Hyvät,
ylipaineistus ongelmia, konsultointia toivotaan.
Auto on vm. 99 Audi S4 2.7 biturbo prefacelift.
Tehtyä:
RS4 pakosarjat ja uudet RS4 turbot vaihdettu 2008 tammikuussa. Muuten täysin vakio putkea myöten. RS4 turbothan vaatii myös RS4:n alumiiniset imuputket tai sitten adapterin rakentamista S4:n omiin imuputkiin. Päätettiin tehdä adapterit ajansäästämiseksi, materiaalina oli Samcon silikoni letku. Hyvin toimi auto S4:n vakiosoftalla RS4 Turboilla. VAG-COM:lla kateltiin vääntö käyriä ennen ja jälkeen turbo remppaa. Ennen näytti sen n. 400 ja jälkeen n.420, kasvu ihan loogista. Turbo viivettä tuli jonkun verran lisää, menohalut alkoi n. 250rpm entistä myöhemmin. N.3500rpm kohdilla tuntui tosi snadi "mietintä" täysiä vedettäessä, joka esiintyi pienenä nykimisenä. Tällä setupilla ajelin tyytyväisenä marraskuun alkuun asti. Vikakoodeja kateltiin n. kerran kuussa ja ainoat mitä ikinä löytyi oli sisätilan hällärin piippaaminen. Keskikulutus auton ajotietokoneen mukaan oli suht raskaalla jalalla n. 10,5-11,5l mikä on mielestäni siedettävä. Kulutus oli varsin sama vakioturboillakin.
Viri Viri:
Marraskuussa sitten päätin saada hiukan vastinetta sijoitetuille turborahoille, eli auto säädettäväksi. Valitsin lopulta custom lastun, koska tälle setupille ei kukaan tee valmiita lastuja. Annoin koodarille speksit, että ei tartte repiä kaikkea irti ja en mielelläni ala vaihtamaan putkea jne.
Ensin penkitettiin auto vakio softalla 266hv/470nm, mutta seokset näytti menevän hiukan laihalle n. 3500 kierroksen kohdilla. Tästä johtui varmaan aiemmin huomattu "nykiminenkin". Koodari yritti säätää softaa, mutta tuli lausunto, että ei voida muuttaa mitään, koska menee vaarallisen laihalle. Tuomio oli että tarvitaan vaihtaa suuttimet isompiin ja mielellään cat-back putkisto samalla. Sovittiin että vaihdetaan vain suuttimet ja vein parin viikon päästä auton takaisin säädettäväksi. Suuttimiksi tuli Siemens Deka 630ml, jotka koodari sanoi todenneensa hyviksi S4:seen ja tehneensä niillä monta äääsnelosta. Päivän suutin-asentelun jälkeen tuli pajalta soitto että nyt auto menee tosi rikkaalle ja sitä ei voi lainkaan penkittää. Uusi softa siihen oltiin jo laitettu sisään, ilmeisesti entisten ässien koodeilla. Koodari oli varma että kyseessä on ahtovuoto ja sanoi etsineensä vuotoa, muttei sitä löytänyt. Hänen mukaan vuoto voi olla joko imu tai ahtopuolella, vaikutus on sama silti. Sovittiin että haen auton pois ja etsin vuotoa itse.
Analysointia:
Haettaessa autoa se tuntui käynnistyvän huonosti ja meni heti rikkaalle. Kun kaasua pumppasi reippaasti välillä 2000-4000rpm, niin loppupäässä kierroksia alkoi tukehtua ja putkesta pätskiä ja tupruttaa mustaa savua. Kotiin ajelin Treen motaria rajoitusten puitteissa pintakaasulla, hiukan kun antoi hanaa niin meni rikkaalle ja nytkäminen sen mukaista. Yksi havainto oli että kulutus oli nyt matkanopeudella 7,9l, n. 2l pudotus entiseen, eli jotain hyvääkin ehkä. Auto talliin ja pukeille. Vikakoodit luettiin pariin kertaan, nada. Epäiltiin tietty heti ekana että vuoto on samcon silikoniletkuissa, jotka tehtiin adaptereiksi imupuolelle. Pelkääjän puolen letku olikin jotenkin päässyt hiukan kääntymään ja sieltä imi ilmaa välistä. CRC:tä ruiskutettiin liitokseen ja kaasuttelemalla autoa suhahti vain kun CRC meni kiertoon. Eli mahdollinen syy ongelmaan paikannettu, enää vaan puretaan puoli autoa ja letku kiinni. Koodarin mukaan auto toimii heti normaalisti kun vuoto on paikattu, eli seokset normalisoituu ja meno maistuu. Ei kuulemma tarvitse viedä edes jatkosäädettäväksi.
