Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB+k04 röpeltää ja nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEB+k04 röpeltää ja nykii

    Ongelmia. Autoon on ilmennyt pari ärsyttävää vikaa. Auto alkaa röpeltämään kun tinttaa kaasun pohjaan. Esim. 4 vaihteella ohittaessa ei tule mitään. Mutta jos heittää 3 vaihteelle niin pystyy kiihdyttämään huoletta ja ilman ongelmia. Ostin yhden uuden puolan ja kävin sillä kaikki puolat läpi, eikä vaikuttanut asiaan. Voiko olla puolia menny enemmän? Sama röpellys alkaa kun kiihdyttää liian raskaalla kaasulla. Kuulostaa puolavialta. Vai?

    Toinen ongelma on nykiminen. Tätä tapahtuu aina kaasua nostaessa kun on ahtoja koneessa. Ja se ei ole mikään nyppäys vaan kunnon nykäys. Esim vakkari päällä ei voi ajaa ylämäkeen. Ahdot nousee mäessä ja mäen päällä nykäisee kunnolla kun ahdot laskee nopeesti. Missähän mahtaa olla vika? Nykäisee aina kaasua nostaessa, ei pelkästään vakkarilla ajattaessa. Jos kaasun nostaa kun kone ei ahda, niin ei ongelmia. Autoon vaihdettu TT:n uusi by-pass. Missä mahtaa olla vika?

    Auto Audi a4, 1.8tq aeb -95

    Vika selvis. Ongelmat loppui kun vaihtoi bleedin tilalle n75. Nyt toimii.
    Viimeksi muokannut Rac3r_; 31.10.2009, 10:13.

  • #2
    Sulla on ahtovuoto jossain perhaps. Onko sulla ahtopainemittaria ja mistä sille on otettu paineet? Tarkista myös ahtopainemagneettiventtiili. Entä tulpat. Tästä aiheesta löytyy paljon haulla, ja syitä on yhtä monia.

    Comment


      #3
      Ei varmasti ole puola vika!
      Tee vaikka painetesti ekaksi... vuotaa jostain varmasti.

      Comment


      • #4
        Itsellä vähän vastaavia seilausongelmia, mutta vain vitosvaihteella joka tuntuu oudolle.. (lastutettu k03-029)

        Comment


        • #5
          Itselläni tollasta nykimistä kanssa, kaasuläpän putsaus/sopeutus, tarkista kaasuvaijerit "väljyys/kireys" ja tosiaan noi ahtovuodot! Itselläni nykii jaksanut tehdä asialle mitään, mutta jostain vuotaa kun nelosella lähdet ylämäkeen niin kuuluu vaan suhinaa eikä auto liiku mihinkään. :)

          Comment


          • #6
            Autosta löytyy ahtomittari ja sille on otettu paine by-passin letkusta.
            Harisella vaihdettiin n75 tilalle mekaaninen ahtopaineensäädin, koska n75 jumitteli. Tuskin sillä osuutta röpeltämiseen? Miten tuo ahtovuoto vois vaikuttaa tohon röpeltämiseen? Ahtopaine ei seilaile vaan pysyy nätisti 1.2bar jos kiihdyttää ilman röpeltämistä. Tulpat vaihdettu vajaa 10tkm sitten. vois olla vaihto paikallaan.

            Comment


            • #7
              Sama vika kuin mullaki harisen reissun jälkeen ku oli bleedi n75 tilalla. ohjelmaan ei ole tehty muutosta, niin röpeltää kun paineet nousee yli vakion alakierroksilla. yläkierroksilla toimii sit moitteettomasti.

              miten sulla toimii alakierroksilla? voiko laittaa vaikka 2000 kierroksesta ollenkaa kaasuu pohjaan?

              Comment


              • #8
                Ei kerralla voi laittaa kaasua pohjaan. Röpeltää heti. Mutta kun rauhallisesti antaa kaasua niin toimii.

                Onko kenelläkään ideoita mistä tuo nykäys kaasun nostamisen yhteydessä vois johtua?

