Kenelläkän minkäänlaista kokemusta wanhan herrasmiesauton turbotuksesta? Eli siis omistan tuon 3.6 -89 ja jos joskus tulevaisuudessa alottaisi tällaisen projektin, kuinka kallis suurin piirtein ja miten iso projekti? kallistahan se olisi mutta eipä näkyisi joka päivä vastassa sellaista. Kiitos etukäteen tiedoista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi v8 3.6 -89 turbotus
Collapse
X
-
Tuo ei varmaan ole vielä vähäpäästöinen?
Jos 5 sylinteriä tekee noin 10k€, niin siitä karkea arvio että 2k€ per sylinteri => 16k€ ja vielä 25% varovaisuuslisää, varaisin budjettiin n. 20k€.
- ohjelmoitava ruisku + säätämistä
- lohkon funtsiminen, mitä tehdä alumiinilohkon kanssa, lisäksi vielä mäntäjumppaa
- auto manuaali? automaatti porsii jos vääntöjä alkaa tulemaan liikaa
Nämä stetsonista heitettynä. Kuten havaittu, ei kokemusta. :-)
Mitenkäs olisi saksasta RS6:n aggregaatin laivaaminen? Sovittaisi sen itse rakenneltuna moottorina? Tai sitten 2.7TT, muttei ole kasi.
Tai Antin V10 projekti vanhempaan autoon?
-
Fleishter
Joo kyllähän se näin taitaa olla, että budjetti menee näissä kaseissa turbotuksen osalta järjettömäksi.... Mekaanista ahdinta pienillä paineilla olen Finturbon poikain kanssa hetken miettinyt....Mutta 3000€ plus alkaa olla jo kipurajoilla mulla :D.... Jokusen heposen saisi lisää ja kestäisikin vielä...Mutta onko siinä järkeä....Se on jo toinen kysymys.
Onnistuu se turbotus kyllä ja tekijöitäkin löytyy. Mutta lompakko kevenee ehkä liikaakin.
Comment
-
Mielenkiintoa olisi kyllä tällanen joskus tulevaisuudessa aloittaa koska auto pysyy pihassa kuolinvuoteeseen asti. Tosin vaihtoehtoja ois monia että vaihtais myllyä sitten mutta oishan tuo nyt hauska projekti, itehän ymmärrän moottoreista yhtä paljon kun sika lusikasta mutta eiköhän tosiaan noita tietäjiä ois. kyllä se kasi pitää olla kun auton malli sen sanoo ;-) ja kyllä automaatti se on.
Comment
-
Varmaan kannattaa myös lyödä pöytään vähän voimatavoitteita, niin kustannusten arvioiminen hieman helpottuu. Jos tarkoitus on ottaa kevyttä lisävoimaa, niin uskoisin vakioalakerran toimivan aivan hyvin. Tällöin kustannuksetkin olisivat luultavasti 5 ke:n luokkaa, jos itse pyrkii tekemään kaiken. Sitten jos aletaan vaihtamaan sisuskaluja ja vaihdelaatikkoa ja ottamaan reilummin voimaa, niin budjetti helposti tuplautuu. Hatusta voisin heittää, että 10 ke:lla tuostakin itse osat tekemällä saa aika kivasti voimaa.
Comment
-
Riippuu toki mitä siitä tahdot. Alavääntömörkö syntyisi varmaan esim jollain 1.8t k03 -parilla. Paria kertaluokkaa reippaampi esim cosworthin tai juurikin tatsunien vakioahtimilla. Jos nyt haetaan sellaisia helposti käytettynä edullisena löytyvänä ja vieläpä integroidulla portilla.
Itsekin saattaisin lötköä harrastaa tuollaisessa poikkeustilanteessa, että löytyisi ei-vähäpäästöinen v8 aihioksi :)
Comment
-
Ei otteessa nykyään olekkaan. Jos löytyy joku auton vanha katsastuspaperi, jossa merkitty päästöjen raja-arvot ko. autolle, niin siitä näät varmiten asian tai sitten konttorilta kysymällä.
Mulla oli ennen -89 mallin peli (terveisiä piiskaajalle), niin se oli vähäpästöinen ja tämä 8/1988 malli on teknisesti täysin samanlainen, mutta koska se on ennen 1.12.1988 käyttöönotettu, siltä ei vaadita vähäpäästöisyyttä. Ja hyvä niin...
Comment
-
Mutta annas olla jos vähäpäästöisyys on johonkin merkitty, niin eroon pääseminen on oma ruljanssinsa. Ex. porsche oli ennen 1.7.87 käyttöönotettu ja siinä oli kohtuu yksinkertaista päästä eroon vähäpäästöisyydestä, mutta uudempi olisi vaatinut maahantuojan todistukseen siitä, että auto oli nyt ei-vähäpäästöistä vastaavassa kunnossa. Lisäksi jos auto on tuotu maahan aikana, jolloin vähäpäästöisyydestä sai penninkään veroalea, siitä ei pääse ikinä eroon.
Comment
-
No, itse olen oman autoni kohdalla kysynyt asian akelta ja sama on varmistunut myös katsastuksen yhteydessä, jolloin katsuripapereissa oli ei vähäpäästöisen raja-arvot: HC 400 ppm jne. Selvyyden vuoksi: autoni on tuontiauto ja Suomessa myynti on alkanut vasta vuonna 1989.
Hommahan menee päästöjen osalta niin, että jos on ennen 1.7.1987 käyttöön otettu auto, ei turbotuksen yhteydessä vaadita muuta kun että auto täyttää ei vähäpäästöisen auton päästöarvot katsastuksen yhteydessä. Oli katti putkessa alunperin tai ei. Kattia ei putkeen vaadita, vaikka se olisi siellä alunperin ollutkin.
Jos auto on käyttöönotettu 1.7.1987 - 31.12.1991 ja on alunperin ei vähäpäästöinen riittääkunhan pakokaasupäästöt täyttävät vähintään E15/04 vaatimukset. Päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori. Auton tulee silti täyttää käytönaikaisen päästömittauksen raja-arvot muutoskatsastuksessa tehtävässä pakokaasupäästömittauksessa.
Jos taas auto on käyttöönotettu 1.7.1987 - 30.11.1988 ja on vähäpäästöinen riittääkunhan pakokaasupäästöt täyttävät vähintään E15/04 vaatimukset. Päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori. Jo olemassa olevat katalysaattorit korvaavat tämän asennusvaatimuksen. Auton tulee silti täyttää käytönaikaisen päästömittauksen raja-arvot muutoskatsastuksessa tehtävässä pakokaasupäästömittauksessa.
Comment
-
Mitens tuo nyt sitten on turbotuksen tai remmin kannalta? Vähäpäästöisen saa ahtaa, jos se on ennen joulukuuta '88 rekisteröity ja ei-vähäpäästöisen, jos se on ennen vuodenvaihdetta '92 rekisteröity? Olettaen, että menee samojen päästörajojen sisään kuin aiemminkin?
Ilmeisesti siis '92 ja jälkeen rekisteröidyt joutuu automaattisesti tyypittämään uudestaan, jos moottoria muuttaa (esim. ahtaa)?
Comment
Comment