Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vuoden 2008 viimeiset penkkivedot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ei pääse tyhjä käynnilla lähteen liikkeelle kun nappa kykä niin hanakasti. Hyvin se onnistui ensikertalaiselta liikennevalo lähdötkin kun kaveri oli kuskina sillä kesällä.

    Sen jälkeen säädettiin nokan ajoitusta myöhäsemmälle ja alapään käynti tasoittui. Moottorissa on kuiteskin miedoin schricki nokka. Päästöistäkin se on mennyt joka kerta laakista läpi leimalla.

    laatikon kanssa ei ole ollut ainakaan vielä mitää ongelmaa. Kai ne kestää :)
    Viimeksi muokannut KH; 2.1.2009, 21:07. Perustelu: lisäys laatikosta

    Comment


      #32
      itseltä penkitettiin garretilla myös 450hv~1.6bar,vaikka on vain 54mm komp.siipi.

      kyllä jokin tuossa masterissa mättää.

      Comment


        #33
        tätä minäkin ajoin takaa.

        Comment


        • #34
          Harmi että kamerasta eli puhelimesta loppui mikrofonin ominaisuudet kesken. 10V:n laulu kuitenkin hakkaa 20V:n äänet noin kaksikymmentä - nolla. Ja noita kireitä 10V koneita ei tässä maassa taida kovinkaan montaa olla. Noita ääniä täytyy päästä joskus kuulemaan (ja kuolaamaan) sen verran on jo ikävä omia 10v:n ääniä vuosien takaa. Kireitä 20V koneita pyörii joka nurkassa mutta ei ne kyllä sytytä äänimailmaltaan ollenkaan samalla tavalla kuin 10V:n matala mouruaminen.



          Näitä alla olevia ääniä olen "haikeudella" aina tasaisin väliajoin kuunnellut. Vielä kun äänet oli livenä huomattavasti paremman kuuloiset kuin videon kautta. Sitä aina läppää raottaessa toivoi että istuisi oman auton takana eikä ratissa :)

          http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/kesa04.wmv
          http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/kuvat/Temp/Dyno.wmv


          Sinulla kun on vielä parisataa hevosta enemmän kuin mitä tuossa oli, niin varmasti kuullostaa todella hyvältä. Äänet ei siitä yleensä ainakaan huonone kun voima lisääntyy...
          Erittäin kunnioitettevat lukemat, onnittelut niistä.

          Comment


            #35
            ei noilla tehoilla vielä laatikko taida antautua, ekana sulakkeena huhujen mukaan toimii takavetarit ;)

            Comment


            • #36
              Pitää näin tietämättömänä kysyä noista tehokäyristä, kun nousee niin pysty suoraa 2500 paikkeilla. Mitä siinä tyhjäkäynnin ja 2500 välissä on.. vai samako ajais ducatolla, eli jokusen sentin tyhjää kaasupolkimessa, ennen kuin turbo herää..?

              Comment


                #37
                Harmi että kamerasta eli puhelimesta loppui mikrofonin ominaisuudet kesken. 10V:n laulu kuitenkin hakkaa 20V:n äänet noin kaksikymmentä - nolla. Ja noita kireitä 10V koneita ei tässä maassa taida kovinkaan montaa olla. Noita ääniä täytyy päästä joskus kuulemaan (ja kuolaamaan) sen verran on jo ikävä omia 10v:n ääniä vuosien takaa. Kireitä 20V koneita pyörii joka nurkassa mutta ei ne kyllä sytytä äänimailmaltaan ollenkaan samalla tavalla kuin 10V:n matala mouruaminen.
                Siunausta tälle. 10V:n murina on sen verta seksikästä että huh! Joskus vielä moinen hankittava, turbo siis, vapari jo koettu.

                Comment


                • #38
                  Miehekkäästi on voimaa! Jos nyt pääsisi itse edes puoleen tuosta ,mutta onhan mulla puolet vähemmän vetäviä pyöriäkin =)

                  Comment


                  • #39
                    Dynosta johtuva tuo 2500rpm kohdalla oleva piikki. Oikeasti teho laskee aika lineaarisesti kohti tyhjäkäyntiä. Kuitenkin tehonmittauksen kannalta aika se ja sama mitä on voimaa ennen kuin ahdin lähtee mukaan.

