Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mahtaako esim BOSCH 0280155968 vihreät 443 cc olla sopivan kokoiset ?

    Comment


      Topran anturiosat on ainakin niin jäätävää sontaa, että melko etäällä olisi itsellä ajatus käyttää ko. brändiä tuossa kohteessa.
      Se oli ainoa, mitä mätänetin hyllyssä sattui siinä kohtaa olemaan. Täytyy varmaan vaihdella continentaliin tai gatesiin.

      Comment


      • APX täysin vakio turbolla todelliset 300hv on mahdollista vain taika-dynossa ja liian isoilla paineilla k04 turbolle. Alkaa olemaan tiukassa hybridihyrrälläkin. Omassa stroukatussa äs-kolmosessa oli fin turbon hybridi ja just sen 300hv. Turbon kesto oli 40-60tkm, eli ei mitään järkeä lähteä tavottelemaan sitä 300hv.
        Tyydy 270-280hv ja max ahtopaine 1,3bar, niin kestääkin.

        Comment


          1.8T 058 sytytyksen asetukset

          Tässä on nyt ajoituslampun puuttuessa koitettu selvitellä internetistä sytkän asetuksia tuolle apuakselilla olevalle 1.8T koneelle. Siitä on yksimielisyys, että pyörä on 60-2, laskin jopa ihan itse ne hampaat. Trigger angle tuottaakin sitten astetta enemmän päänvaivaa. Kaikkea mahdollista on tarjolla 60-114 välillä. Iso osa tuloksista osuu jonnekin 72-83 haarukkaan, mutta on tuo aika laaja skaala. Lisäksi first trigger tooth arvoa löytyy myös aika montaa sorttia. Ecumasterilta saatu konfis sisälsi väärät arvot. Kyllä se niillä lähti jotenkin käymään hirveällä sahaamisella, mutta ei kyllä toimi yhtään niin kuin pitäisi. Ne ovat luultavasti uudempaan koneeseen, jossa on se reikälevy. Signaali logissa on kyllä varsin siistiä, ei ole mitään häiriöitä, että sen puoleen asiat on hyvin. Oliskos jollain heittää pöytään noita oikeita arvoja. Saattaisi joku muukin niitä tarvita jatkossakin. Hihnapyörän olen keskittänyt niin, että pitäisi kyllä osua kohdalleen. Siinähän on pelivaraa aika paljon ja sen saa helposti jonkun asteen ohi todellisesta yläkuolokohdasta, ellei sitä keskitä ennen kiristystä.

          Trigger type: Toothed wheel with 2 missing teeth
          Trigger edge: Rising
          Teeth incl missing: 60
          First trigger tooth: 3
          Trigger angle: 60
          Next edge rejection angle: 3

          Edit:
          Jos tää ei muuten selviä, niin täytyy mennä huomenna lamppukaupalle...
          Viimeksi muokannut JM; 5.4.2019, 08:54.

          Comment


          • Sytkä asetukset kyllä kiinnostavat, joten laita vaan sit kun saat selville asiaa.

            First tooth angle 80.0
            Cranking angle : Table 20.0
            Ignition lock angle -5.0

            Näistäkään ei tosin ole omakohtaista kokemusta vielä, mutta kyseinen auto on vissiin ajossa josta olen saanut nämä tiedot.

            Tuossa joku basemap ecumasterin sivuilta..https://drive.google.com/open?id=12I...F9ygjkQDNWN7BK

            Audin triggeröintiäkin sieltä katselin niin ainakin mun kirjoituksen kanssa erillainen näyttäisi olevan..
            Viimeksi muokannut Vilikii; 1.4.2019, 10:35. Perustelu: Viisastuminen.

            Comment


              Sehän tässä just jännää onkin, että porukka on laittanut koneensa käymään ties millä arvoilla ja siitä johtuen niitä on ihan hemmetisti tyrkyllä. Osa eroista johtuu siitä, että asiat merkataan eri ecuihin eri tavalla, mutta osa on luultavasti ihan väärinkin. Kaverin kanssa juteltiin jo, että täytyy ottaa skooppi, astelevy ja tulpanreikään tuleva heittokello käteen, niin alka selvitä ne oikeat arvot. Raportoidaan sitten tänne, kun on jotain valmista.
              Viimeksi muokannut JM; 3.4.2019, 17:43.

