Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtopaineet kateissa, 20V

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahtopaineet kateissa, 20V

    Onhan näitä juttuja täällä mutta ei ihan sopinut minkään ketjun jatkoksi.

    Ongelmana RS2 kadonneet ahtopaineet, oli normaalisti 1,4-1,5bar paikkeilla ja tällä hetkellä nousee vain yhden barin tuntumaan. Paineet nousee napakasti yhteen bariin millä vaihteella tahansa ja auto kulkee herkästi kevyellä kaasulla.

    Se mitä on tehty ennen ja jälkeen ongelman ilmaantumista on pitkä lista. Pääosa toimenpiteistä liittyi kohonneeseen tyhjäkäynnin HC arvoon. Tuon sain kuntoon kun kävin läpi kaikki puolat ja vaihdoin yhden joka antoi vähän heikompaa kipinää, samalla tuli uudet tulpat ja tulpanhatut. Olen myös kokeillut toisilla sytkänvahvistimilla, tosin toimivuudesta en ole varma. ECU oli irti lattialla muutaman päivän ja laitoin kiinni samana päivänä kun ahto-ongelma ilmaantui, letkun ei pitäisi olla tukossa. Toimenpiteisiin tuona tallipäivänä kuului mm. NGK:n tulppien vaihto Boschin F5DP0R malleihin ja sitä ihmettelinkin kuinka tulppien vaihto vei ahtopaineet. Pienempää kärkiväliä tai vanhoja tulppia en ole kokeillut sen jälkeen.

    Painetesti tehty ja vuotoja ei löytynyt. Lähes kaikki liittimet on käyty läpi, MAF puhdistettu, N75 ja N710 testattu. Hukkaportin akseli liikkuu mutta on vähän väljän tuntuinen. Kokeiltu tänään N75 ja hukkiksen välinen letku irti ja tulpattuna ei ollut mitään vaikutusta paineisiin. Tuon perusteella joku osaa jo ehdotella seuraavia toimenpiteitä, olisikohan jotain häikkää hukkaportissa?

    Jakoa en ole vielä ehtinyt tarkastaa ja hall on myös mielessä kun kesällä oli omituisia käynnistysongelmia. Katteja en ole vielä irrottanut. Käynti ei ole aina tasaista, joitain satunnaisia misfireja kuulee tyhjäkäynnillä mutta ei ole nykimistä tai rötäämistä ajossa.

    Vinkkejä?
    Viimeksi muokannut kalsket; 22.9.2009, 18:53. Perustelu: tulpan koodi

  • #2
    Kun hukkiksen letku on irti niin ainut mikä avaa portin on pakosarjan paine. Yleensä moisesta seuraa ankaraa yliahtoa.

    Comment


      #3
      Itsellä oli pari vuotta sitten sama ongelma. Kadonneisiin 0,4-0,5 bariin auttoi bensapumpun vaihto. Samoja aikoja temppuili myös ajonestokin. Näin siis mun kulkineen tapauksessa. Hieman outoa, mutta totta.

      Autosi ei siis rötää ja paineet ei heittele 1 barin tuntumassa?

      Comment


      • #4
        Pakoputki tukossa jos ei portin letku irti ahda. DP:n alussa on M14x1,5 jenkareikä, hommaa siihen joku letkulähtö ja painemittari kabiiniin.

        Paljonko ahtaa n75 sähköt irti?

        Comment


        • #5
          Itsellä oli pari vuotta sitten sama ongelma. Kadonneisiin 0,4-0,5 bariin auttoi bensapumpun vaihto. Samoja aikoja temppuili myös ajonestokin. Näin siis mun kulkineen tapauksessa. Hieman outoa, mutta totta.
          Autosi ei siis rötää ja paineet ei heittele 1 barin tuntumassa?
          Bensapumpuksi tuli kesällä Boschin 044 kun alkoi ensin rötäillä satunnaisesti ahdoilla ja lopuksi tilttasi totaalisesti. Tuon jälkeen on paineilla toiminut hyvin, tälläkin hetkellä vetää siististi mutta ahtopaineet jää joka vedolla yhden barin paikkeille.

