Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kerta kaikkiaan, en itekään oo tajunnu tota N75:sen toimintaa ihan täysin. Miten se nostaa paineita avaamalla hukkista? N75:seltahan ohjautuu paine hukkiksen ala-kammioon. Siis jossain muuallakin törmänny siihen et oikein säädettynä nimenomaan N75:lla voi saada ennemmin ahtimen heräämään kuin esim. mekaanisella ahtopainesäätimellä. Selittäkää rautalangalla kiitos. :)
siis n75 ohjaa signaali ilmat joko pihalle tai takaisin turbon imupuolelle, tällöin hukkaportti ei näe todellista ahtopainetta vaan sen mitä halutaan sen näkevän ;)
Myös bensapuoli vaatii toki päivitystä, jos ne 440 suuttimet ja vakiopumppu.
Ja joo, herääminen ja rähinä eriasioita ja tietty hyvin tulkinnan varaista, kuten Roni mainitsi :)
Jos mahd. vakiosoftalla, tai normi vakio kokoonpanon virilastulla ajetaan, niin onhan siellä paljon muttujia jotka vaatii "pikkuviilausta".
siis n75 ohjaa signaali ilmat joko pihalle tai takaisin turbon imupuolelle, tällöin hukkaportti ei näe todellista ahtopainetta vaan sen mitä halutaan sen näkevän ;)
Niin no, ihan juuri näin olen ymmärtänyt et se toimii. Mut sama periaate on normi mekaanisessakin ahtopainesäätimessä, eli hukkaportille menevää painetta alennetaan, eli se aukeaa myöhemmin ja mahdollistaa suuremman ahtopaineen. Aukomalla hukkaporttia kuitenkin lasketaan ahtopainetta, ei nosteta. N75 ilmeisesti kuitenkin toimii pulssi periaatteella kun taas mekaaninen säädin vaan päästää painetta tasaisesti. Kiinnostaa siis et saako N75:lla jotain etua vs. mekaaniseen säätimeen esim. juuri heräämisen suhteen? Vai mahdollistaako se vain kätevästi suojamoodin jos joku menee pieleen?
Niiin, n75 siis päästää ilmaa joko suoraan lävitseen portin kalvolle, jolloin portti toimii jousen varassa tai pulssittaa sitä, jolloin portti näkee pienempää painetta kuin todellinen ahtopaine on. Kun venttiilille annetaan pulssia, paine portin ja venttiilin välissä tippuu, ja portti pyrkii sulkeutumaan. Jos N75:lle annetaan tasavirtaa (=100pros pulssisuhde), on se lähes kokonaan kiinni eikä portille pääse ilmaa lainkaan.
N75:lle voidaan siis tehdä pulssisuhdekartta, joten paineita voidaan ohjata myös kaasun asennon mukaan, vikatilojen peruspaineen lisäksi.
Lisäksi voidaan pyytää portti ensin täysin kiinni, sitten raottaa sitä vähän kun fööni herää ja välttää hullu piikkaaminen. Sitten taas voidaan pyytää portti täysin kiinni kun moottori alkaa ruokailla kaiken sen mitä turbolla on antaa.
Hyvä mekaaninen säädin toki auttaa heräämisessä, sillä se ei laske ohjauspainetta kalvolle lainkaan, ennen kuin haluttu ahtopaine on saavutettu. Silloin se tekee alapäässä saman mitä n75 oikein säädettynä. Yläpäässäkin mekaaninen säädin voi toimia samaan tapaan, ja sulkea linjan, kun ahtopaine alkaa laskea, mutta niiden toiminta on joskus vähän mystistä silloin, kun paine muuttuukin toiseen suuntaan.
Mekaanisella säätimellä pyydetty ahtopaine on kaasun asennosta riippumatta sama, joten osakaasulla yleensä sakata käkätetään kaasuläppää vasten ja laite ryntäilee puolikaasulla, vaikka ei haluttaisi.
Lisäksi n75:lla voidaan pitää auton suorituskyky vakiona säästä riippumatta, jolloin kuumalla boostia on enemmän ja kylmällä vähemmän. Tämä vaatii tosin eculta vähän perus vemssiä enemmän älyä.
Ilman n75 manipulointia tai mekaanista säädintä jo pieni ahtopaine aiheuttaa hukkiksen rakoilua, ja siten rauhoittaa heräämistä.
Mutta tota VilkkuS kertomaa hain takaa, eli jos on paikat tukossa portin avaaminen auttaa heräämiseen vaikka kuinka tuntuisi takaperoiselta.
Ronin pointti on myös erittäin hyvä, tälläisten keskusteluiden aluksi olisi hyvä kertoa mitä pitää heräämisenä, ja josko se on se kohta kuten Roni kerto että alkaa repimään, eikä esim max boostin saavutus kohta, ja samaan aikaan kun alkaa tapahtua alkaa porttikin laulamaan, voisi olla perusteltua avata vielä aikaisemmin.
Ja siis mun olettamus oli, että kun tuollainen isohko ahdin jo tyrkätty kylkeen, on imuilman saanti varmistettu, nokat ajoitettu/vaihdettu/tarkistettu yms normi hommat jo tehty, eli aika valmis paketti sinne softaukseen.
N75 on vain tyhmä toimilaite, jota pulssitetaan ecun toimesta, olipa se sitten mikä hyvänsä. Kunhan parametrit on ecussa oikein, se käyttää toimilaitetta juuri niinkuin pitää.
