Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kumpaan suuntaan hukkaportin ruuvia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kumpaan suuntaan hukkaportin ruuvia

    eli autoni on audi s2 vm91 ja olisi sellanen ongelma että ensinnäkin autossa on virilastut vakiomappi mutta hukkaporttia on säädetty(ehkä).. aikasemmin ahdot nousivat 1.1 maksimissaan ja nyt yhtäkkiä mitään säätämättä nousevat 1.5 baariin !!?? mistä johtunee?? kumpaan suuntaan tarttee vääntää hukkaportin ruuvia jos haluaa laskea ahtopaineita?? koska veikkaan että moottori ei kestä kyseistä ahtoa ainakaan vakiomapilla ja 265hv lastuilla.. ahtopainemittarin ei pitäisi valehdella koska on sellanen teollisuuskäyttöön suunniteltu.. samanlainen mitä pro turbo myy.. ja toinen asia on että löytyisikö keltään valmista ecua paremmalla ohjelmalla ja mapilla.. olisin tyytyväinen jos saisin hevosvoimat 280 tienoille.. kyllähän auto suhteellisen hyvin nytkin liikkuu mutta nälkä kasvaa syödessä..

  • #2
    avaa ruuvia, eli vastapäivään.

    Comment


    • #3
      Aukipäin. Sulla varmaan jumittaa ahtosolenoidi tai sitten hukkaportin kalvo revennyt. Ihan kuin olisin tänään jo kalvoa veikannut aiemminkin :)

      1.6 se ahdin jaksaa maksimissaan, joten sulla on saattanut siellä käydä (mittatarkkuus) eli portti voisi olla pois pelistä kokonaan.

      MAP on ahtojen säätöä varten. Bensa ja sytkä päätellään muista jutuista.

      Comment


      • #4
        oisko tää legendaarinen wgfv elikkäs ahdon ohjaus solenoidi sanonut ittensä irti?

        Tarkista vika koodit ja sitten toi solenoidi ja bypässi.

        /edit, oon taas hidas

        Comment


        • #5
          Tuossa vika mun mielestä,
          wgfv elikkäs ahdon ohjaus solenoidi sanonut ittensä irti?
          Se nimenomaan säätää ahtopainetta.

          Comment


          • #6
            mun mielipide(jo 2 kokemuspohjaista :) on että wgfv hajoaa aina niin että ahdot ei nouse. Silloin tietysti tulee poikkeus jos se venttiili jumii johonkin puoliväliasentoon

            Comment


            • #7
              Virilastut, vakiomappi ja yli kilon ahdot 3B:ssä... Ettei taas olisi kyseessä esim. Digitecin lastut ilman ahtokontrollia ja muita turvatoimintoja?

              Comment


              • #8
                Just näin, että jos wgfv kuollut, ei ahda ollenkaan. Silloin vika jossakin muualla, yleensä boxi varaohjelmalla.

                Yliahtoon syynä
                -liian piukkaan vedetty hukkaportti (epätodennäköistä)
                -huohotusöljyn likaama wgfv (==n75==tahdistusventtiili=flip-flop=ahtopaineensäätöventtiili)
                -joku muu

                Eli jumiessaan se ei aukea tarpeeksi nopeasti, ja ahto karkaa ylös. Vähän kliineriä sisään, sähköllä (12v) naksuttelee edes takaisin. Kun alkaa naksua selvästi kuultavasti, vot, on kuin uusi. Jos ei naksu, on kuollut.

                Comment


                • #9
                  Varmaan noin 50 erilaista ahtopaineen säätöventtiiliä vaihtaneena voin sanoa, että hyvin harvoin tuo Ahtopainerajoittimen magneettiventtiili hajoaa sähköisesti, eli kuolee kuten termit tuossa yllä kuuluivat. Toiminta hidastuu karstan ja tukosten myötä ja ahto karkaa kuten Jani tuossa jo sanoikin.

                  Comment


                  • #10
                    ...vielä tosta wgfv:stä. Voikohan se ajan myötä väsyä niin, että avautuu liian herkästi?

