Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

URS4 moottori kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • URS4 moottori kysymyksiä

    Morjensta vaan näin uutena foorumilaisena!

    Kysymyksiä ois herännyt tuosta otsikon moottorista, 2.2 20v turbosta siis. Tuollaista kaavaillut/ haaveillut toisenmerkkiseen projektiautooni, seitkytluvun tuotos mut ei kerrota siitä vielä sen enempää. Iskutilavuus pysyisi hienosti rajoissa, ja potentiaalia on ymmärtääkseni itselle enempi kuin riittävästi, + vitosen sävelet on aina olleet ne parhaat moottorin äänet mun mielestä!

    Näistä en sen enempää tiedä, mutta ehkä te voisitte vähän valaista muutamia juttuja, jonkin verran löysin jo tietoa hakemalla mutta en kaikkea/ tarpeeks selvästi.

    1. Moottori koodeja on vilissyt monia erilaisia, AAN, 3B, ABY jne..., mikä noista on sitten se paras vaihtoehto, ja mistä tunnistaa parhaiten päällepäin jos tuollaista ostaa? Vai onko moottorin tyypillä loppujenlopuksi väliä jos..;

    2. Tehotavoitteeksi voisi asettaa 400-450hp. Se on jo selvinnyt että vakio männät kestää, kangiksi se kiinalainen reippaan 400€:n sarja, mutta tarviiko muuta peruskoneelle tehdä? Nokat voisi vaihtaa jo ihan moottorin luonteenkin takia, tästä ei haluta mitään tasaista puuroa vaan vetoa ylhäältä, aasinpotku rules! =)

    3. Onko kenelläkään moottorin mittoja ylhäällä? Ainakin pituus kytkinkopan pinnasta dampperiin on aika ratkaiseva, ahdas konehuone, sekä paino

    4. Onko moottoria mahdollista asentaa suoraan, vai onko öljynkierron kannalta pakko laittaa vinoon vänkärinpuolelle?

    Oisko esim. tästä moottoriksi?;
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72364
    Onko noilla kilometreillä jo tarvesta tehdä isompia yleensä, vai riittääkö laakerointi/ rengastus?

    Joo, eiköhän noilla alkuun jo pääse, varmasti kysymyksiä ilmenee lisää jos tuollaisen moottorin päätän hankkia, koittakaa kestää.. ;)

  • #2
    1. aan on ainoa urssin kone, loput s2 koneita... 3b ei tainnut olla cop periaatteella? mutta onko se etu vai haitta niin can't say...

    Comment


    • #3
      laakerointi,rengastus,kansi remontti.
      3b jakaja kone.
      aan,aby,adu suorasytkä.

      Comment


      • #4
        1. 3B on 20 venttiilistä ensimmäistä sukupolvea. Tämä virrajakajalla varustettu malli on kotoisin 200 ja S2 malleista (kapea musta tulpanhattusuoja). ABY on hyvin läheistä sukua 3B:lle, ainoana erona taitaa olla suorasytytys (alumiininen leveämpi puolasuoja). AAN on noista tuoreinta tekoa ja käytetty S4:n keulalla. Se on suorasytytteinen kuten ABY, mutta merkittävänä erona on imusarjan muoto. AAN imusarjan kaasuläppä osoittaa kohki kuskin umpiota, kun muut imusarjat vievät kaasuläpä kannen takapäähän kohti oikeaa iskaria. Muita moottorikoodeja ovat ADU (RS2:n ABY) ja RR (urquattron 3B).

        Suorasytytyksellä ei liene merkitystä, koska tullet käyttämään jotakin aftermarket ruiskua ja silloin on aina viisasta asentaa 1.8t-puolat. Myöskään vauhtipyörien erot eivät vaikuttane, koska joutunet sinne jotakin kustomointeja tekemään.

        2. Toimiva resepti. Jos aikaa ja halua riittää, voi kannen virtauksia vähän katsoa. Ahdettujen kannet ovat venttiilien/tulpanreiän välistä usein halki. Kannelle seeti ja ohjuriserviisi.

