Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n turboasiaa ja dumppi ja by-pass venttiilijuttua...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT:n turboasiaa ja dumppi ja by-pass venttiilijuttua...

    Ostin tossa jonkinaikaa sitten TT:n -99 165kw. Vaihdoin siihen vaparin ja nyt on aika kovat pihinät ja suhinat. Miten saisi hieman hillittyä noita suhinoita? Jossain näin jonkun säädettävän dumpin tai jonkun by-passin vai mikä se nyt oli?

    Olen aika hukassa noiden turbojuttujenkanssa kun ei ole ennen ollut, niin voisiko joku ystävällinen kertoa mikä noiden eri venttilien ero on ja mikä niiden oikea tarkoitus on?

    Ja sellaisen jutun olen huomannut tuon vaparin vaihdon jälkeen, että kierrokset laskevat valoissa joksus niin alas että melkein sammuu n.500 rpm. Eikö ilmamäärämittari oikeen tajua tuota vaparia vai millain?

    Tästä löysinkin haulla jotain juttua mutta en ole ainakaan löytänyt vuotoja tai mitään epäilyttävää letkuista.
    Viimeksi muokannut okkim; 11.4.2009, 08:18. Perustelu: Lisäilty välimerkkejä ja jaettu kappaleisiin

  • #2
    Todennäköisesti kaasuläppä ei ole vielä sopeutunut. Sen pitäisi kyllä automaagisesti sopeutua jonkin ajon päästä. Mikäli ongelma on vielä ensi viikolla, kannattaa kokeilla kaasuläpän sopeutusta (vag comilla).

    Unohda dumppi ja muut vastaavat viritelmät. Ne ei vain toimi koneessa joka on suunniteltu siten että paineita ei pureta kesken kaiken minne sattuu.

    Suhina joka tulee vaparin myötä on puhdasta imuääntä, sitä saat hallittua joko vaihtamalla takaisin alkuperäisen suodattimen tai koteloimalla sen vaparin.

    Comment


      #3
      Jep, dumppi toimii joillain, joillain ei. Pihinät ja puhinat saat poistettua palauttamalla originaalin putsarikotelon putkineen paikoillen.

      Comment


      • #4
        Kannattaa ihan suosiolla luopua siitä vaparista, et sillä mitään muuta saavuta kuin jäätävät pihinät & puhinat ja saat yhden huoltokohteen lisää. Jos välttämättä haluat orkkis by-passin vaihtaa johonkin niin suosittelen forgen 007:aa. Tosin by-passin vaihdolle en välttämättä näe mitään tarvetta mikäli sulla on nykyinen by-pass vielä kunnossa.

        Comment


        • #5
          TTq 132kw ja 165kw pakosarjojen erot??

          Eli onko noilla jotain eroa? Voinko vaihtaa omaani 132kwattiseen 165kwattisen pakosarjan?

          Comment


          • #6
            Millaista by-pass venttiiliä suosittelisitte wv passat 1.8t kun pitäs vähä pihinää saada ilmaa

            Comment


              #7
              Pistä kartiosuodin, pihisee ja kohisee ja mölisee...

              Comment


              • #8
                Eiku meinasin että uus dumppi ois paikallaan kun lastukin löytyy ja 300tkm jo rullailtu

                Comment


                • #9
                  Jos jonkinlaisen "dumppi" tyylisen haluat niin laita forgen split-r.

                  Tuotakaan en voi suositella, mutta jos joku on pakko saada ja rahaa on ylimäärästä eikä muuallekkaan sitä voi saada.

                  Älä kuitenkaan laita mitään mikä päästää kaikki paineet ulos järjestelmästä.

                  Comment


                    #10
                    By-pass ja dumppi on eri asia.

                    Comment


                    • #11
                      Täällä olis kans yks "pölhö" jota kovasti kiinnostaa mikä ero tolla dumbilla ja by-passilla on?

                      Comment


                        #12
                        Dumppi "dumppaa" ilmat pihalle, by-pass kierrättää ne sisäisesti moottorissa, eikä mitattu ilma katoa järjestelmästä.

                        Comment


                        • #13
                          Ero dumpilla ja by-passilla on se, että dumppi päästää kaasuläpän sulkeutuessa ylimääräiset ahtopaineet suoraan ilmoille, jotta turbon pyörimisnopeus ei tippuisi (saadaan sitten ahdot nousemaan nopeammin takaisin, kun läppä taas avataan). By-pass toimii muuten samalla periaatteella, mutta kierrättää ilman takaisin imusarjaan sen sijaan, että päästäisi sen "harakoille". Tästä syystä by-passilla varustetuista autoista ei niitä sihinöitä ja pihinöitä kuulu kiihdytellessä. Pihinät saa kuulumaan, kun laittaa vapaavirtaussuodattimen. VAG:n 1.8T koneita ei ole suunniteltu toimimaan dumppi-tyylisten venttiilien kanssa, joten niitä ei yleisesti suositella sinne by-passin tilalle laittamaan. Eli jos niitä pihinöitä haluaa niin sitä vapaavirtaussuodatinta vaan kehiin =)

                          EDIT: oli okkim nopeampi, kun piti vääntää samasta asiasta essee =)
                          Viimeksi muokannut Jeppaa; 29.6.2009, 16:01. Perustelu: hidas kirjoittaja

                          Comment


                          • #14
                            Niin, tai bybassi kierrättää takaisin imuputkeen, ei imusarjaan. Nus nus..

