Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B viritys (tiedän on puhuttu monta kertaa)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    mulla projekti etenee nytten. Äsken tulin tallilta ja kansi on nytten paikoillaan. joten ehkä ensi viikolla sillä jo ajellaan.

    eli tälläiset palikat tulee kiinni. tavoite 400hv ehkä pikkuisen yli.

    Kone 3B täysin remontuitu 80tkm sitten.
    nokat: vakiot
    kiertokanget: PO-metal: rs2 laakerit
    kannenpultit: arp
    Kansi on portattu kevyesti ja venttiilien seetit muutettu
    suuttimet bosch 465cc/3.6bar besapumppu: isompi bosch
    bensanpaineen säätimenä amw:n säätökansi
    hukkaportti portattu ja muutettu 42 venttiilille
    pakosarja: oma valmiste tuubi-sarja imusarja: oma valmiste
    ahdin: Holset H1c/d 54 imusiipi 83 jätöllä ja pakopesä nro:16 ja 60mm siipi
    Cooleri: koko 650mmX 220mm x60mm
    maf asennettu painepuolelle
    po-metal 4-lapainen sintteri kytkin
    down-pipe 3" rosteri ja pakoputki 3" rosteri. kumpikin omavalmiste
    kisakissa 3"
    hukkaportin ohjauksesta en tiedä kun on niin monta mielipidettä. karala ehdotti jäykempää jousta ja 3-tie venttiili pois. mahdollisuus olis käyttää apexia tai orkkis venttiiliä tai tuota karalan ehdotusta. mikä lie sitten paras ratkaisu?
    penkkiajan sain vasta 8.7 joten menee aika tarkoille että saan säätöihin ennen motoparkin ajopäivää.

    Antakaa Kommentteja mitä olette mieltä!

    Comment


    • #92
      Täällähän tosta jonku verran oli juttua tosta hukkiksen ohjauksesta http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=9538 Itse ajattelin jossain vaiheessa ostaa ton boschin säätimen ja testailla vaikutusta. nykyselläänkin kyllä toimii ihan hyvin

      Comment


      • #93
        - 3bar painesensori / suorasytkän ecu + (5 puolaa 3b koneeseen)
        Tarviiko vielä 400hv suorasytkää??

        Comment


        • #94
          Ei tarvitse suorasytkää vielä noihin lukemiin, kyllä se tarve tulee oikeasti varmaan jossain pitkälti 500+Hv kohdilla.

          Comment


          • #95
            Lainaus:
            - 3bar painesensori / suorasytkän ecu + (5 puolaa 3b koneeseen)

            Tarviiko vielä 400hv suorasytkää??
            Ei välttämättä tarvitse suorasytkää, mutta pääsyy oli päästä viimeisimpään mahdolliseen tehtaan ECU-softaan, jossa parempaa verrattuna 3B:hen
            - diagnostiikka (ajon aikana hieman helpompi seurata mitä koneessa tapahtuu: imuilman lämpö, ennakot)
            - uudemmalla diagnostiikalla helpompi ehkä löytää vikoja
            - ahtosäätö (laajemmin skaalattu karttaa ja adaptiivinen oppiva säätö)
            - sytyksenhallinta ja nakutussäätö (uudemmalla toteutuksella, voimakkaampi kipinä)
            - 3B:ssä on niin monta bensakarttaa ja ennakkokarttaa, että suorasytkässä pääsee paljon vähemmällä säädöllä kuin 3B ympäristössä (lienee makuasia)
            - päästiin käyttämään suorasytkän softaa, jossa kartat sovitettu tehtaan toimesta RS2 suuttimille => hyvä kylmäkäynnistys ja kohtuu kulutusarvot sekalaisessa ajossa
            - eli tehtiin reseptiviritys, jonka onnistumisesta on kokemusta ja ei tarvitse olla ensimmäinen kokeilija tälle kokoonpanolle

            Comment


            • #96
              no niin auto on liikenteessä. Pikku propleemeja vielä kytkin ottaa aivan liian ylhäältä. pystyykö sitä säätämään mitenkään?

