Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Motest ohjelmoinnit/lastut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sytytysennakko, ilmamäärä ja polttoaineen määrä sen tehon 99.xx tarkkuudella määrittelee. Motronikilla voi ajella sitä nakurajaa vasten tai kuten Repo asian eräässä topikissa ilmaisee niin apr:n modaamat softat tunnistavat jo sen orastavan nakutuksen, jota vasten on vielä turvallisempaa ajella. Ei ihan vielä nakuta mutta sen silti jo nakuanturi kuulee :). Tähän orastavaan nakutukseen on myös muita näkemyksiä.

    Ison pajan "labrassa" tuottama lastu, jota on ajettu satoja tunteja varmaan tekeekin paljon asioita, harmi että niistä ei tavanpulliainen saa mitään irti kun eroa ei "bulkkilastuun" huomaa välttämättä mitenkään. Ja mikä oleellisinta niitä asioita ei ole muistettu kertoa mitkä on paremmin kuin vaikkapa vakiossa tai kilpailevassa tuotteessa. Joskus siellä on jopa ei toivottuja ominaisuuksia. Toisinaan se "kotisepän" tekemä lastu voi tuntua käyttäjästä paremmalta. Mikä on sitten se käytännön ero tämmöisen asiallisen "kyläsepän" tuunaamaan ohjelmaan, jossa lähinnä muutellaan raja-arvoja ja ehkä jatketaan jotain karttoja pidemmälle kuin mitä tehdas on alunperin määritellyt. Tehdas ne pohjat on kuitenkin sinne hieronut aika pitkälle usean tuhannen tunnin vinguttelun kautta, joten ei siellä "vakiotehon" alueella nyt hirveästi tarvitse puuhailla...jos ei halua.
    Lista asioista olisi toki enemmän kuin mukava nähdä mitkä asiat vaikkapa Apr on toteuttanut paremmin kuin mitä tehtaalla on osattu tehdä ja missä kohtaa kyläsepän lastussa mennään sieltä missä aita on matalin? Entä onko aidan alittamisesta jotain haittaa, saati sitten mitä etua on kiivetä sen aidan yli?

    Missään nimessä ei kuitenkaan voi huonosti valita jos valitsee tunnetun "merkkilastun". Silloin ainakin tietää että moottorinohjaus on siinä iskussa että kone varmasti kestää jos mekaanisia vikoja ei ole jo ennestään syntynyt.

    APR:n edustajan kanssa ahvenistolla juttelin ja esim e85 muutokseen ei mitään "hienosäätöä" (30% polttoaineen lisäys) ole mahdollista suorittaa Apr:n ohjelmalla. Sama koskee myös omassa autossani olevaa Revon ohjelmaa. Jos tätä haluaa oleellisesti muuttaa, niin homma menee niin että auto vakioidaan ja sen jälkeen aletaan tekemään ohjelmaa uudestaan, jolloin siitä käsittääkseni tulee se kyläsepän versio. Todella paljon kiinnostaa esim. allekirjoittanutta lähteä aluksi Revon edustajan luokse vakiomaan auto että saa "kopiosuojauksen" pois. Tämän jälkeen pitäisi mennä kyläsepän luokse ja taas maksaa täysi raha-auton virittämisestä uudelleen aiemman kaltaiseksi. Itse kallistuisin kuitenkin ennemmin kyläsepän ohjelmaan... ja näin olin tekemässä, mutta pettymyksekseni todettiin kyläsepän verstaassa että autossa oli jo virisofta, joten se siitä lisätehon metsästyksestä siltä osin.

    Kyläseppänä nyt tässä tapauksessa tarkoitetaan vaikkapa Dera, Porkkis, Motorbit, Karala yms. jotka näitä "viriohjelmia" tekee ns vakio-ohjelman päälle. Kaikella kunnioituksella heitä kohtaan. On hieno juttu että kuluttajalla on nykyään enemmän vapautta valita. Sanamuoto kyläseppä ei tässä yhteydessä ole millään tasolla negatiivissävytteinen.

    Koko sepustukseni perustuu niihin tietoihin mitä olen korviini saanut. Olisi hienoa että ne ketkä asioista oikeasti tietää raottaisi näitä mystisiä verhoja joiden takaa viritysohjelmat tulevat. Tähän asti (aiemmissa keskusteluissa) kysymyksiin on vastattu täydellä hiljaisuudella, vaikka olisi tarkemminkin kohdistettu kysymys. Katsotaan herättääkö tälläkään kertaa mitään keskustelua.

