Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kasin ahto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kasin ahto

    Missä herrasväki on teetättänyt Audin V8-koneen kannet ja mitä niille on tehty? Ahtoja baari ja päälle, kestääkö alakerta? Onko kampura hyvä sellaisena vai kannattaako muokata kun kerta teetetään? Tietoa, mutuilijat saa mennä muihin triideihin.

    4,2l ABH

  • #2
    Iha mielenkiinnosta kysyn, että onkos tää tulossa kilpiin ja kadulle?

    Comment


    • #3
      Kadulle tai ei, mutta kovin on marginaalisia kokemukset ahdetuista kaseista. Kannethan ovat läheistä sukua volkkarin 16v (mk2 golf) kannelle, joten niitä on Suomessa viilattu jo pitkään. Catcams valmistaa viritysnokkia, mutta neljän nokkakepin hinta huimaa herkästi päätä.

      Muiden kysymysten osalta menee mulla mutuiluksi.

      Comment


      • #4
        Ei ole tainnut kukaan tehdä kasia ahtimilla, siis kotitekoisesti. Sen suhteen voi olla valitettava tilanne se, että muuta kuin mutua ei ole tarjolla.

        - Kestääkö vakiokannet ja alakerta? No miksei.

        - miten muokkaat kampuraa? Sehän joko kestää tai ei, nitraus taitaa olla ainoa "viritys" mitä sille voi tehdä. Sekään ei vaikuta kampuran kestoon oikestaan mitenkään.

        - baari ja vähän päälle? Täysin utopistinen kysmys, millä ahtimilla ja minkälaisella kokoonpanolla? Ahtopaine on täysin epäoleellinen lukema kaikenkaikkiaan. Samalla "baarilla" tehdään 200hv tai 1000hv, kehoitan perehtymään aiheeseen enemmän.

        - nokkien sijaan hankintalistalla lienee muitakin oleellisempia ongelmia, kuten pakosarjat, putkisto, suuttimet, ecu, coolerit, ahtimet, jne.jne.

        Ollaanko tässä nyt rakentamassa todellista woimakonetta, vai onko kyseessä hetken mielijohteesta ilmaan heitetty "kupla"?

        Comment


        • #5
          Hyviä kysymyksiä on ilmaantunut ja niitä onkin hyvä puida. Yhden henkilön tieto kun on rajallinen.

          Omia huomioita koneesta on se että puristussuhde on ahtamisen kannalta korkea, 10.6, pudotettava 9.0:1 rajamaastoon. Alakerta rakennetaan tyylillä "varman päälle", kkanget,männät ja kampura uusiksi. Kampurasta sen verran että strokaamaan ei varmaan kannata alkaa niin alkuperäisten mittojen mukaan uusi.

          Ja mitä baariin tulee, se oli ilmoille heitetty provo jonka tulikin aiheuttaa keskustelua, lisäilma tuotetaan hihnavetoisesti ja tuottoa riittää, alle 1000hv kuitenkin niin että ei mikään voimapeli kyseessä.

          Comment


          • #6
            puristussuhde on ahtamisen kannalta korkea, 10.6, pudotettava 9.0:1 rajamaastoon. Alakerta rakennetaan tyylillä "varman päälle", kkanget,männät ja kampura uusiksi. Kampurasta sen verran että strokaamaan ei varmaan kannata alkaa niin alkuperäisten mittojen mukaan uusi. Ja mitä baariin tulee, se oli ilmoille heitetty provo jonka tulikin aiheuttaa keskustelua, lisäilma tuotetaan hihnavetoisesti ja tuottoa riittää, alle 1000hv kuitenkin niin että ei mikään voimapeli kyseessä.
            1000hv on paljon, suorastaan ihan vitun paljon.

            En halua missään nimessä mainostaa, ja oletankin että mm. ao. linkki on sinulle tuttu matkan varrelta; minulle ei käytännössä:
            http://www.034motorsport.com/index.php?cPath=28_64

            Miksi kampura ei kestäisi? Ahdettuna sen suurin työntövoima osuu kuitenkin yli 30-40 asteen kulmaan sytytyksestä, joten ylimääräinen mekaaninen rasitus on lähes olematon?

            Sinäänsä ahtamiseen liittyvä mekaniikka voi aiheuttaa päänvaivaa, ja kohtalaisen boostin aikaansaaminen vaatii aika passelia välitystä hihnapyöriltä. Siis ymmärsin että ahdat konetta mekaanisesti? 1 vai 2 ahdinta?

