Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokivasaran Max. ahtopainneet? (1.6 Td)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nokivasaran Max. ahtopainneet? (1.6 Td)

    Teen tuossa koneremppaa 1.6 td koneeseen. Tarkoitus ois asentaa samalla cooleri,
    kun tossa ei vielä sitä ole.

    Ilman cooleria vakio ahdot taitaa olla jotain 0.7bar. Onkohan kenelläkään käyttö kokemuksia
    koneen kestosta isommilla ahdoilla? Kansi on varmaankin heikoin kohta?
    Ajan vuodessa jotain 50tkm ja ois kiva jos kansi kestäisi pitkään...
    Tiedän kyllä golffin jossa on 1.5bar ahdot samassa koneessa. HIRVITTÄÄ!!!

    Ja entäs coolerin koko? Isompi parempi? Syötöt?

    Nimim. Savua maailmaan...

  • #2
    ahtopaineet 1.6td

    Minulla oli Audi 1.6td tossa vm.83 ja ostin sen -84.Silloin halusin hiukan piristää konetta ja paineet nostettiin 0.95 bar ja syöttöä lisää koneeseen.Vaikutus;Kaupunki liikentessä turbo antoi sellaista 0.6bar painetta mittarin mukaan normaalissa ajossa;rajoitus 50-60km/h 3-4 vaihteet käytössä.
    Sitten kiihdytys siinä syötöt säädetty siten että savuutta kuin Volvo oli sopiva ja paineet oli maks.0.95bar.Auto oli näillä eväillä paljon mukavampi ajella,ajoin autlolla 300 tkm ja kesti.

    1.9td golf :auto oli myynissä täällä Iisamen liikkeessä ja sitä piti käydä koittamassa.Varustus:ahtopaineet 1.2bar ja syylärin kokoinen välijäähdytin edessä ritilän takana.Auto oli käynyt reissun Lailavuon diiselihuollossa ja siellä oli ed.mainitut tekoset tehty.
    Toiminta ja tuntuma:Auto tuntui heti eka metriltä että on tavallista tuhtimpi Golf kyseessä.Auto lähti alun jälkeen jäätävään muttä päättäväiseen vetoon:Itsellä ww-vento td ja sen jäljeltä laitettu auto oli reilusti tehokkaampi.Lähti kellotuksessa 10sek/100km.Mäki testi:Minun ventolla ekaksi 100km/h vaudilla mäkeen,mäenpäällä enää 70km/h samalla kaasulla.Golf 91km/h sama testi.
    Auton mittarissa ajolukemat 196000km
    Ps.minulla oli ajatus laittaa samat omaan ,mutta nyt herännyt että jos Saksasta hakisi Audin 1.8T ja virittelisi sitä.

    Comment


    • #3
      Tuolta vois löytyä jotain

      http://ffp-motorsport.com/bb/viewforum.php?f=5&

      Comment


        #4
        Huh Huh... Tossa lainaus.

        Noilla samoilla suuttimilla on Karalassa penkitetty 246hv,550Nm 1.9TDI:stä. Kättä lippaan Hämeenlinnan suuntaan...

        Comment


        • #5
          Itse ajelin pitkät pätkät 1,6 TD:llä max. 1,5 ahdoilla, hyvin pelas. Nyt tuossa 1,9 koneessa ahtoja saman verran, välillä vähän enempi. Harvemmin tulee kyllä vedeltyä lappu auki pitkää matkaa joten eiköhän nuo nipussa pysy. Kokeilut tietenkin omalla vastuulla...
          Harvemmin nuo pelkät paineet konetta rikkoo mutta sitten kun on kovat paineet ja kovat syötöt niin voi alkaa jo joku paikka pettää...

          Comment


            #6
            Jeps. Arvelin ite laittaa baarin verran, ni ei tartte turboa vaihtaa isompaan. Ei kai ole viisasta nostaa
            pikku turbolla liika paineita. Puhuvat jostain liiasta pakopaineesta.
            Ja sitten pikkasen syöttöä lisää. Pitäs kai aika helpolla saada tuo 100hp...
            Eli enää 50 vähemmän ku mopossa. :)

            Comment


            • #7
              Ostin talvella 1,6 TD -Golfin. Ahdin lienee 1,9 TDI:stä, paine on nyt max 1.2 bar ja kone on rempattu (porattu ym.) 30.000 km sitten. Juuri tänään sain auton mukana tulleen hulvattoman kokoisen Zwischenkühlerin (auton oman syylärin mittainen, mahtui vinoon sen eteen...) paikalleen ja odotan innolla, milloin napsahtaa...

              Viive on melkoinen mutta alavääntö tyhjäkäynniltä lähtien mainio. Coolerin myötä vetää nyt koko rekisterin läpi todella hyvin heti kun painetta on edes 0.2 eikä tikahdu yläkierroksilla. Paine nousee kuitenkin niin hitaasti että yli 0.9 paineita ei ikinä kerkiä olemaan paria sekuntia kauempaa kerrallaan jollei tyhmänä polje moottoritiellä ylämäkeen. Kyllähän tämän kanssa sellainen olo on että saa vähän pidellä kuin kipiää ulkosynnytintä... jäähdytellä huolella, ajaa pintakaasulla lämpimäksi jne.

              Tehoista en tiedä mutta paremmin tämä jo kulkee kuin aikanaan ollut 90-heppainen TDI-Skeida.

              Comment


              • #8
                Jawohl, Herr Pilli. Das ist ja Wunderbaum.