                    Comment


                      #40
                      Selittäkää tietämättömälle että mistä nuo 10V ja 20V äänierot tulee? Ja mitä eroa niissä edes on? Minulla kun on vain näitä 30V laitteita...

                      Comment


                        #41
                        Ääni näytteitä:

                        10V
                        http://www.youtube.com/watch?v=nHVaeULSuO0

                        20V
                        http://www.youtube.com/watch?v=vdg-n...eature=related
                        Ja volat kaakkoon.

                        Jep, linkki virhe. Nyt pitäis olla myös lepakko auto mukana.
                        Viimeksi muokannut quattro20v; 3.1.2009, 11:09.

                        Comment


                          #42
                          Tietyssä iässä tuo heinäsirkan sirinä ei enää kuulu niin on pakko siirtyä sammakon kurnutukseen :)

                          Comment


                            #43
                            Ettei nyt tullut Samilta kahteen kertaan sama linkki?

                            Comment


                              #44
                              No toisessa on kaksi venttiiliä sylinteriä kohden, yksi nokka-askseli, ja toisessa neljä venttiiliä sylinteriä kohden ja kaksi nokka-akselia. Tästähän tämä ääni ero yksinkertaisuudessaan tulee:) Kait sille on jokin akustinen selitys olemassa? Emenpi venttiileitä liikkumassa, tasaisempi ääni 20v vehkeessä(ihan mutua vaan)? Sama ero on ihan normi nelipyttysissä 8v ja 16v moottoreissa, 8v murisee "epätasaisemmin" ja 16v surisee "tasaisemmin".

                              Comment


                                #45
                                Virtausnopeuksistahan nuo erot tulee. VR koneet ne vasta jänniä ääniä päästääkin, kun "kaikki kanavat" on eri mallisia.

                                Comment


                                  #46
                                  Eikös pakojärjestelyt ole hieman erilaiset 10V/20V turbomoottoreissa. 20V koneissahan dp jakautuu kahteen haaraan pian turbon jälkeen. Eikös 10V koneessa putki mene yhtenä ränninä perään asti? Tuo aiheuttanaa selkeää eroa äänimaailmaan pakoventtilimäärien lisäksi.

                                  Itselläni ollut kaksi 10V vaparia ja niissäkkin oli erilainen soundi ja se luultavasti aiheutui erilaisista pakosarjoista. Toisessa koneessa oli se tyypillinen 5-1 satsi ja toisessa se harvinaisempi 4-2-1 +1 sarja. Enivei, tuon ensinmainitun koneen äänet olivat paljon räyhäkkäämmät ja enempi vitoskoneelle tyypilliset.

                                  Comment


                                  • #47
                                    viritettynä oli pakoputkia kaksi tai yksi niin äänimailmassa on kuitenkin selkeä ero 10V mouruaa huomattavasti matalammalla äänellä kuin 20V kone. Oli putkia sitten paljon tai vähän 20V:stä en ole toistaiseksi kuullut läheskään yhtäkaunista ääntä kuin 10V pannuista.

                                    Comment


                                    • #48
                                      10vt = <3


                                      Ja onnittelut potilaalle.

                                      Comment


                                        #49
                                        jees. Ronilla vissiin hukkis myös suoraan ilmaan? Aikoinaan herkuttelin ronin 10vt audin äänillä kun videon näin. Kyllähän 10v ja varsinkin 10vt ääni on varsin makea. Ronin täytyy tulla penkkiin tai ens kesän tapahtumiin kuuntelemaan metelit!

                                        Ajatuksena olis tehdä vielä pari pientä muutosta autoon. Kanteen jos vaihtelis vielä kovat seuraajat sekä jäykät venttilien jouset, vissiin menee silloin myös nokka vaihtoon?

                                        Käyrässä toi 2500rpm tulee kun siittä lähtee tehon mittaus käyntiin.