            Onko parempia speksejä olemassa?

            Comment


            • #7
              4.2 litraa ja 1000 hv on ihan mahdollisuuksien rajoissa, otetaahan nyt jo litrasta noin 500 hv. Toinen kysymys onkin sitten se, että kuinka paljon se vaatii työtä ja rahaa. Jenkkiautomaailmassa aikanani pyörittyäni tiedän, ettei 5.0l koneesta ei ole mikään konsti ottaa 500...600 hv ulos ihan tavan turboahtimella (tai ahtimilla). Näinkin vaatimattomilla tehoilla oleelliseen asemaan nousee moottorin hengitys, jos henkeä ahdistaa niin voimaakaan ei tule. On vain niin, että litrassa bensa-ilmaseosta on tietty määrä energiaa joka täytyisi saada vetäviltä pyöriltä ulos ja jos tehoa halutaan paljon niin myös polttoaineseosta tarvitaan paljon. Minä aloittaisin ensin tutkimalla mihin saakka päästään vakiokansilla ja imusarjalla, pakopuoli on helpompi rakentaa tarpeeseen sopivaksi.

              Tuosta ahtoasiasta, kuten jo edellä tulikin todettua, suureen määrään tehoja tarvitaan suuri määrä bensa-ilmaseosta eli tilavuusvirtaa. Jos imukanavat, venttiilit, nokat sekä pakopuoli on tehty hyvin virtaavaksi, ei painetta välttämättä tarvita edes 1 bar. Tuo puristuspaineiden laskeminen ei ole välttämätöntä, sitä voidaan jonkin verran kompensoida venttiilien overlappia kasvattamalla.
              Mekaaniselle puolelle ei paljoa ole tehtävissä, keinot lienee rajoittuvat massojen keventämiseen, ts. männistä ja kiertokangista massaa pois. Jonkin verran lisälujuutta voidaan saavuttaa myös kiertokankien ja kampakselin kiillottamisella.

              Comment


              • #8
                Vähän ot, mutta miten kampiakselista saa vahvemman kiilloittamalla?

                Comment


                • #9
                  Kiillottamalla pyritään minimoimaan alkusäröt ja sitä kautta ennaltaehkäisemään rikkoutuminen. Lujuusoppihan opettaa, että jännitys särön kärjessä lähestyy ääretöntä kärjen säteen lähestyessä nollaa.

                  Comment


                  • #10
                    No onko joku nähnyt kampiakselin katkeavan / säröytyvän jostain muusta kohden kuin "kantista"? Eli siitä pienestä pyöristyksesta kampiakselin kaulan sivulla.
                    Veikkaisin että jos tuolla kiilloituksella saataisiin pienikin hyöty, olisi esim. kaikki top fuelereiden kampiakselit niin kiilloitettuja että niistä näkisi kuvansa.

                    Comment


                    • #11
                      Kylläpä ne forumuloissakin noita osia kiillottaa, tuskin ne sitä ihan huvikseen tekevät. Onhan tuo ihan selvä asia että kaikki särmät poistamalla saa pienennettyä säröjen mahdollisuutta.

                      Comment


                        #12
                        Formuloissa niin paljon rpm:ä että äärirajoilla olevat kevyet osat värisevät ja murtuvat jonka takia kiilloittamisesta siellä hyötyä.

                        Olen nähnyt kampuran mikä oli kiilloitettu ja katkesi huolimattoman kiilloituksen ansiosta (tobotan kampi). Tuskin audissa mitään hyötyä kiiloituksesta, ensimmäisenä veivit taipuu.

                        Comment


                        • #13
                          Joo, tollasta formulan akselia en ole nähnyt. Voisin kuvitella että ne ovat jo niin keveitäkin mitä nykyisellä tietotaidolla voidaan tehdä. Noita TF:ssä käytettyjä akseleita jokusen nähnyt (aika keveitä ovat nekin verrattuna normi jenkkiakseliin). Lähes kaikki säröllä muutaman vedon jälkeen. Eikä ihme, lähes tuhat hepoa / sylinteri ja n.9500rbm.
                          Formuloista en tiedä, mutta "normaalimmassa" moottorissa suurin murhe on akselin notkuminen, ei niinkään kiertovääntö. Varmasti siellä on myös värinöitä, moottorityypistä riippuen eri kierroksilla erilaisia.
                          Ei vaan vielä ole osunut kohdalle sellaista akselia josta voisi sanoa, että kiilloitus olisi saattanut auttaa tuohon. Kiilloittamisesta ja / tai keventämisestä johtuvia katkeamisia on kyllä näkynyt.