                    Comment


                    • #11
                      juu, ilmaisin huonosti, tuota jumittumista tarkoitin, itselläni tosin yksi on menny ihan "totally dead" mutta toki toi jumittaminen on se vika mitä tarkoitin, hyvä että tarkensit

                      Comment


                        #12
                        ahtopaineilu

                        tarkennusta kyseiseen ongelmaan eli ahdot normaalisti nousevat hetkeksi 1.1baariin putoavat 1.0:llaan.. itse veikkaan että ahtoventtiili mikä nyt olikaan temppuilee koska auto teki sellasta että aamuisin töihin mennessä joskus nosti ahdon 0.7 tienoille ja pätkäs siihen ja kun kaasua vähän hölläs niin taas meni.. sitten taas kun lähdin töistä niin ahdot nousivat 1.0 baariin ja sitte seuraava aamu taas vähän matkaa pelitti kilon ahdolla ja sitten alkoi taas prökiä ja kun pääsin töistä ahdot nousivat 1.5 baariin ja nousivat aina tarvittaessa sinne. tänä aamuna tökki taas 0.7 baarissa ja nyt taas illalla toimi kuin unelma kilon ahdolla. tarttee ilmeisesti putsata se venttiili.

                        Comment


                        • #13
                          Käytetään nyt tätä kun omat viat ovat hyvin saman suuntaisia. Eli saavutettu ahtopaine heittelee, välillä 1,2bar ja välillä vähemmän (mutta aina kumminkin vähintään 0,7bar). Yleensä jos painaa hitaasti kaasun pohjaan (tietenkin kierrosalueella missä pitäisi olla täydet ahdot) ahdot eivät nouse tappiin, mutta joskus nousee. Kun helppaa kaasusta ja survasee samantien pohjaan asti niin silloin melkein poikkeuksetta ahdot nousevet 1-1,2bar kohdille. Autossa _pitäisi_ olla MTM-lastu, ainakin sinne on uutena sillainen asennettu. Ahtopaineen säätöventtiili on vaihdettu, joka auttoi ahtopaineiden heittelyyn esim. isolla vaihteella vedätettäessä. Imupuoli on paineistettu, ja vuotoja ei löytynyt. Vikakoodeja myöskään ei löydy.

                          Comment


                          • #14
                            By pass rikki?
                            Ahtopaineen säätöventtiilin letkuja rikki / täynnä sinne kuulumatonta töhnää?
                            Hukkaportin kalvossa häiriötä?

                            Comment


                            • #15
                              By pass on tosiaan myös uusi, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun uusikin osa olisi viallinen. Vertaamista edelliseen vaikeuttaa se, että autoon oli edellisen omistajan toimesta asennettu Dumppi. Täytyy avata tuo hukkaportti seuraavaksi ja katsoa mitä se on syönyt. Sekä puhallella vielä varmasti puhtaiksi nuo säätoventtiilin pikkuletkut.

                              Comment


                              • #16
                                Yleensä jos painaa hitaasti kaasun pohjaan (tietenkin kierrosalueella missä pitäisi olla täydet ahdot) ahdot eivät nouse tappiin, mutta joskus nousee. Kun helppaa kaasusta ja survasee samantien pohjaan asti niin silloin melkein poikkeuksetta ahdot nousevet 1-1,2bar kohdille.
                                Jotenkin muisteleisin että saattaa olla ihan (turha)softaominaisuus, siis kaasun annostelunopeuden tunnistus. Jotenkin noin se tuntuu omassakin toimivan

                                Comment


                                • #17
                                  En tiedä annostelunopeudesta, mutta tavoiteahto on naimisissa kaasupolkimen asentoon eli täysi ahto on tarkoitus olla vasta läppä levällään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt hieman seurannut asiaa niin saavutettu ahtopaine saattaa olla täysin riippuvainen kaasupolkimen liikkeen nopeudesta. Eli jos painaa oikein hitaasti pohjaan, ahdot liikkuvat siinä 0,8bar tuntumassa. Nopeasti pohjaan niin ahdot ovat sen 1,2bar. Siltä väliltä, niin ahdotkin ovat tuosta väliltä. Omasta mielestäni todella ärsyttävä ominaisuus, kuuluuko tuollaisen kivikautisen MTM:n lastun olla tuollainen sitten, vuodelta -93/94 kun on. Yli 10asteen pakkasillakin tuo lastu on vähän sinnepäin, käy todella paksulla seoksella. Ei ruuvatusta dieselistä erota pakkasaamun kevyessä kiihdytksessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hahaa! Mahtaako siellä mitään lastua ollakaan?!

                                      ABY:ssä on overboost-toiminto vakiona eli ahdot hetken aikaa siellä 1.2:ssa, mutta ei ne siellä normaalisti kauan kai pysy. Olisiko tuossa kaasun asennon muuttumisnopeudessa linkki siihen käytetäänkö overboostia vai ei?

                                      En tiedä, mutta arvailen.

                                      Onko se virilastun olemassaolo todistettu vai jotain myyntipuheita?

