Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt alkaa 1.8t viritys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seoksen pitäisi pysyä samana punarajalle, siis jos puhutaan seoksista ahdoilla. Nyt tuo kuulostaa juuri sille että kohta se on rikki, laihalla seoksella auto menee yleensä kyllä pirtsakasti kunnes kilahtaa. Eli säätöä nyt vaan rikkaammalle.

    Comment


    • Okei. Nyt yksi vaihtoehto tähän ongelmaan on se että koska tuo walbron 450 pumppu ei suoraan tehtaanmukaiseesti sovi tuonne niin pitäisi olla reilusti yli puolitankkia bensaa että pumppu voi tehdä työnsä kunnolla. Tämä oire paheni, kun kytkin pumpulle omat vahvemmat johdot. Päättelin että nyt pumppu haukkii tehokkaammin sen ns. bensapumpun koriin tyhjäksi ja tutkein tuota quattron tankin toisen puolen syöttöä tarkemmin niin pitää tehdä yksi modaus tuohon pumpun asennus "maljaan". Vakio quattron pumpussahan on itse pumpussa tuon tankin toisen puolen syötölle linja. Nyt se on ollut mulla niin että koneesta palaavalle polttoaineelle tuleva linja ja tankin toisen puolen linja on y haaralla liitetty toisiinsa ja tämä tekee nähtävästi sen että jos tankissa on 15 litraa tai alle niin ilmaa menee väliin. Testaan tänään, että mikä vaikutus sillä on. Niin outoa kuin se onkin niin tossa kyseisessä autossa on ollut vain muutamia kertoja tankki reilusti yli puolen välin, koska aina on ollu joku projekti tms. ja pitänyt tankkia tyhennellä tai testailla kaikenlaista..
      Luin toisesta foorumista rataajo kokemuksia modatuilla vakio bensa tankeilla ja tehokkailla pumpuilla niin suurin osa sanoi, että pitää olla yli puoli tankkia kun ajaa tai tulee pätkimisiä ja pumppu ei pysty pitämään riittävää painetta.

      Mulla oli alusta asti tunne että toi auto olisi ollut pikkasen laihalla mutta kun mulla ei heti ollut seosmittaria asentaa siihen ja sitten kun sain sellaisen hankittua niin aloin heti testaamaan unisettings/e85. Testaan vielä muutamia juttuja ja sitten ei muuta vaihtoehtoa, kuin säädettäväksi.

      Eli siis kun ahdot päällä niin sanotaa, että esim. 11,8-12,00 afr niin kauan kuin kaasu on pohjassa? Riippumatta koneeseen virtaavasta ilmamassan määrästä/kuormasta tai sen noususta? Koska nyt tuo kyllä kovimman kuorman aikana on siellä missä pitääkin mutta lähtee kierrosten yläpäässä laihenemaan.

      Sinällään en usko, että tämä olisi alunperin ollut säädetty liian laihalle, koska tämä kone on rakennettu erään tunnetun taitajan toimesta (Jyrki Repo) ja säätö hoidettu hänen kauttaan ammattilaisella. Tuossa oli siis vain pakolämpömittari ja ahtopainemittari asennettuna ja koskaan ei esim pakolämpöjen kanssa ole ollut pelkoja.

      Lisättäköön vielä sellainen juttu, että vaikka tuon unisettingsin ja e85 parissa olen kikkaillut niin tästä ei tarkoituksella tehdä mitään räpellystä tai muuta vastaavaa äpäröintiä vaan tämä on puhdasta asioiden tutkimista ja opettelua ja mitenkäs sitä muuten oppii kuin kokeilemalla uusia asioita :) Eli en varsinaisesti tarvitse mitään ns. ilkeitä kommentteja ja matkan varrella on tullut hyvin asioita opittua.

      Lopullinen suunnitelma on hankkia maxxecu ja isompi ahdin.

      Comment


        Kannattaa puhua lambdasta eikä AFR:stä, koska se on sama viinalla ja bensalla. Ei tarvi miettiä ja laskea mitä ne seokset olikaan milläkin aineella.

