Jos vikakoodeja ei ole vielä luettu niin hopi hopi tilaamaan vag-com. Hitachin MAF antaa hajotessaan liian isoja lukemia joka aiheuttaa liian rikkaan seoksen. bosch taas antaa hajotessaan liian laihan seoksen. 2000 tais olla bosch. sulla oli sulanutta tulppaa mutta myös mustaa tulppaa. menee ihan sekoboltsiksi touhuksi joten ennenkuin luet vikakoodit ei voi muuta kuin arvailla. Coolant temp sensori, o2 sensori, EGT sensori tai MAF. Toi 4000 jälkeen vedon loppuminen vois viitata ahtovuotoon/f-hose rikki tai throttle cut(yleensä johtuu yli 1.54 ahdosta tai liiasta halutun/saadun ahdon erosta), mutta hanki nyt ekana se vag-com että tiedetään vika-ilmot jos niitä on. äläkä edelleenkään anna koneen mennä ahdoille ettei käy huonommin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 (b5) Lastu ongelmia
Collapse
X
-
En oikein voinut välttyä tässä lueskellessani ajatukselta että eikös moisen lastun myyjälläkin luulisi olevan joku vastuu asiasta jos kerran (huonolaatuinen) lastu on ollut osatekijänä siihen että Ässästä on pata pilalla??
Kyllähän kuluttajansuojakin pitäisi tällaisissa purra eikä asentaja/myyjä voi epäkuranttia tavaraa myydessään päästä luikertelemaan karkuun miten tykkää.
No, ehkä tämän vastuukysymyksenkin takia nämä katu-uskottavammat merkit maksavatkin hieman enemmän, mites se menikään; eurolla saa euron tavaraa - jopa ässään ;)
Comment
-
Minä soittelen sinne upsoluten maahantuojalle kun kerkeän että miten nyt näin on voinut käydä.
Ostaessani lastua kysyin sitä että voinko saada enempää tehoja autostani kuin nämä 315hp, no siihenhän vastattiin että toki saa 350hp mutta me ei myydä sitä koska hajotat sillä kytkimen ja vetolaitteiston. Moottori kuitenkin kestäisi nuo tehot. Ei siinä mitään, sanoin että laittakaa se tehokkaampi lastu että otan vastuun itse kytkimestä ja vetolaitteista KUNHAN KONE KESTÄÄ!!!
Koeajolla lastuttajan kanssa totesimme lastun toimivan mutta pienellä tiellä ei paljoa 100km/h lujempaa ajeta ja siinä ei huomattu lastun "ei toimivuutta",vasta 180km/h rupeaa huomaan että tehoja vähenee jostain syystä.
Minusta kuitenkin tuntuis siltä että jos olisinkin ottanut sen 315hp lastun niin varmaankin olisi kone pelannut. Kuitenkin MTM:n myyjät sanoivat myös että voisi saada tehokkaamman kuin tämä 315hp lastu?
Kun olen lukenut kaikkien "arvauksia" ja soitellut kaikille jotka tietäisivät jotain tästä viasta niin olen aika varma että autossani olevat suuttimet on varmaan liika pienet tälle lastulle. Ja ne rohinat mitkä kuulu ahtimista niin pitää kuulua kun ahtaa kunnolla,ainakin mitä olen kuullut autoista joita on viritetty kunnolla, vähän on vaikea kertoa näin tällaisella palstalla siitä äänestä ja varmasti tulee väärinkäsityksiä sen suhteen.
Kun kävin testaan autolla huippuja niin se kävi liika laihalla silloin jolloin tulpat sulas ja 8h päästä jokin sensori Coolant temp, o2, EGT tai MAF hajos ja motronic laittoi moottorin johonkin hätä tilaan (veikkaisin) ettei se hajoa kokonaan joten nyt varmaankin käy rikkaalla ja tulpat mustana.
En oikein usko näihin moottorin sulaamis juttuihin koska kone käy tasaisesti ja nätisti tyhjäkäyntiä, pakokaasut on haisee niin kovasti pensalle että 4 metrin päästä voi haistaa että kyllä se rikkaalla käy:)
Mutta jätetään arvailut sikseen ja kun käytän audin liikkeessä luetuttaan ne vikakoodit niin kirjottelen sit mikä on vikana ja maahantuojan kootut selitykset:)
Mietin vielä et jos saan auton kuntoon jonkin sensorin ostamisella niin laitanko vakiolastun paikalle vai vienkö lehtoselle, ne vois antaa samalla varmasti hyviä neuvoja ja osaisivatpahan ainakin hommansa.