              Comment


              • Hyvä homma. Saapahan sit kerralla oikein ja saattaa myös auton saada toimimaankin kun ei oo vähän sinnepäin tuommoset asiat. Innolla odottaen.
                Viimeksi muokannut Killeri; 2.4.2019, 16:07. Perustelu: Sotkut siivottu.

                Comment


                  Nyt on saatu pannu käymään kunnolla. Tyhjäkäyntiventtiili sai aikaa semmoisen ilmiön vääristä asetutksita johtuen, että autoa ei saanut millään käymään. Luulin ongelman liittyvän sytkään, mutta ei se sitä ollut. Tässä vielä asetukset, joilla lähti tulille.

                  Trigger type: Toothed wheel with 2 missing teeth
                  Trigger edge: Rising
                  Teeth incl missing: 60
                  First trigger tooth: 3
                  Trigger angle: 60
                  Next edge rejection angle: 3

                  Syystä tai toisesta camsync puuttuu vielä ja kone käy vain wasted sparkkina niin, että ampuu samaan aikaan kahteen pyttyyn. Nokan signaali tulee kyllä, mutta synkka ei onnistu. Tuosta ecusta saa lukittua sytkän 10 asteeseen, niin täytyy merkata tuo kohta pyörälle ja katsoa vielä lampulla, että se on varmasti kohdallaan. Ainakin ajoitusmerkit ovat millilleen siinä missä pitääkin. Sytkän asetuksia jos muuttaa johonkin suuntaan noista, menee käynti aina huonommaksi. Ajoituslampunkin sai pelaamaan, kun laittoi tulpanjohdon puolan ja tulpan väliin ja otti siitä signaalin lampulle. Harmillisesti mun lampussa ei oo kulman säätöä, niin täytyy sitten tehdän merkit pyörään. No se on ehkä muutenkin luotettavampi tapa tsekata homma.

                  Comment


                  • Kysymys liittyen 1.8t kansii: big port vs. small port

                    Tallista löytyy BEX kansi jossa hilut paikallaan, kansi pienikanavainen eli imukanava mitattuna 44mm x 25mm. Lisäksi löytyy ilmeisesti BFB kansi joka on isokanavainen, imukanava mitattuna 55mm x 25mm.

                    Jenkkifoorumeilla esitetty, että pienikanavainen voisi riittää joka 450hp asti, ja pienikanavaisella saisi aikaa paremman alaväännön. Onko täällä tietäjiä jotka voisi vahvistaa/kumota tämän? Saako noista kansista suoraan yhdisteltyä isokanavaisen, eli käykö osat suoraan BEX -> BFB? Toki imusarja tällöin menisi hankintalistalle. Mutta, onko järkevää siirtyä isokanavakanteen jos tehotavoite on maltillinen 500hp?
                    Viimeksi muokannut kiminkinen; 6.4.2019, 12:33.

                    Comment


                    • Täysin koskematon pikkukanavakansi 522hv/690nm.

                      Comment


                      • Käsittääkseni BEX:ssä ja BFB:ssä on samat kannet eli olisko jostain muusta kyse.

                        Comment


                        • Joo pahoittelut, kyseessä ei ollutkaan BFB kansi. Osanumeron 058 103 373 A perusteella kyseessä onkin AEB kansi. Venttiilit on paikallaan mutta nokka-akselit puuttuu. Donan viesti kyllä antaa uskoa että pienelläkin selviää. Toisaalta kansityön joutuu joka tapauksessa tekemään niin täytyisi miettiä miten olisi järkevin toteuttaa.

                          Comment


                          • Tuommosen mapin lähetti saksan poika tuossa joku tovi sitten. Näyttäs olevan ihan oikein. Jospa itellekkin tulis purkki tulevalla viikolla. :)
                            Attached Files

                            Comment


                              Taas uus kombinaatio noista kulmista... Kannattaa tosiaan kyllä katsoa lampulla ne kohdalleen. Mä mittasin siimapyörän, laskin ja merkkasin tuon 10 asteen lukituskohdan siihen, jotta pytsyn katsomaan, että on varmasti kohdallaan. Kannattaa hommata yks tulpanjohto, jonka voi sitten laittaa puolan ja tulpan väliin, että saa lampun pelaamaan. Mulla vaelteli paikka, kun laitoin silmukan puolan johtoon.