                                        ens kesän loppu puolella olis tarkoitus 10vt äänet muutua (ikävä kyllä?) -> http://www.youtube.com/watch?v=vdg-n...eature=related

                                        Comment


                                          #50
                                          Eihän sitä nokkaa pakko ole vaihtaa jos kovan yläkerran teet, mutta mahdollistaa paljon rajummat profiilit eli kannattaahan sinne sopiva mekaaniselle suunniteltu räyhänenä laitella.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja KH Näytä viesti
                                            Kanteen jos vaihtelis vielä kovat seuraajat sekä jäykät venttilien jouset, vissiin menee silloin myös nokka vaihtoon?
                                            taitaa olla nokat erilaiset,myös venttiliit oli muistaakseni eri pituiset

                                            Comment


                                            • #52
                                              Mistään en mitään tiiä. Mut 20v myytävis sarjois jos käyttää vakiopitusia venoi nin pitää kupin alle sujauttaa levy, koska vakiovena on liian lyhyyt. Tuskin on 10v kään kyse mistään mahdottomasta asiasta vakio pitusten venojen kaa.

                                              Todella hieno tulos 10vt! Tosta on hyvä lähteä kevättä kohti.

                                              Comment


                                                #53
                                                Audin alkuperäiset palanostimet eivät taida hydrauliseen kanteen sopia ilman venttiileiden vaihtoa, mutta muutossarjat sopivat samoille venttiileille. Kovilla nostimilla tavoittelet arvatenkin suurempia kierroksia käyttöalueen laajentamiseksi. En tähän hätään löytänyt vaparin käyrää 272 nokalla, mutta alle kuudessa tuhannessa siinä on huipputeho (coupessa oli moinen Schrick). Räyhäkkäämpi nenä voisi olla paikallaan, jos aiot lähelle kahdeksaa tuhatta pyöritellä.

                                                Tehoa on kyllä vallan riittävästi, Onnea siitä! On varmasti mieleenpainuvaa päästää kolmosella kolmesta tuhannesta läppä auki ja odottaa iskua niskatukeen. Taitaa vaan neloselle vaihtaessa tulla uusi odotus koneen pudotessa alueelta? Noh, tilanne korjaantuu rajotinta nostamalla.

                                                Speksithän tuossa jo pääpiirteittäin olikin, mutta millanes pakoputki sulla on?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Niin ja on kai +400 heppasella erilaista menoa alhaalta, kuin +600 kaakkisella? Ja ei kai ahdinta tartte ylimitoittaa tiettyyn tarpeeseen. Lisää vaan ahtoja peliin, mikäli pakopaine ei tapa konetta.

                                                  Onko menossa kellä maan tehokkain 10v kone?

                                                  Voimaa saa 10 venallakin aika paljon, mutta ala-alueen toiminnoista ei voi paljon enää puhua, ainakaan jos autolla on tarkoitus ajella siviiliajoa. Todennäköisesti läppä/pytty vois auttaa keskialueen toimintaan ratkaisevastikkin rajummilla nokilla.

                                                  Nokan, ahtimen ym muutosten vuoksi tehoalue siirtyy kokolailla ylemmäksi. Toki jos olisi käytettävissä sujuvampi toimiset laatikot ja paremmat välitykset, niin mikä ettei.

                                                  Olisiko se sitten sen arvoista? Ehkä, ehkä ei.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Olis kyllä kiva tietää, mista noiden moottorien äänimailmat oikein johtuu oikeesti. Yhen hyvä-äänisen 20V:n olen kuullut livenä, se oli "paljon melua tyhjästä" lempinimen saanut urkki. Tosin siinäkin äänimailma meni omasta mielestä hitusen huonompaan viimeisin evoluution jälkeen (mitä se tinkellä oli). Kuulosti lähinnä ripulitautiselta oravalta kun hukkis aukes :).

                                                    Sit yks 5cyl, ei tosin konsernin, niin kuulostaa kans lähinnä naurettavalta on vollen "lehmät" nämä on kait ihan putkistoilla saatu ammumaan?

