Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    707 eli "3B SRE" kestää kyllä yli 600Nm vakiolevynkin kanssa. Jostain vaan kaveriksi 3B:n vauhtipyörä tai teetetty keveämpi kromimolyrilla. Ihan turha pelata muiden asetelmien kanssa ja koittaa keksiä custom-palikat, joilla saa toimimaan.

    Hukkaportteja on ainakin paria kokoa. Muistelisin että 20vt -malli on 32mm. Jokuhan noita voisi mittailla, jos irtonaisia pyörii nurkissa.

    Comment


      Eli 3B:n limppu siis...

      Kannattaiskohan toi hukkis päivittää avarampaan samalla jos teen uuden pakosarjan?

      Comment


        kyllä kannattaa.

        Comment


          Tekeekö tommosella halppis 60mm hukkiksella mitään?

          Comment


            en ostaisi kuin laatumerkkejä esim tial,precision,synapse,turbonetics ym ym..

            Comment


            • Southbendin krittiset osat on Saschilta, joten luotettavaa kamaa.

              Comment


              • Itsepäisesti vielä kerran kysyn siitä hukkaportin vaikutuksesta pakopaineeseen siinä tapauksessa, että sen ohjaus kapasiteetti on selkeästi riittävä. Jos joku voisi kertoa epätietoiselle mihin perustuu sen pakopainetta pudottava vaikutus. Jos sitä on, vaihtuu mm. omassa autossa hukkaportti välittömästi. Tällä hetkellä paikoillaan 40mm halpis billtema ja ohjaa hienosti. Mutta pakopaineet nousee selkeästi yläpäässä 2,3 baarin jälkeen, ja jos tästä pääsen eroon olen ns. iloinen :-)

                nimim. oikeasti epätietoinen

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                  Tekeekö tommosella halppis 60mm hukkiksella mitään?
                  Mulla tuollainen ollut käytössä ja hyvin toimii.
                  Maailmalla on aitoja, hyviä kopioita ja sitten niitä jossa kalvot vuotaa ja venttiilinvarsi kierossa valmiiksi. Jos tuohon päädyt niin kurkkaa ainakin sisälle ja tarkista että toimii ennen asennusta.
                  Viimeksi muokannut ExPReS; 10.8.2010, 18:01. Perustelu: typooo

                  Comment


                  • Joko laittaa sen 707 tai sitten 754, joka sopii AAN vakiopyörän korkuiselle. 707 asetelma on jonkin verran korkeampi, kuin 754 ja vaatii muistaakseni n. 7mm välilaipan askin ja moottorin väliin, mikäli käytössä on AAN vakiovauhtipyörä tai esimerkiksi sen mitoilla valmistettu jäykkä pyörä.

                    Omassa on tuo 754, alumiininen vauhtipyörä ja nelilapainen sintteri. En nyt valittais sintteristä, ihan mukava se on ajaa.

                    Comment


                      Vastapainetta karkeesti tekee;
                      liianpieni pakopesä; jos näin korjaus -> isompipakopesä tai pienempikompura
                      liianpieni hukkaportti; jos näin korjaus -> isompi hukkis
                      Liian pieni hukkaportinliike; josnäin korjaus -> jäykempi jousi
                      Kaikkiin auttaa myös hukkiksen poiston ohjaaminen suoraan ulkoilmaan.

                      Sieltä se mittaamalla tai osia vaihtamalla selviää kenen syy, toki miljoona muutakin asiaa vaikuttaa, joten testatessa on erittäin oleellista että vaihtaa/testaa yhtä asiaa/komponenttia kerralla.

                      Elä nyt sekota ahdon rajausta ja pakokaasun poistoa, ne ei ole ihan käsikädessä, eikä näillä paineilla ole periaatteessa keskenään mitään tekemistä, käytäntö on vaan opettanut tehon menetyksen aina kun vastapaine ylittää ahdon. Moottori joutuu tekemään hurjasti extra duunia poistaakseen pakokaasuja ahtimelle päin jos sielä on jo seinä vastassa.

