Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 viri viri tööt tööt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 viri viri tööt tööt

    Hyvät,

    ylipaineistus ongelmia, konsultointia toivotaan.

    Auto on vm. 99 Audi S4 2.7 biturbo prefacelift.

    Tehtyä:
    RS4 pakosarjat ja uudet RS4 turbot vaihdettu 2008 tammikuussa. Muuten täysin vakio putkea myöten. RS4 turbothan vaatii myös RS4:n alumiiniset imuputket tai sitten adapterin rakentamista S4:n omiin imuputkiin. Päätettiin tehdä adapterit ajansäästämiseksi, materiaalina oli Samcon silikoni letku. Hyvin toimi auto S4:n vakiosoftalla RS4 Turboilla. VAG-COM:lla kateltiin vääntö käyriä ennen ja jälkeen turbo remppaa. Ennen näytti sen n. 400 ja jälkeen n.420, kasvu ihan loogista. Turbo viivettä tuli jonkun verran lisää, menohalut alkoi n. 250rpm entistä myöhemmin. N.3500rpm kohdilla tuntui tosi snadi "mietintä" täysiä vedettäessä, joka esiintyi pienenä nykimisenä. Tällä setupilla ajelin tyytyväisenä marraskuun alkuun asti. Vikakoodeja kateltiin n. kerran kuussa ja ainoat mitä ikinä löytyi oli sisätilan hällärin piippaaminen. Keskikulutus auton ajotietokoneen mukaan oli suht raskaalla jalalla n. 10,5-11,5l mikä on mielestäni siedettävä. Kulutus oli varsin sama vakioturboillakin.

    Viri Viri:
    Marraskuussa sitten päätin saada hiukan vastinetta sijoitetuille turborahoille, eli auto säädettäväksi. Valitsin lopulta custom lastun, koska tälle setupille ei kukaan tee valmiita lastuja. Annoin koodarille speksit, että ei tartte repiä kaikkea irti ja en mielelläni ala vaihtamaan putkea jne.
    Ensin penkitettiin auto vakio softalla 266hv/470nm, mutta seokset näytti menevän hiukan laihalle n. 3500 kierroksen kohdilla. Tästä johtui varmaan aiemmin huomattu "nykiminenkin". Koodari yritti säätää softaa, mutta tuli lausunto, että ei voida muuttaa mitään, koska menee vaarallisen laihalle. Tuomio oli että tarvitaan vaihtaa suuttimet isompiin ja mielellään cat-back putkisto samalla. Sovittiin että vaihdetaan vain suuttimet ja vein parin viikon päästä auton takaisin säädettäväksi. Suuttimiksi tuli Siemens Deka 630ml, jotka koodari sanoi todenneensa hyviksi S4:seen ja tehneensä niillä monta äääsnelosta. Päivän suutin-asentelun jälkeen tuli pajalta soitto että nyt auto menee tosi rikkaalle ja sitä ei voi lainkaan penkittää. Uusi softa siihen oltiin jo laitettu sisään, ilmeisesti entisten ässien koodeilla. Koodari oli varma että kyseessä on ahtovuoto ja sanoi etsineensä vuotoa, muttei sitä löytänyt. Hänen mukaan vuoto voi olla joko imu tai ahtopuolella, vaikutus on sama silti. Sovittiin että haen auton pois ja etsin vuotoa itse.

