Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hmm, nokkapokkaa tähän väliin.
    R-koneistuksella mitattiin mun uusia nokkia, oletetusti NM nokat.

    Tulokset 0,25mm välyksellä mitattuna:
    Pako 236° 9,6mm nosto
    Imu 234° 9,6mm nosto

    Verrattuna aiemmin mitatut, myös 0,25mm välyksellä:
    NM pakonokka1 224° 9,45mm nosto
    NM pakonokka2: 225° 9,55mm nosto


    Mitkähän noi nyt sitten lienee?
    Toisesta topicista taasen löytyi näin:
    NM imu Opens 0° ATDC, closes 32° ABDC, duration 212°, lift 9,6mm
    NM pako Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm

    Comment


    • Audit ovat itselleni toistaiseksi uusi tuttavuus, joten kysytäänpä viisaammilta apua.

      Moottori on AAN ja nyt olevat viritykset:

      - 3bar map
      - 1.8T puolat
      - Suodatin
      - Fastech-lastu 280hp / 420nm valmistajan mukaan

      Tarjolla olisi 2 bar hukkiksen jousi ja fastech-lastu 300hp / 440nm.

      Jos laitan jousen ja lastun, niin pitäisikö suuttimet tai jotain muuta päivittää? Hakusessa siis vähän yli 300hp, jos se vakioahtimella ja muilla rojuilla onnistuu?

      Comment


        Ei piisaa vakio ahdin yli 300hv.
        RS2 ahdin,isommat suuttimet ja softa näille ~350hv

        Comment


          Softa nimimerkiltä "porkkis".
          Ja suuttimet mallia tämä http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=2042

          Comment


          • Meneekös nuo suuttimet ihan bolt on tähän?

            Pitäisikö tuo 2bar hukkaportin jousi hankki Porkkiksen softan kaveriksi? Nykyisestä jousesta ei ole tietoa, mutta max. paineet ovat 1.4-1.5 ja pienemmillä vaihteilla tekee fuel cutin kun nousee tuonne nopeasti. Pääseekö tästäkin eroon kunnon softalla?

            Sellainen kysymys vielä, että onko kukaan vaihdattanut jossain alan liikkeessä / osaavalla tekijällä h-profiileja näihin ja missä hinnoissa työ menee? Kyllähän tuon itsekin voisi tehdä, mutta käyttöautoa ei tekisi mieli seisottaa pitkään kun ihmetellessä menee kuitenkin aikaa.
            Viimeksi muokannut OlliT; 28.1.2013, 08:59.

            Comment


              Pääsee. Suuttimien valinnassa kannattaa konsultoida säätäjää.

              Comment


                Ei tarvii hukkiksen jousta vaihtaa. Myös pakosarja menee vaihtoon jos yli 300hv meinaa mennä.

                Comment


                • Meneekö Audin 3B-moottoriin tarkoitettu pakosarja ilman muokkausta AAN-koneeseen? Onko laipat oikeat AAN-koneen vakioturbolle ja hukkaportille?

                  Comment


                    Kyllä pitäisi mennä.

                    Comment


                    • retainerit

                      Ootteko muuten käyttäny jäykemmillä venttiili jousilla vakio retainereita vai vaihtanu ne johonki muuhun ??

                      Comment


                      • Jaymz, löytyy gt-3071 pienemmällä pakopesällä, jos kiinnostaa testata. Mielestäni oikein mukava vakiosetupissa ajella, vaikka softa on k26 hybridille muistaakseni.

                        Comment


                        • Ugemi: Oletko katsellut miten alkaa toimimaan, eli missä vaiheessa 1bar ahtoja ja milloin täydet?