        Comment


        • Totta. Olis hyvä puhua lambdasta mutta jotenkin mun aivot ei vielä suostu ajattelemaan sitä vaikka pitäis.
          Sain yhden ongelman nähtävästi ratkaistua seuraavasti. Asensin siis walbro 450 pumpun ässään ja pienimuotonen tai aika isokin ongelma oli heti se että walbrossa ei ole tuloa paluulinjalle. Ratkaisin tässä kohtaa sen että muovihitsasin siihen bensapumpun koteloon 10mm liitosnipan johon sain suoraan kytkettyä sen kuskinpuoleisen tankin puoliskon pumpun syötön. Nyt siis paluu tulee koneelta kotelon kanteen normaalisti ja siirtopumpulta kotelon kyljestä samaan tilaan. Koko auton toiminta muuttui selvästi vakaammaksi. Ennen ne meny y haaralla siis samaan linjaan ja tämä taisi aiheuttaa ilmaa toisinaan mukaan.

          Muutaman kevyehkön testivedon silmä määräiset tulokset ovat että niin kauan kuin veto tuntuu kunnolla niin seokset ovat hyvät mutta voima alueen loputtua laihenee selvästi. Täytyis varmaan koittaa ottaa joku loki tänne ihmeteltäväksi.

          Onko kaikki konkarit siis sitä mieltä että niin kauan kuin kaasu on pohjassa niin seoksen kuuluu pysyä bensa afr 11,5-12,00? Eli esim tämän ecun säätäjä ei esim tarkoituksella olisi laihentanut seosta kuorman himmatessa voiko tässä olla logiikkaa?

          Jos tuo seoksien säätö olisi aivan perseellään niin nousisiko pakolämmöt pilviin? Mitkä olisi tuhoisat lämmöt?

          tänks kaikille jo valmiiksi.

          Comment


            En nyt ehkä aivan päässyt kärryille tästä "voima-alue" jutusta, mutta joo, jos poljin on lattiassa, niin kyllä sen sopan pitäisi pysyä jotakuinkin samassa alusta loppuun. Jos itse kevennät vetoa, niin sitten voi toki muuttua. Kuorma kaasu pohjassa ei varmasti vähene kohti punarajaa mentäessä, ellei jotain oo pielessä. Viina on saattanut myös tehdä selvää pumpusta jos tätä on viinalla ajeltu. Silloin se tuotto kyykkää, kun aukioloaika on pisimmillään. Varmaan vetokin hiipuu, jos ei oo tuotto kunnossa. Oliko tuon bensapaineita seurattu vedossa? Ihan kauheesti en kävis vetoja ottamassa, jos on tuon kaliperin ongelmia seospuolella. 5 Bar paine on melkoinen ja jos pumppu alkaa temppuilla, niin varmasti tuotto romahtaa hetkessä.

            Comment


            • Lisäksi jos alkuperäisen säädön jälkeen vaihdettu polttoaine ja polttoaineen peruspaine, niin turha oikeastaan sotkea alkuperäistä säätäjää tähän. Seokset on jo noiden toimenpiteiden jälkeen muuttunut luultavasti niin paljon, ettei alkuperäisen säätäjän tarkoituksilla ole mitään väliä.

              Miksi muuten ylipäätään on koskettu polttoaineen paineisiin, jos on muutenkin säädettävä moottorinohjaus?

              Comment


              • Auto nyt siis alkuperäisen säätäjän kokoonpanolla ja tarkennetaan, että säätäjä ei ollut Jyrki Repo vaan joku muu hänen toimestaan. Ainoastaan walbro 450 e85 pumppu eli siis kestää etanolin. Sinällään tuota e85 asiaa ei nyt tarvitse tähän sen enempää oikeastaan sotkea. En olekkaan nyt vetoja ottanut nimeksikään juuri tästä epäselvälstä tilanteesta. En keksi muuta kuin että tuo on ollut rakentamisesta asti noin ja sitten ihmeen kaupalla pysynyt kasassa. Toisaalta lähestulkoon koko ajan viimeisillä kahdella omistajalla vedot ovat olleet muiden ongelmien kanssa hukassa.

                Mikä yksittäinen tekijä voi laskea seoksen laihalle. Uusi polttoainesuodatin, uusi maf, uusi map, kaasuläppä puhdistettu, ahto/imu vuoto testi tehty, uusi polttoaine pumppu, uudet tulpat,

                Suuttimiakin koitin putsata mutta oli sen verran ghetto meininkiä että sen varaan en laske eli käytännössä tuo on tietysti yksi vaihtoehto joka pitäisi vielä sulkea pois. Bensanpainesta ei tällä hetkellä todellista tietoa joka pitää myös selvittää. Millaisia oireita jos esim maf arvo olisi tapissa?