Toivottavasti olin ENSIMMÄINEN JA VIIMMEINEN ässän omistaja joka joutui kokemaan kantapään kautta että köyhän ei kannata ostaa halpaa ja tällaisen ja yleensä mihin autoon vaan ei kannata ostaa halpaa:) En halua haukkua upsolutea mutta nyt on sen merkin ajot ajettu mun autolla:)
Comment
-
Biturbotuntemus on lähes 0, mutta mainitsit autosi olevan jenkkimalli. Onko mahdollista, että lastu on yksinkertaisesti väärä eli ei tuolle jenkkimallille. Vai tässä tilanteessa ei toimisi ollenkaan? Joku tietävämpi tietänee lähteekö tulille väärällä softalla laisinkaan.
Voihan se olla huonoa onneakin tosiaan, että joku anturi pimentynyt.
Comment
-
minusta upsolute oli vastuuton myydessään jonkun ns 350 lastun, mutta vastuu on vähän niin ja näin jos asiakas sellaisen haluaa. antureita ja sensoreita hajoaa silloin tällöin muutoinkin, mutta jos lastulla revitään huonolla hyötysuhteellä vihonviimeisiä hepoja niin voi olla että suojaominaisuudet motronicissa ei pysty konetta pelastamaan. tehohan tulee yläkierroksilla ja jos tehoa on yritetty nostaa niin se tarkoittaa että pikkuruiset K03set on puhaltanu akselit solmussa tulikuumaa ilmaa johon ei kenties motronicin ylimääräisen bensan syöttö/ajoituskorjaus ole riittänyt pitääkseen pakolämpötilat kohdallaan.
Kone on tosin kestävä, joten eiköhän tästäkin selvitä yhtä kokemusta rikkaampana ja oteta oppia.
Comment
-
No tuolta ainakin: http://www.doc-power.com/index.php?p...ducts&group=72
Ja täältäkin saa adapterin: www.jaripetteri.net
Liitin on kyynärnojan takana "tuhkakupissa". Eiköhän se vastapalikka selviä kun hommaat adapterin.
Comment
-
Myös täältä: http://www.pro-mo.info
Tuo Jaripetterin versio saattaa vaatia pientä viilausta jotta sopii liittimeen.
Comment
-
Kyynärnojan takana tuhkakupissa on paikka jollekin isolle liittimelle mutta siellä ei ole sitä liitintä,sen sijaan kyynärnojan kun aukaisi, niin siinä kyynärnojan saranassa oli 1,5cm, 0,5cm kokoinen liitin. Varmaan mulla on jossain muualla kun tuo ross-techin liitin on just se iso mikä sopisi sinne tuhkakupin viereen:( Pitää soittaa audin huoltoon ja kysyä misä päin sijaitsee
Comment
-
-
Vag-com on tulosa mutta en tiedä kauanko vielä kestää postissa enkä jaksanut odottaa niin kävin luetuttamasa vikakoodit, ja kyllähän niitä löytyi. 7kpl
465A Toimintajännite liian korkea
Hetkellinen
41B9 Polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmä, epätyydyttävä vaikutus
Hetkellinen
412C Palamiskatkoksia tunnistettu
Hetkellinen
412E Palamiskatkoksia tunnistettu sylinterissä 2
Hetkellinen
4480 Multiplikatiivinen seoksenkorjaus 1
Pysyvä
4482 Multiplikatiivinen seoksenkorjaus 2
Pysyvä
Ei oikein osattu sitten sanoa paljoakaan näistä vioista mutta tuo toimintajännite liian korkea että mikähän jännite se oikein on?
Ilmamäärämittarista en saanut selvää vastausta koska ei ollut jotain ohjearvoa tästä mittarista mitä sen pitäisi antaa (voltteja) mutta mittari näytti 3Volttia ja sanoivat että pitäisi yltää 4Volttiin muuten on paskana.
Audilla sanoivat että lamba olisi rikki, muka vaikuttaa tähän ilmamäärämittariin, että se mittari ei voi pensa-autoissa mennä rikki mutta mulla varmaan vähän eri juttu kun on tämä UPSOLUTE:)
Testattiin ne lambdat autosähköllä ja kaikki pelasi niiden mukaan hyvin
Palamiskatkokset varmaan tuli niistä tulpista silloin
Auto pelasi puolituntia hyvin kun vikakoodit nollattiin ja sitten se check valo syttyi uudelleen eli paska lastu ja paska mittari uskoisin.
Comment
-
Auto on saatu kuntoon ja arki ajoon vaihtamalla vakiolastu paikalleen.
Tein myös valituksen ohjelmasta kuluttajavalituslautakuntaan jos vaikka saisin rahat takaisin. Saavat sielä päättää kumpi on vastuussa tästä jutusta,minä joka niitä tehoja halusi vai se joka niitä minulle myi sanoen että kyllä se moottori kestää.
1vuosi oli käsittely aika et ei kovin nopeasti juttu kulje sielä kuluttajavalituslautakunnassa
Comment
-
Jos pelkästään lastu otettiin pois niin ei se vielä tarkoita että auto on nyt kunnossa.