                          Epäilen että vaikuttaa softakin paljon heräämiseen, tietty voin olla väärässä. Ei olisi eka kerta :)

                          Comment


                          • Vaikuttaa toki. Kolmessa taitaa aika tarkkaan ahdot alkaa nousemaan isoilla vaihteilla(oisko juuri tuo 1bar tuolla kohdin). 3,5 mennään jo kaikilla ihan reilusti. Taajama-ajokin on mukavaa ja vääntöä on kivasti jo alakierroksillakin.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja rehtori_90
                              Ootteko muuten käyttäny jäykemmillä venttiili jousilla vakio retainereita vai vaihtanu ne johonki muuhun ??
                              Vakiot tai sitten vaikka vähän keveemmät titaaniset.

                              esim. fcp engineering myy tämmösiä:
                              Attached Files

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja rehtori_90 Näytä viesti
                                Ootteko muuten käyttäny jäykemmillä venttiili jousilla vakio retainereita vai vaihtanu ne johonki muuhun ??
                                Jos hytikoilla meinasit ajella, niin ei maksa vaivaa vaihtaa vakioita pois. Sitten jos kovilla nostajilla tarkoitus kierrättää korkealle, niin alkaa olemaan jo perusteltuja esim. nuo esken mainitsemat titskuretainerit.

                                Comment


                                • Paljonkahan noilla hydraulisilla kärsii kierrättää 8000 kierroksen paikkeille ois tarkotus päästä??

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja rehtori_90 Näytä viesti
                                    Paljonkahan noilla hydraulisilla kärsii kierrättää 8000 kierroksen paikkeille ois tarkotus päästä??
                                    Oiskohan maaginen luku ollut 8300rpm. Joku paremmin muistava/tietävä vahvistakoot.

                                    Comment


                                    • 8k oli mulla rajoitin ja ei ollu nostajien kestossa mitän onkelma 30tkm aikana, yli sen niin kesto vähene.

                                      Comment


                                        Pysyyköhän ne INAn kevyemmät 63g hydikkanostajat paremmin mukana?

                                        Ei sillä että olis mitään väliä, kunhan tuli mieleen.

                                        Comment


                                        • Useampi tapaus on ollut, jossa kevyet nostajat on vääntyneet tai haljenneet kovilla jousilla ja kovilla kierroksilla.

                                          Comment


                                            vakio kannenpulttien uudelleenkiristys

                                            Kävi kantta kiristäessä ihmeellisesti kun viimeistä ysikymppiä kääntäesä muutama pulteista "narisi" ikävästi... toiset taas kääntyi sulavasti halutut asteet. Ilmeisesti jääny jotain paskaa kierteisiin vai olisko ollu jopa liian kuivat kun paineilmalla ne puhaltelin. Mielestäni pultteihin ei tullut kuitenkaan sama jännitys joten otin auki. Eli voiko noi vakio kannenpultit kiristää uudestaan?
                                            Ne oli n. 5min kiristettynä jonka jälkeen päätin ottaa auki.

                                            Comment


                                              Viimeisellä käännöllä pultin kannat ja aluslevyt alkaa leikkaamaan kiinni, jos voitelu niiden välissä ei ole riittävä ja siitä tulee ainakin nariseva ääni. Voimantarve kasvaa samalla huomattavasti. Jos kiristit pultit jo täydet asteet, niin ne on silloin jo venyneet pysyvästi, vaihda uusiin.

                                              Comment


                                                Mitäs vaihtoehtoja on kannenpulteiksi:
                                                vakio, APR... muita?

                                                Comment


                                                  Laita suosiolla arp:n pinnapultit, ei tartte joka avauksen jälkeen vaihtaa...

                                                  Comment


                                                  • Arpit vaan ja jos on pienillä prikoilla, niin leikkaat orkkis pulteista prikat.. Uspartsilla lie hyllyssä arppeja.

                                                    Comment


                                                      Mitä bensapumppua suosittelisitte? Muut palikat ovat RS2 turbo+pakosarja, suuttimiksi olin kaavaillut noita bosch 443cc ev6:ia. Sellaista siis mikä menee vakion paikalle jos mahdollista suht kivuttomasti. Bosch 044 tai 040?
                                                      Viimeksi muokannut Fenrir; 4.2.2013, 15:45.

