En tiedä, riittääkö 360L/h mut jos riittää, niin AEM on ainakin itsellä ollut hyvä. Useampaan autoon oon niitä laitellut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nyt alkaa 1.8t viritys..
Collapse
X
-
Moikka. Mullakin on tossa yksi 1.8T prokkis tulossa ja haluaisin kuulla raadin mielipiteitä.
Uhrina toimii AEB johon tehty 2022 keväällä perushuoltoja(öljypumppu, jakopää ja kansipahvi)
Tekniikkaa oon siihen nyt hommaillut hiukan.
Speeduino 0.4.3c, maxspeedingrods gt2871(josta on vaihdettu se "thrustbearing plate" ja hukkaportti veistetty)
Sitten löytyy 2,5" putkisto tohon härveliin. Välijäähdytin ja ahtoputket on vaihdettu kans 2,5"? Sit on jotain 870cc suutinta ja walbron 255 pumppua. Pakosarja myöskin löytyy.
Mietein että onkohan kukaan ohjannut ms2 tai speeduinolla tota aeb:n puolien pääteastetta vai onko kaikki järjestään vaihtanut uudet puolat tohon. Ja onkohan kellään kokemusta noista öljy linjojen liittimistä. Ei meinaan itellä hajuakaan että mikä liitin sopii sinne öljynsuodattimen jalkaan... Kiitos
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viestiVilkaise se pakosarjanseutu, halpa tarkastus. Jos siellä on mustaa tai valkoista värjäymää laipoista tai halkeamista, niin se tekee ongelmaa CO:n kanssa. Pelkät löysällä olevat pakosarjan mutteritkin riittää aiheuttamaan ongelman, kantapään kautta opittu.
Comment
-
Terve!
Mites on hx35 pelittäny 1.8t:ssä?
Halvalla sain, joten tilanne on että konehuoneessa on hx35 12 pakopesällä, ADR nokat, 870cc suuttimet ja Maxxecu ohjaus.
Nyt ollu paineita noin 1.5bar. vetoja on ihan sopivasti mutta onko vinkkejä heräämisen parantamiseen. Tällä hetkellä alkaa ahtamaan vasta 5000rpm kohdalla. Onko muilla ollut vastaava tehoalue?
Comment
-
Vaikea sanoa, kun noita hx35:sia on satoja eri. Pitäisi saada enemmän tietoa siitä. Noin karkeesti ensimmäinen vaihtoehto vois olla joku järkevämpi pakopesä tuohon, eli joku 8cm2.
Vastaavalla heräämis/vetoalueelle on kaverin 1.8t (tai no stroukattu 1.9) missä on yli 1000 voimaa, linkattu tos just ylempänä.
Siinä perus asiat eli nokat, isokanava kansi työstetty, vähä veivii, mäntää ja vahviketta alakerrassa. 2.0 stroukkikampura, bw s372sxe ahin (oliko jopa 0.91ar), 4bar boostii. Moottoriohjaus haltech.
Comment
-
Noi dekat vaihtelisin iha ekana mahdilisimman monireikäisiin boscheihin ja sitten rukkailemaan injection anglea. Oma auto oli ihan samanlainen, kunnes keksin ropailla tuota suihkutuksen ajoituista nimenomaan noilla adr nokilla ja reilun kokoisella pakopesällä. Myös säädettävä nokkapyörä olis hyvä olla. Muistaakseni joku 4-5 astetta aikaisemmalle piristi mukavasti alapäätä, eikä mennyt vielä yläpäästä tukkoon. Lambda target pelas hyvin viinan kanssa ihan lambda ykkösellä aina jonnekin +0,2bar asti. Tää tietty vaatii sitten sen, että kiihdytysrikastukset on kohdallaan. Syystä tai toisesta paksumpi seos vaan heikensi heräämistä. Iso muutos tuli myös paremmalla pakosarjalla. Monen asian summa, mutta noilla se oma lähti lopulta heräämään 1500r alempaa, kuin lähtötilanteessa koneen kansaan saamisen jälkeen. Pakonokan säädettävästä rattaasta en itse saanut oikein mitään irti, mut se kokonaisajoituksen säätö nokkapyörästä olis hyvä olla. Kaikkien näiden muutosten lisäksi ennakon rukkaaminen on kyllä yksi isoimmista jutuista. Mulla tais olla siellä 35-38 astetta haarukassa just siellä spoolauskohdassa ja laski siitä sitten aika nopeasti alemmas heti, kun ahtoa alkoi tulla enemmän. Kaksipiirinen ahdon ohjaus tietty myös hyvä olla. Jos on vain letku painepuolelta kellolle ja bleedi välissä, herääminen kärsii varmasti, ellei jousi oo aika jäykkä.