Tuossa AnLen linkissä on pieni epäkohta.
Ja mitään väliasentoahan ei ole, jännitteettömänä se on kiinni, eli ahdon laskutilassa.
Oikein ohjattuna sekä porttia, että ohjausventtiiliä* pystytään käytännössä "kelluttamaan" juuri siinä aukiolossa kuin halutaan. Tässä kohtaa pelataan venttiilin massanhitauden ja jousen kanssa suhteessa näennäiseen paineeseen, jonka kalvo näkee. Kalvon alapuolinen ilmatila ikäänkuin tasoittaa PWM-ohjaimen antamia painepulsseja ja tekee niistä ideaalitilanteessa käyttösuhteen mukaisen osuuden vallitsevan ilmanpaineen ja kulloisenkin ahtopaineen väliltä.
Googlella voi kaivella enemmän daattaa asiasta, parhaiten löytynee "proportionaalinen ohjaus".
*Pieni-inertiainen venttiili saattaa ehtiä pulssin aikana täysin auki ja pysähtyä sinne pienilläkin käyttösuhteilla, riippuen venttiilin vasteen ja pulssinpituuden suhteesta.
Juurikin indikaattori väärästä mitoituksesta, mutta helpompaa sitä jousta on vaihtaa kuin ahdinta, ja ahdinta on vähän turha summassa alkaa vaihtelemaan ennenkuin tietää mikä on pielessä.
Mutta kuten sanoin tuolla ylempänä, mikään voima mikä N75 läpi tulee, ei venttiiliä tiiviimmin kiinni pidä kuin mikä jousen esiasetus on, ainoastaan helpottaa avautumista.
Samaa mieltä Jyrkin kanssa, yleisesti turbon tai jonkun muun komponentin mitoitus tuolloin on metsässä.
Liian pienen putkiston ja pikkupakopesäisen ahtimen kanssa tuli itse joskus kokeiltua...ja ainakin sai paketin "toimimaan" noinkin päin.
Eli samaan lopputulokseen kai voisi päästä tuollakin lailla...ja miksei asioita liikaa pyöritellessä, voisi jopa jotain heräämis etuakin saada...ennen kun alkaa ahdistamaan kulkisi pakokaasut nopeammin hyrrää pyörittämään.
Vähän kuten niissä pakopesän puolitus läpissä pakosarjoissa tjs.
Thuppu: tuon Vemsin kanssa itsekin ajattelin ainakin kokeilla (pitkästä aikaa) tuota N75 ohjausta noiden mekaanisten sijaan...
Omassa nykyisessä ohjauksessa kun olisi varmasti jonninverran parannettavaa.
Onko porukalla kokemusta Acl:n kk-ja runkolaakereista. Lähinnä kiinnostaa tuo kesto tälläisessa 2.2 20vt hipokoneessa. Nuo ovat kohtalaisen edullisia verrattuna perinteisiin sputter laakereihin
Onhan ne rs4 laakerit yläpuolelta sputteria mutta löytyykö jostain s4:n mitoilla vastaavia, sitä ilmeisesti Mikko kaipaili. Hinta noissa risan veivin laakereissa on aika jäätävä. S4 veivin alasilmä on 57,6 ja rs veivi 56,8
Lohko tuli koneistamolta. Yhdessä sylinterissä on ylälaidassa n.10mm pituinen ura, joka ei hoonauksessa lähtenyt pois. En osaa sanoa kuinka syvä se on, mutta tuntuu selvästi sormella. Antaako olla vai pitääkö porauttaa ylikokoon?
Huokaus... Eihän tuo lohko ollutkaan kuin 5kk koneistamolla, no kait se pitää viedä takas. Jos joku tarviaa vakio kokoisia männänrenkaita, niin pistäkää yv:tä.
Onko vinkkejä miten tai missä tuon lohkon saisi puhtaaksi ruosteesta? Ei viitsisi tuon näköisenä koota.
Pyysin hoonausta ja ilmoittamaan jos jotain ihmeellistä tulee vastaan. Ilmeisesti tuo ei mennyt kyseiseen kategoriaan. Itse oletin että tuo hoonaamalla lähtisi, mutta eipä ole ennen lohkoja tarvinnut koneistaa, niin ei sen parempaa tietoa ollut. Joo ei tuosta kuvasta varmaan osaa syvyyttä arvioida, joitakin millin kymmenyksiä sanoisin. Josko tuohon olisi mitään nyrkkisääntöä olemassa?
Sain varmaan mitä tilasin. Minkä kokoisia ylikoko männänrenkaita löytyy?
Ihan perus settiä tulossa. Wagnerin pakosarjaa ja Master Powerin R545 ahdin, viina ruokinta yms. Ahdin tosin saattaa vielä vaihtua, kun tahtoo olla vähän ahdasta tuolla setillä.
Sitruunahappo toimii ruosteenpoistoon aika näppärästi. Suosittelen tekee ennen seuraavaa koneistuskierrosta, niin ei vahingossa tuu syöpymiä sitten uusiin pintoihin.
Netistä kun haet tietoa, niin löytyy. Sitruunahappoa saa järkevimmin Agrimarketista, sitä käytetään muistaakseni sikojen ulostuslääkkeenä tms.
Joo tuossa vähän googlettelinkin jo, ja ilmeisesti ihan CRC:n ruosteen poistokin toimii. Pitää ilmeisesti olla joku iso vati, mihin lohko hukuttaa lillumaan ajaksi x tuohon sitruunahappoon?
Comment