Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

N249 ohitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    N249 ohitus

    Miten tuo käytännössä tapahtuu?? Otanko imusarjasta n249 menevän letkun irti, ja laitan pässille menevän letkun sen tilalle, ja tulppaan sen lähdön n249??

    Pitääkö n249 letku sitten tulpata vai haaroittaa sekin vielä imusarjalle ettei tule vikakoodia? Moottorina avj.

  • #2
    Itse otin passin letkun irti n249:sta, se sitten suoraan imusarjaan ja laitoin n249:n avoimeksi jääneet 2 letkulähtöä yhdellä letkunpätkällä yhteen. Ei vikakoodeja, tai muitakaan ongelmia.

    Comment


      #3
      Ei tule vikakoodeja niin kauan kun N249:n liitin on kiinni vaikka letkuja ei tulppaisi (toki ne voi näppärästi heittää vaikka yhteen kuten edellä sanottu). Jos nappaat sähköt pois niin vikakoodi tulee kaupan päälle ellei softaa ole modifioitu. Kannattaa myös kokeilla miellyttääkö käytännön ajossa N249 kanssa vai ilman. En ole varma N249:n poiston haittapuolista, mutta olettaisin että kulutus varsinkin kaupunkiajossa voi hieman nousta (tiedä sitten näkyykö missään), kaasun vastaavuus voi olla töksähtelevä/epämukava (sopivissa olosuhteissa) ja bypass joutuu kovemmalle rasitukselle (spekulointia). Hyötynä sitten nopeampi reagointi.

      Comment


        #4
        Pitää kokeilla tuota, moni kyllä sanonut olleensa tyytyväinen lopputulokseen varsinkin lastutetuissa vehkeissä tuolla ulkomaan sivustoilla.

        Comment


        • #5
          Eikös tuo nyt kuitenki kannattais tehdä ECUn ohjelmaan, että toimii kuten lastutetussa halutaan toimivan? Säästäähän tuo viimeiseen vedettyä ahdintakin, kun bypass aukeea jo läpän sulkeutuessa eikä vasta sen sulkeuduttua - ero lienee pieni, mutta teknisesti hienosti ajateltu.

          Comment


            #6
            Syynä tähän hommaan oli vaihdetta vaihtaessa normaalissa ajossa esiintyvä viive ahtojen nousussa ja aaltoileva veto. Ensin lähtee vetämään mukavasti n.2500 mutta sitten veto "hyytyy" jo kolmen tonnin kohilla.

            Tein nyt tuon ohituksen ja auto pelaa paljon mukavammin. Kun kaasua painaa, veto tulee tasaisesti eikä enää ole pahemmin viiveitäkään vaihteen vaihdon jälkeen. Voi kyllä olla että tuo n249 oli jotenkin paskana, että aukoisi pässiä kiihdytyksessäkin omia aikojaan. Vikakoodia ei tosin ollut.

            Jos jossain vaiheessa saan tuohon ahtomittarin kiinni tai jaksan käydä vag-comilla katsomassa tuota ahtojen käyttäytymistä, voisi kokeilla eroja n249 käytössä ja ilman.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja A Näytä viesti
              Syynä tähän hommaan oli vaihdetta vaihtaessa normaalissa ajossa esiintyvä viive ahtojen nousussa ja aaltoileva veto. Ensin lähtee vetämään mukavasti n.2500 mutta sitten veto "hyytyy" jo kolmen tonnin kohilla.

              Tein nyt tuon ohituksen ja auto pelaa paljon mukavammin. Kun kaasua painaa, veto tulee tasaisesti eikä enää ole pahemmin viiveitäkään vaihteen vaihdon jälkeen. Voi kyllä olla että tuo n249 oli jotenkin paskana, että aukoisi pässiä kiihdytyksessäkin omia aikojaan. Vikakoodia ei tosin ollut.

              Jos jossain vaiheessa saan tuohon ahtomittarin kiinni tai jaksan käydä vag-comilla katsomassa tuota ahtojen käyttäytymistä, voisi kokeilla eroja n249 käytössä ja ilman.
              Mullakin aaltoilee ahdot, mutta en usko että on N249:stä kiinni. Voisihan sitä toki vielä kokeilla ohittaa ja täyskaasuvetoa isolla vaihteella, jolloin aaltuilua esiintyy. N75, bypass ja alipaineletkut itsellä tarkistuslistalla.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja JarnoN Näytä viesti
                Itse otin passin letkun irti n249:sta, se sitten suoraan imusarjaan ja laitoin n249:n avoimeksi jääneet 2 letkulähtöä yhdellä letkunpätkällä yhteen. Ei vikakoodeja, tai muitakaan ongelmia.
                Etkö tulpannut sitä ns. vasemmalta tulevaa letkua mitenkään? Kysyn, koska ajattelin itsekin poistaa n249:n käytöstä tai ainakin kokeilla ajaa ilman sitä. Toinen kysymys on, että miten olette päässeet niihin letkujen kiristinpantoihin käsiksi? Ne on ilmeisesti jossain kehikossa kiinni, kun tuntuu käsikopelolla muutama pieni pultti, että jos sen sitä kautta saisi paremmin esiin..