                            Comment


                              #15
                              Mutta kun dumppi päästää paineet harakoille vaihdetta vaihdettaessa niin paine joudutaan ahtamaan uudestaan, jolloin tulee turboviivettä. Eli bypassilla ei tulisi lisäviivettä. Ainakin jotain tuohon suuntaan muistan jostain lukeneeni.

                              Eli onko noin?

                              Comment


                              • #16
                                onko tollasella kartofilsulla niin suuri ero vakiopönttöön että pihinät kuuluu?Jos jonkun forgen dumpin vielä hommais rinnalle.Oiskohan isommasta coolerista mitään iloa?ainakin näköä tulisi

                                Comment


                                  #17
                                  Usko jo, pihinää saat kartiofilsulla ja näköä (ja ehkä tehoa) isommalla coolerilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hyvä huomautus Tero, eli juurikin näin, että paineet palautetaan imuputkeen eikä imusarjaan, menipä nuokin itsellä sekaisin =) Epille sen verran vielä, että unohda nyt hyvä mies se dumppi, ei sillä tee hevon mitään tuossa vehkeessä, saat vaan moottorinohjauksen sekoilemaan noiden ilmamassojen mittauksissa parhaassa tapauksessa. Kyllä sillä pelkällä kartiofilsulla saa hyvin pitkälle dumppia vastaavat pihinät ulos =)

                                    Comment


                                    • #19
                                      onko tollasella kartofilsulla niin suuri ero vakiopönttöön että pihinät kuuluu?
                                      http://www.youtube.com/watch?v=usPVn...eature=related

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuolla kartoilla tulee ainoastaan pihinää (t)urbo koneessa, olellinen hyöty on suurinpiirtein pyöreä 0. (tosin lippaaläppäälaakeri pojat pitävät sitä -niin-upea-mahtava-tehon-lisäyksenä-)

                                        Eli mun mielipide on se että heität hevonv*tun kuuseen sen "hienon" kartio suodattimen ja laitat orggis putsarin takaisin. Kyllä se turbo imee sitä ilmaa...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Okei.Voisihan tuota niin tuning amisten suosimaa kartiofilsua ihan huumorilla kokeilla.Voisin kyllä mittatilaus työnä teettää vielä isomman nokka coolerin, kun aika edullisia ovat.

                                          Comment


                                            #22
                                            Coolerista pitäisi olla iloa, koska sehän jäähdyttää ilmaa paremmin jonka tuloksena ilma "supistuu" ja sitä onnistuu ahtaamaan enemmän koneelle. (selittäkää joku muu tuo osuus hienommin jos kiinnostaa)

                                            Mutta oma mielipide on ettei siitäkään välttämättä ole kovin suurta iloa jos sitä autoa ei muuten ajatellut piristää... Kokonaisuushan noissa sen tehon ratkaisee, eikä yksittäinen hilavitkutin.

                                            Omaan autoon on edellinen omistaja hommannut uuden softan sekä uusinut turbon ja lopputuloksena on 197hp/320nm. ite ajattelin jossain kohtaan napata putkesta pois väliäänen vaimentimen jospa sen jälkeen auto vastais paremmin kaasuun.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No mun autosta löytyy jo lastu ja isompi putkisto kisakatilla, joten coolerin meinasin vielä hankkia ja katsoo sitten kuinka suurta vaikutusta tuo.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos rahaa on niin ainahan sitä kannattaa kokeilla :)
                                                Kyllähän sillä jotain vaikutusta varmasti on mutta miten hyvin sen sitten huomaa omalla perseellään niin sitä en sitten tiedä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://www.pepantuonti.fi/product_in...roducts_id=638 tollaselta sivulta löyty edullinen coolerisetti, mutta mitenköhän passaa vakiopuskurin kanssa?
                                                  Viimeksi muokannut -epi; 30.6.2009, 22:48.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaverin passattiin pepantuonti ei saanut koskaan mitää toimitettua, kesti ja kesti, lopulta osti muualta. Valmis kitti kannattaa ilman muuta jolloin säästyy monelta asialta kun kaikki putket yms. on valmiina ja varmasti sopii/pysyy kiinni ja kestää. Selkeesti halvimmat välijäähyt myy harinen valkeakoskella.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mites sun kaverillas passas vakipussen kanssa tuo välijäähy?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Välijäähy oli 460x160x65mm tai 550x250x50mm en kyl muista kumpi. Välijäähy tais sopii hyvin palkin ja kennon väliin, mut ahtoletkut otti puskuriin kii joten joutu tekemään tilaa. Niin ja toinen töötti läks pois tieltä. Ulospäin jäi kuitenkin iha vakion näköiseksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/2502591 Tuliko cooleri ulos suunnilleen tuolla tavalla

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kokolailla joo. Putket tais olla vähä sisempänä kun kaikki ritilät sopi paikalleen. saman verran tehoaki tos.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X