                              Edit:
                              Outoa tuossa on sekin, trigger angle on yli maksimiennakkorajan, joka ohjeiden mukaan on 60 astetta.

                              Edit2:
                              Toi 2 astetta trigger anglessa voi kyllä mennä ihan senkin piikkiin, että hihnapyörä on vaan nakattu paikaoilleen, eikä keskitetty sitä.
                              Viimeksi muokannut JM; 8.4.2019, 13:39.

                              Comment


                              • Taitaa olla Puhalla golffissa nytkin pikkureikä kansi vakio kanavilla ja kuitenkin ollaan lähempänä tonnia kun 500hp...

                                Comment


                                • Mikko.P on ajanut pikkukanavakannella silloin viimeksi kun leimasi golffia seatin 20vt koneelle.

                                  Comment


                                    Ei ole ollut joo pikku kantta aikoihin. Viime kesä mentiin lähes kokonaan porttaamattomalla aeb kannella.

                                    Comment


                                    • Puolustelematta pikkureikäistä ois hauska tietää montako heppaa Mikon moottorissa hävittäis pikkukanavilla muuttamatta mitään muuta.

                                      Comment


                                        Paljonkohan pienemmä paineella saadaan sama teho isoreikäkannella? Lähinnä pohdin asiaa kestävyysnäkövinkkelistä. Luulis, että ainakin turbon elinkaaren kannalta pienempi paine olisi parempi. Lisäksi ilma taitaa kuumentua sitä enemmän, mitä kovempi paine ahtimen jälkeen on. Joku hyöty niistä isoista kanavista on pakko olla. Kai...

                                        Comment


                                        • Miten JM sait jakopään kohalleen..? mulla kun ottaa merkin alhaalta loveen niin yläpää heittää noin puoli hammasta.. ja sillein oli toisessakin koneessa puolitoista vuotta.

                                          Laitatko vaikka yvllä specsejä mitä kaikkea olet eculle kirjaillut? :)

                                          Comment


                                          • Muistinpas kauheen hyvin :D

                                            Comment


                                              Perse sentään että on haasteita viinastartin kanssa. Auton saa helposti "lupaamaan", mutta siitä ne haasteet sitten alkaa. Monesti käy niin että hörähtämisen jälkeen kastaa muutaman tulpan ja sitten saa taas sahata. Sitten kun sen saa tulille ja säätelee alanurkan VE taulusta kohdalleen kuumalla koneella, ei vehje lähde kirveelläkään käyntiin kylmänän. Olis varmaan ollu helpompi aloittaa tää jumppa bensalla. Toisaalta vanhalla koneella ei ollut paljoakaan eroa käynnistysasetuksissa +1 - +5C keleissä.

                                              Comment


                                              • Tervetuloa kerhoon... Tuntuu turhauttavalta, kun kartta on niin lähellä, mutta säätö suuntaan tai toiseen ei auta. Pienen pieni suhaus rasvanpoistajaa imusarjaan, niin tärähtää käyntiin ja käy nätisti.

                                                Comment


                                                  Itse vaihdoin viinalla ecua ja lähti kyllä todella helpolla toimimaan aem infinity. Taisi oikeastaan base tunella jo lähteä käyntiin, kun laittoi vain oikeiden suuttimien arvot sisään.

                                                  Comment


                                                    Joo-o. Niin se lähti vipecilläkin. Jotain tuossa basefilessä on muutenkin päin p*rsettä, kun camsync ei toimi. Tarkoittaa kaiketi sitä, että first trigger on pielessä. Täytyy huomenna paneutua lisää asiaan. Samalla tulee kyllä yksi negatiivinenkin kokemus Link/Vipec laitteen jälkeen. Helppifilet on nimittäin ihan paskat. Niissä ei ole koskaan mitään referenssiarvoja, virheitäkin löytyy ja taulujen prosentuaalista skaalausta en ole vieläkään löytänyt. Tuskin sitä edes on. Silti ollaan positiivisiä hinta/laatusuhteen osalta edelleen, mutta ei tämä samalla tavalla hiottu tuote ole kuin Link (se on mun ainoa aikaisempi kokemus näistä standalone latteista autossa).