Ahdot ja sitäkautta ilmamäärä on nyt huomattavasti alempi joten mahdolliset viat eivät enää näy mutta voivat olla piilevinä. Joku päivä ne saattavat kuitenkin tulla taas eteen esim. just maf senkun huononee ajan mittaan. Tosin jos jo pistit aika paljon paukkuja vianetsintään niin toivotaan että kaikki on nyt ok.
Comment
-
MAF:i meni rikki siinä kiihdytykses. Audin merkkihuollossa minä kysyin että voiko olla MAF rikki ja että näättekö te sen jos on rikki niin sanoivat että kunnossa on. PRO-MO:lla kuitenkin huomas että loppu se on. Vaihdoin uuden viron matkalla kun kävin,PRO-MO:lla sanottiin että pitäisi sopeutusarvot nollata mutta eihän ne tienny virossakaan niistä mitään,liekkö kielimuuri esteenä että eivät ymmärtäneet vai jotain muuta. Kuitenkin ei ole hengenhätä jos ei nollaa, motronic muuttaa kuulema itse ajan mittaa. Aika hyvin antavat vaihdossa vanhasta kun hinta oli n. 350e ja kun annat vanhan niin saat 105e:)
Sellaisen olen huomannut nyt kun kiihdyttää pintakaasulla suht nopeesti ja sit kun auto lähtee vetämään paremmin (varmaan ahtimet lähtee mukaan) ja löysäät kaasun pois kokonaan niin jotenkin auto nykäsee niin että pakoputki lyö johonkin pohjaan niin että kuuluu pieni paukku. Sitä vikaa ei ole ennen ollut ja voin olla siitä ihan varma kun olen ajanut vakiolla jo 65000km. Tuntuis niinkuin motronic ei osaisi enään nätisti laskea kierroksia ja voimaa pois vaan tekee sen niinkuin vanha kaasarikone. Ei se kyllä useasti tee sitä mutta kuitenkin.
Miten minä voin tarkistaa olisko mahdollista että se sähköinen kaasuläppä ei olisi sanomasa itseään irti?
Comment
-
toi nollaus lähtee mielestäni sillä että vikakoodit nollataan!
kolahdus vois viitata moottorin tukiiin? ton kaasuläpän kaibroinnin voi tehdä vagcomilla. block 060 kato ohjeet ross techin sivuilta tai audiworld/audifins hauilla. kato myös vagcomilla etta DV:t (diverter/bypass valvet) toimii. block 115 kolmosella täyskiihdytys ja kaasun nosto. ahtojen ei tulisi nousta piikkimäisesti kaasua nostettaessa.
Comment
-
Vikakoodien nollaus ei suorita tuota adaptaatiota (sopeutsarvojen nollausta), sen tekee parhaimmiten VAG-COMilla. Kyllä nuo sopeutusarvot pitäis itsekseenkin asettua oikeille raiteille mutta voi kestää kauan (satoja kilometrejä). Jos haluu pelata varman päälle niin nollaus kannattaa tehdä.
Edit:
Adaptaatio VAG-COMilla: Valitse 01-Engine -> Adaptation -> Channel 00 -> Save
Tämä nollaa sopeutusarvot.
Comment
-
Lainaus Ross-Techin sivuilta:
"Channel 00 is a special case. Performing a [Save] to Channel 00 resets all adaptation values to their original factory defaults."
Linkki sivulle: http://www.ross-tech.com/vag-com/tou...on_screen.html
Eli tuo nollaa kaikki sopeutusarvot missä vikakoodien nollaus nollaa ilmeisesti vain jotkut.
Comment
-
Bentleyn korjausoppaasta saksittua:
"If the connector for the engine control module is disconnected or if the battery is disconnected, all the learned values (adaptation values) stored in the control module will be erased, although the contents of the DTC memory will remain intact. The next time the engine is started the idling may be rough at first. In this case let the engine run at idle for a few minutes until the adaptation is fully carried out."
Eli akun irroittaminen riittää nollaamaan opitut arvot ja Ross-techin sivun mukaan tuo Channel 00 ajaa saman asian jos olen käsittänyt oikein. Adaptation values = learned values. Onhan noillakin joku tehdasoletus jotta kone lähtis käyntiin edes :)
Spekulaatio-osuus:
Eikös esim Lemmivinksillä muuteta adaptation rangea jolloin tuo itse adaptation toimii samalla tavalla mutta kun range on eri niin arvot on eri. Esim. tyhjäkäynti muuttamattomana (arvot vain esimerkkinä) on 800 - 880 rpm eli normaali tilanteessa 840 rpm ja muokkaamalla saadaan esim 900 - 980 rpm jolloin normaali tilanteessa tyhjäkäynti on 940 rpm?
Siis adaptation säätöikkunaa siirretään ylös / alas, ei sinänsä säädetä itse adaptaatiota koska sehän säätyisi muuten takaisin ECUn toimesta. Säätöikkunaa säätämällä saadan ECU luulemaan että kaikki on niin kuin pitää.
Nää on mielenkiitoisia asioita :)
Comment
Comment