                Mitä, jos otan vain sen n249:n liittimen irti? Tietysti vikakoodi tulee, mutta ajaako saman asian kuin letkumodi?

                Comment


                • #9
                  En tehnyt sille kolmannelle letkulle mitään, tosiaan siinä imusarjan alla on sellanen levy jossa venat ovat kiinni, oisko 3:lla pultilla kiinni ja ne irroittamalla saa sopivasti käsille tuon n249:n.

                  Liittimen irroittamisesta en osaa sanoa miten sen jälkeen käyttäytyy, jenkkifoorumeilta voisi löytyä tietoa, niillä tuo modi on aika yleinen.

                  Comment


                  • #10
                    Eipä ollut tuo modi ihan turha, koska rykiminen täyskaasuvedossa loppui! Ajoon tuli myös jouhevuutta lisää. Kiitos JarnoN jelpistä! :)

                    Comment


                    • #11
                      Vanha juttu mutta mua alkanut vaivata yks juttu jos tuo n249 ohitetaan, vaikuttaako esp:n toimintaan jotenkin ? Olen antanut itseni luulla että, esp alentaa tuon kautta ahtopaineita jotenki kun alkaa pyörät sutimaan, vai laittaako esp vaan kaasuläppää kiinnipäin?

                      Comment


                      • #12
                        Ei vaikuta, tai ainakaan mulla ei oo vaikuttanut mitenkään. ESPn toimintaa muuten ei oo kylläkään tullu tutkittua tuon tarkemmin kun se pääasiassa on ollu pois päältä =)

                        Comment


                          #13
                          Tommi: Ettei nyt olis vähän mutua?

                          Varsin mielenkiintoinen kysymys kyllä. Joku varmasti osaa sanoa, mutta vaikuttaisi nopean tiedonhaun pohjalta siltä että ESP käyttää N249:ää vetojen rajaamiseen. Itsellä on N249 ohitettu ja ASR:n osalta ESP:n toiminta on todella "epäsivistynyttä"; pätkii kaasua todella vihaisesti niin että kone "rötää", ja vedot katoaa aivan kokonaan. Nopea lähtö liukkailla ei oikein onnistu ESP päällä. En tiedä onko tällä yhteyttä N249:n poistamiseen, mutta miksei voisi olla? Ajatellaan että ESP käskyttää ECUa tiettyjen ennalta asetettujen parametrien mukaisesti, mutta DV ei aukea vaikka niin kuvitellaan -> seokset hukassa yms.

                          Comment


                          • #14
                            Tutkinpa tuota huomenna ajaessa tarkemmin. Jokatapauksessa mulla tuo käytös ei muuttunu mitenkään N249 poiston jälkeen, ESP leikkaa kyllä tehoja reippaasti kiihdyttäessä mutta samallalailla se leikkasi ennen poistoakin. Tuossa N249 leikkamisen uskossa itsekkin olin kun poistin tuon venan mutta kuitenkaan mitään eroa en huomannut.

                            Raportoin huomenna tarkemmin seuraten seoksia ja muutenkin käytöstä, verokkina löytyy onneksi nopeesti kun porukoiden vastaavassa vena on edelleen ohjailemassa.

                            Comment


                            • #15
                              Ajatellaan että ESP käskyttää ECUa tiettyjen ennalta asetettujen parametrien mukaisesti, mutta DV ei aukea vaikka niin kuvitellaan -> seokset hukassa yms.
                              En motronikin sielunelämää tunne mutta olettaisin että sen verran vahva kartta on ilmamäärämittauksen takana että tuskin siitä bypassin ohjausventtilin asetuksilla yli ajetaan.
                              Olettaisin ennemminkin että tilanne on se että esp:n puuttuessa peliin tulee käsky avata bypass venttiili ja todennäköisesti samalla tulee kaasuläpälle käskyä kääntyillä sinne ja tänne. Lähtökohtaisesti kaasuläpän kääntökäskyt olisi ns paineettoman tilan käännöksiä, nyt jos pässi ei ole auki ja kilon paine on kaasuläpän takana niin jokaisella kaasuläpän raotuksella onkin lähtökohtaisesti kaksinkertainen vaikutus verrattuna oletus tilanteeseen jonka saksalainen insinööri purkkiin on naputtanut. Tällöin espin toiminta voi tosiaan tuntua jo huomattavasti kulmikkaammalta kuin mitä insinööri on saksassa tahtonut.