                      Tossa muuten kuva orkkisportista, ei just ole kuvassa mitään mihin verrata, mutta ei se reikä josta kaasut kulkee mikään juhlallinen ole.
                      Attached Files

                      Comment


                        Jos vaihtais vakiohukkisken esim. johonki 60mm versioon niin eikös toi Motronicin ja N75:sen ohjaus toimi ihan normaalisti kuitenki?

                        Comment


                          Toimii kunhan haet sellaisen jousivoiman ettei ammu ahdot taivaisiin. On siellä turvakatkaisukin, mutta en nyt muista olisko se sulla 1,9:ssä.

                          Comment


                            Eli jos on liian jäykkä jousi N75:sen ohjaama paine ei jaksa avata porttia tarpeeksi ja ahdot karkaa? Saapa nyt treenata tota kun uus tinnimpi jousi saapuu tohon vakiohukkiseen.

                            Comment


                              Juuri näin. Jätä säätöruuvi täysin ylös jäykän jousen (esim 1.9bar absoluuttista 034 motorsportilta) kanssa omassa portissa.

                              Comment


                                Olisko kenelläkään kuvaa miten tuo ylläoleva 60mm hukkis oikein tulee kiinni tuon alkuperäisen paikalle? Ilmeisesti joutuu tekemään uudet laipat yms?

                                Comment


                                  Rälläkällä orkkislaippa irti ja tilalle pitää hitsata toi mukana tuleva V-band laippa. Ja sama juttu poistoputkellekin.

                                  Comment


                                  • urs4 OT:
                                    - pienellä hukkaportilla ja ahtimena Garret GT 40R
                                    - hukkis http://www.ame-racing.de/images/AME_16VT_Marek.jpg
                                    - muut speksit http://www.ame-racing.de/dragracer/g...Dragster.shtml

                                    Comment


                                      Eli pieni hukkis riittää jos pakopesä hengittää kunnolla. Mut miten jos haluaa alhaalta heräävän setupin eli joutuu laittamaan hieman ahtaan puoleisen pakopesän joka alkaa rajoittamaan huipputehoa, voiko ohgelman sit ohittaa isolla hukkiksella? Eli jos kompura riittää 600hv mutta pakopesä rajoittaa 400hv niin saako täydet tehot irti isommalla hukkaportilla?

                                      Voiko muuten noita pakopesiä yleensä avartaa yhtään sorvissa tai muilla keinoin jos vaan turbiini on riittävän iso ettei turbiiniaukkoon tarvi koskea?

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                        Eli pieni hukkis riittää jos pakopesä hengittää kunnolla. Mut miten jos haluaa alhaalta heräävän setupin eli joutuu laittamaan hieman ahtaan puoleisen pakopesän joka alkaa rajoittamaan huipputehoa, voiko ohgelman sit ohittaa isolla hukkiksella? Eli jos kompura riittää 600hv mutta pakopesä rajoittaa 400hv niin saako täydet tehot irti isommalla hukkaportilla?

                                        Voiko muuten noita pakopesiä yleensä avartaa yhtään sorvissa tai muilla keinoin jos vaan turbiini on riittävän iso ettei turbiiniaukkoon tarvi koskea?
                                        Kaiken järjen mukaan ei saa, koska hukkaportin avautuminen ei pyöritä sitä hyrrää sen nopeammin kuitenkaan, helpottaa vaan pakopaineita.

                                        Comment


                                        • no en edelleenkään usko että hukkaportin koon lisääminen antaa pakopaineille henkireikää juurikaan (tilanteen ollessa se, että kapasiteetti riittää ohjaukseen) mutta kokeilen, koska kukaan ei tunnu osaavan selittää asiaa järkeenkäyvästi (LUE:että minä ymmärtäisin :-) )

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Supra^
                                            Kaiken järjen mukaan ei saa, koska hukkaportin avautuminen ei pyöritä sitä hyrrää sen nopeammin kuitenkaan, helpottaa vaan pakopaineita.
                                            Niin, mutta eihän sen hyrrän tarvi pyöriä lujempaa jos se jo toimii maksimikierroksilla ja kompuran tuotto on riittävä esim. 600hv:lle. Eli pakopaineet olis ainoa rajoittava tekijä..? Siis en nyt tiedä voiko noin epäsuhtaista setuppia olla, mutta näin niinku teoriatasolla auttaako isompi hukkaportti tämmöses tapauksessa laskemalla pakopaineita?

