Huomaisn että noissa turboissa on tuollainen a/r luku. Voisiko joku selittää mitä se tarkoittaa? Mikäli olen ymmärtänyt oikein,niin a/r luku ilmaisee jotain suhdetta ja että isompi suhde tarkoittaa turbon myöhempään heräämistä,mutta korkeilla kierroksilla pumppausteho on parempi ja sitten pienempi luku taas että turbo herää aikaisin,mutta korkeilla kierroksilla alkaa vastustaa eikä ole yhtä hyvä pumppausteho? Mites sitten kun imu- ja pakopuolelle on omat a/r lukunsa,niin miten nämä vaikuttavat toisiinsa ja mitä kumpikin tarkoittaa?Jos pakopuolella on iso a/r niin mitä se tarkoittaa? Turbo ei herää aikaisin vai? Entä sitten imupuolen a/r ahtaako se enemmän ilmaa korkeilla kierroksilla? Yksinkertaisesti sanottuna haluaisin tietää kaiken näistä a/r luvuista ja kaiken muunkin "erikoisen" turboista,ennen kuin ostan mitään! Tiedän jo ns. perusasiat eli mitä turbo tekee,miten toimii jne.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Turbon a/r luvut?
Collapse
X
-
Tuossakin hyvää tekstiä asiasta:
http://www.turbotec.com/chiptuning/turboahdin.html
edit: Piti postata se garretin sepustus nyt kun 10 min searchin jälkeen se löytyikin, mutta okkim oli näköjään hitusen nopsempi.Viimeksi muokannut haraldh; 17.3.2009, 00:44.
Comment
-
sen verran lisään soppaan vielä, se että mennään vertailemaan ar lukuja eri tuoteperheen kesken, mennään metsään, mutta monasti niitä tupataan vertaamaan eri valmistajien kesken.
Kuten tuolta huomaat kyseessä on pinta-alan suhde, eli ei ota ollenkaan huomioon pesän muotoa, se ei ole noin kauniin pyöreä, joissain jopa lähes suorakaidetta muistuttava.
Kyseessä on kummiskin jossain määrin keskipakoahdin, jossa siipien kautta akseliin välittyvä pyörimisnopeus on se mitä heräämisleikissä halutaan.
Tästä seuraa se että tilan "katossa" eli siipien kärkien luona vauhtia tarttis olla eniten, ja sitä ei ar luku huomioi, mutta muoto siihen vaikuttaa.
Toivottavasti "selvensi"
Comment
-
Tuppaa olemaan vähän sen sorttinen aihe, että mitä enemmän lukee ja opiskelee, niin sitä vähemmän tuntee tietävänsä aiheesta. Muuttujia on todella paljon ja ennen pitkää ymmärtää olevansa kykenemätön valitsemaan sitä oikeaa ahdinta.
Comment
-
Yksinkertaisesti sanottuna haluaisin tietää kaiken näistä a/r luvuista ja kaiken muunkin "erikoisen" turboista,ennen kuin ostan mitään!
Comment
-
Ei vaan sitä, että oletko nyt ihan varma, että päivässä ja kolmen foorumipostin perusteella tiedät turboista kaiken olennaisen?
Ja siis, että turbon valintaan on muitakin kriteerejä kuin A/r. Esimerkiksi kohdemoottori.
Comment
-
Comment