                          Comment


                          • #14
                            Hei. Ja takaisin topicciin.

                            Löysin tällaisen, se on projektin ahtimesta:


                            Valmistaja suosittelee maksimiksi tuota 11k rpm. Pitäydytään siinä ja nostetaan rajoitin 8000rpm, täten kampuran rulla saa olla 37,5% suurempi kun ahtimen rulla.

                            Ja ne jotka ymmärtävät ihmeyksiköitä niin ~1282 cfm max.
                            Itse en näistä ahtimista ymmärrä mitään mutta sedät kertoivat että tuo on parasta mitä rahalla saa. Pikaisten laskelmien mukaan tuotto ei riitä edes 900hp, ilman että huomioidaan mitään hävikkejä.

                            Comment


                            • #15
                              http://www.zatzy.com/projekt/318618-...tro-turbo.html

                              Vähemmän noita v8 rojekteja lienee suhteellisen korkeiden rakennuskustannusten vuoksi. Tuohonkin taisi olla tulossa 5-syl moottori alkuun? Lohkon kesto lienee ensimmäinen kysymysmerkki.

                              Comment


                              • #16
                                Niin tosiaan, mikäli aiotaan ahtaa jollain esim roots tyylisellä ahtimella, niin 1000hp vauhtipyörätehoa tarkoittaa sitä että kampuralla tehoa pitää olla äkkiä lähemmäs 1300hp, koska tuon kokoisen ilmapumpun pyörittäminen taitaa äkkiä haukata 300hp.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko RS6 tekniikka liian lässy ja helppo?
                                  Vai onko projektin tarkoituksena keksiä pyörä uudelleen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    saa siihen rs6 koneeseenki laittaa melkolailla uutta palikkaa jos haluu siitä 1000hp ulos saada. Tai näin voisin ainaki kuvitella, jos ollaan vielä varmanpäälle rakentamassa. Sitte jos semmosen rs6 tekniikka pitäs vielä ostaa ni ei sekään oo välttämättä se halvin tapa tehä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      4.2ABH
                                      If you have an ABH engine (4.2 ltr.) you´d be better switching to an PT engine (3.6 ltr), because the PT -engine is not as susceptible to crankshaft killing vibrations as the ABH-engine does.
                                      Noin kirjoitti paljon tehottomamman remmi V8 avantin omistaja. Ehgartnerin tekemä laitos, siitä ei toki tuollaisia tehomääriä oteta/olla ottamassa kuin tuosta otsikkona olevasta koneesta.

                                      Ihan offtopiccina, vaikkei itsellänikään ole tähän topikkiin muuta annettavaa kuin puheyhteys miedosti remmitetyn Audin V8 koneen omistajaan. Niin näyttää olevan tässäkin topikissa sama meininki kuin high power ketjussa, eli puhalletaan reilusti ja mitään häpeilemättä ohi aiheen. Kaveri kysyy ihan käytännön osavalintoja 4.2ABH niin tekstissä vilahtelee F1, Top Fuel, no RS6 on sentään lähimpänä käytäntöä tota 4.2ABH ajatellen, koska mitä ilmeisimmin se 4.2ABH ei liene paras aihio noista Audin V8 koneista.

                                      edit: Kannattaa jokatapauksessa tehdä tuo, soundi on uskomaton ja kun kaasua painaa,niin mennään heti eikä sitten kun on 2bar. Tsemppiä rakennukseen!
                                      Viimeksi muokannut juhakill; 11.2.2009, 09:32.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samaa mieltä, älkää heti lytätkö tätä hommaa lyttyyn. Jos lompakossa riittää paksuutta niin ei muuta kuin toteuttamaan!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Se alkupään alle 1000hp heitto tais pistää päät liikaa sekaisin. Alle ei tarkoita yhtäsuurta. Olisi varmaan kannattanut laittaa parit hymiöt... ;)
                                          Jos aluksi tehotavoitteeksi laittais vaikka "vaatimattomat" 400-500hp, niin ehkä ylimääräiset spekuloinnit jäisi pois??
                                          Mielenkiinnolla tämän jatkoa itsekin myöskin seuraan, tsemppiä :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos kasista jonkun 500hp ottaa niin mitä sitä turhaan höpistä ja spekuloioda.