                Comment


                • #9
                  Riippuu millanen nykäys on, mutta voi olla myös väljä perä..

                  Comment


                  • #10
                    Tai ei niinkään väljä perä, vaan löystyneet puslat moottorissa/laatikossa ja perässä.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo on myös yksi vaihtoehto =) pitäs varmaan itseltä nuo myös tarkistaa..

                      Comment


                      • #12
                        Ei se sellainen ole. Tuntuu ihan et syöttö katkeaa hetkeks. Vähä vaikea selittää.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla teki samallalailla kun ei ollu by-pässiä käytössä ollenkaan. Rauhoittui kun laitoin forgen paikolleen. :)
                          Kokeiles ottaa se bleedi pois sieltä ja laitat sen n75 takasi toimintaan niin auttaako mittään.
                          Minulla ainaki auttoi, mut sitte ei ahda kun vakion verran. :D

                          Comment


                          • #14
                            Tuosta röpeltämisestä tulis ihka ensimmäisenä mieleen et soppa loppuu kesken tai vaihto ehtosesti menee liian rikkaalle. Yleensä kun menee liian laihalle röpeltäminen tapahtuu siellä max ahdoilla tai korkeilla kierroksilla ja kun kuormitusta on enemmän. (Tuosta kuormituksesta voisi johtua se että kun vaihdat pienemmälle niin moottorin kuormitus hieman pienenee ja pensan tarve sitä myötä...mutuilua).

                            Suosittelen jos suinkin mahdollista kytkeä laajakaista lambdan ja sillä seurailla seoksia pitäs mennä;
                            tyhjä käynti:14,7
                            tasakaasu/pintakaasu ei suurta kuormaa: 15,4-14,2 aluella kuitenkin lähellä 14,7 arvoa
                            tasakaasu pienikuorma/ylämäki: 14,5-13,5 alueella
                            kevyt (osakaasu) kiihdytys/ei korkeat kierrokset: 14,0-13,0alueella
                            täyskaasu kiihdytys/3000-3500rpm ylöspäin: 12.7-11 alueella
                            Nämä siis noin arvoja jotka voivat hieman vaihdella autokohtasesti ja lastu kohtasesti/lastuttaja kohtasesti. Mutta näillä arvoilla pitäisi pärjätä aivan loistavasti.

                            Suosittelen ensimmäiseksi etsimään vikaa pa-suotimesta tai pa-pumpusta.

                            Comment


                            • #15
                              Voiko MAF vaikuttaa tohon röpeltämiseen? Jos olis vaikka tiensä päässä?
                              Vois tehdä painetestin jos sillä löytyis jotain.

                              Comment


                              • #16
                                En usko et maffi vaikuttaa röpeltämiseen, tehon puutteeseen vaikuttaa. Mulla meni maffi ihan sököksi niin ei toiminu yhtään ja ahto tyhjänkäynnilläki jopa :D

                                Comment


                                • #17
                                  Tein painetestin enkä saanu putkistoon minkäänlaista painetta. Kaikki tuli samantien ulos imusarjan alla olevasta Z-putkesta. Täytyy ostaa uusi ja toivoa että olis jotain vaikutusta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    joo eipa se muuta tarvi. sen z-putken jälkee oli muistaakseni t-haara josta letku/ putki imusarjaan alapuolelle ja kys. letkussa on taka iskuventtiili eli sekin on ilmeisesti rikki jos tuli paine pihalle z-putkesta, eli tästä päästään siihin että ns. alipaineilla ajettaessa imee ilmaa suoraan imusarjaan maffin ohi-->mennee ecu sekasin ehkä jopa moottorikin hieman laihalle ja siksi nykii / röpeltää ja ahdoilla ajettaessa hukkaa paineet--> moottori menee rikkaalle ja ecu taas koittaa muitten apulaitteitten kautta korjata tilannetta.
                                    Itse henk.koht. poistin tuon t-haaran ja letkun sekä takaiskuvenan sieltä kokonaan ja otin kyseisestä imusarjan lähdöstä ahtopaine mittarille tiedon. Kyseisellä letkullahan on tarkoitus kierrättää osa huohotus ilmasta alipaineella ajettaessa suoraan imusarjaan.