                                                    Olen myös koittanut kaivaa netistä yksireikäisen 830 Dekan (pitkä ruutta, sininen rinkula) tuottoa 4bar säätimellä, mutta aika heikkoa on ollut. Neljäreikäiseen isoveljeen löytyykin sitten jo paremmin dataa. Toisaalla väitetään, että ovat silti arvoiltaan samat, mikä nyt ei oikein kuullosta järkevältä. Myös dead timet tuolle ruutalle kiinnostaisi. Nyt käytössä on 870 suuttimen dead timet. No yhtä kaikki, ei se käyntiin lähteminen pitäisi silti ihan näin hankalaa olla, vaan kun on...

                                                    Paljonkos starttikierrosten pitäisi saada aikaan alipainetta imusarjassa, kun läppä on kii. Mulla tippuu 100mbar lukemasta ehkä 95 nurkille. Suuttimet holahti jotenkin liian helpon tuntuisesti paikoilleen. Kyllä ne renkaat ihan kiinni ottaa sinne holkin seiniin, mutta viimeksi niitä sai suorastaan ähertää sinne rasvan kanssa. Yks vaihtoehto on sekin, että vuotaa noiden raosta.
                                                    Viimeksi muokannut JM; 10.4.2019, 11:40.

                                                    Comment


                                                    • Kannattaa säätää se VE taulu vaan kuumalle koneelle. Startatessa jos hörähtää ja sammuu niin vaatii todennäkösesti lisää afterstart rikastusta. Mulla on nollassa celsius asteessa cranking rikastus 500% ja afterstart 400%. Tuohon ongelmaan auttoi myös huomattavasti kun laitoin BKR7EIX tulpat normaalien tilalle. Sen jälkeen on jäänyt pakkasillakin aina laakista käyntiin.

                                                      Voin kyllä laittaa omat taulutkin tähän näkyville jos niistä on mitään apua.

                                                      Comment


                                                        No kyllähän se auttaa. Mun havainto on se, että Crank enrichment ei vaikuta juurikaan, mutta ASE ja Prime ovat ne jutut, millä se lähtee tulille. Toki Crank enrichmenttiäkin pitää olla, mutta selvästi vähemmän, kuin afterstarttia ja primeä.. Mulla vaan primen maksimi on 31,9% ja nyt nollakeliasä mennään jo 18% nurkilla. Jos crankia on liikaa, kone usein hörähtää ja sieltä löytyy kaks märkää ja kaks kuivaa tulppaa, eli saanut liikaa kakkua heti ekan paukun jälkeen ja tukehtunut siihen. No eiköhän tää nyt huomenna etene, kone laukoo jo sekventiaalisena kipinätkin, synkka löyty ja ajoitus (Sytkän) on kohdallaan. Tulpat vaihdan noihin edellä mainittuihin heti, kun olen saanut tuon kohtuullisesti käyntiin kylmällä koneella. Sitä ennen en viitti tuhota noita kalliimpia tulppia.

                                                        Edit:
                                                        Tuossa sopan annostelussa ei kyllä pelkkä määrä ole se taikasana onnistumiseen. Mä saan ruiskusta kytkettyä päälle batch injectionin ja vaikka sillä soppaa menee varmaan 2x enemmän koneeseen, ei kone edes lupaa jos tuo on käytössä.

                                                        Edit2:
                                                        Nyt ollaan jo päästy heti tulille 90c -> 30c. Kyllä se sopan määrä vaan on aikamoista, mitä toi haluaa puolilämpimänäkin. Speksasin noi 830 dekat 870 kokoisiksi 4bar säätimellä ja se osuu just VE-taulun alanurkkaan, jossa seisoo 63. Ollaan siis aika kivasti tontilla. Päädyin pitämään ase rikastukset aika maltillisina ja enimmät rikastuksen on nyt lopulta kuitenkin tehty prime pulsella ja crank enrichmentillä. Olin aika ihmeissäni, kun 95C -> 70C lämpötilamuutoksen jälkeen ei lähtenyt enää käymään, ellei lisännyt crank enrichmenttiä. Oli kyllä aika työlästä arpoa tuo kohdalleen niin, että päästiin edes alkuun.

