Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T 132kw "tsuhahtelee" tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T 132kw "tsuhahtelee" tyhjäkäynnillä

    Auto tyhjäkäynnillä pihassa ja pitää semmosta ääntä niinkuin turbon paineita päästettäisiin pois. Lähes koko ajan sillain "pst...pst....pst..psssst" Välillä pidempi, välillä lyhyempi. Lisäksi kylmänä tasaisella kiihdytyksellä tekee sitä, että välillä tuntuu että vetää kunnolla ja välillä vetää heikommin, samaan tahtiin kuin tuo suhahtelu tuntuisi kuuluvan. Eli päästääkö välillä paineet pihalle ja sitten antaa taas painetta ja taas paineet pihalle? Bypass venttiili rikki? Lämpimänä vikaa on paljon vähemmän mutta selkeästi joskus kunnon kiihdytyksessä välillä veto pienenee yllättäen ja taas kohtaa tulee lisää potkua. Toisinaan tätä vikaa ei ole kiihdytettäessä lämpimänä.

    Vikakoodien luku on työn alla, toistaiseki en saa nykyisestö obd2 lukijasta ahtopaineita irti että voisi seurata mitä tapahtuu (enkä vikakoodejakaan), mutta vaikka veden lämpötilan tai lambda arvon saisi.. :D

    Tämä vähän OT, mutta onko termostaatti 1.8T koneessa myös alavesiletkussa ohjaustehostimen takana?

  • #2
    Jos kiihdytyksessä suhahtelee niin sulla on vakio by-pass rikki, ei muutaku uutta vastaavaa 710n pässiä kiinni. Kuulostaa kuitenkin erikoiselta, että autosi suhisee tyhjäkäynnillä. Vikakoodit lukuun.

    Comment


    • #3
      Todellakin tuo tyhjäkäynnillä suhistelu kuulostaa omituiselta, koska konehan on "imutilassa" tyhjäkäynnillä, eli ahtopaineista ei ole tietoakaan. Mutta ota by-pass venttiili irti ja imeskele sitä niin huomaat onko kalvo ehjä.

      Comment


      • #4
        Pitääpä käyttää mokkula irti vkl aikana ja tutkia tilanne. Aikaisemmin en ole kuullut että olisi tuhnunnut tyhjäkäynnillä, mutta tänä aamuna sen kuuli selvästi. Ajossa tuntee kuvaillun mukaisen tehon vaapunnan.

        Comment


        • #5
          Oiskohan ilmastoinnissa vikaa?

          Comment


          • #6
            Ilmastoinnissa on semmoinen vika, että automaatilla ahteri jäätyy kun se ei jostain syystä tunne mikä asteluku on hytässä. Nyt auto oli juuri käynnistetty ja tuhnuttelu kuului, eilen kotiin tullessa 60km ajon jälkeen sitä ei kuulunut. Tämäkin odottaa vikakoodien lukua joka on "työn alla" (Kaapeli menee vaihtoon, mutta en löytänyt mistään semmoista jonka tänään saisi haettua, paitsi rakennussarjan, mutta ostan ennemmin valmiin tähän hätään)...

            Comment


            • #7
              Jos se ilmastoinnin kompura kytkeytyy/sammuu ajon aikana ja aiheuttaa sen tehohävikin/potkun.

              Tyhjäkäynnillä sama homma, kerää paineita järjestelmään mutta pääsee kumminkin vuotamaan ne pois?

              Comment


              • #8
                Eilen viimeksi ajaessani kompura oli pois päältä koska tosiaan pisti paleleen. Silti samaa oiretta tuli. Minun kokemus noista ilmastoinneista on lähinnä terävähkö nykäys kun kompura kytkeytyy päälle. Tämä tehohävikki on perstuntumalla kuminauhamaisempi. Hävikki kun alkaa, takapuoli kevenee tuolissa ja kun hävikki loppuu niin ruho painuu taas penkkiin. En usko että ihan noin paljon kompura aiheuttaisi hävikkiä..? Toki jos alkaa kompuran laakerointi veteleen viimeisiä, mutta siitä luulisi jo irtoavan muutakin ääntä.

                Tulipas mieleen, että bensapumpun kurnutuksen kuulee jo auton ulkopuolella tyhjäkäynnillä.. Lieköhän bensan saanti oireita mukana? Onko TT:ssä pumppu siinä tankin kupeessa pohjassa? Viimeksi kun mulla meni pumppu niin typ89 jäi lahden tien varteen.. :( Pitäisi varmaan ennakoida hommaa tällä kertaa..

                Bypass klemmarit on vaihdettu ruuvattaviin ja sen kyljessä on joko liiasta kiristämisestä johtuva halkeaman alku tai puristemuovin valujäki... Saako tuota mokkulaa tarvikeliikkeen tiskiltä vai onko slamit/marmoritiski kamaa?
                Viimeksi muokannut okkim; 9.5.2009, 09:43. Perustelu: viestit yhdistetty

                Comment


                • #9
                  http://www.slamit.net/product_info.p...oducts_id=5554

                  Comment


                  • #10
                    Vikakoodien lukemisessa hieman ongelmaa, varsinkin tuo toinen koodi, osaisko joku kertoa YV:llä vaikka miten se korjataan...? :D

                    16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
                    P0116 - 35-10 - - - Intermittent
                    16486 - Shareware Version. To Decode all DTCs
                    P0102 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent

                    Ensimmäinen koodi lienee osoittaa "monivamma anturiin" vaiko pelkkään jäähdytysnesteen lämpötila anturiin?