                                      Jos se antaa niin paksua, että pilvi on takana niin jotain on rikki.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitään varmoja todisteita ei ole, etteikö joku olisi jossain vaiheessa ottanut lastuja irti. Tuo auto on uutena tullut ensimmäiselle omistajalle MTM:n pajan kautta, jossa on ainakin lappujen mukaan asennettu mm. lastu. VAG-COM:n moottoritiedonkaan mukaan ei saatu varmuutta että onko siellä lastu vai ei, mutta voipi olla että vaihdan tuonne jotkut toiset lastut, jos noitten nykyisten 'MTM':n lastujen kuuluu toimia noin. Ihan muuten vaan ei jaksa repiä boksia auki, kyllä sitten tarvitsee olla uudet kunnon lastut kädessä.

                                        Tiedän että ABY:ssa kuuluu olla tuo overboost, mutta mulla kyllä pysyy ahdot tapissa niin kauan kun kaasua pitää pohjassa. Tuollainen 20sekunttia on ainakin tullut kokeiltua.

                                        Lämpimänä pelaa seokset täysin ok, ja samoin kylmänä tälläisina lämpiminä aamuina. Voisihan tuosta mitata vaikka lämpötila-anturin, jos se näyttää ihan puuta heinää. Mitään vikakoodeja ei tule.

                                        Comment


                                        • #21
                                          MTM lastut kyllä tapaa aina näkyä vagcomilla siten että moottorityypissä lukee MTM sitä sun tätä motor.

                                          En tunne oikein tuota overboostin käytöstä, mutta arvaan kuitenkin että vakiolastut siellä on.

                                          Ei se nyt niin hirmu iso homma ole sitä boksia sieltä pois repiä.

                                          Lämpöanturi maksaa tarvikkeena jotain reilun kympin. Vagcomilla voi myös katsoa mitä moottorinlämpö on motronicin mielestä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            LMS:ltä sanottiin että ei välttämättä aina lue noissa vanhoissa. Vähän tosiaan epäilyttää että vakiolastut siellä on, mutta itse ole käsittänyt että 'overboost' nostaa vain hetkeksi ahdot tappiin, ei kokoajaksi. Mitäs järkeä niissä virilastuissa muuten olisi, jos vakiollakin tulee aina samat tehot, eli ainoa ero olisi se että riippumatta polkimen painamisnopeudesta olisi aina täydet ahdot.

                                            Aivan, helponhan se anturi on tarkistaa Vagcommilla (aina välillä ei tule näitä helpoimpia ratkaisuja mieleen). Täytyy odotella jos vielä tulisi sellaisia -10 pakkasia näillä eteläisillä leveysasteilla.

                                            [edit] Niin tosiaan... Jos jollain on vakiolastut paikoillaan tuollaisessa koneessa missä on overboost ominaisuus, niin miten ne ahdot käyttäytyy? [/edit]

                                            Comment


                                            • #23
                                              No eiköhän tuokin homma kaikkineen vielä selviä.

                                              Kannattaa myös muistaa että ahtopane ei ole sama asia kuin teho. Seos/ennakot vaikuttaa siihen tehoon vähän pirusti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lastutetun ja vakion ABY:n ero ahtojen suhteen ei ole mitenkään mieletön. Vakiollakin sai reilusti yli 1 bar ahtoja. Ei tuota overboostia vakiossakaan oikein pystynyt erottamaan. Tuntui että se oli kaasu pohjaan survotessa aina overboostilla.

                                                Kovin hidasta kaasun lisäämistä ei kuitenkan tullut kokeiltua. Overboostin pitäisi kuitenkin nostaa ahdot tappiin ainakin n. 15 sek ajaksi (nettitietoa) joka on aika pitkä aika näillä nopeusrajoituksilla.

                                                Tuolta lisää tietoa, oikeellisuudesta en mene takuuseen:

                                                http://s2central.net/motronic_boost.html

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen, suomenkielinen Audi-esite (painettu 1/94) kertoo seuraavaa:

                                                  "Audi S2:n nykyaikainen, tehokas moottori kehittää turbon, 4-venttiilitekniikan ja kahden yläpuolisen nokka-akselin avulla tehoa 169 kW (230 hv). Vääntömomenttia löytyy 350 Nm jo käyntinopeudella 1.950 r/min. Ahtopainetta nostamalla vääntöä syntyy peräti 380 Nm käyntinopeudella 2.100 - 4.000 r/min."

                                                  Ilmeisesti Overboost-toimintoa ei ollut osattu kääntää toimivaksi kotimaiseksi ilmaisuksi. Sama toiminto on muistaakseni mm. uudessa Pösö-dieselissä.