Kysymyksiä:
- voiko auto mennä tosiaan rikkaalle, jos MAF:n jälkeen on imuputkissa vuoto ennen turboa?
- eikös sen pitäisi mennä laihalle, jos saa lisäilmaa MAF:n tietämättä?
- ennen softaamistahan auto kävi laihalla vakiosuuttimilla, nyt isoilla suuttimilla tosi rikkaalla (putkestakin tulee tavaraa)
- vai voiko uudessa softassa olla jotain häröä tai autossa muuten jotain vialla.
- vikakoodit nolla.
Lisäksi kattelen jos löytäisi RS4 imuputket, niin pääsis viri viri adaptereista eroon ja ehkä ongelman uusiutumisesta. Mahtaakohan tuo imuputkien vaihto onnistua etukautta pelkästään puskurin etc tavaran irroittamalla?
Kun ei millään jaksas konetta irrotuttaa liikkeessä tän vuoksi.
Hovimekaanikko ei kerkeä ja itse ei yksinään osaa/uskalla..
ps;
Kyseisen virityspajan osalta ei ole mitään negatiivistä sanottavaa, tai ainakaan paremmasta en itse tiedä. Erittäin fiksua, joustavaa ja asiantuntevaa porukkaa.
/hirvopau
ylipaineistus ongelmia, konsultointia toivotaan.
Auto on vm. 99 Audi S4 2.7 biturbo prefacelift.
Tehtyä:
RS4 pakosarjat ja uudet RS4 turbot vaihdettu 2008 tammikuussa. Muuten täysin vakio putkea myöten. RS4 turbothan vaatii myös RS4:n alumiiniset imuputket tai sitten adapterin rakentamista S4:n omiin imuputkiin. Päätettiin tehdä adapterit ajansäästämiseksi, materiaalina oli Samcon silikoni letku. Hyvin toimi auto S4:n vakiosoftalla RS4 Turboilla. VAG-COM:lla kateltiin vääntö käyriä ennen ja jälkeen turbo remppaa. Ennen näytti sen n. 400 ja jälkeen n.420, kasvu ihan loogista. Turbo viivettä tuli jonkun verran lisää, menohalut alkoi n. 250rpm entistä myöhemmin. N.3500rpm kohdilla tuntui tosi snadi "mietintä" täysiä vedettäessä, joka esiintyi pienenä nykimisenä. Tällä setupilla ajelin tyytyväisenä marraskuun alkuun asti. Vikakoodeja kateltiin n. kerran kuussa ja ainoat mitä ikinä löytyi oli sisätilan hällärin piippaaminen. Keskikulutus auton ajotietokoneen mukaan oli suht raskaalla jalalla n. 10,5-11,5l mikä on mielestäni siedettävä. Kulutus oli varsin sama vakioturboillakin.
Viri Viri:
Marraskuussa sitten päätin saada hiukan vastinetta sijoitetuille turborahoille, eli auto säädettäväksi. Valitsin lopulta custom lastun, koska tälle setupille ei kukaan tee valmiita lastuja. Annoin koodarille speksit, että ei tartte repiä kaikkea irti ja en mielelläni ala vaihtamaan putkea jne.