                Eli tällä hetkellä en autolla joka tapauksessa revittele ennen kuin tämä asia selviää.

                Comment


                  Kyllä se E85 asia täytyy ottaa vahvasti esille, koska se voi huonolla tuurilla tappaa pumpun hetkessä. Onko se tuotto nyt varmistettu? Mulla hajos 3 pumppua (2x bosch ja 1x Bilteman bosch kopio), joiden internetin ihmeellisen maailman mukaan piti kestää viinaa mennen tullen. Sen lisäksi sieltä on voinut viina liuotella paskaa, tai sitten suodattimen liimat sulaneet ja tukkineet suodattimen, sekin on käynyt mulle. yhdestä pumpusta suli se imusihti. Kyllä mä ihan ekana laittaisin painemittarin bensalinjaan ja katsoisin, että tuleeko sieltä edes soppaa niin kuin pitää. Lisäksi on vielä se, että vaikka kaikki aina sanoo, että siitä vaan viinat sisään, kestää kyllä, niin eipä ne vaan aina kestä. Yks pumpun ämpäri alkoi pehmenemään myös. Oli ihan kauttaaltaan tahmea, kun oli lillunut viinassa kuukauden. Potentiaalisia viinaan liittyviä ongelmia voi olla paljonkin.
                  Viimeksi muokannut JM; 14.11.2022, 21:19.

                  Comment


                  • Oliko paspartuulla 1 pumpulla pa systeemi? Pystyisitkö ihan kaavamaisesti kuvaamaan/piirtämään miten polttoainepuoli toteutettu? Ja kun puhut kikkailusta e85/unisettings kanssa niin mitä softa silloin tekee? Onhan walbro muuten aito?

                    Comment


                    • Tuo pumppu on 450 e85 versio eli ei ongelmaa sen suhteen ja suodatin vaihdettu tuon kokeilun jälkeen joka oli siis vain kokeilu eli sitä meinasin että tuo e85 ei ole nyt oleellinen seikka. Paremmin auto sillä silti toimi.

                      Tässä on siis apr stage 3+ setti kiinni kustom softalla.
                      Jos suuttimet olisi osittain tukossa niin voiko se oireilla noin? Autossa on myös ihan pientä yskimistä tyhjäkäynnillä toisinaan. Tämän olen laittanut tässä kohtaa tuon plx laajakaista laitteen kapeakaista simuloinnin piikkiin. Tuo ei kuitenkaan ole joka tapauksessa pelissä enää puolen kaasun jälkeen.

                      Tuo toimii paljon paremmin nyt kuin silloin kun sen ostin mutta nyt kun tuli seos tieto niin heräsi kysymyksiä. Muuten voisin epäillä että pumppu on viallinen tai hajonnut. Vanhalla omistajalla oli kuulemma tulpasta lähtenyt pala nopealla suoralla ja tätä epäiltiin liian lämpimien tulppien syyksi mutta olen miettinyt että mahtoiko olla seoksista kiinni.

                      Toisaalta pitää vielä varmistaa että laajakaista anturi on varmasti ilmatiivis ja mittarin arvo olisi tästä syystä pielessä vaikka seos olisikin oikeanlainen todellisuudessa. Voisipa taas vaihteeksi tehdä painetestinkin kun näissä hommissa muuttujia tulee usein yllättäen toistensa perään sekoittamaan ajatuksia. Voisin koittaa katsoa tänne jonkun video klipin niin näkisitte vähän miten nuo seokset menee.

                      Walbro on aito ja tuo on käytännössä alkuperäisen mukaisesti nyt toteutettu paitsi se kuskin puolen siirtopumpun tulo on nyt siinä pumpun kyljessä suoraan sinne ns. Pumpun muovisäiliöön.

                      Unisettingsillä nostin pykälittäin kiihdytysrikastustaa ja laitoin ennakkoa. Nämä ei enää ole toiminnassa.