                                            Ei edes kymppitonnia kiinni osiin, pakosarjat 1000e, pari asiallista pikkuahdinta 2000e, suuttimet + puolat + triggerit 1000e, moottorinohjaus 2000e, kytkin 1000e, tarvikkeet 500e, Itse koneeseen paksummat custom kannentiivisteet 400e, ruttu sinne 8,5-9, muuten ei mosaan kannata turhaan kajota jos muuten ehjä. Ihan takuuvarmasti tulee yli 500hp jo kilon ahdoilla, 1.5bar sitten jotain muuta.

                                            Budjettiratkaisuna esim procharger d1sc / p1sc + moottorinohjaus + sälät, n.6000e osat ja löytyy se 5-550hp.

                                            Eri juttu on jotta mitä järkeä, Ostaisin ennemmin itse rs6 keulapalan saksasta.. ja siihen vähän tuunausta. Tosin silläkin rahalla tekee jotain hauskempaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eiku kokeilemaan vaan ja tsemppiä projektiin! Itsellä jos ois paljon ylimääräistä euroina, tekisin omasta lentävän pommin ilman siipiä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sanonpa minäkin edes jotain. Itse jos tekisin niin pudottaisin puristussuhteen luokkaa 8.5:1 +/- 0.3.ja se millä sen tekisin riippuu rahasta. Jos olis valtaa niin mittatilaus männillä. Palotiloja muokkaamalla ei montaa metriä saa joten sen jälkeen vaihtoehtona taitaa olla kansipahvi(t). Pakosarjat ei ole välttämättömät mutta niistä on apua. Nokka-akselien kohdalla koittaisin alkuperäisiä hieman muutettuina. Overlap saisi olla mielummin -merkkinen ja sen tekisin säädettävillä nokkapyörillä. Suuttimet riittää sen mitä riittävät ja tod.näk ne pitää vaihtaa ISOIKSI.

                                                Ahtopaineissa en ahnehtisi heti alkuun vaan lähtisin liikkeelle 0.7 +/-0.2 paineista ja siitä ylös/alas sen mukaan mitä säätäjä käskee. Kone kestää mitä kestää ja suurin vaikutus on käyttötavalla. Itse en odottaisi koneeltani paljoa yli 500 hp mutta kaikki sen yli olisi positiivista.

                                                Kytkin ja muut kaipaavat myös oman huomionsa mutta se on toinen juttu. Customi-lastun kuitenkin joutuu teettämään jos ei vaihda itse säädettävää ohjelmistoa. Mutta mahtaisiko mun kone edes toimia.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 15.2.2009, 21:38. Perustelu: Pisteen jälkeen tulee väli, lisätty kappalejaot

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noille paineille aivan älytöntä lähteä ruttuja alle 9:n laskemaan. Tappaa vaan suotta alapään vääntöä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itseasiassa moderneilla lekuttimilla edes 9,5:1 ja +1bar ei ole ongelma.

                                                    e: itsekin valitsisin sekuntiakaan empimättä rs6 keulapalan, jos pitäs omavalmisteen ja tuollasen välistä valita.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kaveripiirista löytyy kadulla ja radalla liikkuvia vehkeitä joissa painetaan ysin ruttuun kahta kiloa ja taitaa parhaimmillaan 11 puristukseenkin vajaata kiloa. Moottorinohjaus ja ilmanjäähdytys pitää olla tietty ajantasalla, ei siis mitään motronicceja.

                                                      Mulla on vaan 8,4;1 ja 1.5bar. Kun ei noista pikkuahtimista kehtaa enempää ottaa, tosin eipä kulkukaan ainakaan parantunut enää 0.5bar ylöspäin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikäs vika Motronicissa? Väittäisin ME7-> olevan fiksumpi kuin yksikään jälkiasennusECU?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistäs ajattelit veivit ja männät tilata , itselläni myös saman koneen ahdistamis prosessi menossa.
                                                          Mitään ihan kuraa ei viitsisi laittaa.
                                                          Noille paineille aivan älytöntä lähteä ruttuja alle 9:n laskemaan. Tappaa vaan suotta alapään vääntöä.
                                                          Meinaat ettei sitä alavääntöä ole tarpeeksi remmiahtimella ja 4,2L iskutilavuudella?
                                                          Sopivalla ahdoilla taitaa 2000rpm olla jo yli 600Nm.
                                                          Ja kannattaa muutenkin mielummin matalemmilla rutuilla ja rohkeemmalla sytkällä niin saa reippaammin voimaa irti.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            ja kovemmalla puristuksella olis siellä 2000rpm vieläkin enemmän momenttia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X