Alkuperäinen kirjoittaja Ekku
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?
Collapse
X
-
-
-
AAN S6 Apuja amatöörille.
Eli. Tarkoituksena olisi aloittaa urssin jalostaminen. Laitan tähän nyt mitä on kiinni ja mitä olen hankkinut/asentamassa/asennuttamassa. Jos jollakin asioihin enemmän perehtyneellä on ylimääräistä aikaa ja kehtaa antaa vinkkejä, niin kovin kiitollinen olen! Pyrkimys päästä +400hv arkikäyttöön.
Auto siis -95 urs6 5v manual.
Koneessa vahvemmat kanget, kansi teetetty kansisilla paremmin virtaavaksi. Marteliuksen 3" custom made putkisto kisa katilla. Sachin kytkin. Kaikki huollot ok, ja 200km sitten jakopää/nokkaketju vaihdettu.
Nämä odottaa laatikoissa tallissa:
Kkk27/27 ahdin.
Uusi Rs2 pakosarja (parempi kiinan kopio)+pinnapultit
Uusi Pilipalipalapeli JDM 28" välijäähy (tarkoitus asentaa orkkiksen lisäksi?)
Uudet 1.8T puolakonversiot.
Tarkoituksena olisi vielä tilata Dekan 630cc suuttimet, kunhan selviää speksit että osaan varmasti tilata oikeat. Tarvitsiko jotain muuta?
Eli jos jollain vinkkejä mitä kannattaa huomioida projektissa tai jos joku on jo menossa perseelleen niin reilusti vaan vittuilemaan. Kaikki apu tarpeen!
Comment
-
Millä Eculla ohjaat tuota? jos Motronic pyydä Porkkiselta speksit suuttimiin.
Minkäs muotoinen tuon turbon turbiinilaippa on? RS2 pakosarja olettaa sen olevan nätin pyöreä. Eli mikä ahdin tarkkaanottaen olisi sinne koneen kylkeen menossa.
Välijäähdyttimen kanssa olet varmasti ihmeissäsi jos haluat sen pysyvän puskurin sisällä ja pitää ilmastoinnin. Eikä varmasti ole kannattavaa jättää alkuperäistä sarjaan/rinnalle.
Comment
-
Mikähän siinä muuten on niin tarkkaa noiden suuttimien kanssa? Ite en oo hiffannu sitä.. Jos parametrit(karrikoidusti koko) antaa eculle suuttimien tietoihin perustuen, niin eihän siinä oo ku bensakartan tekeminen..? Toki Motronicin sielunelämä voi olla vähä mutkikkaampi... Maxxeculla onkin tietokannassa varmasti kaikki yleisimmät suuttimet, joten ei tarvi ku alasvetovalikosta valita oikeat.
Urspasi, mulla olis jouten Bosch EV14 suuttimet jotka on kertaluokkaa paremmat ku nuo ikiaikaset Dekat. 580cc@3bar, ja n. 650cc@4bar(joka on AAN vakiopaine).
Comment
-
Juu, ei mitään hajua miten motronicissa noi määritellään..? Mut silloin kun Motronicn emoguru prj(Dmitri) kävi joskus säätämäs mun Motronicia, niin noin 5:ssä minuutis sääti kohdalleen arvot ja kylmäkäynnistykset 1200cc EV14:lle. Oli kuulemma ekat noin isot jotka oli silloin säätäny Motronicille. Toki jätkä on aika yliluonnollinen ton ymmärtämisessä... Tästä jo useita vuosia aikaa.. Ymmärrän toki silti et helpompihan se on lähteä jostakin tunnetusta liikkeelle, eikä porkkiksen säädöissä/ohjelmissa ole varmastikaan kenelläkään koskaan ollu mitään moittimista(itelläkin erittäin positiiviset kokemukset porkkiksen ohjelmoinnista). Mut jos ei kovin lähellä kotimaan Motronic gurua asu, niin todennäköisesti on kustannustehokkaampaa vaan laittaa hyvä standalone ecu jolla säätö onnistuu lähialueella.
Comment
-
Rikotaas nyt wall of silence suuttimien ja vähän ehkä ecunkin osalta.