                      Tossa apr setissä on alun perin tullut mukana joku toisenlainen maf runko ilmeisesti 3” mutta sen verran sain selville että sitä ei ilmeisesti saatu sillä kunnolla toimimaan ja nyt siellä on vakio s3 runko. Onko liian pieni?
                      Viimeksi muokannut Killeri; 15.11.2022, 18:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                      Comment


                        Siinä on nyt melkoinen määrä muuttujia, missä se vika voisi olla. Se toimii paremmin viinalla, koska sopat voi olla reilummin pielessä. Nyt kun se menee vedossa laihalle, alkais bensan kanssa tulla muitakin ongelmia kuin lukema mittarissa. Eihän esimerkiks noita maffeja voi vaihdella noin vaan lennosta. Maffia loggaamalla näät meneekö se skaalan yli. Suuttimet voit karkeasti testata ottamalla tukin irti ja katsomalla, onko se sumu ihan asiallisen mallinen. Jos on, niin ei sun ongelmat varmaan niistä johdu. Mun kokemusten perusteella kovat pakopaineet/lämmöt tekee tulpista selvää ja sitten alkaa olla kärjetkin rotansyömän näköiset. Miten siellä on adaptaatiot menny? Jos on kovasti korjausta plussalle, jotkut ruutat alkaa vähentää enakkoa. Lisäksi se kielii kyllä bensapuolen ongelmista.

                        Comment


                        • Ja pakolämmöt käsittääkseni nousisi pilviin jos seos olisi todellisuudessa aivan pielessä. Tätä ongelmaa ei ainakaan katuajossa ole ollut. Tota maffia ei siis lennosta ole vaihdeltu vaan silloin kun olivat tätä säätäneet niin sain kuulla että ei oltu saatu ilmeisesti toimimaan sillä apr rungolla. Mistä sen siis näkee tarkalleen otten että maf loppuu ns. kesken?
                          trimmit ovat olleet oikein hyvät +-3-4 molemmat.
                          Mulla on yks video minkä otin sillon viinan kanssa testatessa mutta mihinkäs se olis paras ladata?

                          Tässä pieni klippi silloin kun oli e85 ja 5bar bensapaine. Ahtomittari ei harmi kyllä tosta näy. Käytännössä juuri noin se käyttäytyy nytkin 3bar bensapaine ja 98. Näkee edes vähän käytännössä mitä tarkoitan.
                          https://youtube.com/shorts/hUjMXfpZlV8?feature=share

                          Tässä vielä toinen josta edes vähän näkee ahtomittaria. Toki videosta ei nää lukemia tarkkaan joka olis melko oleellista mutta jos vähän teillä käsitys tarkentuisi.
                          missään vaiheessa ei siis nopeus noussut yli 45 ?
                          https://youtu.be/eL55KmgAfdg
                          Viimeksi muokannut Killeri; 16.11.2022, 16:17. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                          Comment


                            Pakolämmöt kertoo enemmän siitä missä palaminen tapahtuu kuin itse seoksista. Se on lähes hyödytöntä tietoa.

                            Comment


                            • Pientä päivitystä. Tuolta bensapaineensäätimeltä löytyi kuin löytyikin pieni reikä. Vaihdoin letkun ja päästiin asian kanssa paljon eteenpäin. 1,5bar jälkeen seos alkaa mennä laihalla kun ennen se oli paljon aikaisemmin.
                              Seos oli todella hyvä tähän asti mutta aivan kuin joku tietty raja olisi ylitetty tuon 1,5bar jälkeen. Tästä sitten tuli mieleen että tuossa on mielestäni vakio map eli siinä taitaakin tulla raja tuossa 1,5?
                              Jotenkin uskoisin että tuo softa olisi tehty kuitenkin tuolle 1,8-1,9 mitä tuo nyt ahtaa. Eli jos vaihdan 3bar map anturin niin voiskohan se vihdoin ratkaista tämän ongelman.

                              Comment


                                Ei vaikuta map ruokintaan millään tavalla.

                                Comment


                                • Kiitos tiedosta. Oma diagnoosi on nyt se että tuo bensapaineen säätimen vuotanut alipaineletku oli syyllinen pääasiallisesn vikaan ja sitten tuo yliahtaa jostain syystä. Koitan jotenkin laskea ahdot johonkin 1,6-1,7 niin paketti saattaa olla tässä kohtaa kunnossa.
                                  sitten vaan säästämää rahaa seuraaviin isompiin muutoksiin.

                                  Mikä muuten yleensä on yliahdon syy? Voiko esim paljon kevyempi vauhtipyörä saada tätä aikaan?

                                  Comment


                                    N75 voi jumittaa. Vauhtipyörä ei vaikuta siihen mitenkään.