Ensin penkitettiin auto vakio softalla 266hv/470nm, mutta seokset näytti menevän hiukan laihalle n. 3500 kierroksen kohdilla. Tästä johtui varmaan aiemmin huomattu "nykiminenkin". Koodari yritti säätää softaa, mutta tuli lausunto, että ei voida muuttaa mitään, koska menee vaarallisen laihalle. Tuomio oli että tarvitaan vaihtaa suuttimet isompiin ja mielellään cat-back putkisto samalla. Sovittiin että vaihdetaan vain suuttimet ja vein parin viikon päästä auton takaisin säädettäväksi. Suuttimiksi tuli Siemens Deka 630ml, jotka koodari sanoi todenneensa hyviksi S4:seen ja tehneensä niillä monta äääsnelosta. Päivän suutin-asentelun jälkeen tuli pajalta soitto että nyt auto menee tosi rikkaalle ja sitä ei voi lainkaan penkittää. Uusi softa siihen oltiin jo laitettu sisään, ilmeisesti entisten ässien koodeilla. Koodari oli varma että kyseessä on ahtovuoto ja sanoi etsineensä vuotoa, muttei sitä löytänyt. Hänen mukaan vuoto voi olla joko imu tai ahtopuolella, vaikutus on sama silti. Sovittiin että haen auton pois ja etsin vuotoa itse.
Analysointia:
Haettaessa autoa se tuntui käynnistyvän huonosti ja meni heti rikkaalle. Kun kaasua pumppasi reippaasti välillä 2000-4000rpm, niin loppupäässä kierroksia alkoi tukehtua ja putkesta pätskiä ja tupruttaa mustaa savua. Kotiin ajelin Treen motaria rajoitusten puitteissa pintakaasulla, hiukan kun antoi hanaa niin meni rikkaalle ja nytkäminen sen mukaista. Yksi havainto oli että kulutus oli nyt matkanopeudella 7,9l, n. 2l pudotus entiseen, eli jotain hyvääkin ehkä. Auto talliin ja pukeille. Vikakoodit luettiin pariin kertaan, nada. Epäiltiin tietty heti ekana että vuoto on samcon silikoniletkuissa, jotka tehtiin adaptereiksi imupuolelle. Pelkääjän puolen letku olikin jotenkin päässyt hiukan kääntymään ja sieltä imi ilmaa välistä. CRC:tä ruiskutettiin liitokseen ja kaasuttelemalla autoa suhahti vain kun CRC meni kiertoon. Eli mahdollinen syy ongelmaan paikannettu, enää vaan puretaan puoli autoa ja letku kiinni. Koodarin mukaan auto toimii heti normaalisti kun vuoto on paikattu, eli seokset normalisoituu ja meno maistuu. Ei kuulemma tarvitse viedä edes jatkosäädettäväksi.
Kysymyksiä:
- voiko auto mennä tosiaan rikkaalle, jos MAF:n jälkeen on imuputkissa vuoto ennen turboa?
- eikös sen pitäisi mennä laihalle, jos saa lisäilmaa MAF:n tietämättä?
- ennen softaamistahan auto kävi laihalla vakiosuuttimilla, nyt isoilla suuttimilla tosi rikkaalla (putkestakin tulee tavaraa)
- vai voiko uudessa softassa olla jotain häröä tai autossa muuten jotain vialla.
- vikakoodit nolla.
Lisäksi kattelen jos löytäisi RS4 imuputket, niin pääsis viri viri adaptereista eroon ja ehkä ongelman uusiutumisesta. Mahtaakohan tuo imuputkien vaihto onnistua etukautta pelkästään puskurin etc tavaran irroittamalla?
Kun ei millään jaksas konetta irrotuttaa liikkeessä tän vuoksi.
Hovimekaanikko ei kerkeä ja itse ei yksinään osaa/uskalla..
ps;
Kyseisen virityspajan osalta ei ole mitään negatiivistä sanottavaa, tai ainakaan paremmasta en itse tiedä. Erittäin fiksua, joustavaa ja asiantuntevaa porukkaa.
/hirvopau
Comment