    Analysointia:
    Haettaessa autoa se tuntui käynnistyvän huonosti ja meni heti rikkaalle. Kun kaasua pumppasi reippaasti välillä 2000-4000rpm, niin loppupäässä kierroksia alkoi tukehtua ja putkesta pätskiä ja tupruttaa mustaa savua. Kotiin ajelin Treen motaria rajoitusten puitteissa pintakaasulla, hiukan kun antoi hanaa niin meni rikkaalle ja nytkäminen sen mukaista. Yksi havainto oli että kulutus oli nyt matkanopeudella 7,9l, n. 2l pudotus entiseen, eli jotain hyvääkin ehkä. Auto talliin ja pukeille. Vikakoodit luettiin pariin kertaan, nada. Epäiltiin tietty heti ekana että vuoto on samcon silikoniletkuissa, jotka tehtiin adaptereiksi imupuolelle. Pelkääjän puolen letku olikin jotenkin päässyt hiukan kääntymään ja sieltä imi ilmaa välistä. CRC:tä ruiskutettiin liitokseen ja kaasuttelemalla autoa suhahti vain kun CRC meni kiertoon. Eli mahdollinen syy ongelmaan paikannettu, enää vaan puretaan puoli autoa ja letku kiinni. Koodarin mukaan auto toimii heti normaalisti kun vuoto on paikattu, eli seokset normalisoituu ja meno maistuu. Ei kuulemma tarvitse viedä edes jatkosäädettäväksi.

    Kysymyksiä:
    - voiko auto mennä tosiaan rikkaalle, jos MAF:n jälkeen on imuputkissa vuoto ennen turboa?
    - eikös sen pitäisi mennä laihalle, jos saa lisäilmaa MAF:n tietämättä?
    - ennen softaamistahan auto kävi laihalla vakiosuuttimilla, nyt isoilla suuttimilla tosi rikkaalla (putkestakin tulee tavaraa)
    - vai voiko uudessa softassa olla jotain häröä tai autossa muuten jotain vialla.
    - vikakoodit nolla.

    Lisäksi kattelen jos löytäisi RS4 imuputket, niin pääsis viri viri adaptereista eroon ja ehkä ongelman uusiutumisesta. Mahtaakohan tuo imuputkien vaihto onnistua etukautta pelkästään puskurin etc tavaran irroittamalla?
    Kun ei millään jaksas konetta irrotuttaa liikkeessä tän vuoksi.
    Hovimekaanikko ei kerkeä ja itse ei yksinään osaa/uskalla..

    ps;
    Kyseisen virityspajan osalta ei ole mitään negatiivistä sanottavaa, tai ainakaan paremmasta en itse tiedä. Erittäin fiksua, joustavaa ja asiantuntevaa porukkaa.

    /hirvopau

  • #2
    äkkiä katottuna suutinskaalaus pielessä, softaa uusiks siis.

    Comment


      #3
      Mahtaako ajotietokone näyttää oikein kun suuttimet on vaihdettu. En ihan usko tuohon että kulutus on pudonnut kaksi litraa, varsinkin kun käy rikkaalla.

      Jos MAFfin jälkeen imupuolelta vuotaa, niin minun käsityksen mukaan se menee laihalle. Ahtopuolelta ilma taas pääsee karkuun, ja menisi rikkaalle.

      Kokeile irroittaa MAFfin liitin, vaikuttaako käyntiin?

      Kyllä ne imuputket pitäisi saada etukautta vaihdettua, jos vaan pääset klemmareihin käsiksi. Jos et saa vaihdettua niin tuo auto tänne ;)

      Comment


      • #4
        Itse kun törkkäsin 1.8T koneeseen samat 630 dekat niin ajotietokone näyttää keskikulutukseksi n. 3.5 ....todellisuus n. 9 litraa.
        Mainittakoon että 380 boscheilla lukema oli n. 5.5

        Comment


        • #5
          Tankkaat tankin täyteen ajat 100km käyt tankkaamassa uudestaan ja katot paljonko menee tankkiin. Niin sen näkee parhaiten.

          Comment


            #6
            Tuskin siellä mitään isoa ahtovuotoakaan on, kun ennen toimi moitteetta. Vakio suuttimilla pääsee jonnekkin 330 hp tienoille eli vaikuttaa siltä , ettei ole ehkä ollut tietotaito kohdallaan.

            Comment


              #7
              Suuttimiksi tuli Siemens Deka 630ml, jotka koodari sanoi todenneensa hyviksi S4:seen ja tehneensä niillä monta äääsnelosta
              Löytyistö koodaajalle nimeä, oli erittäin kiva tietää kuka noita suuttimia osaa säätää..