                                                        Bilteman havimpia brisk tulppia on mennyt jo ripakopalinen roskikseen. Tuohon koneeseen tarkoitetut denson 20 lämpöarvon tulpat ovat testikäytössä aika lyhytikäiset. Alkuun paras on halvin ja "paskin" tulppa, mitä kaupasta saa. Mulla kipinä meni jo lopulta kärjestä elektroidin sivuun, kun olivat kastuneet riittävästi, mutta silti niillä vielä lähti tulille, kun toholla lämmittelin noita kuivaksi. Vähän kalliimmat kaksikärkiset olivat jo selvästi honommat kestoltaan.
                                                        Viimeksi muokannut JM; 11.4.2019, 16:40.

                                                        Comment


                                                        • Tuossa olisi liitteenä. Mulla on muuten prime pulse 0. Sillä varmaan kastelee tehokkaasti tulpat jos sitä on liikaa. Tiedät varmaan, mutta kannattaa konffata että kaasu pohjassa startatessa ei ruiskuta ollenkaan niin on helpompi saada kone käymään nyt säätövaiheessa.

                                                          Mulla on 630 dekat tuossa niin noita suuttimien asetuksia ei varmaan oikein kannata vertailla.

                                                          Niin ja kone pyörii wasted sparkkina ilman cam synccia.
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut ilyx; 11.4.2019, 19:14.

                                                          Comment


                                                            Kitoksia, täytyy perehtyä noihinkin. Täällä on nyt edistytty ihan mukavasti ainakin 14C vedenlämmöllä +1c kelissä lähtee ku palmun alta. Annan nyt tuon vielä jäähtyä ja otan pakkasstartin niin eiköhän sitä sitten olla jo kohtuullisesti edetty. Kuvaa asetuksista tulee, kunhan saan raahattua läppärin sisälle ja otettua vähän screenshotteja.

                                                            [
                                                            Warmup table tosa on vähän jänskä, 100 lukema meinaa, ettei oo rikastusta ollenkaan. Vähän täytyy vielä taiteilla, että saa tuon ihan kohdalleen, mutta nyt alkuun oli helpoin hieroa tuota säätämällä, että päästään edes alkuun. Skaalaukset on mallia "kesäauto", eikä noilla kyllä tarttis lähteä pakkasesta repimään :D Duunataan sitä mukaa kun kelit sen sallii.

                                                            Edit:
                                                            Aamulla -3 pakkasesta ei toivoakaan startista. Kerran hörähti ja kastoi tulpat likomäriksi. Luulin jo, että jäis siitä käymään, mut sitten sammu ku seinään. Alkaa olla niin valmiit taas noi tulpat, että uudet saa melkein hakea. Ehkä tota primeä täytyy vähentää ja toivoa, että tolla cranking fuelilla saa sen tulille. Ja juu, mullakin on säädetty niin, että isolla kaasulla antaan vähän soppaa ja kaasu pohjassa ei ollenkan. Se näkyy tuosta yhdestä yllä olevasta taulusta.
                                                            Viimeksi muokannut JM; 12.4.2019, 09:59.

                                                            Comment


                                                              Kyllä nyt on hankalaa. Pieni imuvuoto taisi tehdä starteista hankalia ja se on nyt hoidossa. Seuraavaksi onkin painittu kolmepinnisen tyhjäkäyntivenan kanssa (mallia porsche boxster/BMW M44). Kone tykkää kiertää likaa ohjasi sitä miten hyvänsä. Oikeastaa ainoa säätö, joka tekee jotain on DC-correction ja sekin niin, että 0- -28% ei tee mitään ja viimeinen 2% saa auton käymään todella laihalla ja lähellä tavoitekierroksia. Kaasuläppä on niin kinni, että en usko sieltä virtaavan yhtää tavaraa. Oon koittanut 3-wire PWM with spring ja PWM three wire asetuksilla, eikä kumpikaa toimi toistaan paremmin. Ei tuota pysty edes oiken väärin kytkemään ja imuvuodotkin akaa olla poissuljettuja. Venttiili on nyt reverse polarity asennossa, koska normaalissa asennossa alka vimmattu humppaaminen. Se kyllä pysyy käynnissä, mutta kiekat seilaa tasaisella rytmillä koko ajan. Tietäis edes kumpi noista on se oikea asento...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X