Dekat tuppaa olemaan vähän epästabiileita lyhemmillä aukioloilla, mikä korostuu etenkin tyhjäkäynnillä ja isommilla suuttimilla. EV14 toimii myös lyhyillä aukioloilla speksinsä mukaan, tästä syystä ne on helppo säätää tuossa mainitussa 5min:ssa. :)
Motronic M2.3.2:ssa suuttimille määritellään vain dwell ja minimiaukiolo, suuttimen koko määritetään suhteellisena korjauksena ilmamassaan (vakiokokoonpanossa korjauskerroin on lambda=1). Lisäksi sitten on ajotietokoneen arvot. Suutinaukiolo boksissa määräytyy ilmamassan mukaan, korjattuna suhteellisella korjauksella, sekä tilanteenmukaisin korjauskartoin (oli miten "base fuel map" tahansa, niin se korjaa em arvoa, ei määritä sitä). Lopputulokseen huomioidaan dwell ja minimiaukiolo.
Boksista löytyy kyllä tyhjäkäynnin säätö sytkän ja tyhjäkäyntivenan yhteistyöllä ja adaptaatiolla, mutta feedback ja siihen reagointi kääntyy deka suuttimilla itseään vastaan. Noita saa kalibroitua kyllä, mutta halvemmaksi tulee EV14.
Suutinvalinnoista ja ylipäätään kokoonpanosta ja tavotteista kannattaa ensisijaisesti jutskailla säätäjän kanssa jos custom säätöjä on tekemässä. Nykyään kun EV14 saatavuus ja yhteensopivuus sekä hinta on tosi ok, en keksi mitään syytä ostaa näihin Boschin vehkeisiin muita suuttimia kuin "omia".
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MatiasT Näytä viesti-94 S6.
K26 3017 ahdin
630cc suuttimet
jne. Erikoismoottori Airaksisen säätämä vakio-ohjaus. E98 tankissa.
Toiminut aikaisemmin, seisonut parivuotta. Nyt Vemssin laajakaista näyttää ahdoilla lambdaksi 1.2-1.3, muuten seokset ihan loogisia. Menee laihalle heti kun kiihdyttää. Auto myös toimii ihan normaalisti ahdoilla, mitä nyt varovasti uskaltanut vähän kokeilla.
Bensanpaineet mitattu, nousevat ja pysyvät ahdoilla, bensansuodatin vaihdettu. Painetesti tehty, ei vuotoja. Maffi putsattu.
Laajakaista paskana? Tuskin tuo edes toimisi normaalisti noin laihalla seoksella.
-Suuttimet käytetty finjectorilla, ne on ok.
-Vemssin laajakaistaista uusi Bosch lsu anturi.
-Bensapumpulle kokeiltu ottaa virrat suoraan akulta, paineet mitattu jo aikaisemmin ja ne on ok. Toista pumppua kokeiltu myös.
-TPS ja lämpöanturit tomivat vag-comilla katsottuna.
-Maffin liittimen irroitus ei vaikuta suuntaan tai toiseen.
Vikakoodit:
00553 - Mass air flow sensor (G70) - 07-00 Signal too low
00515 - Camshaft position (hall) sensor (G40) - 20-00 Malfunction in basic setting
Comment
-
Onko jakopäähän koskettu sen jälkeen kun varmasti toiminut hyvin? Tuo hall-koodi kannattaa ottaa myös vakavasti.
Tsekkaa mitä kapeakaistajännite on kuormalla niin tiedät voiko laajakaistaan luottaa. Pitäisi olla luokassa 0.8-0.9v.
MAFin outputin voi mitata myös ja pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.2-2.4v jos nyt muistini toimii suunnilleen oikein. Eihän se *ittuillakseen sitä MAF-koodiakaan heittele, joten joku siinä ahdistaa.
Jos ei liittimen irroitus vaikuta, on MAF kyllä melkoisen varmasti död.