              Yhdessä S4:ssa oli (tai on vieläkin) juuri ko. suuttimet ja alkuun kävi aivan törkeän rikkaalla, siis säätämisen jälkeen. Auton säätäjä väitti että on liian isot suuttimet ettei niitä saa säädettyä tuohon autoon..

              Ei kuulemma tarvitse viedä edes jatkosäädettäväksi.
              Jotenkin tuo koodaan touhu kuullostaa tutulta mutta jutut, joita sanoo osaavansa.. ei. Tiedä sitten onko kysessä sama "säätäjä", todellinen säätäjien säätäjä...

              Siis jos et ole tuon rikkaallakäymisen jälkeen käynyt uudestaan säätämässä niin suosittelen EHDOTTOMASTI vähintään mittauttamassa päästöarvot.

              Comment


              • #8
                MAF piuhan irtiottamista testattiin myös ilman juuri merkittävää muutosta, edelleen kävi rikkaalla. Tsekattiin myös tulpat ja pienennettiin kärkiväliä, koska yksi kaveri kävi samalla softaajalla ja sen a4 1.8tq alkoi kanssa pätkimään/nykimään reilusti softalla, sillä asia korjaantui loppujen lopuksi tulppia säätämällä...

                En nyt vielä lähde nimeämään/tuomitsemaan ko. koodaria julkisesti koska kyseessä on ymmärtääkseni erittäin arvostettu taho näillä markkinoilla. Yritetään etsiä vika ja faktat ensin. Kerron syyn heti jos/kun se toivon mukaan löytyy vielä ennen isompia vaurioita. Mutta sattuuhan sitä toki inhimillisiä virheitä guruille muillakin aloilla, niin miksei näillekin.

                Yritän nyt saada tuon selkeän imuvuodon tukittua jotta varmistuu sen vaikutus asiaan. Mutta oman logiikan mukaan tuon imuvuodon tukkiminen vaan vie autoa entistä rikkaammalle seokselle.

                Comment


                • #9
                  Oma veikkaus on että jos olis imuvuoto niin kävis sen vuoksi enempikin laihalla ku mitä rikkaalla. Turboista en tosin mitn ymmärrä...

                  Comment


                    #10
                    Vakiosuuttimilla päästään yli 350 hv eli jos ei päästä lähellekkään niin softa mättää tai on jotain vikaa.

                    Mitäs Vag-com näyttää ilmamassaa/ennakoita/bensaa jne. ?

                    Comment


                      #11
                      Nämä downpipetkin on tehty yhdessä erittäin nimekkäässä tuningpajassa. Työn laatu on kuitenkin jotain muuta mitä maine antaa ymmärtää.

                      Comment


                      • #12
                        noi dp:t on jo todella tylyt.. näin sitä vaan apinaa koijataan.

                        Oisko tossa vakiosuutin - 630 välissä jotain järkevää vaihtoehtoa, jonka oikeasti saisi säädettyä ko. autolle ja toimis? RS4 tietty, mut jokin muu vaihtoehto?

                        Comment


                          #13
                          Eihän tossa 630 pitäisi mitään ongelmaa olla, jos osaa vaan säätää softaa ? Hyvin noi toimii pienelläkin aukioloilla ja kapasiteettia riittää tarvittaessa.

                          Comment


                            #14
                            NIin no mulle tarjottiin tämmöisiä suuttimia säätäjän puolelta,"[COLOR=#ff0000]siemens deca 630cc. Noin 500-550cc olisi parempi jos löytyy jostain[/COLOR] ", kun Risassa aletaan puhua yli 550HV tehoista. Sitä paljonko yli en kerro :D

                            Comment


                              #15
                              Jeps eli kapasiteettia ainakin on noissa 630 ;)

                              Comment


                                #16
                                Miten tuo kuullostaa ihan motorbitin touhulta, kun ei karttoja saada kuntoon.