    Comment


    • Täällä on niin paljon mua viisaampia kirjottelijoita, että ei toinna mun paljoo kirjotella. Jotku ja niiden kaverit suuttuu kuitenkin. ;-).

      Eikä se apr:n modaama softa tunnista sitä nakua yhtään sen nopeammin kuin muidenkaan. Mutta nakutunnisusaiheesta aio puhua täällä sanaakaan, koska vastapuoli päätti, että olen niissä asioissa väärässä.

      Uudenaikainen motronicci saadaan tekemään tehoa kahdella perusreseptillä. Toinen on nostaa pyyntejä samalla strategialla kuin tehdaskin tekee vakiosoftat, toinen on poistaa yli- ja alikuormien vikatilat käytöstä ja pakottaa moottori ylikuormalle/ahdoille.

      Ensin mainittu on monta kertaa vaikeampi ja työläämpi, jälkimmäinen usein yhdellä vedolla tehokkaampi.

      Olen säätänyt VW Racing cupin autoista noin puolet ensin mainitulla menetelmällä. Vakioahdoilla ajavat useiden kilpailijoiden tuotteet ovat ensi kiihdytyksellä nopeampia, mun säätämät auto (vakio täytös) menee ohi suorilla kun paikat lämpee.

      Vakioahdoilla menevät autot pärjää kylmässä säässä jotenkuten, mutta helteellä uupuvat, kun mun säätämissä teho on suunnilleen sama vaikka keli vaihtuukin, aivan äärimmäisiä helteitä lukuun ottamatta.
      Viimeksi muokannut Repo/promo; 13.9.2013, 21:49.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja kupinottaja Näytä viesti
        Aja debiliin siihen espooseen....turha lähtee kovin kauas känkäsen antti / dera hoitaa sen homman kyllä varmasti kotiin!
        Jätä suosiolla tuo kortti käyttämättä, ei mitään positiivista sanottavaa. Tero totesi myös ja muitakin kyllä löytyy.
        Itsellä APR käy ja kukkuu. Kulkeekin käyttöautoksi tarpeeksi.

        Comment


        • APR softaan varmaan itsekin päädyn kun ohjelmoinnin aika koittaa

          Comment


          • Kesällä tuli hommattua itselle A4 B6 ja BEX-koneellista haeskelin.
            Ohjelmointi olisi ajankohtaista perushuollon (öljyt, suodattimet, tulpat, forte) jälkeen ja tätä Motestia olen miettinyt. Kysymys kuuluukin, että paljonko tästä Bexistä uskaltaa ottaa tehoja ulos? Suuttimien riittää noin 220hp? (=(365x4x0,85)/5,6) Ahdin riittää sinne 240hp tasolle?
            Vauhtipyörä ja kytkin pitäisi BEX:issä olla parempi, miten? Tarviiko vääntö rajoittaa alle kolmensadan?

            Ja onko tuo Motest nyt paras paikka Kuopiosta lähteä hakemaan ohjelmointia toistaiseksi vakio setuppiin? Kuullut puhuttavan "tepon kytkimistä", onko näistä lisätietoa jossain?

            Comment


            • http://www.motest.fi/content/fi/1027/89/Dynotest.html
              http://speed-autoteile.fi/index.php?...&product_id=64

              ei pakollinen kytkin vielä noille tehoille

              Comment


              • Oikari varmasti tekee softan joka toimii. BFB:n vauhtipyörä pohjasi jossain 320nm:än jälkeen joten luulisi että BEXin vauhtis kestää pidemmälle, mutta jos haluat kovan vauhtipyörän niin tämä kuuluisa Tepon kytkin on Speed autoteilen myymä kytkinpaketti. Nimi tulee kaupan pitäjästä Teppo Kalskeesta joka vaikuttaa tällä forumilla.

                EDIT:Myöhästyin

                Comment


                • Käytin omaa silloista BEXiä ohjelmoitavana Motestilla tammikuussa 2009. Paperille saatiin lukemat 210hp/330nm. Ohjelmoitaessa mittarissa oli noin 105tkm ja ajoin 70tkm tämän vuoden kevääseen mennessä. Mitään ongelmia ei ilmennyt kytkimen eikä kaksoismassan osalta.

