aika usein joko samantien tai pian lastun jälkeen ilmenee jotain muuta vikaa: imuvuotoja, anturiongelmia ym. Niiden kanssa voi olla sitten ihmeissään, jos postimyyntinä koittaa niitä setviä.
Esim tuossa faijan autossa anturiongelma oli piilevä, kunnes ne uudessa ohjelmassa taas aktivoitiin. Sitten se vähäinenkin toimivuus loppui, kun meni vikatilaan saman tien.
Hakeeko alkuperäinen kysyjä softaa muutettuun RS4:ään (eri turbot yms tuningia) vai ihan normivehkeeseen?
Eli toi mun auto on vakio lukuunottamatta 3" downpipeja ja putkistoa!
Eli toistaiseksi on tarkoitus ohjelmoida tolle setupille eli toi ns. perus "lastu" saattaisi riittää (tuoda toivotun hyödyn)
Mutta keskustelu custom softista on tervetullutta mikäli yhtään itseäni tunnen (eli mahdollista tulevaisuutta ajatellen tuppaa noi jutut lähtee välillä lapasesta)
Harisen softat on Karalan käsialaa. Huipputehoja niillä ei saa.
...eikä välttämättä toimivaa autoa. Yksi asia kyllä mikä Karalan softassa toimii on rahojen palautus :)
S-vamma: Mihnealta saat varmasti hyvän softan mutta kuten aiemmin sanottu ECUn lähettely pitkin maita ja mantuja vie aikaa ja riippuen Mihnean kiireellisyydestä ja muistin toimivuudesta reissussa voi mennä jopa 5vk :)
Kuten vaynekin jo mainitsi Dera tekee myös softia ja marko77:n S4 on ymmärtääkseni Deran käsialaa, ja kaunista sellaista ainakin numeroista päätellen.
Eijjoo deran käsialaa. Sen verran sanon, että piti mennä Suomen ulkopuolelle, jotta sai kunnon ohjelmaa. Vielä viilataan, saa nähdä ehtiikö ennen lumia saada lopulliseen säätöön ja niitä viimeisiä kireitä tuloksia:)
Itselläni on toisessa ecussa karalan softa ja keskirekisteri ei siinä pelannut. Eikai täällä karala/harinen sen kummemmin niitä säädä, perus muutokset varman päälle ja logit että pelaa. Siinä pähkinän kuoressa.
Kai se on jokaisessa softassa, mitä ei oikeasti ajeta/säädetä/ajeta/säädetä jne varman päälle tehty koodi. Veikkaisin, että kaikilla sellaisilla ajetaan suurinpiirtein samat huiput kentällä, tekijästä riippumatta. Itselläkin Joensuussa meni karalan softalla 252 ja fatsit oli luokkaa 4,2s.
Nyt kun on oikeasti veivattu edestakas, niin melkein sekunnin nopeampi fats ja huiput kentällä mitä lie. Kyllä sinne jää paljon potentiaalia piiloon ja sekös harmittaa kun on päivitetty useammalla tuhannella autoon osaa (S4:sta siis puhun). Risassahan nuo kaikki herkut on jo valmiina. Ihmetellään ulkomaan forumeilta, että miten ne kulkee noin kovaa. Samat hilut, mutta Suomessa ei vaan mene.
Sitä en sano, että onhan siinä oma hommansa alkaa softaa ulkomailta haalimaan. Voi mennä 5 vko:a, kuten miksellä, tai 5kk kuten minulla :)
Jää monelta se polku kokeilematta.
Itselläni on toisessa ecussa karalan softa ja keskirekisteri ei siinä pelannut. Eikai täällä karala/harinen sen kummemmin niitä säädä, perus muutokset varman päälle ja logit että pelaa. Siinä pähkinän kuoressa.
Näin ulkopuolisena voisin vähän kriittisemmin noita ilmaista :)
Noita karalan logeja kun olen paljon katsellut niin hirveää suttua ne ovat. Ennakot tekee syöksyjä matalasta alle 10 asteesta (ei yli sen mene) nollaan taas nousten ylös. Kierroksilla meni ennakot nollaan muuten vaan jne. Ei kovin hyvää kuvaa anna ohjelmasta, varsinkin kun kulkupuoli on samalla huono.
Verrattuna tämän ulkomaisen tekijän ensimmäiseen "sokkoversio" ohjelmaan, jossa jo siinä kaikki nuo edellä mainitut hartaudella säädetyt hutiloinnit oli poissa, ilman yhtään ajettua säätölogia.