                              Comment


                              • #16
                                Tuossa kävin heittämässä 20km lenkin kokeillen kaikkia mahdollisia tilanteita molemmilla TT:llä. Ainakaan meikäläisen persuus ei huomannut mitään eroa käytöksessä. Seoksetkin pysyvät normaaleissa vaikka ESP jarraakin menoa, ahtopaine putoaa kilon pinnasta monesti 0.2-0.5 välille liukkaudesta riippuen. Tuolloinkaan seokset ei karkaa rikkaalle tai laihalle. Mitään äkäistä tai kulmikasta en huomannut missään vaiheessa, pito kun karkaa paineet putoaa nii paljon että pito saadaan takaisin.
                                Onko sitten berttakutvosessa erilainen sydeemi siitä en tiedä, tuskin kuitenkaan kovin suurta eroa on kun aikakausi on kuitenkin liki sama.
                                Ainut ero jonka huomasin nyt oli että N249 poiston jälkeen bybassin reagointi on nopeampi verrattuna tuohon toiseen jossa N249 on edelleen kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  onko bfb koneessa myös tuo N249? :O ja jos on niin onko kukaan sitä tässä moottorissa ohitellut? imusarjan alla muistaakseni on kaksi samannäköistä venttiiliä niin mistä selvittelen että kumpi on kumpi ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Roni Näytä viesti
                                    En motronikin sielunelämää tunne mutta olettaisin että sen verran vahva kartta on ilmamäärämittauksen takana että tuskin siitä bypassin ohjausventtilin asetuksilla yli ajetaan.
                                    Olettaisin ennemminkin että tilanne on se että esp:n puuttuessa peliin tulee käsky avata bypass venttiili ja todennäköisesti samalla tulee kaasuläpälle käskyä kääntyillä sinne ja tänne. Lähtökohtaisesti kaasuläpän kääntökäskyt olisi ns paineettoman tilan käännöksiä, nyt jos pässi ei ole auki ja kilon paine on kaasuläpän takana niin jokaisella kaasuläpän raotuksella onkin lähtökohtaisesti kaksinkertainen vaikutus verrattuna oletus tilanteeseen jonka saksalainen insinööri purkkiin on naputtanut. Tällöin espin toiminta voi tosiaan tuntua jo huomattavasti kulmikkaammalta kuin mitä insinööri on saksassa tahtonut.
                                    Kuulostaa fiksummalta selitykseltä. Enpä itse ole varsinaista ennen-jälkeen vertailua tehnyt, mutta tuossa profiilin kärryssä K04 yms. vermeiden kanssa ASR:n (ESP:n) toiminta on tosiaan erittäin kulmikasta, ottaa vedot kokonaan pois ja tökkii/rötää niin että oikein pahalta tuntuu (jonka takia nopeammissa lähdöissä toki ESP pois).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vanhaa aihetta nostaen. Poistin omasta b6:sesta (bex) tuon n249 venttiilin. Eli vaikuttaako se nyt esim talvella jotenkin esp:n toimintaan? Vedot tasaantuivat kyllä, lähinnä nyt mietin onko jotain haittaa moottorille? Tuskinpa insinöörit turhaan tuota on tonne suunnitellut?

                                      Comment


                                      • #20
                                        no nyt olis sitten tarkotus TT:stä ohittaa n249 bypass ohjaus ja laittaa pässi toimimaan suoraan imusarjasta... riittääkö että otan n249:siltä pässille lähtevän letkun irti ja tulppaan, ja laitan pässille menevän letkun 3 haaralla kiinni bensanpaineen säätimen kanssa samaan???
                                        Viimeksi muokannut johny1332; 23.11.2014, 18:58.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietääköhän kukaan varmasti että osaako ECU käyttää N249:ä myös ahtopaineiden leikkaamiseen esim. semmoisessa tapauksessa että N75 ei jostain syystä saa niitä rajattua, itsellänikin kokemusta N75:n viasta niin ettei saa ahtoja rajattuakaan.
                                          Jos näin on niin pitäisin tällöin N249:n poistamista hieman riskialttiina, ja kuten muualla ollutkin juttua niin esim. tehoihin poistolla ei ole vaikutusta. koneen käytös saattaa vain muuttua äkkinäisemmäksi josta joku saattaa huonosti kalibroidulla persdynolla kuvitella tehojakin tulleen.
                                          Jos poisto poistaa jotain vedossa esiintyviä oireita niin tällöin oltava kyse siitä että systeemissä oltava jotain vikaa joka olisi kannattanut selvittää, kun on kuitenkin olemassa vaikka kuinka paljon autoja jotka toimivat moitteetta tuon N249: kanssa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Toi N249 poisto on kyllä sarjassamme "muotijuttu", kun joku väitti, että se on hyvä idea, niin kaikki tekee perässä.
                                            Ainoa fiksu perustelu, on, että on yksi hajoava osa vähemmän.
                                            Mutta kyllä sillä on ihan tarpeellinen tehtäväkin, jos on epäilys, ettei toimi, nii osta uus.