                                    Comment


                                    • Okei. Varmaan myös jos hukkaportti meni liian kireälle voisi juuri tehdä myös tuon, ettei ahtopaineen säätö pysy perässä. Mutta hieno fiilis, kun vihdoin tuntuu, että tää homma ratkeaa.

                                      Comment


                                      • Hienosti tässäkin nyt taas kumminkin selvisi aika merkittävänä ongelmana, sellainen, että pakosarjan ja ahtimen välinen tiiviste on nyt sitten kuitenkin vuotanut. Nyt viikonloppuna lensi melkein puolet tiivisteestä ulos eli uskon, että ahditimen pultin ovat sen verran löystyneet että tiiviste pääsi ottamaan osumaa ja luonnollisesti siinä on pakostikin ollut sen verran rakoa, että kovilla ahdoilla sieltä on myös mennyt ilmaa joukkoon eli siis varmaan osa syy myös tuohon laihalle vetoon. Laajakaista hienosti haistellut extra happea.

                                        Toi on muuten todella mukava työstää noin ahtimen pultit auki :) mistään kylmasta mikään avain ei ole hyvä. Kerran sen olen jo ottanut irti mutta en muistanut, että oli näin hankala.

                                        Comment


                                        • Eikös pakosarjassa ole ahdoilla sen verran ylipainetta että ennemminkin kaasut pyrkii reiästä pois?

                                          Comment


                                          • Totta, noinhan se on. Mutta ei varmaan joka tapauksessa ole hyvää tehnyt seoksille :) Tutkein eilen niin vaikutti siltä, että yhden pinnapultin katkeaminen on ollut varmaan tuohon syynä. Taisin viimeksi ylikiristää. Koitan laittaa tuon nyt jotenkin nippuun kun niin huonot talvihuoltopaikat ja jos sitten kesällä koittas jotain ahdinpäivityksiä yms.

                                            Toi lievä yliahto kuitenkin mun mielestä on ilman muuta se varsinainen ongelma joka mulla tässä oli tulipahan taas käytyä asioita tän auton kohdalla perusteellisesti läpi.

                                            Comment


                                              Minkäslainen pakosarja paspartuun audissa on?

                                              Comment


                                              • apr inconel pinnoitettu. se mikä tulee siinä stage 3 setissä mukana. Toi tuntuu olevan melko hyvä vaikka haluaisin vaihtaa topmounttiin niin olis helpommin turbo tyrkyllä huoltoja ajatellen.

                                                Comment


                                                • Kaikki alkais taas olemaan varmaan melko linjassa mutta mukavasti oli kierre porsinut tosta turbon öljylinjan turbon pään nipasta. Samalla huomasin, että ei näyttänyt olevan kuristettu nippa vaikka kuuliksissa pitäis sellainen olla. Toi auto/ahdin on oudosti toisinaan lykännyt öljyä jostain ahtimen tietämiltä ulos niin tiedä vaikka ratkeis tämäkin juttu nyt.

                                                  Onko kokemuksia kuulalaakeriahtimen öljynsyötöstä ilman kuristinta? Millasia haittoja on ollut? Proturbon kaveri sanoi ettei ne yleensä siitä ainakaan hajoa mutta öljyä lykkää läpi.

                                                  Comment


                                                    Kyllähän ne kuulikset tulvii öljystä aika herkästi jos ei oo kuristinta, eli savumerkit on varmoja. Jossain kohtaa aksiaalitiivistys varmasti alkaa laskemaan läpi enemmän tai vähemmän imu ja pakopuolelle.

                                                    Comment


                                                    • ehkä toi on pikkasen kyllä savuttanutkin. toivotaan että tulee tällä kuntoon ja paikat pysyis kasassa ensi kesään.

                                                      Comment


                                                      • Tämä tarina tulee etenemään nyt niin että maxxecu tulee hoitamaan moottorinohjauksen. Tulee plugin race malli varmaan viikon päästä. Pääsee paremmin säätämään ja osaamista saatavilla helpommin.

                                                        Comment


                                                          paspartuu jatkot sitten moottorinohjauksen osalta tähän, kiitos!

                                                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-maxxecu/page3

                                                          Comment


                                                            En nyt ymmärrä miks kansalaismallin ja nelospahkan ecujuttuja pitäs sotkee s/rs4 topicciin

                                                            Comment


                                                              Hammu siellä on myös keskusteltu MaxxEcusta 1.8T ympäristössä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X