                                                    Ja kolmantena asiana tuli mieleen, että 10v:hen ei taida saada mistää läpihengittävää kannatta, ei edes ralli/aftermarketperformance-osana?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Todennäköisesti läppä/pytty vois auttaa keskialueen toimintaan ratkaisevastikkin rajummilla nokilla.
                                                      Tälle olen suonut useita erilaisia ajatuksia, mutta mikään ei ole päässyt toteutuskelpoiselle tasolle. Kansi kun ei ole läpihengittävä, on imusarjalla kannen, pakosarjan ja ahtimen välissä melko rajallinen tila. Moottori on vielä varmuudeksi sinne kallellaan.

                                                      Mutta sanopa Jari, minkä kokoista läppää pitäisi suunnitella? Esimerkiksi Hayabusan 42mm läpät ovat irtorunkoja, joista saisi viiden sarjan koottua (monen prätkän läppärungot ovat kahden pareja). Entä minkä kokoinen painekotelo niiden päälle pitäisi saada mahtumaan?

                                                      Mitä tehokkaimpaan 10 venaseen tulee, niin luulenpa todisteen löytyvän aiheen alusta.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        olenkohan nähnyt jonkin sortin makoisaa päiväunta,
                                                        mutta muistelisin nähneeni joskus jossain yhteydessä läpivirtaavan VAG:n 5cyl 10v kannen...?
                                                        saattoi olla jokin tupaöljymalmin hattu. allekirjoittaneen muistiin ei tosin ole luottamista ja tässäkin yhteydessä muisti ja kuva voivat luonnollisesti olla kaksi eri asiaa..

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          ajattelin seuraajiksi niitä 034motorsportin kevyitä seuraajia alapuolisilla säätöpaloilla. http://www.034motorsport.com/product...roducts_id=629

                                                          Soveltuuko noi vai tarvivatko kaverikseen "kovan" nokan?

                                                          Pakoputkena on 3" dp ja puolivälistä autoa 2kpl 2.5" ehkä liian pientä jo?

                                                          Nokan vaihdolla tavoittelisin juurikin teho alueen nostoa ylemmäs, veivien, vaihteiston yms. takia.

                                                          Jari: Teholapusta katsoen auto vetää alempaa tällähetkellä kun minulla koskaan joten en osaa sanoa eroa 400hv ja 600hv välillä. tosin en ole vielä edes autolla kadulla ajanut.

                                                          Tarkoitus tolla on tosiaan kadulla ajella taas koko ensikesä ja tuskin laatikkoa rupean välittämään.

                                                          Nyt laitteessa on 60mm kaasuläppä ja sen tilalle olen miettinyt isompaa läppää ja imusarjan uusimista, taas.

                                                          Hyvälle imusarjalle on todella vähän tilaa joten pitää ensin suunnitella huolella.

                                                          Ahto painetta lisäämällä saa luultavasti lisää voimaa pakopaineen juuri kasvamatta, mutta kuinka paljon voimaa vielä tarvitaan?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            no kyllä se sulake sieltä pitää kaivaa.

                                                            En kyllä ihan äkkiä usko että 60mm läppä ahistaa, mutta audissakin testattu ja viel harisella että 3" ahistaa ennen 500hv maagista rajapyykkiä, 2,5x2=3,5 joten dp voisi olla isompakin, tosin sulla varmaan huutaa hukkis mäjelle niin se auttaa kaiketi.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Joo, kyllä se 42mm läppä varmaan riittää, mutta käyttäisin itse 45mm. Imusarjaa/läppiksien asentoa ajattelin joko pystymalliseksi, tai vähän koneen päälle. Ja nyt pitää todeta, etten muista olemassa olevia tiloja.

                                                              Tosin joskus tietyt ratkaisut vaativat muitakin paikkoja muutettavaksi vaihdettavien osien takia.

                                                              Nokkapuolella kallistuisin 8v Golfin profiileihin. 1mm> 1mm:n jotain 270-280ast, nokkakulma 103-105 ast, overlapp +105 ast, ykk nostot 4,5-5,..

                                                              Tästä taitaisi tosin tulla kisamylly:)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X