                                    itelläni loppui kokonaan nykimiset.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miten tuo z-putki on kiinni? Lainaan mäggärin kuvaa, http://www.aijaa.com/v.php?i=4120377.jpg Missä se takaiskuventtiili on?

                                      Comment


                                      • #20
                                        No huh huh kyllä kuntoon päässyt tuo huohotusputki : )

                                        Comment


                                        • #21
                                          Se on sokalla lohkon kyljessä kiinni mikä näkyy tosa kuvassa vähä vihreellä ja klemmarilla sit tosa t-haarassa. On muuten melko tympee vaihtaa jos imusarja paikallaan niin toi letku, mut pikkasen saa tilaa ku siirtää paisarin pois edestä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Putki vaihdettu. Aika ahdas homma imusarja paikallaan, mutta ei mahdoton.
                                            T-haarassa oleva takaiskuventtiili oli ehjä, mutta ton Z-putken vaihdolla ei ollu mitään merkitystä. Oireet jatkuu.

                                            Kun tehdään tuo painetesti, niin tarkoitus ilmeisesti on ettei suhinaa kuulu mistään? Kun päästin painetta imuputkeen, niin pieni suhina kuului turbon alta, sekä tuon z-putken sokkapäästä. Sitten tulppasin letkun ettei paine pääse muualle kuin ahtoputkistoon, niin suhina kuului vain sieltä turbon luota.
                                            Pitää nostaa autoa ilmaan ja mennä tarkastelemaan lähemmin.

                                            Kuinka paljon sinne putkistoon uskaltaa päästää painetta? Laitoin 0,5bar ja sillä alkoi jo suhinat kuulumaan. Onko normaalia että moottorista kuuluu pulputusta?

                                            Comment


                                              #23
                                              Pulputus on normaalia tuollases testis. Oon kans itte käyttäny tuota 0,5 baaria.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sain kaikki suhinat kuriin ja samalla loppui tuo nykiminen. Nyt kun kaasun nostaa koneen ahtaessa, kuuluu vain pässin puhaus eikä nykimistä.
                                                Vielä olis tuo röpellys. Mistähän sitä taas lähtis liikkeelle.

                                                E: Tuli tuossa mieleen kun auto oli Harisella, niin ahtopaineet jätettiin 0.9bar, koska ahtoputki ei pysyny kiinni. Sanottiin et kun on hitsattu kaulukset ahtoputkiin, niin ahtopainetta voi nostaa kaksi napsausta. Eli onko se nyt siitä bleedistä. Jolloin paineet nousee 1.1bar. En tiedä onko tuolla merkitystä, mutta voisin kyllä kysyä Hariselta.
                                                Viimeksi muokannut Rac3r_; 10.8.2009, 18:22.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko sulla muuten vielä vakiosuuttimet kiinni?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei ole. Paikallaan on boschin green giantsit.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tulpat vaihdettu eikä ollut apua. Harinen epäili kipinätehon heikkoutta.
                                                      Miten nuo puolat on noin törkeen hintaisia? Merkkiliikkeestä kysyin, niin vajaa 90e kpl!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kävin toisella uudella puolalla läpi loput 3 puolaa eikä ollut vaikutusta. Uskaltaakohan jättää tuon puolajumpan pois pelistä vai vaihdanko kaikki uusiin? Seuraavaks vois vaihtaa pa-suodattimen.

                                                        e: missä muuten tuossa on pa-suodatin?
                                                        Viimeksi muokannut Rac3r_; 7.9.2009, 11:39.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se on vänkärin takarenkaan etupuolella ja helppo vaihtaa jos on nosturi. eikä tarvi mitään tankin kiinnityksiä löysäillä, mahtuu tuleen sieltä välistä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kato N75:sen kolme letkua et on kunnossa. Jos lastutettu ecu niin voi olla yks syy. Käy laihalla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X