                    Comment


                    • #11
                      osaisko joku kertoa YV:llä vaikka miten se korjataan...? :D
                      Eikö sen voi kertoa julkisesti, voisi olla avuksi jollekkin muulle tulevaisuudessa?

                      Comment


                      • #12
                        Eikö sen voi kertoa julkisesti, voisi olla avuksi jollekkin muulle tulevaisuudessa?
                        http://www.ross-tech.com/Merchant2/m...ry_Code=VAGCOM

                        Tuolta saat tilattua kätevästi ohjelmaan lisenssin, homma korjattu.

                        Comment


                        • #13
                          Homma korjattu.

                          Tässä koodit joita sain otettua.

                          VAG-COM Version: Release 409.1-S

                          Control Module Part Number: 8N0 906 018 A
                          Component and/or Version: 1.8L R4 5VT 0010
                          Software Coding: 05500
                          Work Shop Code: WSC 01236
                          2 Faults Found:
                          16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
                          P0116 - 35-10 - - - Intermittent
                          16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
                          P0102 - 35-10 - - - Intermittent

                          MAF:in ilmeisesti pystyy aluksi puhdistamaan? (isopropanolilla esimerkiksi?)

                          Mikää ei suoraan viittaa tuohon tsuhahteluun ja voiman puutteeseen/keinumiseen kiihdyttäessä, mutta huomenna saan uuden bypassin paikalleen ja pääsen kokeileen vaikutuksia.
                          Viimeksi muokannut Toitsu; 14.5.2009, 17:47. Perustelu: Lisäystä..

                          Comment


                          • #14
                            "Mikää ei suoraan viittaa tuohon tsuhahteluun ja voiman puutteeseen/keinumiseen kiihdyttäessä, mutta huomenna saan uuden bypassin paikalleen ja pääsen kokeileen vaikutuksia."

                            - 16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
                            P0102 - 35-10 - - - Intermittent

                            Toi kyllä mielestäni viittaa aivan suoraan voimanpuutteeseen jos MAFfi on sökö..

                            Comment


                            • #15
                              Nyt on bypass vaihdettu ja vikakoodit nollattu. Uusia koodeja ei ole tullut ja käyntiääni hiljeni jonkin verran. Mutta vika on yhä olemassa. Aina kun lähtee ahdot mukaan niin jokin "löysää" samaan tapaan kuin hölläisi kaasua ja taas uudelleen alkaa ahtoja tuleen ja taas löysäys, jne, jne. Noin 4000rpm jälkeen veto tuntuu niinkuin olisi jatkuvaa mutta siihen asti "koukitaan". Uusia vikakoodeja ei ilmennyt eikä vanhatkaan pompanneet uudelleen esille.

                              Minkä groupin pitäisi näyttää ahdot VAG-COMin measure blocksissa?

                              Lisäksi jäähdytysneste pysyy ajossa 55 asteisena, paikallaan ollessa nousee 90 asti. Termari lienee italialainen 55 asteinen (tämmösen kaivoin yhdestä mk3 saksantuonti golffista kerran joka ei pitänyt lämpöjä) tai jumittunut auki tms..

                              Voisiko vika olla bensapaineessa? Näkeekö sen jostain groupista?

                              Comment


                              • #16
                                Vikaa tarkemmin tutkineena olen huomannut, että pikkuhiljaa kaasua lisäämällä kiihdytys ei tuota tuota nyökkimistä ja ahtoja tuntuu olevan. Kaasu pohjaan kiihdytys tuottaa nyökinnän. Tulee mieleen kaasuläppä ja sitä ohjaavan askel/lineaari moottorin takerteleminen. Pitää seuraavaksi tutkailla tämä vaihtoehto. Vikakoodit eivät ole uusineet.

                                Comment


                                • #17
                                  Hetkonen!
                                  Tämä:
                                  . Noin 4000rpm jälkeen veto tuntuu niinkuin olisi jatkuvaa mutta siihen asti "koukitaan".
                                  Ja tämä
                                  kaasua lisäämällä kiihdytys ei tuota tuota nyökkimistä ja ahtoja tuntuu olevan.
                                  Viittaa todella vahvasti puolavikaan.

                                  Käyppäs vasitella hakemassa vaikka yks kunnossa oleva puola purkaamolta tai sitten ihan oikeasti ehjä marmorilta. Sen jälkeen vaihat tämän puolan ensimmäiselle pytylle, käyt ajamassa testivedon. Mikäli ongelma jatkuu alkuperäinen puola takas ja sitten tämä 'uusi' puola seuraavaalle sylinterille. Jos on rahaa niin sitten haet kaikki puolat ja vaihdat kerralla kaikki.