                                Comment


                                  #17
                                  Muutenkin ässän ohjelmointi ei ole perus helppo rahat pois homma. Siinä pitää oikeasti tietää melko paljon.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuossa hyvää faktaa tuotoista: http://s4wiki.com/wiki/Fuel_injectors

                                    Greengiantit 4bar bensanpaineella ja ~1.55 ahdoilla 5-6krpm kierroksilla on tapissa. Myöskin walbron tuotto (5.55bar) on 14V jännitteellä tapissa (kannattaa seurata volttimittaria...).
                                    Viimeksi muokannut pv; 7.12.2008, 07:38.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulle nuo taulukot oli täyttä hepreaa, kun ei ole sähkö/autoinsinööri. Pystytkö kiteyttää mitä tarkoitat tuolla volttimittarin seuraamisella? Tarkoitatko että 630 suuttimien millilitrat ja bensapaineen baarit ei tässä oikein kohtaa tai jotain?

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos ei painetesti löydä vuotoa, mitä epäilen muutenkin, niin tarkoittaa vaan ettei tuo suuttimien skaalaus toimi eli ohjelma ei toimi.

                                        Mulla oli suuttimina nuo green tai bluetop:t, ei jaksa nyt muistaa mutta pidemmät ne oli eli tarvi adapterit. Nuo on tosiaan tapissa 6000 lähtien 1.4-1.5 bar eli siinä mielessä säädä vaan noi 630 kohdalleen.

                                        Mulla oli lähtökohtana ettei tarvi ecua ohjelmoida, joten siksi nuo äärirajoilla hikiseen riittävät suuttimet tuli valittua, kun noilla pysyy vielä ecu mukana pienillä patenteilla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vayne: Sulla on bluetopit #36@3bar.

                                          Pauli, tutustu vielä lemmiwinks.exe ohjelmaan, jolla voit koittaa (jos kytkentä toimii pre-faceliftissä) pienentää channel 10 reilusti ja katsoa auttaako. Kovasti vaikuttaa koodivialta, jos muuten auto on kunnossa. Jos et vielä ole lokittanut niitä 001, 003, 011 ja 031 kanavia niin ei voi paljoa päätellä. Periaatteessa viallinen ECT-anturi (muistaakseni näkyy 011 blokissa) pistää liian rikkaalle, mutta arpakoodaus vielä varmemmin.

                                          Comment


                                            #22
                                            mitä tarkoitat tuolla volttimittarin seuraamisella?
                                            Sitä vaan, että jos on 255l/h korkeapaine walbro 2.7t (ei rs4), niin se on tapissa, ja että ilmoitettu tuotto walbrolle riippuu paljon mikä on sen saama jännite. (greentopit virtaa tunnissa 187 litraa/4bar ja walbro tuottaa tunnissa 189 litraa/5.55bar 13.5V jännitteellä)

                                            Tarkoitatko että 630 suuttimien millilitrat ja bensapaineen baarit ei tässä oikein kohtaa tai jotain?
                                            Tuohon kommenttiin:"siemens deca 630cc. Noin 500-550cc olisi parempi jos löytyy jostain" vain sitä, että saahan tuohon alueeseen suutinta, mutta taisi olla tuossa kommentissa taustalla se, että pitää olla tuo tuotto 3bar bensanpaineella (koska ahtopaineet varmaan lähellä 2bar).

                                            Olisi kiva tietää, onko oikeasti suuttimen suihkujen määrällä, suihkukartion kulmalla ja suihkujen suuntauksella vaikutusta saatuun tehoon. Vois kuvitella, että jos on yksi kapea suihku, niin seos palotilassakin on epätasainen ja esim. laihemman seoksen "saareke" saattaa nakuttaa ja myöhäistää syttyä vaikka seos olisikin muuten melko paksulla.
                                            Viimeksi muokannut pv; 9.12.2008, 10:52. Perustelu: lisätty spekulointia

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla on kokemusta muistaakseni Deca 570 vs Deca 630. Jälkimmäinen on monireikäinen wide vs 570.