--
Deka on tosiaan tunnetusti epälineaarinen pienillä aukioloilla, mutta ei näissä antiikkipeleissä ole ollut mielestäni mikään kummoinen ongelma. Vitoskone tuntuu tyhjäkäynnillä poksuttavan muutaman tahdin väliin riippumatta kuinka hipot suuttimet on valittu. Deka sopii fyysisesti suoraan ja on sopuhintainen ja moneen sovellukseen sopivan kokoinen niin silläpä nitä on tullut suosittua. Ei ole maailman paras, mutta ok kompromissi ja jo niistä ajoista, kun ev14 saatavuutta ei edes ollut :)
Comment
-
Vikakoodit korjattu kuvasta tekstiksi.
Käyttäjä Marsi tarjosi ehjää käytettyä maffia. Sillä hävisi kaikki ominaisuudet. Vedossa seokset 0,80 luokkaa ja syttyykin ihan eri tavalla. Vemssin laajakaista on siis ehjä.
Iloisena yllätyksenä myös kylmällä koneella ja ilmastointi päällä vaivannut kierrosten heittely/mataluus hävisi. Luulin johtuvan tyhjäkäyntimoottorista.
Jakohihna on vaihdettu, tarkistin vielä huvikseen jaonkin ja se on kohdallaan. Pitää seurailla tuleeko nokan anturista vielä koodia ja vaihtaa anturi jos on aihetta.
Comment
-
Tässä pohtinut että vaihtaisi oman urs6 etanolille täysin, koska siihen tarjotaan paikkakunnallani niin hyvä mahdollisuus. Kestääkö vakio polttoaine letkut kyseistä muutosta vai kannattaako heti kättelyssä vaihtaa ne? Tankissa on tosiaan 044 ja suuttimetkin ovat isompaan vaihdettu. Tällä hetkellä on chipattu vakio ecu paikoillaan mutta tähän tilalle tulee tod.näk. maxxecu jos etanoli vaihdokseen päädytään.
Edit: Yritin hakua mutta haku ei tunnu ohjaavan oikealle sivulle niin en jaksanut käydä erikseen joka sivua läpi, jotta löytyisi oikea vastaus.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja welmu Näytä viestiTietääkö kukaan saako noihin vanhoihin kkk ahtimiin (rs2) mistään pakopesiä? Tarttis isomman ku 6.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja juuso he Näytä viestiei nyt äkkiseltään oo tullu vastaan nii mistä kannattaisi kysellä uusia männäntappeja+sokkia, tepolta kyselin sillä ei oo ja ihan sillä 20mm tapilla ois tarkotus vakiomännille aan koneeseen
Comment
-
Antakaas tyhmään kysymykseen fiksu vastaus.
Missä kohtaa menee raja Audin vakio hukkaportin kanssa? AAN, 3B ja ADY käsittääkseni sama portti, 38mm venttiilillä.
Jos kuvitellaan, että ahtopainetta 2 kiloa, moottorissa tilavuutta 2,5 litraa, ahdin 64/66 siivillä, tehoa noin 600hp moottorissa. Onko hukkaportti "tukossa"?
Miten näitä lasketaan?
Nimim. Ahdot karkaa
Comment
-
No tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
Sen sijaan voisi olla isomman pakopesän paikka. Pienihän se portti on, mutta tuo ahdin kuulostaisi siiviltään olevan jotakuinkin järkisuhteilla joten kovin isoa ei siten tarvitakaan (isoilla ahdoilla ajamiseen).
Comment
-
Pitäisi tehdä polttoainelinjat S2 ja mietin, että kuinkahan isoa putkea/letkua pitäisi laittaa. Vakiona näyttäisi olevan 6mm sisähalkaisija. Aiemmassa missä oli 350hv oli alkuperäiset. Tähän nykyiseen projektiin tulee noin 400-500hv ja mietin että riittääkö 8mm vai tarviiko 10mm putkea/letkua pumpuilta tukille asti.
Jakotukissa ajattelin tulpata vanhan liitin paikan ja laittaa menon ja paluun tukin päihin.
Pumppuina kaksi Bosch 044 pumppua, siirtopumppuna toimii auton oma pa-pumppu.
Olisiko antaa vinkkiä, mitä kannattaisi huomioida.
Comment
Comment