                                            Comment


                                              Elvis, lue nyt edes nämä vastaukset mitä on kirjotettu.
                                              Ahtopaineella EI OLE SUORAA TEKEMISTÄ vastapaineen kanssa.

                                              Lue ja ymmärrä ja sisäistä tuo, katso vaikka kuinka ahdin toimii, siellä toisella puolella tehdään painetta ja se vaatii x kierroksia toteutuakseen. Jos asia on helpompi ymmärtää ni puhtaan kuumasta puolesta ja kylmästä puolesta

                                              Kylmällä puolella oleva paine, ei suoraan ole juuri koskaan tekemissä sen kuuman pakokaasun kanssa, katso vaikka joku kaavakuva netin syövereistä.

                                              /edit, vähä kärkäs kommentti pitää koittaa vähä lieventää, äijillä on niin hienot vehkeet nykyään kun on ahdonohjaukset ja muut, mutta ainakin itsellä aikanaan pelkällä kraanalla ajaessa, kyllä huomasi hukkaportin vaikutuksen, aina meno vasta kunnolla alkoi kun portti aukes, niin selvä tilanne että ei jäänyt epäilystäkään etteikö hukkiksen avautuminen kulkupuoleen vaikuttanut, opettavainen tilanne sikäli, koska siitä heti tietää että hukkiksen tehtävä on huomattavasti monijakoisempi kun pelkästään ahdon rajaus, vaikkakin sen päätehtävä se toki on. Hukkaportin isontamisen tarve on hyvinkin emppiirinen ongelma, ja ei selviä kuin mittaamalla / testaamalla, ja voi hyvinkin olla ettei se sulla olekkaan se ongelma, vaan voi olla jossain ihan muualla.
                                              Viimeksi muokannut AnLe; 15.8.2010, 23:57.

                                              Comment


                                              • no hyvä että lievensit: ja todellakin, uskoisin tästä asiasta keskustelleeni muutaman sellaisenkin henkilön kanssa, jotka ymmärtävät turboista muutakin kuin kuuma-kylmä selvityksen....minä ilmeisesti en:-)
                                                ja edit/
                                                n 8 erilaisen hybridi turpon ja min 10 itsetehdyn pakosarjan (nykyiseen autoon) voisin sanos että tutkimustakin löytyy, mutta innostuin aiheesta, koska luulin että saisin sen vihdoin toimimaan :-)

                                                ja nyt vaikenen
                                                Viimeksi muokannut elvis; 16.8.2010, 09:49.

                                                Comment


                                                • kyllä huomasi hukkaportin vaikutuksen, aina meno vasta kunnolla alkoi kun portti aukes, niin selvä tilanne että ei jäänyt epäilystäkään etteikö hukkiksen avautuminen kulkupuoleen vaikuttanut
                                                  Ja juuri sillä hetkellä kun portti aukeaa on myös haluttu ahtopaine saavutettu ja meno maukkainta myöls sen takia.
                                                  Pitäisi olla se iso ja pieni portti testissä täysin samassa setupissa jotta voisi jotain faktaa saada.
                                                  Itse en ainakaan jaksa uskoa että iso portti auttaisi mitään jos pienemmälläkin portilla haluttu ahtopaine pysyy. Jos tarvittava määrä pakokaasua ei mahtuisi portin kautta ulos nousisi ahtopaine automaattisesti... Olettaen siis että ahtimesta ei vielä ole ihan kaikkea irti rutistettu.

                                                  Comment


                                                    Itsekin ihmettelin tuota, että miten se isompi hukkaportti auttaisi mitenkään tehojen lisäyksessä. Trendinähän on yleensä ollut, että kiristetään jousi niin kireälle kuin sen vain saa, jotta saadaan paineet ylös. Nyt kuulostaa hassulta, että laitetaan uusi isompi tilalle, mutta mitä hyötyä tuosta on muuta, kuin että jousen antaessa periksi ahtopaineet karkaavat nopeammin ulos?