                                              Siitä aiheutu aika suuri ero tuotossa ainakin säätöjen perusteella. 630:lla sai laittaa tosissaan bensaa pois, yli tuoton perusteella ajatellun reilusti. Eli siinä mielessä reikämäärä ja suihku vaikuttaa kyllä positiivisesti.

                                              Vastaava toinen kokemus löytyy pienemmillä suuttimilla monireikä vs tavallinen.

                                              Kyseessä ei kuitenkaan ollut Audi mutta tuon kokemuksen perusteella ottaisin 630 Decat, jos säätäisin ässän.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Etupää on nyt purettuna autosta. Puskuri "roikkuu" lampunpesurien letkujen varassa ja syyläri etc tavara ilmastoinninletkujen varassa, näyttäs vielä ettei tarvii ilmastointia tyhjentää, säästyy ehkä n. 100e. Pelkääjän puoleinen vuotanut turbon imuputki lähti suht helposti em. purkujen jälkeen ja samasta raosta menee uusikin sisään. Kuskin puoleisella puolella oli sitten rojua enemmänkin edessä ja viimeinen niitti oli lähes U-mutkan tekevä ohjaustehostimen metallinen öljyputki, joka tukki pois pääsy reitin. Sitä lyhennettiin puolikkaan U:n verran niin toinenkin imuputki pihalle plopsahti.

                                                Nyt ootellaan uusia RS4 imuputkia ja odotellessa tutkaillaan muita nyt näkösällä olevia ahtoputkia ja letkuja vuotojen osalta. Pikaisesti katsottuna reikiä ei ollut mutta kyllä ne joutas uusiakin jo. Kaippa tuo vielä kasaan tulee, niin päästään taas softan ja suuttimien kimppuun, kunhan vuodot tukittu.


                                                /P

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei tarvii B5:n keulaa roikottaa letkujen varassa, kun panee puskurin tukien pulttien tilalle pitkät pultit tai kierretankoa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    toimii taas

                                                    Moi

                                                    imu- ja ahtovuotoja metsästettiin pari viikkoa omassa tallissa ja välillä odoteltiin osia Saksasta. Auto oli kolme kertaa penkittäjän luona myös tutkittavana. Lopultakin kaikki viat löytyi ja softa saatiin säädettyä. Toinen bypass vuoti alipainepuolelle, joka taisi olla pahin syy ongelmiin, ettei softaa saatu aiemmin säätöihin. Penkittäjän mukaan hän ei ole koskaan törmännyt aiemmin, että ko. bypass olisi noin hajonnut (eli falskasi sen pienen putken kautta molempiin suuntiin), vaikka satoja bypassejä onkin vaihtanut. Nyt on alumäntäset orkkisten tilalla.

                                                    Auton säädöt on aivan loistavat!
                                                    Toivottavasti taas saa ajella vuoden-pari ilman murheita. Kiitokset kaikille konsultoineille sijaiskärsijöille hyvistä vinkeistä! Ja tietty iso kiitos auton säätäjälle, jota voin varauksetta suositella.

                                                    Niin ja turboille menevät imuputket saa tosiaan vaihdettua etukautta nostamatta/laskematta konetta, mutta on pirun ahdasta. Kuskinpuolelta piti sahata n.6cm pätkä pois ohjaustehostinen öljyputkea, jonka jälkeen sekin puoli mahtui menemään paikalle. Turbojen O-renkaiden kanssa näprääminen vaati todella pitkää kärsivällisyyttä. Jussi on kone.

                                                    /P

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No kuka sen nyt sääti ja mitä lukemia tuli paperille ja millä ahdoilla ?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ja kuka on Jussi?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juuri noinhan ne vakiot bypassit hajoaakin. Voin taata, ettet pääse kahta vuotta ilman murheita niillä alumiinimäntä-pässeillä :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            - Harinen
                                                            - Jussi on frendi ja osaava mekaanikko, joka purki, korjasi ja kasasi.
                                                            - toisaalta vähempi kuin risassa ja toisaalta taas enempi kuin risassa.

                                                            EOF

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X