Yksi syy ecu:n ymmärtämättömyyden lisäksi on penkissä säätö Karala/Harinen, Ässä/Risa ei vaan säädy penkissä kunnolla, kuten jotkut muut autot. Tien päällä pitää logittaa, niin jäähdytys pelaa ja arvoja tulee.
Deran kanssa ollaan jo pitkällä, ainoastaan oman auton hajoamiset on pitkittänyt hommaa kovasti. Ensin meni tulppia, sitten puolia, seuraavaksi hajosi vaihdelaatikko ja nyt egt-anturit, toki ässämiehien normaalivikoja mutta nyt vaan tuli esille :)
tuo Mihnean softa maksoi n. 1000 eur (riippuu kurssista). Tällöin siis kyseessä isoille suuttimille tehty custom ohjelma. Perusohjelma ilman kustomointia oli jonkin verran halvempi.
Boksi oli itseasiassa n. 3 viikkoa matkassa mutta osasyy pitkään odotukseen oli myös minussa.
Prosessi oli seuraavanlainen;
1) auton täydellinen huolto
2) logittaminen ja logien lähettäminen Englantiin (vakio suuttimilla ym)
3) boksin lähettäminen
4) boksi takaisin "fail safe" ohjelmalla (max 1,2 bar)
5) logien lähettäminen englantiin
6) boksin lähettäminen englantiin
Itse olen vielä vaiheessa 5 ajanpuutteen / innostuksen puutteesta johtuen. 1,2 bar ohjelmalla kulkee jo ihan kivasti (vajaa 500 hv)
Mitä MTM / Mihnea vertailuun tulee niin minulla on ollut molemmat ja MTM nyt oli vaan selkeästi epämukavampi. Jos jollakulla toisella on kokemuksia molemmista niin kertokaa ihmeessä. Mihnean taustasta en tiedä sen enempää.
Joo tuo yllä oleva on se oikea tapa eli säädetään oikeasti. Nykyään myös mahdollista tehdä softan asennus itse boksii säätökertojen välillä, joten auto on koko ajan käytössä. Ajetaan siis ohjelma boksiin piuhalla.
Onko muuten kellään muulla kokemusta SKN lastusta?
Mulla on sellainen paikallaan, lastutettu jo uutena.
Ei vaan tuo merkki ole mulle ennen kantautunut korviin.
Hintaa näkyy ainakin olevan: 1750 ?!?!?
Antaa tosin hieman enemmän hevosia kuin muut mitä olen nähnyt (439hv vs 426hv), mutta onkohan sitten jotain miinuspuoliakin..?
Hans: kaverin risassa on juurikin tuo Skn:n softa + muuta pientä.... ihan kivasti se nykii.
melko hintava tosiaan on tuo softa. Tiedä sitten erona muihin, että mitä on.
MTM 420 hv/ 550 Nm (1000€),
SKN 439 hv/ 560 Nm (1750€).
Sitä en sitten tiedä onko noihin lukuihin edes mitään luottamista... =)
Ei mulla ainakaan vielä ole softasta mitään pahaa sanottavaa, vaikka jäis mulla laittamatta tuon hintainen tekele, nyt kun sitä ei ole tarvinnut ite maksaa niin kelpaahan tuo... ;)
Onko lie missään softassa isoja eroja..?
Toisaalta ois kiva kun ois sellaisia softia missä ois valmiiksi napattu fuel-cut pois päältä, ja kierroksenrajoitin nostettu 8000. =)
Mä alan tarjoamaan näillä näppäimillä myös itse loggailtavia softia Mihnean tyyliin. En tarvitse ECUa tänne, lähetän kaapelin asiakkaalle muodollista panttia vastaan. Tällä säästyy Espoossa käynti.
Hinta softalle on 500EUR. Tarvitset omasta takaa VAG-COMin tai VCDS:n.
Softa on edelleen samalla tavalla täysin kustomoitavissa kuin paikan päälläkin tehdyt, eli rajoittimia, antureita jne saa poistella ja muuttaa kuten toivotaan.
Tämä onnistuu 2.7 Biturboihin ja sähkökaasullisiin 1.8 Turboihin.
Joo mä en miettisi noita varman päälle tehottomiksi tehtyä kalliita ohjelmia enää tuo Deran tarjouksen jälkeen, vaikka espoossakin pitäisi käydä. Saahan toki halutessa tuolla 500 e vastaavan tehottoman ohjelman myös :)
Näin siis BiTurbo maailmassa, jossa turha yrittää penkissä tehdyillä ohjelmilla yhtään mitään (suomipajat lähinnä).
Comment