                  Comment


                  • OK, eli Motestille vaan menoksi.
                    Kytkin sitten jos tuo alkaa luistamaan tai tulee lisävirejä.
                    Minkä takia huipputeho muuten jää tuohon 210 hp tienoille? Eikös tuolla "isolla" k03:sella pitäisi päästä kuitenkin luokkaan 240?

                    Comment


                      Penkit ei kerro absoluuttista totuutta, niillä voi käyttää säätämiseen, verrata eri setuppien ja säätöjen tuloksia. Toinen penkki antaa enemmän ja toinen vähemmän.

                      Comment


                      • Allekirjoittaneen nokivasara kävi vuodenvaihteessa Motestilla.
                        Vakiopenkitys:144hp/350nm.
                        Softattuna:176hp/395nm.

                        Nytten 40K ajettu eikä mitään ongelmia lastun kanssa, ainoastaan turbo valskaa öljyä,joka oli tiedossa näillä kilometreillä (240K). Huomasi myös tyyppivian tämän ikäluokan turboissa. Hukkiksen kello oli säädetty tehtaalta lähtiessä väärin eli yliahtoi,joka on omalta osaltaan syyllinen valskaamiseen. Oikarille propsit ja jaksoi vastailla kysymyksiin jotka varmaan kuulee hyvin usein.

                        Talven aikana mennään uudestaan käymään isomman turbon kanssa ja katsotaan miltä näyttää.
                        Viimeksi muokannut okkim; 28.9.2013, 08:31. Perustelu: Rivitykset korjattu.

                        Comment


                          Ei tartte painaa enteriä, foorumin softa rivittää automaattisesti.

                          Hukkiksen kello oli säädetty tehtaalta lähtiessä väärin eli yliahtoi
                          Kunhan ei ois vaan vnt siivet jumitellu, ja sitä myöten yliahtanut. Tuskimpa tehtaalla ovat mitään erikseen säätäneet, ainakaan väärin.

                          Comment


                          • Sori,kännyllä kun kirjoittaa niin tulee hamoja.Siis se kellon tanko oli tehtaalta lähtiessää säädetty ahtamaan enemmän kuin vakiona pitäisi,kuulemma tullut vastaan muutamassa Vag konsernin autoissa.

                            Ensimmäinen kuitenkin audissa hänen mukaansa ja vanhasta muistista tiesi montako kierrosta lukitusmutteria pitää pyöräyttää.Ahdin oli kuulemma kunnossa,ainoastiin pientä vihellystä oli(itse en kyllä kuullut mitään) Johtunee jäästä jota on joskus imaissu sisäänsä.

                            Comment


                            • Huh, reissu Motestilla heitetty. Hienot on tilat ja mukava tämä Oikari.
                              196hp / 238nm vakiona
                              215hp / 318nm ohjelmoinnin jälkeen.
                              Ei ravista bexin vauhtipyörä vaikka kutosella vedättää... Ainakaan vielä.
                              Suu on muikeena kun luonne muuttui, jospa sitä vähän aikaa näillä pärjäis...

                              Comment


                              • Pisteet myös täältä motestille. 1.9tdi sai vajaan 30hp lisää ja vajaan 100nm. Käyrien mukaan imupuoli vähän tukossa, putsaamalla 5-10hevosta lisää.
                                Seuraavaksi siis aiheesta ohjeita ettimään...
                                Kyllä aika kivasti muuttu "yksysin" käytös.

                                Ja pikkuseikkana vielä se että nollasin kulutusmittarin kun lähdin, näytti 6.7 sinne, ja 5.6 takas vaikka ohituksia jostain syystä oli vähän reippaammin.
                                (jostain syystä tuo kulutus pompsahtanut reilussa vuodessa mutenkin toista litraa)..

                                Comment


                                • Tulipahan sitä vihdoin itsekin käytyä hakemassa muutama lisähevonen, kun jo kuitenkin vuoden vakiolla joutunut ajelemaan, eikä ole ikinä tullut penkissä oltua...

                                  Tuloksia:

                                  Vakio=> 260hv, 371Nm

                                  Oikari=> +300hv, 452Nm.