          Pitää laittaa mittari kiinni tuohon downpipeen ja mitata paineet kuten Porkkis ehdotti, jos vaikka ahdistaa. Kävinkin jo tänään kyselemässä kattien laippoja mutta huonolla menestyksellä. Onko jollain tiedossa mistä saisi noita kolmen pultin kiinnityksellä olevia laippoja, tai onko joku leikkauttanut ylimääräisiä? Olisihan se mukava kuulla vähän soundejakin, putken päästä kuuluu vain tuhinaa.

          Ahtaa ilman N75 sähköjä 0,5 bar.

          Comment


          • #6
            Eli ECU edes yrittää säätää ahtoja. Toinen ääni pakopuolen tukokselle.

            Comment


            • #7
              Mites multisensori?

              Comment


              • #8
                Pitäisi pudottaa ihan peruspainelle, jotka ovat selvästikin 0.5.

                Comment


                • #9
                  Mulla on multissa jotain häikkää ja antaa paineita kans vaan 1bar. Ilman multia taas antaa täydet.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on noita monivika-antureita hyllyssä, 50e/kpl

                    Comment


                    • #11
                      Multisensorin irroittaminen ei vaikuttanut, alkaa kallistua mekaaniseen ongelmaan.

                      Comment


                      • #12
                        Multisensorin irroittaminen ei vaikuttanut, alkaa kallistua mekaaniseen ongelmaan.
                        Siis ei pudonnut 0.5 paineille?

                        Comment


                        • #13
                          Siis ei pudonnut 0.5 paineille?
                          Ei kun multivian irroittaminen pitäis nostaa ahdot takas normaaliksi jos siinä vika.

                          Ei tainnut meno parantua niillä mun vahvareilla? Pudota katit välistä pois ja käyt heittää pienen lenkin. On ainakin vitos mökää tarjolla kun pelkällä downpipellä ajaa. ;)

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos kaima, vahvareitakin on kokeiltu. Lähinnä kiinnosti tuossa tasoittuuko käynti paremmaksi tyhjäkäynnillä. Ensin olin kuulevinani tasaisemman käynnin mutta ihan sama kuin omilla, oudosti vaihtelee kun välillä käy todella tasaisesti ja hetken päästä taas tyhjäkäynti ontuu. Kuten aikaisemmin totesin ilmiö on sama kuin jossain vanhemmassa virranjakajamallissa jos keskipakois- tai alipainesäätimen mekanismissa on välyksiä. Tuntuu ettei ennakko asetu aina samoille arvoille kun putoaa tyhjäkäynnille.

                            Eilen sain kuulla parin muun 20v koneen käyntiä, ei tuo korvakuulolla niin kovasti poikennut ja kylmällä koneella kuulemma ihan normaalia tuo "sikarikas" seos. Ehkä tässä jotain pientä misfire ongelmaa mutta sehän ei taas tuota ahtojen puutetta selitä, haluaisin kuitenkin tasaisen käynnin kun täällä taajamissa ja Kehillä joutuu käyttämään niin paljon paikallaan.

                            Ahtojen metsästys jatkuu, ehkä käyn tänään repimässä putkia auki. Voi tulla Vantaan puolelta kommenttia jostain typerästä "audimiehestä" joka herättää naapureita. Pitää lainata pojan hopparilippistä, peittää rinkulat teipillä ja laittaa baijerilaisen merkit niin ei kukaan kiinnitä huomiota.

                            Comment


                            • #15
                              Tuohon saa tasaisemman käynnin kun nostaa tyhjäkäyntiä 75-100 kierrosta. ADu:N vakiotyhjäkäynti on kohtuuttoman alhaalla. Oma arvioni ahtojen vähyydestä menee ahtovuodon piikkiin. Tuohon baariin asti käynti on vaivattoman oloista, mutta sitten voima ohenee ja paineet vuotaa. Huomioiden, että vakio 551C ( evompi kuin 551B!) , niin tuo menee ihmeen hyvin vajaatehoisenakin.