              Sitten toinen asia pitäiskö bensalinjaan jäädä paine kun auton sammuttaa?
              Muistaakseni kyllä. nyt ei jää painetta ja autoa saa startata hetken ennen kuin lähtee käyntiin.

              muuten pelaa ihan kivasti. ei vaan meinaa malttaa ajella rauhallisesti.

              Comment


              • #97
                tais bensapunpun asennuksen yhteydessä jäädä takaiskuventtiili laittamatta.
                (se on sellasen 90sen mutka letkun sisällä tai jatkeena orkkis pumpussa kiinni.

                Iteltä puuttuu samainen osa.

                Comment


                • #98
                  http://www.bosch-motorsport.de/en/ak...mps/FP-165.pdf <--- tuolla lukee että pumppu sisältää takaisku venttiilin mutta minua epäilyttää ei siinä ollutkaan venttiiliä.

                  Comment


                  • #99
                    Mullon jarski sama homma et saa vähän aikaa sahata enneku starttaa ja siihen auttaa ku laittaa banjopultin kiinni kupukanta mutterilla ainakin olettasin niin. En oo vielä jaksanu laittaa mut kuitenki sulkee sen reitin mistä purkaa bensat poies http://www.s2forum.com/forum/attachm...tid=3454&stc=1

                    Comment


                    • ensinnäkin alkuperäisen pumpun lähtöputkessa ei ole takaiskuventtiiliä! Minulla vuoti liitoksesta. Nyt pelaa =)

                      Penkissä tuli käytyä tänään.

                      Säätö jäi kesken kun aika loppui 375hv/6740rpm ja 464Nm/4910rpm ahtopaineet 1.4bar. Säätö jäi kesken joten parantamista olisi ollut monessa asiassa. Mutta minkäs teit kun ei kerennyt.

                      Comment


                      • Mielenkiintoinen havainto, että MAF oli asennettu painepuolelle. Miten MAF workkii painepuolella ?
                        - Mulla ei ole aikaisempaa havaintoa aiheesta, joten vaikeata spekuloida. Ainakin mittauspisteessä ahdettavan ilman lämpö ja paine on eri kuin normaalissa paikassa ennen turboa.

                        Kaasun tilan yhtälön kahdessa mittaustapauksessa taisi mennä jotenkin näin:
                        p1 * V1 = n R T1 (imupuoli)
                        p2 *V2 = n R T2 (painepuoli)

                        Lisää kaavaa ja parametrien tunnisteet:
                        http://www.uwasa.fi/~viva/fysiikkaIII/16.doc ; III taisi olla Lukion kolmas luokka ?

                        Ole varovainen ettei nakuta konetta rikki, jos seos hoikalla jollain alueella.

                        Comment


                        • Olettaen että se ei vuoda, eikä muukaan järjestelmä. Ilman massaahan se mittaa, mikä on lähinnä riippuvainen lämpötilasta, virtausmäärästä ja paineesta. Periaatetasolla se on ihan sama missäkohtaa se on ennen sylintereitä, mutta aina ei periaatteet kohtaa käytäntöä. Kuinka hyvin tuo sitten pystyy mittaamaan todellista ilmamassaa lähinnä määrittelee sen.

                          Jostain ehkä olen lukenut (kukaan ei kokeile) että ABY/vst. toimii täysin kun vain vaihtaa sen sinne ennen kaasuläppä. 3B:ssä ei sensijaan pysyisi seokset kohdillaan, vaan vaatii uuden ohjelman.

                          Comment


                          • koneeseen tehtiin penkissä uusi ohjelma. mutta alle 4000 rpm kun painaa kaasun pohjaan sammuu seos mittarista kaikki valot. joten vetää rajusti laihalle( penkittäjän mielestä ei haittaa). En uskolla kokeilla mitä tapahtuu kun jostain 2000 rpm ylöspäin lähtee vetämään kaasupohjassa. Luultavasti käy huonosti. Jostain tuosta 2000rpm kohilta kun polkasee kaasua reilusta tai pohjaan asti niin ei tapahdu mitään.
                            sit tuosta 4000rpm tuonne 6000rpm pelaa hyvin. Sitten tuon 6000rpm yli menee seokset reilusti rikkaalle joten mittarissa palaa kaikki valot ja tuntuu että autosta loppuu veto.