                                                  Omassa AAN:ssa kaasupolkimen painallusnopeudella on selvä vaikutus koneen "heräämiseen".

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Overboostin pitäisi kuitenkin nostaa ahdot tappiin ainakin n. 15 sek
                                                    Kannattaa muistaa, että overboost tai ei, niin vakioahdin tuskin jaksaa 7000 rpm tienoissa antaa 1.15 barin tuottoa. Eikä varmaan karttakaan sitä pyydä, olipa MTM tai vakio. Eli sinänsä tuo overboostin "aikarajoitus" tulisi kyseeseen lähinnä vedätettäessä isoa ylämäkeä urkua auki, kierrosten pysyessä 4000 rpm tienoissa.

                                                    Ja MTM tekee joskus ohjelmansa niin, että ahtorajoitus alkaa vasta, kun kartan paine saavutetaan. Tällöin se paine käy hetkellisesti yli kartan arvon, ja antaa kivan vääntöpotkun. Ahtopaineen nousunopeus (ja N75:n likaisuus/jumivuus) vaikuttaa siihen, kuinka korkealla se käy. Eli esim 6:lla vedättäessä ahto nousee hitaasti, eikä ehdi käydä ylhäällä. 3. vaihteella taas (80-100 km/h) ahto nousee nopeasti, ja voi käydä korkeammalla, esim 1.4 baria->1.2, kun 6:lla menee vain suoraan 1.2 bar. Silti ei ole mitään vikaa, kun se ei 6. nousekaan, se on ominaisuus.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jees, tänään vähän taas tuli ajeltua ja testattua. Mitä ilmeisemmin joku günteri on repinyt lastut irti jossain vaiheessa, noin 15sekan jälkeen ahdot tosiaa laskee 0,9-1,0 bar tuntumaan. Pitääkö tässä nyt käydä muutoskatsastamassa auto pienemmille tehoille, perkule ;)

                                                      Itsellä lähtee ahdot laskemaan siinä 4500rpm jälkeen, kuten ilmeisesti normaaliahtimella pitääkin. Mutta eipä siitä lastusta hirveästi sitten tehohyötyä ole näissä Suomen olosuhteissa, koska harvemmin tulee tarvittua +15sekunttia täyttä ruutia/vaihde. Kyllähän ne säädötkin tosiaan hieman vaikuttaa vaikka paineet olisivat samat, mutta tuskimpa yli 10hevosen eroa tulee.

                                                      Pitäisiköhän siltikin piruuttaan tilata joku lastu tuohon, ja sitten repiä se boksi auki/vaihtaa ne... Kumminkaan vielä täksi kesäksi ei riitä budjetti tuon virittämiseen, kun emännän Corrado pitäisi ensin laittaa iskuun.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No kyllä siitäkin ihan eri auto tulee vaikka huipputehoa ei tulisikaan kuin muutama kymmenen hevosta lisää. 3kprm seudun väännöt on ihan eri lukemilla lastutetussa ja se saa melkoisesti muutosta kulkupuoleen!

                                                        Britit ovat tykänneet s2centralin ylläpitäjän lastuista ja hinta ei taida olla vallan mahdoton. Markuksella moiset on ajossa. Hän voinee kertoa ensikäden tunnelmia? Itse saattaisin kallistua niihin, jos olisi a) suorasytkä ja b) lastuja vailla.

                                                        Saattaa myös kulutus laskea vähän. Markus, tapahtuuko myös tämä myös Paulin tekeleillä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Paulin lastut olleet kiinni reilu puoli vuotta ja mitään lastuihin viittaavaa ongelmaa ei ole ollut. Kulkupuoli muuttui kyllä parempaan suuntaan, mutta mulla oli autossa muita ongelmia siihen aikaan kun nuo lastut asensin, joten tarkaa ennen-jälkeen vertailua ei tullut tehtyä.

                                                          Mun ajo on niin vaihtelevaa, että on paha sanoa mitään tarkkaa tuosta kulutuksesta, mutta aika samoissa se mielestäni on. Lastujen kehitystyössä on ollut mukana maailmalla suht tunettu lastuguru Mihnea Cotet ja s2forumilla on kasoittain tyytyväisiä käyttäjiä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lastutettu on kyllä erilaisen oloinen peli. Se vakion "overboost" vaikuttaa ainoastaan vääntöön, eli yläkierroksilla ahto on sama riippumatta onko overboostia taikka ei. Noin 30-40 hummaa ei kuulosta paljolta, prosentuaalisesti se on 230 hv tasolta lähtiessä kyllä havaittava muutos.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X