                                  Edit: Tästä vielä apuja puolan vaihtoon. (edit2. Tosin tämä on 169kw koneen ohje)
                                  Viimeksi muokannut uiop; 18.5.2009, 22:21. Perustelu: Lisäys ja muokkaus

                                  Comment


                                  • #18
                                    Huoltokirjan mukaan puolia ei ole vielä kertaakaan vaihdettu ja 172tkm on kulkenut joten samapa nuo on vaihtaa kaikki. Missä hinnassa neljän setti pyörii marmorilla? Jotain 150€? Voikohan noita osia ostaa VW liikkeestä ettei tarvitsisi ajella audicenteriin? (vw lähellä, audi kaukana) Samoja osia varmaan VW:lläkin ne on...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Samat osat ja softat niillä on ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kokeileppa vaikka noilla osanumerolla 06B905115E / 06B905115J kysästä volkkarilta. En osaa sanoa kumpi on tuon koneen puola.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No niin, 160? paketti AJQ:n puolat lähti tilaukseen marmorilla ja monivamma anturi tarttui samasta paikasta mukaan ja menee paikalleen tänään. Mitä tulppia suosittelette? Vaihtuisi kätevästi samalla kuin nuo puolatkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ite vaihoin viimeks boschin platinum 4 tulpat. Hyvin on toiminu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäiset tulpat toiminu itsellä parhaiten ja ovat halvimmat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäisetkin varmaan jonkun merkkiset?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  On joo mutta ku asioit tuolla marmorilla niin sieltähän nuo mukaan lähtee.
                                                  Enpä muista tarkkaa mallia mutta bosch tais olla merkki.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No niin. Nyt on puolat vaihdettu. Yksi vanhoista puolista oli huomattavasti enemmän hapettunut kuin muut ja käynti hiljeni ja tasaantui mutta ongelma jatkuu. Myös moninapa anturi on vaihdettu ja sen jälkeen tehojakin on tuntunut tulevan lisää (perstuntuma mittari) ja puolilämmin käynnistykset on parantuneet metrin verran.

                                                    Tulpat ostin myös mutta tähän hätään ne jäi vaihtamatta koska tulppa-avaimeni on astetta ronskimman kokoiset. Pitää mennä paikalliseen vauhtiputkaan kyseleen sopivaa avainta. Eipä tuo puolien vaihto ollut kuin 20min homma. Tulpat on NGK valmistetta, yksikärkiset ja hienossa hopeanvärisessä kiiltävässä paketissa marmoritiskin syövereistä hintaan 16.20€ kpl! >:

                                                    Jos tulppien vaihto ei paranna tilannetta niin seuraavaksi varmaan kaasuläpän kimppuun jos vaikka takertelee tms..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt on vaihdettu tulpatkin. Kyllä autosta tulee hiljainen ja tasakäyntinen noilla korjauksilla. Kuin eri auto kaikkinensa, mutta ongelma jatkuu. Vikakoodit lukuun ja uusi koodi ilmestynyt lambdasta. Varmaan syytä vaihtaa sekin kun täältä juttuja luin varsinkin kulutuksesta. Minulla nätillä ajolla 50 litraa / 550km. Vähän kun kaasuttelee niin 400km. Ja tuo 180tkm on aika lähellä missä ilmeisesti alkaa olemaan lambda lopuilla. Nollasin vikakoodit ja tämä koodi ei uusinut ainakaan vielä.

                                                      Mitähän seuraavaksi? Kaasutettaessa siis yhä tuntuu siltä kun parhain ahto tulee niin se päästetään pois ja sitten taas kerätään ahtoa ja se päästetään pois...

                                                      Edit: Tulipas sekin mieleen, että mistä ihmeestä voisi tunnistaa jos tuohon on laitettu ulkomailla joku lastu? Eli miten erotetaan viri ja normi lastu? (ts - villi arvaus; lastu antaa ahtaa reilummin (puuttuuko ahtoihin?) ja bypass päästää ilmat pihalle = nyökkii?)
                                                      Viimeksi muokannut Toitsu; 22.5.2009, 15:06. Perustelu: Lisäys

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hmm.. Kylläpä on omituinen vika kun joka korjauksella vähän paranee mutta silti ongelma jatkuu.

                                                        En tiedä tuosta konemallista, onko siinä sytytyksen vahvistin?

                                                        Toinen juttu mikä kannattaa katsoa on ahtoputkeen tulevat pienet putket, onko ne kunnolla kiinni ja ne klemmarit kans kunnolla kireänä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noita ahtoputken pikkuputkia olen jo katselletkin ja ne vaikuttaa ehjiltä ja hyvin kiinni olevilta. Minkähänlainen mokkula tuo sytytyksen vahvistin on ja mistäpäin kannattaa etsiä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En ole yhtään varma siitä että onko sulla tuota. Tässä 225hv mallissa sitä ei ainakaan ole mutta muissa 1.8T se löytyy.

                                                            Click

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X