                            Karalan kanssa juttelin tänään ja ehdotti että nostan bensanpainetta jotta alakierroksilla saa lisää bensaa. Ja sitten muutan ilmamäärä mittarin sinne missä se alunperin on. Jos silloin korjaantuisi tuo yläpään vika. pitäis vaan jostain saada tietoa että korjaako se tuota vikaa. Eli tuo ilmamäärä mittarin siirtäminen pois painepuolelta?

                            Sovittiin että kun karala palaa lomalta niin tutkitaan auton säätöjä vielä.
                            Säätöhomma jäi pikkuisen harmittamaan kun säätö jäi kesken ja lasku oli reilusti isompi kuin mistä puhuttiin. Kumminkin ajoin autolla 320km suuntaansa erittäin vähillä yö-unilla. Ei siinä mahtanut mitään kun kaveri sanoi että nyt loppuu aika ja auto pelaa ja on tuon verran tehoja sekä siinä on lasku. sit kun lähettiin ajamaan kotia niin heti tuntui siltä että auto ei pelaa kunnolla. seos mittari kertoi mikä mättää.

                            Comment


                            • Vakio ilmamäärämittarin kuumalanka ei kestä kuin ~400-430hp. Käyttämäsi turbo 70mm/63mm kykenee varmaan 500-600hp lukemiin, joten naru ei tule kestämään. Karala tehnyt esim yhden 455hp version isonnetulla 3B MAF:lla. Siinä sama ongelma, että ala-alue on kuollut, koska ei ehditty säätää alhaalta.

                              Kannattaa laittaa suosiolla pc ohjelmoitava rusku tuollaiseen ympäristöön, jotta saat toimivamman paketin. Lisäksi kannattaa laittaa laajakaista-lambda, niin tietää paremmin mikä seos koneessa on. Esim Innovate, AEM, zeitronix tai Techedge.

                              Comment


                              • taitaa kyllä olla varsin maltillinen 54/60 olla jarskin ahistin. Pitäisin valintaa sopivana, pelottavaa kuulla tuollaista palautetta karalasta, tässä nyt yks jos toinenkin projekti on vähä sen varaan laskettu että valitaan moottoriin halutut osat ja karalalla loput ;)

                                Comment


                                • no sitten maltillinen turo ja maf kestää hyvin kunhan ei saa öljysumua

                                  Comment


                                  • joo turbo on tosissaan 54/60mm joten tais tulla tommin kanssa pikkuinen väärinkäsitys. joten ahdin pitäis olla ihan hyvän kokoinen. ehkä pakopesä vois olla pienempi mutta ei minusta ole järkeä ruveta vaihtamaan sitä. Kunhan sais ne alapään säädöt suunnilleen kohdalleen niin voisi toimia paremmin.

                                    Comment


                                    • Besanpaineita olen kokeillut nostaa mutta ei vaikutusta siihen että menee alapäässä laihalle. ensin oli tyhjäkäynnillä alipaineletku kiinni ollessa 2.5bar sitten nostin 2.7 bar ja vielä kokeilin 3.0bar. mutta ei auttanut. ei auta kuin ootella kun pääsee taas karalan luo.

                                      Comment


                                      • tota, eiks orkkis paineet oo 3 barin nurkilla, 2.5 bar ja siitä alipainetta -0,7 on 1.8bar, mahtaakosillä tulla edes pisaroita suuttimesta? sumua ei ainakaan

                                        Comment


                                        • siis jos sulkee tuon alipaineletkun niin paine nousee tuon 0.7bar eli on 3.2bar. Vakio paine tosissaan on 3.0bar. eli maksimissaan kokeilin 3.7bar painetta. toisin sanoa ahtojen kanssa laskettuna n.5 bar. eikä vain?

                                          Comment


                                          • ali paine on imemistä, negatiivista, sen takia se peruspaine säädetään letku irti. ja kun on alipainetta, se vähentää bensanpainetta, moottori "näkee" tällöin paineesta riippumatta aina saman peruspaineen, ajatus virhe tuossa mun esimerkissä ylhäällä.

