Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon a/r luvut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Turbon a/r luvut?

    Huomaisn että noissa turboissa on tuollainen a/r luku. Voisiko joku selittää mitä se tarkoittaa? Mikäli olen ymmärtänyt oikein,niin a/r luku ilmaisee jotain suhdetta ja että isompi suhde tarkoittaa turbon myöhempään heräämistä,mutta korkeilla kierroksilla pumppausteho on parempi ja sitten pienempi luku taas että turbo herää aikaisin,mutta korkeilla kierroksilla alkaa vastustaa eikä ole yhtä hyvä pumppausteho? Mites sitten kun imu- ja pakopuolelle on omat a/r lukunsa,niin miten nämä vaikuttavat toisiinsa ja mitä kumpikin tarkoittaa?Jos pakopuolella on iso a/r niin mitä se tarkoittaa? Turbo ei herää aikaisin vai? Entä sitten imupuolen a/r ahtaako se enemmän ilmaa korkeilla kierroksilla? Yksinkertaisesti sanottuna haluaisin tietää kaiken näistä a/r luvuista ja kaiken muunkin "erikoisen" turboista,ennen kuin ostan mitään! Tiedän jo ns. perusasiat eli mitä turbo tekee,miten toimii jne.

  • #2


    Imu a/r on vähän mystiikkaa.

    Comment


    • #3
      Jos tuota kuvaa vois hieman selventää kun en saa selville oikein mitä tuo nyt meinaa?

      Comment


      • #4
        Nielun poikkileikkauksen pinta-ala on vakio suhteessa akselin etäisyyteen. Isompi a = tilavampi pesä = ylävireämpi.

        Comment


        • #5
          Jos a tarkoittaa ylävireämpää niin mitä se r tarkoittaa ja miten/mistä se a/r luku lasketaan?

          Comment


          • #6
            isompi A on ylävireisempi. ar on nielun ja akselin etäisyyden suhdeluku.

            Comment


            • #7
              Elikkä mitä isompi luku on niin sitä ylävireisempi turbo on oli se sitten imu- tai pakopuolen luku? Onko turbo kovin yläviritteinen jos luvut on imu A/R: .60 ja pako A/R:.63?

              Comment


              • #8
                Täällä on Garretin selostus asiasta.

                Pelkkä A/R luku ei kerro turbon toiminnasta, sen koko vaikuttaa myös. Eli kuinka isot siivet on. Samankokoisella turbolla voi sitten vertailla heräävyyttä noilla A&R luvuilla.

                Comment


                • #9
                  Imu ar:n vaikutukset ovat tosiaan pikkaisen mystiset, siihen ei tahdo kunnollista selitystä mistään löytyä.

                  Pakopuolella taas niin kuin aikaisemmin kerrottiin. Pelkkä A/R luku ei sitten kerro juuta eikä jaata, pitää olla myös muita mittoja, kuten myös koneen tiedot.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos selvennyksestä ja tästä garretin linkistä! Alan nyt suomentamaan tuota tekstiä niin eiköhän asia sitten ole täysin selvä.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä se vuodessa parissa alkaa selvenemään, jos nyt alat paneutumaan :)

                      Comment


                      • #12
                        :D Pitäs saaha asiat selville viimestään kesään mennessä joten kiire tulee!

                        Comment


                        • #13
                          Tuossakin hyvää tekstiä asiasta:

                          http://www.turbotec.com/chiptuning/turboahdin.html

                          edit: Piti postata se garretin sepustus nyt kun 10 min searchin jälkeen se löytyikin, mutta okkim oli näköjään hitusen nopsempi.
                          Viimeksi muokannut haraldh; 17.3.2009, 00:44.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo haraldhin linkki oli kans todella hyvä,ei ehkä ihan yhtä perinpohjasiesti selitetty,mutta suomenkielinen! Suuri kiitos siitä! :)

                            Comment


                            • #15
                              sen verran lisään soppaan vielä, se että mennään vertailemaan ar lukuja eri tuoteperheen kesken, mennään metsään, mutta monasti niitä tupataan vertaamaan eri valmistajien kesken.

                              Kuten tuolta huomaat kyseessä on pinta-alan suhde, eli ei ota ollenkaan huomioon pesän muotoa, se ei ole noin kauniin pyöreä, joissain jopa lähes suorakaidetta muistuttava.

                              Kyseessä on kummiskin jossain määrin keskipakoahdin, jossa siipien kautta akseliin välittyvä pyörimisnopeus on se mitä heräämisleikissä halutaan.
                              Tästä seuraa se että tilan "katossa" eli siipien kärkien luona vauhtia tarttis olla eniten, ja sitä ei ar luku huomioi, mutta muoto siihen vaikuttaa.

                              Toivottavasti "selvensi"

                              Comment


                              • #16
                                Tuppaa olemaan vähän sen sorttinen aihe, että mitä enemmän lukee ja opiskelee, niin sitä vähemmän tuntee tietävänsä aiheesta. Muuttujia on todella paljon ja ennen pitkää ymmärtää olevansa kykenemätön valitsemaan sitä oikeaa ahdinta.

                                Comment


                                  #17
                                  Hyvä aihe! Tieto lisää tuskaa joskus, mutta mielenkiintoisia nämä ahtoasiat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eiköhän tässä ole esitetty se kysymys, joka pyörii jokaisen turboihin tutustumassa olevan (tai niistä muka jo jotain tietävän) aloittelijan mielessä, mutta jota kukaan ei ole kehdannut kysyä..

                                    Vallan mielenkiintoinen aihe siis.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Yksinkertaisesti sanottuna haluaisin tietää kaiken näistä a/r luvuista ja kaiken muunkin "erikoisen" turboista,ennen kuin ostan mitään!
                                      Melko kunnianhimoinen tavoite. Olen touhunnut turboviritysten kanssa täysipäiväisesti vuosituhannen alusta asti, enkä tiedä läheskään kaikkea.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voi olla mutta nyt tiedän kaiken tarvittavan että osaan valita oikeanlaisen turbon tarkoituksiini joten nuilla lisä ekstroilla ei niin kiire ole mutta olisihan ne nekin mukava tietää! Nuo linkit ovat auttaneet todella paljon minua.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Millaiseen autoon olet a/r:ää ostamassa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis tarkoitatko mihin autoon turbo on tulossa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei vaan sitä, että oletko nyt ihan varma, että päivässä ja kolmen foorumipostin perusteella tiedät turboista kaiken olennaisen?

                                              Ja siis, että turbon valintaan on muitakin kriteerejä kuin A/r. Esimerkiksi kohdemoottori.

                                              Comment


                                              • #24
                                                http://www.kosunenracing.com/turbo.html

                                                edit: olikin jo sama sisältö edellä..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  En sanonut että tiedän kaiken, vaan että tiedän senverta että minulla on edes jotain hajua minkälaisen turbon ostan! Turboa en ole aikonutkaan missään vaiheessa valita pelkän a/r luvun perusteella!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kerro sitten tänne minkä ostit niin me voidaan arvostella valintaa. ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mä olen havainnut omasta kokemuksesta sellaisen, että kannattaa kuunnella asiantuntijoita, mutta olla uskomatta niitä ja tehdä omat ratkaisut. Sitten on hyvä havaita jälkikäteen, että metsään meni ja laittaa se mitä aluksi suositeltiin. Omaa järkeä saa tietenkin käyttää.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X