                                  Ihan pikkasen muuttu tuo Bit:n käytös, niinkuin eräs täälläkin kirjoitteleva henkilö lupailikin! :)

                                  Vielä penkityksen ja käppyröiden tuijottelun jälkeen vaihdettiin tulpat ja bässit, joten muutama heppa olisi todennäköisesti ollut enemmän, mutta hyvä näinkin.

                                  Kaikenkaikkiaan loistavaa palvelua alusta loppuun ja ehdottomasti hintansa väärti toimenpide oli ainakin omaan kulkineeseen.

                                  Comment


                                  • Huh, reissu Motestilla heitetty. Hienot on tilat ja mukava tämä Oikari.
                                    196hp / 238nm vakiona
                                    215hp / 318nm ohjelmoinnin jälkeen.
                                    Ei ravista bexin vauhtipyörä vaikka kutosella vedättää... Ainakaan vielä.
                                    Suu on muikeena kun luonne muuttui, jospa sitä vähän aikaa näillä pärjäis...
                                    Nyt ravistaa eikä tuo voimakaan enää oikein riitä...
                                    Pitäs miettiä nyt tuo kytkin homma ja että lähteekö tästä vielä jossain vaiheessa vaihtamaan ahdinta.

                                    Comment


                                    • Tepolta (speedautoteile) kytkinpaketti ja kiinteä vauhtipyörä. Poljin tuntuma ei muutu vakiosta, tai no napsun verran parempaan päin ja hyvin pelaa :)

                                      Comment


                                      • Taitaa kyseisellä puljulla olla nykyään tarpeeksi töitä. Kyselin sieltä Apexi power fc:n säätöä ja sanoivat että eivät ala säätämään ja että joka hommaan ei tarvitse alkaa, vaikka nettisivuilla niin lukee että myös säätävät apexia. Soitin Martikaiselle lappeenrantaan ja onnistuu kun minulle vain sopii tulla autoineni. Mutta hyvä näin, tiedän ainakin että tulee kunnolla säädettyä kun vien lappeenrantaan amw:lle vaikka tuleekin tuplakilometrit.

                                        Comment


                                          No tässä asiassa taas yhtä monta puolta kuin ihmisiäkin. Omakohtaisesti kysyessäni Martikaiselta KMS:n ohjauksesta tietoa, en ollut silloin ostoaikeissa, oli vastaus tyyliin "jos et osta, en jaksa puhua". Ja Oikari auttoi asiaan mielellään. Häneltä sen sitten myös ostinkin. Ymmärtää itsekkin toisaalta myyjänä jos on hetkellisesti v*tun kiire ja ei yksinkertaisesti pysty tekemään kaikkia asioita kerralla.

                                          Comment


                                          • Onko kukaan lähiaikoina käynyt Motestilla lastutuksessa. Hinnaston mukaan on pari sataa hinta noussut viime kesästä ??!!

                                            Comment


                                            • Ei oo vielä tullut käytyä.. Pitäis laittaa sähköpostia tuonne, kun nettisivuilla ei näy ohjelmointia B7 koppaseen 1.8 turboon, mutta B6 koppaseen kyllä löytyy.. Luulis tuon B6:n ohjelma sopivan tuohon B7:n..

                                              Comment


                                              • Onko tähän viimeisimpään saatu vastausta? :) ITsellä on sama juttu juuri työnalla :)

                                                Comment


                                                  Eikö se selviä helpoiten soittamalla? Kyllä Oikari luuriin vastaa.

                                                  Comment


                                                  • Tänään tuli käytyä, onhan mukava ja asiallinen kaveri. 256hv/410nm oli penkin tulos, tyytyväinen olen!

                                                    Comment


                                                    • Paljon nykyhinnat ohjelmoinnilla?

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja forssi Näytä viesti
                                                        Tänään tuli käytyä, onhan mukava ja asiallinen kaveri. 256hv/410nm oli penkin tulos, tyytyväinen olen!
                                                        Olisko dynokäyrää laittaa näytille?

                                                        Comment


                                                        • http://shop.motest.fi/content/fi/52/...stutus%22.html

                                                          Comment


                                                          • Taitaa tulla reissu jyväskylään jos jetta on nipussa pikkuhiljaa... Nyt alkaa ohjelman hinta olemaan kohdallaan..

                                                            Comment


                                                            • Harmi kun tarjous loppuu vm 2008:iin. Olisin oitis lähtenyt Jyväskylässä käymään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X