Edit:
Ohessa mun viimeinen versio siitä injection angle taulusta. Ei sen kokeileminen ainakaan haittaa. Toi pakopesä on kyllä ihan jäätävän kokoinen, ehkä sen vaihdolla aloittelisin sittenkin.Viimeksi muokannut JM; 6.7.2023, 09:41.
- 1 like
Comment
-
Nyt heitit pahan, vähän likaa aikaa siitä, kun rukkasin tuota. Muistelisin, että olis ollu end of injection. Jos tuo taulu oli tehdasasetuksissa täynnä pelkkää 400 lukemaa, ahdin heräsi todella nihkeästi. En sitten tieä, olisinko onnistunut ajoittamaan tuon suihkutuksen niin, että isommalla kuormalla osa sopasta meni overlapissa läpi pakosarjaan. Taulun yläpää ei oo niin merkityksellinen, mutta alapää siellä spoolauskohdan lähellä oli todellinen löytö tuon oman vehkeen kanssa. Ihan alin nurkka taas vaikutti kylmästartteihin. Sillä sai koneen räjähtämään tulille heti, eikä parin kierroksen jälkeen. Dekoilla taulun piti olla paljon rajumpi. Lähestulkoon kaikki säätöön liittyvät ongelmat loppuivat siihen, kun vaihtoi nuo 870 dekat 7-reikäisiin 970 EV14 boscheihin. Kylmärikastuksista sai ottaa puolet pois ja pienetkin korjaukset kartassa/asetuksissa alkoi vaikuttaa heti toivottuun suuntaan. Myös kulutus tippui merkittävästi.Viimeksi muokannut JM; 7.7.2023, 10:13.
- 1 like
Comment
-
ei ollut, kun piti kaikkien muiden autoja kattoo kuntoon (pojilla myös 1.8t laitteita) päivitän polttoainepuolen nyt samaan hetkeen niin ei tarvi arpoa sen riittävyyden kanssa sitten. Käynnistämiseen ei oikeastaan tarvi muuta kuin pari liitosta kiristää ja öljyt sisään. Laitan heti fiiliksiä tänne sitten.
Comment
-
Mulla paukahti pari kertaa rajummassa vedossa aikanaan omassa. Se olematon rimpula muovi sokka petti molemmilla kerroilla. Laitoin metallisen niin on pysynyt ongelmitta. Ne muoviset ainakin oli niin heppoista materiaalia, että en ihmettele etteivät pitäneet.
Näihin olis saataville myös alumiinisia laippoja. Joskus täytyy tutustua niihin paremmin.Viimeksi muokannut paspartuu; 14.8.2023, 10:37.
Comment
-
Nyt kävi näin. Elikkäs CO ja HC arvot ylittyy tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Käytössä tarvike katalysaattori joka on asetettu auton alle eli 0.5-1m kauempana turbosta kuin vakio. Riittääkö kunnon polkeminen ennen mittausta vai joutuuko säätöjä näppäilemään? Ja jos säätää niin mitä säätää? Injection angle kartan kopioin ylempänä olevasta JM:än viestistä.
Comment
-
Mulla oli eräs 1.8t moottori jossa oli selvästi pielessä päästöt ja katti oli normaalia kauempana. Onneksi eräs katsastaja sitten päätti että tuolta otetaan hyvät arvot vaikka mikä olisi ja polki varmaan 5 minuuttia yhtäsoittoa kierrokset josain 3-4000rpm. Olin vieressä niin heti kun katti lämpes niin aivan kuin nappia oltais painettu ja päästöt meni täysin normaaleiksi. Eli uskoisin, että tässäkin varmaan vaan katin "toimimattomuudesta" kyse. En usko, että ihan hirveästi auttaa vaikka sitä rääkkäisi ennen katsastusta vaikka kuinka koska ei varmasti mitata niitä arvoja heti kun sinne pääset. Toki hyvä ettei kone nyt täysin kylmä ole. Hyvä esimerkki oli taas eräs 1.8t jonka tiedän olevan sellainen että jollakin kisakatilla saisi melkoisesti rääkätä että päästöt menee läpi ja kun laitettiin vakio katti paikalle niin ei minkään näköistä ongelmaa saada päästöjä läpi.
