Tommy kun suurensitte 3B-maffia niin tarviaako siihen muita muutoksia tehdä kuin asentaa se isompaan runkoon esim sellaiseen mikä on sisähalkaisialta 85mm? ties ohjelmaa pitää rustata mutta itse maffiin tarviiko tehdä muutoksia?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3B viritys (tiedän on puhuttu monta kertaa)
Collapse
X
-
Isonnettiin vaihtamalla spq maffi vanhan pikkumaffin tilalle ja sovitettiin se 3b tai aby johtosarjaan.
Karala ja Ruotsalaiset tekee ~110mm asennuksia, joissa esim 3b-maf runko asennetaan isompaan putkeen ja säädetään tarvittaessa maf-signaalista riippuvat kartat uusiksi.
Putken pinta-alan kasvulle on olemassa joku kaava suhteessa suuttimien koon kasvulle, että vanhat kartat pysyisivät suunnilleen hehtaarilla. En muista tuota kaavaa.
Comment
-
Pienessä virtausputkessa isoilla tehoilla kuumalanka repeää pois mittaussuppilosta tai menee poikki tai rispaantuu epäkuntoon. ISOSSA putkessa narua kuormitetaan vähemmän, koska mittasuppiloon samplätään vähemmän ilmaa ja merkittävä osa ilmasta menee mittasuppilon ympärillä olevan putken reunamilla.
Comment
-
Kun tuota MAFfia suurentelette, niin mitenkäs sen "verkon" käy? Eli mistä saa siihen isomman verkon, vai jätetäänkö se pois? Kuulemma RS4 MAFfissa ei ole kuin pieni "rautalankaverkko" eikä mitään "solaikkoa" joka tekisi virtauksesta laminaarista. Pellistähän sellaisen saisi tehtyä, mutta taitaa olla liikaa työtä?
Comment
-
no niin tuli päivä vietettyä tallilla. Vaidoin maffin pois paine puolelta. tällä hetkellä kiinni on orkkis maffi.
Ensi ajelujen jälkeen auto ei pelannut yhtään. hetken ajeltua kokeilin käyttää konetta paineitten puolella. vedin kakkosella sinne 5000 rpm ja kone pätkäs vaikka ahdot ei nousseet kuin 1.2bar. sitten pysähdyin ja tyhjäkäynti hummasi 1500rpm ja 3000 rpm välillä. sammutin koneen ja laitoin uudelleen päällä ja taas tyhjäkäynti oli normaali. sitten uudelleen kokeilemaan ja sama homma. nyt sitten ajelin sillä vähän aikaa ihan rauhallisesti ja on pelannut ihan hyvin.
plussana on tullut se että nyt kärsii matalillakin kierroksilla painaa kaasun pohjaan eikä kone mene laihalle. miinuksena on ahdoilla tuntuu olevan nytten voiman puutetta. varmaan pitää muuttaa maffin ohje arvoja boksista? pitää rimpauttaa karalalle ja kysyä mitä se on mieltä.
Comment
-
Anttia lainaten. Ei ilman softamuutoksia. Menetelma voi helpottaa softamuutoksen tekemistä, mutta joka tapauksessa aika hankalaa, mutta on noita maailmalla tehty. Hyviä vai susia - en tiedä. Rohkeata pelle-peloton touhua joka tapauksessa.
Comment
-
Pumppua vaihtaessani mittasin coupesta tyhjäkäynnillä pumpulta 13.5v kun laturilta lähti 13.8v. Tuon perusteella vakiojohdotus voisi olla kohtuullinen, kun vertaa esim siihen että suorassa valoreletyksessä kunnon johdoilla (suoraan laturilta) jännitehäviötä polttimolla tuli tuo sama 0.3v. Tietysti pumpulla tilanne muuttuu kun kuormitus kasvaa, onko kukaan sattunut mittaamaan jännitettä pumpulta täydellä kaasulla?
Comment
-
Muistelin että jossain olin nähnyt taulukon virtakaapelin mitoitukseen. Etsinnän jälkeen se myös löytyi Autohifikirja -nimisestä opuksesta.
Taulukossa pienin virta on 20A. Tälle virralle suositeltava johdon pituus/paksuus menee seuraavasti:
1m / 2,5 mm2
2m / 4,0 mm2
3m / 4,0 mm2
4m / 8,0 mm2
5m / 8,0 mm2
7m / 16 mm2
Varmasti taulukko on laadittu hieman yläkanttiin silmällä pitäen paljon kuluttavia vahvistimia mutta kait tuosta suuntaa saa.
Ehkä se pumpulle menevä johto vois olla vähän paksumpaa kuin 1,5 mm2 ? Pituutta varmaan tulee joku 3m ?
Comment
-
tuo taulukku perustuu siihen kun vahvistin ottaa piikki tehoa paljon ja tarviaa muutenkin nopeasti virtaa. Jos tuon taulukon mukaan tehtäisiin auton kaikki johdot niin autoon tulis aika paljon kupari johtoa lisää. Mulla pumppu on orkkis johdoilla ja ainakin vielä on bensa riittänyt.
Comment
-
Specs: 040
Flows 235LPH
Supply voltage 13.5V
Current consumption 13A
Weight 930g
Internal pump (only)
Connections:
Intake side M18 x 1.5
Pressure side M12 x 1.5
Electrical +:M6 / -:M5
Specs: 044
Performance Operates: 325 LHP
Supply voltage 13.5V
Current consumption 13A
Weight 1030g
external pump (recommended)
Connections:
Intake side M18 x 1.5
Pressure side M12 x 1.5
Electrical +:M6 / -:M5
JustSR.com Price
040 $230 + postage
044 $330 + postage
Tollaset tiedot osu ekana silmään. Itse en lähtisi hyvän pumpun tehoa rajaamaan huonolla johdotuksella, ero kun on isompi mitä esim. valojen reletyksellä saavutetaan ja sitä pidetään yleisesti hyvänä virityksenä.
Comment
-
13A näkyy pumppu kuluttavan virtaa speksien mukaan. Muutaman metrin pituisilla johdoilla 2,5mm^2 on riittävä paksuus. 1,5mm^2 on jo pikkaisen liian ohutta tuolle virtamäärälle.
Pumpun vaatima käynnistysvirta toki voi olla 2x normaalivirta tai enempikin, mutta käynnistysvirtapiikki on niin lyhytaikainen, ettei sen mukaan ehkä olisi tarvetta johdotusta mitoittaa.
Jos varman päälle haluaa pelata, niin 4mm^2 pitäisi olla riittävä johtopaksuus kaikkiin tilanteisiin ja reserviäkin vielä jää reilusti.
Comment
Comment