                                                      Comment


                                                        044, jos haluat mahdollisesti käyttää E85. Nuo suuttimet on bensalle hyvä valinta, mutta viinan kanssa ei kauheen paljon löysiä jää. Pitäisi silti juuri riittää.

                                                        Comment


                                                        • Otetaanpas jälleen kerran se puntittaminen puheeksi, kun se nyt voisi olla jälleen itsellä ajankohtaista.

                                                          Tuli tänään turistua melko tovi Racer's Placen puntittajan kanssa aiheesta. Hän kertoi, että tuo vitoskoneen puntittaminen on vähän monitahoinen juttu ja että raskaampien kankien ja/tai mäntien vaihtaminen kyseiseen pataan ei välttämättä aiheuta tarvetta puntittaa alakertaa uudelleen, mikäli kyseiset kalikat ovat pyttyjen välillä samoissa päätypainoissa ja mikäli käytetään alkuperäistä dampperia, jonka kanssa kampura on punitettu tehtaalla. Hänen mukaansa vitoskoneessa, samoin kuin V8-moottoreissa, puntittamisessa käytetty kangen yläpään (eli kanki+mäntä) vaikutus painotukseen vaikuttaa lähinnä siihen kierrosalueeseen, jossa rojut ovat tasapainossa. Mitä raskaampaa kilkettä siellä on tai mitä pienempää prosenttia sieltä löytyvästä massasta käytetään painotuksessa, sitä ylempänä tasapainon kierrosluku on. Tästä johdettuna, raskaampien veivien ja mäntien käyttäminen siis siirtää muutoin puntissa olevan kampuran tasapainotusalueen ylemmälle kierrosalueelle. Käyty keskustelu oli erittäin mielenkiintoinen, koska luulen nyt tajunneeni viimein tämän koneen puntittamiseen liittyvästä teoriasta hitusen..

                                                          Tuli tuossa viikonloppuna avattua oma pata, enkä löytänyt ainakaan silminnähden mitään epätasapainon oireita laakereista tai muualta, eikä kone kyllä ole täristänytkään vaikka sitä on laulatettu ihan isän kädestä ja jenkarajoitin ollut jo pari kesää siellä 8500-8600rpm..

                                                          Nyt pannu on joka tapauksessa levällään ja olisi mahdollista se puntittaminen suorittaa, mutta herää kysymys että onko se nyt sitten aiheellista vai turhaa hifistelyä. Hifistely tunnetusti maksaa rahaa ja koska olen persaukinen takapihan virittäjä, niin turhaa rahaa en halua tuohon projektiin jo kaikkien niiden tuhansien eurojen ja tuntien päälle laittaa. Toisaalta taas, kun siihen pataan on meleko monta touhutonnia jo uponnut, niin en oikein tiedä, haluanko olla se joka tutkii sen puntittamisen tarpeellisuuden sitten loppuviimeeksi käytännön tasolla....

                                                          Tätä aihettahan on puitu useaan otteeseen, mutta vielä ei ole oikein vakuuttavia perusteluja löytynyt siitä, miksi se pitäisi erikseen puntittaa uusille rojuille, mikäli ne ovat keskenään tasapainossa..

                                                          edit: en tiedä nyt sitten, että kuuluuko tämä tähän ketjuun vai high power -pläjäykseen..

                                                          Comment


                                                            Miltä runkolaakerit näytti?

                                                            Comment


                                                              Omaan urssiin oli ideana heittää vahvemmat veivit orkkisten tilalle ja kevyempi vauhipyörä, kestääkö moisella paketilla ajella ilman puntittamista vai onko puntittaminen aina välttämätöntä osia vaihdettaessa?

                                                              Muutama tuntemani BMW harrastaja on ainakin veivejä vaihdellut ilman puntittamista ja koneet ovat (ainakin toistaiseksi) kestäneet nipussa.
                                                              Mitä täältä lukiessani olen ymmärtänyt, niin tuon 5-pyttysen tasapainoitus ei ole ihan sama juttu, kuin suoran kutosen, eli voiko asiaa edes verrata?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X