                                                    Comment


                                                      Niin, itse ajattelisin että auttaa nostamaan tehoja laskemalla pakopaineita. Enemmän kaasua pääsee läpi ja samalla ahdin pysyy oikeilla kierrosluvuilla ja ahtopaineilla. Mutta kukaan ei tota ole vahvistanut joten ei kait niin ole sitten..?

                                                      Comment


                                                        ainakin omassa setupissa portti kyllä aukesi jo ennen maksimi paineen saavuttamista.

                                                        Ja kyllä vahva mutu on että portti kun aukee vastapainekkin vähenee, ei ole nyt sellaista tiedonkeruuta itsellä jolla moisen todistaisin, mutta kunnes toisin todistetaan pysyn kannassani.

                                                        /oli asia asiavirhe tässä kohtaa, kiitos Elvikselle että huomasi poistettu/

                                                        ja vielä tarkennuksena, en henkkilökohtaisesti mitenkään yli-ison portin puolesta puhuja, takerruin vaan tuohon seikkaan että orkkis on aika pieni, ja että ahdon ohjauksella ja toivotun paineen saavuttamisella ei ole vastapainen kanssa suoraa tekemistä - tämä EI tarkoita että hukkaportti on liian iso tai pieni

                                                        Eihän se vastapaine joka vallitsee pesässä mitenkään vaikuta ahtimen paineen tuottoon, jos siltikin pakokaasua on liikaa ja sitä pitää hukkisesta ajaa pihalle, moottori vaan saattaisi toimia kivemmin ja tuottaa samoilla emmeillä hiukan enämpi, kun koneen tuottamaa voimaa ei tarttis niin hirmuisesti kuluttaa pakokaasujen työntämiseen putkessa.

                                                        Ja että mitata pitää, tai sitte kokeilla, muuten näistä mitään tolkkua ota, varsinkin kun ei ole identtistä pakettia jolla jo on jotain testattu, kyllä mä sitäkin koitin aika monessa viestissä ehdottaa. Arvaamalla ei tule valmista.
                                                        Viimeksi muokannut AnLe; 17.8.2010, 22:47. Perustelu: Poistettu virheellinen tieto

                                                        Comment


                                                          Turbo on yksinkertainen värkki, tai ainakin niin luulin, mutta nyt kun sitä on hiukan tutkaillut niin eipä se niin selvää olekaan =) Aikaisemminhan todettiin, että noissa >1000Hv:n vehkeissähän on käytetty ihan normi hukkiksia

                                                          Onko siis näin, että kun laitetaan komeampi (krominen), isompi (nätimmät suhinat) niin saadaan vain katu-uskottavuutta lisää =)

                                                          Hiukan OT, mutta suurin osahan täällä olevista virityksistä on ihan "turhia". Miksi esim. laittaa jumalatonta sintterikytkintä joka kestää 800Hv ja yli 1000Nm vääntöä, kun autossa on vain murto-osa noista tehoista? Sama koskee noita suuttimia, Bosch:n vihreät käyvät mukamas ahtaaksi ja tarvitaan 800-900 ml suuttimia ja kuitenkin puhutaan vain 300-400 HV:n tehoista jolloin vakiosuuttimetkin menisivät. Näitähän riittää. Älkää nyt suuttuko te joilla oikeasti on tehoja niin paljon, että muutoksia tarvitaan, mutta suurin osa meistä on näitä 300-400Hv miehiä/naisia.

                                                          Ja heti perään, että olen itsekin sortunut noihin "ylimitoitettuihin" osiin =)

                                                          Comment


                                                          • nyky aikasella ahdonohjauksella ei todellakaan aukaista porttia kokoajan.
                                                            sorry, lupasin vaieta...nyt sen teen

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja kenax
                                                              Eikös se ole 34mm vakioportti 20vt?
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
                                                              Hukkaportteja on ainakin paria kokoa. Muistelisin että 20vt -malli on 32mm. Jokuhan noita voisi mittailla, jos irtonaisia pyörii nurkissa.
                                                              34mm näytti tosiaan olevan toi oma AAN:n oem-hukkis.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X