                              Pakosarja irti, pinnapulttien tarkistus/vaihtoa ja uusi tiiviste paikoilleen ja takaisin nippuun. Sen verran iso homma, että ehkä irroittaisin kannen samalla perushuoltoon ja kiinnittäisin p.- sarjan kiinni ennen kannen laittamista lohkon päälle. Noin puoli baaria puuttuvia ahtoja piristää menoa kummasti. Kattipuolella parannukset saa 200 zeller Euro4 Metallkat :lla. Laippojakin taitaisi olla malliksi ellet laita vbandeillä.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllähän se kulkee kohtuullisesti muttei reuhaa kuten aikaisemmin, nyt ollaan pudottu kulkupuolen suhteen viime syksyn tasolle. Kiitokset Tommylle rupattelutuokiosta viikolla, aika hyvin tuli pääkoppaan lisää dataa 20v koneista.

                                Pitää lähiaikoina paneutua pakosarjan pinnapultteihin, saa kuitenkin vielä odottaa että löytyy aikaa isompiin autohommiin. Ehkä tyhjäkäyntikin tuolla operaatiolla tasaantuu. Lastua voi lähteä miettimään kun saa paikat kuntoon.

                                Oli tarkoitus käydä perjantaina AM Worksilla katsomassa jos löytyy sopivia v-band liittimiä mukaan kun olin työasioissa yliopistolla Lappeenrannassa. Harmittavasti aikataulu meni kuitenkin sen verran myöhään ettei ehtinyt. Onko jollain tiedossa mistä pääkaupunkiseudulta voisi löytyä v-band liittimiä? Aika heikosti näyttää olevan yleensäkin tarjolla. Pitäisi päästä kokeilemaan suoria putkia kattien paikalle että näkee onko vaikutusta paineisiin. Ilman vaimentimia ei uskalla lähteä kun talli on sen verran asutuksen keskellä.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei se ihan hirveetä mökää pidä jos vaan pitää jalan erossa kaasupolkimelta :D Sitten kun laittaa lapun lattiaan niin alkaa elämöinti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    www.Ultimot.de

                                    http://ultimot.de/Komponente.php?id=773&TypWahl=005

                                    Sama satsi ebay:

                                    http://cgi.ebay.de/KATALYSATOR-ERSAT...d=p3286.c0.m14

                                    Jos ei itse jaksa alkaa parsii kasaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tähän mennessä tullut lähes kaikki itse rakennettua, olisihan tuo helppo vaihtoehto heittää valmiit putket paikoilleen. Jossain vaiheessa täälläkin oli myytävänä-osiossa S2 kattiputket mutta ymmärsin että noissa olisi jotain eroa RS2 putkiin, tuolla linkin takana kuitenkin mainitaan molemmat saman palikan alla.

                                      Ei se ihan hirveetä mökää pidä jos vaan pitää jalan erossa kaasupolkimelta :D Sitten kun laittaa lapun lattiaan niin alkaa elämöinti.
                                      Aktiiviaikoina tuli käytyä ilokaasuvapareilla koeajolenkillä ilman vaimentimia, tosin reuhasi vaimentimillakin kun imuääni oli sen verran miehekäs. Ahdin vähän hillitsee ääniä tyhjäkäynnillä, 200tq kyllä räyhäsi aika miehekkäästi ilman putkia.

                                      Comment


                                        #20
                                        S2:sen 3B putket on suorat, mutta ABY:n lienevät samanlaiset kuin RS2:sen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jako on nyt tarkastettu ja oli kohdillaan elleivät itse nokat ole väärin. Hihnapyörän jakomerkki on siis puoli hammasta merkistä vasemmalla ja pumppukin näyttää olevan tuo oikea 26 hampainen malli, eli ei ole vaihdettu halvempaa jolloin ajoitus olisi erilainen. Kokeilin ajaa siirrettyäni ajoitusta yhden hampaan jakomerkin suuntaan, yllättäen kone kävi paremmin kylmänä, matalilla ja tyhjäkäynnillä mutta ei toiminut kierroksilla.