Moni katsastaja ei vaan todellakaan ole valmis tuohon huudattamiseen niin siitä voi tulla ongelma siksi :)
Comment
-
Tossa tämän hetkinen vaihe kuva. Muutama liitos vielä pitää koeponnistaa että ovat pitäviä ja sit putkisto loppuun downpipeltä. Oli pieni perus moti väsymys mutta vihdoin melkein valmis. Vielä lämpökääreitä lisää yms. pientä viimeistelyä.
Comment
-
Nyt on vähän moottoria päästy paineistamaan kadulla. Kyllähän sitä viivettä tottakai tuli ja se oli tiedossa mutta jumalauta sentään kun saadaan ahdot peliin. :) On hymy aika herkässä.
Nyt pieni ongelma kun jouduin ottamaan nuo sisätilan lämppärin kennolle menevät letkujen klipsi liittimet pois ja tekemään uudet linjat niin en meinaa saada tarpeeksi hyvin pysymään kiinni ja ampuu toista liitosta irti. Täytyy varmaan jotenkin liimate se letku kiinni ja klemmari perään vielä.
Mutta kaiken kaikkiaan hiton mukavan oloinen laitos tuli tehtyä.
Comment
-
Tämmönen pieni ajatusleikki tähän väliin. Jos laitan n75 venttiilin kiinni niin, että alimpaan nippaan kiinni tuleva paine ja hukkaportille tarkoitettu nippa ulkoisen hukkiksen kalvon alapuoliseen tuloon mutta laittaisinkin sitten vielä sen ns. ohivuotavan pisimmän nipan kiinni hukkiksen kalvon yläpuolelle. Kyseessä siis ulkoinen 60mm kahdella ohjausliitännällä oleva ulkoinen hukkaportti jossa nyt 1,5bar jousi.
Saiskohan tällä tavalla varmistettua, että hukkis ei rakoile spoolaus vaiheessa ennen aikojaan eli kun normaalisti n75 on aktiivinen niin sehän katkaisee hukkaportille menevän linjan ilmankierron ja dumppaa sitä siitä pisimmästä eli eikös tämän voisi hyödyntää vastapaineeksi ulkoisen hukkaportin kalvolle? Toivottavasti saitte ajatuksesta kiinni.
Pienellä testillä ei tuntunut toimivan halutulla tavalla. Jotenkin tuntuu, että tuo hukkaportti pikkasen rakoilee liian aikaisin. Kyllä rääkäisee kunnolla kun tavote paine on saavutettu mutta esim kuormittaessa alipaineelta näkee kun vähän tulee pakokaasua screamer pipestä. Pitäiskö sen olla 100 pros tiivis siihen saakka kunnes jousen sietokyky saavutettu? Asennettaessa kyllä asettuu tiiviisti jopa niin, että pitää laittaa paineilmaa samaan aikaan jotta venttiili nousee sen verran, että istuu kunnolla v-bandille.Viimeksi muokannut paspartuu; 4.10.2023, 09:27.
Comment
-
Siis N75-venttiilin normaalisti ulkoilmaan puhaltava haara hukkaportin kellon vastakkaiselle puolelle? Ei voi toimia noin äkkiä ajatellen. Venttiili ei pysty säätämään porttia avaavaa painetta, kun ylimääräinen paine ei pääse karkuun mihinkään. Tuota varten pitäisi olla 4-tieventtiili. Itse en ole juuri käyttänyt tuollaista 4-tieventtiiliratkaisua, mutta periaatteessa sillä pitäisi saada laajempi ahtojen säätöalue ja myöskin pidettyä porttia paremmin kiinni ennen tavoitepaineen saavuttamista. Kääntöpuolena sitten säädön tarkkuus ei ole yhtä hyvä.
Jonkun verran on tullut käytettyä ratkaisua, jossa ahtopaine avaa suoraan porttia ja sitten 3-tieventtiilillä ohjataan painetta portin vastakkaiselle puolelle. Verrattuna perusratkaisuun, missä venttiilillä säädetään avaavaa painetta, tuntuisi olevan parempi reagointi paineiden noustessa ja helpompi kontrollin säädettävyys. Mutta ei auta mitään tuohon portin rakoiluun ennen aikojaan.
Comment
Comment