                Etukammiodiesel kestää tehon ulosottoa, jos on ehjä ja seuraavat asiat kunnossa:

                1. Kylmä kone lämmitetään erittäin varovasti. Saa tyhjäkäyttää pari minuuttia ja sitten hyvin varovasti liikenteeseen. Lohkolämmitin on talvella pop.

                2.Kuumaa konetta jäähdytetään huolella. Viimeisen kilometrin kun taittaa verkalleen, ei tarvitse tyhjäkäyttää niin kauan. Kovan ajon jälkeen saa jäähdyttää n. 3 min tyhjäkäynnillä, sähkölaitteet pois päältä. Jos on kovin kuuma kone, niin laittaa lämppärin täysille ja odottelee ulkona.

                3. Välijäähdytin on _iso_ ja sijoitettu järkevästi.

                4. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi. Pikku juttu, joka usein unohtuu ja tule kalliiksi.

                5. Tuoretta, synteettistä moottoriöljyä on tarpeeksi.

                Comment


                • #9
                  Kädissäni on myös 1.9TDi:n välijäähy. Pitäisi rakentaa paremmin virtaava putkisto rosterista, ettei ahistaisi. Ainoa, mitä syksyllä tein moottoripuolelle oli ahdonlaisen syötön säätö. Tuolla on uskomaton vaikutus auton käyttäytymiseen. Syttöön en koskenut enkä vieläkään ole kajonnut ahtopaineisiin. Nyt kun on kesäkelit ja kuiva asfaltti, voisi rohjeta ruuvaamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Yleistä pohdintaa:

                    Ahtopaine ei ole pahasta, savu on. Kun savuttaa, pakolämmöt ovat ahdetussa dieselissä korkealla.

                    Parempi korkea paine, IC ja kohtuudella syöttöä kuin ei IC:a, vakiopaineet ja savua paljon.

                    Bensakoneissa eri, kun toimii kutakuinkin aina lamba 1:llä. Diesel käy aina "laihalla".

                    Ahdetussa dieselissä pako- ja imuventtiilit ovat aika kauan samaan aikaan auki. Puhutaan ristiinmenosta. Bensakoneessakin moista on, mutta ei niin paljon, ettei seosta mene putkeen liiaksi. Dieselissä puristetaan vain ilmaa, sitä saa putkeen tunkea mielin määrin. Korkeampi paine huuhtelee ja jäähdyttää palotilaa paremmin ja pakokaasulämmöt eivät nouse niin paljon. Pakokaasulämmöt kuvaavat hyvin palotilan termistä rasitusta. Parempi huuhtelu myös mahdollistaa suuremman syötön ilman savua. Tietty pieni ahdin on kovilla, kun liikaa ruvetaan vaatimaan. Teron pikkasen isompi ahdin on hyvä juttu, vaikka viivettä saattaakin olla.

                    Parilla pikkupaatilla, joissa olen ollut konepäällikkönä, on ilmansuodattimen tukkeutumisen (ahtopaineen lasku) havainnut ensimmäisenä korkeampina pakolämpöinä samoilla tehoilla.

                    1.6 koneen suodatinkotelo vaikuttaa aika huonosti virtaavalta. Itse laittaisin kartiofilsan suodatinkotelon paikalle. Pienempi imuvastus ei koskaan ole huono juttu ja kun koneen ahdin on koneen takana eikä filsan vieressä hehkumassa, ei imuilman lämpökään nousse dramaattisesti.

                    Comment


                      #11
                      Turbodieseleissä ei imu- ja pakoventtiilit todellakaan ole samaan aikaan auki. Suuret laivadieselit sun muut isot applikaatiot ovat minulle tuntemattomia, joskin tiedän että joissakin niissä käytetään jopa sellaisia aukioloja että imuventtiili saatetaan avata hetkeksi, sulkea kiinni koska mäntä tulee YKK:hon, ja avataan viimein ihan kunnolla kun mäntä poistuu venttiilin edestä imutahtiaan suorittamaan.

                      Henkilöauto (ja muu tienpäällä liikkuva) dieseliavusteinen liikenne pitää konehuoneessaan hyvin konservatiivisen venttiiliajoituksen.

                      Ohessa moottorinsimulointiohjelmalla ajettu mallinnus tavallisesta VW TDI moottorin nokkien ajoituksista. Ne näyttävät olevan maksimissaan samaan aikaan avoinna peräti 0,0034 tuuman verran (eli noin 0,09mm). Tätä ei liene voida kutsua merkittäväksi samanaikaiseksi aukioloksi?

                      http://img.villagephotos.com/p/2005-...WAHUTDIcam.JPG

                      Comment


                      • #12
                        Saattaa olla konstruktiokohtaisia eroja. Ristiinmenon pienuudella saavutettaneen sama kuin pakokaasujen kierrätyksellä: pienemmät NOx- päästöt pienemmän jäännöshapen ansiosta.

                        Onko TD- koneesta vastaavaa käppyrää?

                        Comment


                          #13
                          Kyllä TD moottorin nokastakin saan ajettua käppyrän. Minulla on jossakin mappien kätköissä VW 1.6TD moottorin nokan tiedot. Ajan ne analysaattorin läpi kunhan löydän ne.

                          Comment


                            #14
                            Dodii.. löysin 1.6TD nokan datat. Eipä paljoa tuonut 'apua' asiaan. Yhteinen maksimiaukiolo on peräti 0,685mm.

                            Looki here: http://img.villagephotos.com/p/2005-...camoverlap.JPG

                            Comment


                            • #15
                              Mielenkiintoista. Tossa ristiinmeno oli noin 16 astetta, laivakoneissa saattaa olla luokkaa 90 astetta.

                              Comment

                              Working...
                              X