        4. En keksi, miksi ei voisi toimia pystyssäkin. Öljypohja ja öljypumpun imuputki vaativat muutoksen. Huomioi, että mikään valmis pakosarja ei taida tässä asennossa mahtua konepeiton alle.

        5. Ehjään moottoriin yleensä riittää laakerointi ja rengastus. Sylinterit kannattaa kuitenkin mitata, sillä väljää konetta ei uusilla renkailla timmiksi saa. Silloin poraus ja ylikoko männät.

        Comment


        • #5
          Suorasytytyksellä ei liene merkitystä, koska tullet käyttämään jotakin aftermarket ruiskua
          Hö. Eihän tämä ole vielä tuossa 400-450 haarukassa tarpeellista :)

          Alkupään moottorit on tehtaalta massakansipahvilla, joka saattaisi kannattaa vaihtaa monikerrospeltiin jo projektivaiheessa. Tietysti voi olla jo vaihdettu.
          3B ja ABY eroja on kyllä huomattava määrä vaikka ovatkin molemmat S2:n moottoreita. ABY ja ADU erot sen sijaan ovat melko pienet, mutta tärkeämmät :)

          Comment


          • #6
            Hyvää tietoa, kiitos! Elikkäs tuollainen AAN moottori olis sitten se mikä olis suunnitelmissa, lähinnä sopivan imusarjan ja saatavuudenkin takia. Kannen voisin käyttää paikallisella velholla viilattavana, mistäs nokat? Ja pystyiskö joku mittaamaan ees sellasen noin arvon paljonko tuo kone on pitkä, kytkinkopan kiinnityspinnasta vaikka jakopään kopan ulkolaitaan, ois tärkee tietää että saako haaveet haudata jo siihen. N. 60cm ois max. mitä vois vielä saada mahtumaan, dampperi saa tulla pitämmällekin..

            Comment


            • #7
              Noin 57-58cm kytkinkopan pinnasta dampperin ulommaiseen kohtaan. On tuossa irtonaisena yksi AAN alakerta, voin siitä ottaa mittoja tarvittaessa.

              Schrickin nokkaa löytyy vaikkapa Kalskeelta.

              Comment


              • #8
                500 hepalle ei tosiaankaan sit kannata vielä miettiä mitään rankempia nokkahommia. Samaten kannen viilaamisen mielekkyydestä "vain" 500 hepalle voidaan olla kahta mieltä.

                Comment


                • #9
                  Ei tää oo todellista, Audimiehille 500hp:kin on "vain"! Eli siis mitään järkeä ei olisi tehdä muuta kuin Kiina-kanget tupaan, suuttimet, porkkiksen ohjelma, tuubipakosarja (joka tulee joka tapauksessa) sekä sopiva solmu, niin tuonne 400-500hp:n väliin pääsis takuu varmasti ja luotettavasti? Toki siis normaalit bansapuolen jutut ja coolerit ja kaikki kuluva uutta jne., mutta itse moottorin konstruktioon ei tarviis eikä kannattais muuta tehdä?! No jos näin budjetti voimasta puhutaan, niin mitäs ahdinta suositellaan, HX40 super tai joku Masteri?

                  Comment


                  • #10
                    superi turhan iso,noin 56mm kompressori siivellä oleva ahdin aika lähelle sun tehotavoitteita

                    Comment


                    • #11
                      56mm moderni fööni tuottaa hyvinkin 500+

                      54mm asettuu paremmin tuohon annettuun haarukkaan. Siihen pariksi esim. 57mm pakosiipi ja .63 pakopesä niin pitäis olla varsin heräävä paketti.

                      Comment


                      • #12
                        400hv/500Nm taittuu 50mm kompurallakin ja alle 1.5 bar ahdoila. Herää vielä paremmin.

                        Sopivat turbot multa alk. 990 eur.

                        Comment

                        Working...
                        X