                                            Comment


                                            • virheitä sattuu kaikille. Mukavaa kumminkin kun näistä asioista keskustellaan täällä. kunhan pysytään asiassa. Moni henkilö joka on ihan pihalla viritys hommista saa edes vähän tietoa. Jos joku tietää mistä johtuu toi laihalle meneminen miin voisiko valaista asiaa. Olisiko sytkä kartassa jotain häikkää? Itsekin olen aika noviisi näissä hommissa mutta koko ajan opin lisää.

                                              Comment


                                              • Amw: säätökannesta sen verran että on kuulemma ollut ongelmia kun ahtopaineet nousee niin säädin puottaa paineet pois. Mulla ei ole kyseistä vikaa ollut mutta yksi päivä nousi bensanpaineet 0.5 bar ihan itsestään. Nyt on sitten kestänyt ihan kohillaan paineet. En tiedä mistä kyseinen johtui.

                                                Comment


                                                • Sen AMW-säätökannen rakenne on kyllä sellainen ettei voi oikein aiheuttaa moista. Johtuu siis muualta.

                                                  Se on aivan vastaava kuin se boschilaisen kiinteä kansi, mutta jousen esijännitykselle on säätö pultilla ja jousilautanen on siis erillinen eikä jousi nojaa kantta vasten suoraan.

                                                  Paineiden putoaminen viittaa lähinnä bensapumpun hyytymiseen.

                                                  Comment


                                                  • tuosta paineen putoamisesta sanoi minulle harinen. Onko niin että nyt kun näitä asioita pohtii niin harinen taitaa puhua puuta ja heinää. Kuten toi että minun auto toimii. Vai oliko kyseessä sitten se että olen tälläinen aloittelia niin mulle voi sanoa ihan mitä vaan. kunhan vaan rahat saa. Rupeaa olemaan suomessa aika monessa paikassa semmoinen tyyli että " kunhan rahat saa pois asiakkaalta niin kaikki on hyvin" No mutta se siitä.

                                                    Comment


                                                    • Jos säätökannen ja kalvon välistä katoaa alipaine, nousee bensapaine tyhjäkäynnillä noin 0,5bar. Voisi johtua vaikka huonosti paikallaan olevasta o-renkaasta, jolloin alipaine ei kannen alla olekaan tasainen. Jos näin on, ahtopainekin voi karata kannen alta, jolloin bensapaine romahtaa, ja kone vetäisee laihalle.

                                                      Teeppä pikku vakuumitarkistus tuolle bensapainesäätimelle.

                                                      Pukkaako auto mustaa kuormalla? Nykiikö/pätkiikö se silloin kun seosmittarisi näyttää laihaa?

                                                      Tokkopa nyt kuitenkaan on sen enmpää Harisella kuin Karalallakaan "semmoinen tyyli että kunhan rahat saa pois asiakkaalta niin kaikki on hyvin"

                                                      Comment


                                                      • tuo tulikin eilen mieleen että esim toi paineen putoaminen ahtopaineilla voi johtua siitä että paine pääsee karkaamaan sieltä säätimestä. itsellä ei nyt ole ollut mitään muuta ongelmia kuin kerran putosi nousi bensanpaine. sit pudotin sen takas ja on siinä pysynyt.

                                                        kone kun vetää laihalle niin auto ei kiihdy juuri ollenkaan. en kehtaa kovin pitkää aikaa vetää sillein autolla. sitten kun pääsee 3500 rpm niin seos mittari herää henkiin ja siinä samalla autokin. sitten yläpäästä se rupeaa niin sanotusti pätkimään tai päkeltämään tai pienesti nykimään. miksikä sitä nyt sanoisi. ja se tuntuu että se rupeaa pikkuisen hyytymään. ihan kuin sais liikaa bensaa.

                                                        Comment


                                                        • Paljon tulppien kärkiväli?

                                                          Comment


                                                          • Haa joo eipä tullut mieleen! Säätöpultin kierteisiin jotain tiivistettä!

                                                            Comment


                                                            • tulpat on ihan orkkis kunnossa. en muista välin mittaa. pitää tarkastaa kun käyn tallilla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X