                                            Alotin just uuden muotivirtauksen ja olen laittamassa N249:a takaisin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla on ollut jo yli vuoden ajan tää venttiili poistettuna käytöstä, yks jutt alkanut kiinnostamaan.... Tilanne: Kova kiihdytys kaasupoljin melko pohjassa ja luistonesto alkaa leikkaamaan tehoja, kaasu pois ja vaihdetta isommalle niin tässä kohtaa kierrokset karkaa ylös vaikka kaasua ei paineta yhtään. Kierrokset nousee rajusti esim. 3000sta rajoittimelle tai jos nostaa vaan jalan kaasulta kiihtyminen jatkuu n.1-2sekuntia. Voiko olla että, ahtimen ja kaasuläpän välissä on reippaasti painetta, kun ei ole tää venttiili päästämässä pois ?
                                              Taidan kans laittaa takasin.
                                              Viimeksi muokannut Weskuu; 24.11.2014, 09:51. Perustelu: lisää informaatiota

                                              Comment


                                              • #24
                                                esitän kysymykseni uudelleen
                                                riittääkö että otan n249:siltä pässille lähtevän letkun irti ja tulppaan, ja laitan pässille menevän letkun 3 haaralla kiinni bensanpaineen säätimen kanssa samaan???
                                                ite oon ohittamassa sitä kokeilu mielessä sen takia kun täydellä ahdoilla =1bar nostaa jalan kaasulta niin turbo sakkaa kun pässi ei aukee vastakun kauheella viiveellä... pässi kunnossa ja letkut ei vuoda (testattu erikseen)... pakko olla ongelma tossa n249:ssä ainakin kokeilen sen poistoo... kerron vaikutukset
                                                Viimeksi muokannut johny1332; 23.11.2014, 22:12.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo jos tarkoitat tulpalla sitä että N249:n vapaaksi jäävä liitäntä tulpataan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    kyllä tarkoitan... kiitos vastauksestasi....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      NONIII... N249 ohitettu... omat kokemukset noin 50 kilometrin lenkin jälkeen: max piikki Ahtopaine nous 0.1baarilla nyt siis 16psi:tä eli noin 1.1 bar) ja pysyy tasasena =14-15psi:tä kaasupohjassakin (ennen lähti laskemaan pikkuhiljaa tiedä sit mistä vuoti). TURBO lakkasi sakkaamasta kun nostaa jalan täydeltä kaasulta (nyt kuuluu vaan yksi lyhyt, terävä ja voimakas *ZUHHHH* (vaparin kanssa kiva soundi) tämän takia ahdin herää huomattavasti paremmin seuraavalle pykälälle vaihdettaessa kun ei tosiaan sakkausta tapahdu. osakaasulla vedot tasaantuivat huomattavasti....
                                                      Joku myös spekuloi mitenkä ESP käyttäytyy tuon venan ohituksen jälkeen... noh tuossa lumella otin vetoja sekä 1 että 2 vaihteella kaasu pohjassa ja en huomannut mitään eroa entiseen, nätisti puotti tehot alas ku pyörä rupes lyömään tyhjää ja ei antanu kaasua vaikka oli kokoajan pohjassa.. tiedä sitten..
                                                      MUTTA yhteenvetona että ainakin omalta kohaltani N249 pysyy tulpattuna niin kauan ku tuo kosla on meikäläisellä. turbollehan tuo sakkaus on ainakin lukemani perusteella aika vaarallista (varsinkin korkeilla ahtopaineilla)... voi jopa akselin mutteri aueta pahimmassa tapauksessa ja hajota koko keksintö ku seinää vasten tunkee painetta väkisin.
                                                      Viimeksi muokannut johny1332; 16.10.2017, 12:43. Perustelu: korjasin virjoituskirheitä

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X