                                          Pakoputkihomma saa odottaa muutaman päivän, ei voinut vetää pultteja poikki kun laipoissa on yksi kolmesta mutterista kiinteästi laipassa. Pitää modifioida kun on tietenkin jämähtänyt kiinni ja menee poraamiseksi kierteen tekemiseksi jos haluaa alkuperäisen tyyppiseksi.

                                          Aika huvittavaa kun puhutaan ettei RS2:ssa ole juurikaan muuta eroa kuin jarrut, turbo ja peilit niin jatkuvasti törmää asioihin joita ei ole muissa malleissa. Voisi kuvitella että mm. vesipumpun ja jakohihnan vaihdossa tulee yllätyksiä jos ei ota selvää yksityiskohdista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja sami
                                            pumppukin näyttää olevan tuo oikea 26 hampainen malli, eli ei ole vaihdettu halvempaa jolloin ajoitus olisi erilainen.
                                            Mistäs ihmeestä tässä puhutaan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              RS2:ssa on vesipumppu pienemmällä rillalla -> pyörii kovempaa -> aiheuttaa eron hihnan vetopuolen pituuteen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ok.
                                                Eipä tuossa tietysti pysty syntymään kuin korkeintaan puolen hampaan heitto.

                                                Onkos näissä muuten nokkapyörät kiilalla vai kartiolla, jonka voisi sitten pumpusta riippumatta laittaa sit just kohdilleen kääntämällä nokkapyörää akselilla?

                                                Välillä naurattaa, kun ihmiset laskee niitä hampaita hihnoissa. Ihan kun sillä remmin mitalla olis jotain väliä. Kunhan kiristysvarat vaan riittää, niin se on ok.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiilalla

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    On (RS) pumpun mallilla ja hihnalla väliä. Tuunattu orkkis RS käy päin persettä väärällä vesipumpulla. Eron huomaa boostilla isoilla kierroksilla. 3B vesipumpussa on ns säätövaroja.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin mutta asentaessa tuo jo tulee ilmi, jakoa ei saa kohdalleen. Jos asentaja ei sitä huomaa, kannattaisi jättää työ ammattilaisille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        RS2:ssa kuuluu olla puoli hammasta pielessä myöhäisellä :)
                                                        Jakoa ei siis saa ns. kohdalleen. Tarvitaan asentajalta nippelitietoa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pakoputkihomma ei edennyt viikonloppuna kun eivät ehtineet v-pannat Lappeenrannasta ajoissa. Kävin ostamassa tallille uuden kompuran ja tänään ehdin jonkin verran tutkailemaan mahdollisia vuotoja. Kerran jo painetestiä tein aikaisemmin mutta ei ollut tarpeeksi hiljaista paikkaa toimenpiteen suorittamiseen. Viime syksynä kävin kaikki läpi ja uusin kiristimiä mutta kyllähän vuodessa ehtii tapahtua.

                                                          Yksi pieni alkava vuoto löytyi mutta imupuolelta, huohotusputkessa metalliputkien välissä oleva letkunpätkä piti uusia. Taisi löytyä vuoto painepuoleltakin mutta aika loppui perheelliselta taas kesken. Ahtimelta välijäähdyttimelle menevä putki pihisi ahtimen päästä ellei vuotanut itse ahtimen kautta. En ehtinyt tarkemmin paikallistaa mutta kuuntelin "stetoskooppi"-putkella ja jonkinverran pihinää tuolta kuului. Jos putki on rikki mistä olette noita hankkineet? Kannattaako laittaa jotain Samcoa tai vastaavaa ja pysyvätkö nuo paikallaan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            OT VAROITUS
                                                            Sami, tee sama kuin minäkin. Useamman kerran ollut pajalla oman auton ääressä ja emännys soittanut niin olen infonnut että jonkun tarvii tehdä rahaa talouteen. Mennyt täydestä kuin väärä raha :)
                                                            OT VAROITUS

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X