Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikähän on suurin sallittu kartiokkuus/soikeus sylintereissä AAN vakiokokoonpanossa? Ilmeisesti mäntien kulumisraja on 4 satkua ja sylinterien 8 satkua. Mistään en kuitenkaan oo löytäny mainintaa tosta ensin kysytystä..?

    Ja vielä semmonen kysymys johon en vastausta ole löytänyt. Et jos kampuran laakeripukeissa käyttää 12.9 pultteja niin mikä olis sopiva kiristysmomentti niille? Luultavasti vakiopulttien(10.9) 65Nm on liian vähän ja ARP versioiden 88Nm vetää pukit linttaan, niin mikä olis se sopiva? :)
    Viimeksi muokannut Thuppu; 11.11.2013, 17:39.

    Comment


    • Miks sä haluat sinne kovemmat pultit?

      Comment


        Sen takia ku kasaan väliaikasta 0 budjetti konetta ja sattuu tommosia pultteja olemaan. Tosin jouduin uuden kannentiivisteen ja veivilaakerit hommaamaan tätä varten joten budjetti on ylittyny jo rankasti.

        Comment


          Mulla on 12.9 pultit vakiomomentissa. Ovat pysyneet jo 3 vuotta kiinni.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu
            Mikähän on suurin sallittu kartiokkuus/soikeus sylintereissä AAN vakiokokoonpanossa? Ilmeisesti mäntien kulumisraja on 4 satkua ja sylinterien 8 satkua. Mistään en kuitenkaan oo löytäny mainintaa tosta ensin kysytystä..?
            Nyt just ei ole laput nenän edessä, eli soikeudesta en osaa sanoa. Kartiokkuudesta epäilisin, ettei ole niin vaarallista. Luulisi, että riittää, kun männänrenkaiden katkovälys pysyy koko matkalla speksissä. Tämä nyt taas näitä tyhmemmän mietteitä, eli saa kumota ja haukkua hölmöksi, jos (kun) osuu vikaan.

            Comment


            • Mitä pultteja porukka on käyttäny noissa runkolaakeri pukeissa n600hp vehkeissä ?

              Comment


              • Mulla oli edellisessä kokoonpanossa ihan pulttikaupasta ostettuja venäläisvalmisteisia 10.9 kuusiokantapultteja ja vetästy vakiomomenttiin.

                Comment


                • Aattelin vaan, kun nuo febin 1.8t 10.9 ruuvit maksaa alle egen kpl ja varmaan kestää sen 600hv. Samaa pulttia vedetään kyl joko 65nm tai 65+90ast riippuen motista.

                  Comment


                    No juu, eiköhän nyt budjetti kestä hakea nippu 10.9:jä tilalle. Kiinnostaa kuitenki ku noita kovempia ilmeisesti käytetään maailmalla kohtuu yleisesti. Saksan ebayssä on noita runkolaakerikittejä jossa tulee 12.9:it mukana ja joillakin ruotsalaisten korsettisarjoissa on 12.9 jne. Repokin on tainnu käyttää 12.9:jä...

                    Comment


                    • Kymppiysitkin kestää, mut saahan sinne oman mielenrauhan vuoksi pistää vaikka ARPit, jos tahtoo :)

                      Comment


                        Arpit tuolla alakerrassa on kyllä hieman rahan haaskausta. Tosin ei tarvi joka avaamisen jälkeen vaihtaa...

                        Comment


                        • Hah, enkait mä edes vaihtanut runkolaakeripultteja uusiin kun ekan motin tein.

                          Nykysessä moottorissa on 12,9 pultit arpin prikoilla orkkis momentissa. Muistaakseni.

                          Comment


                          • Taisin mäki muutaman kerran ne venäläiset kymppiysit käyttää, nyt pistin arpit mut ihan muista syistä.

                            Comment


                            • mitenkähän tarkka tuossa cartterin pumpussa on tuo asennuskorkeus ku ohje sanoo tankin kanssa samaan korkoon ?

                              Comment


                              • Mitkä kanget kannattaa vaihtaa vakioiden korvaajaksi? Vähän enemmän vääntöä saisi kestää mutta ei mitään tonnin kankia olisi vara ostaa.

                                Comment


                                • Onko antaa esimerkkiä, missä 10.9 orkkispultti olis hajonnu? Siis missä voidaan suoraan syyttää pelkkää pulttia.
                                  Kiertokangissa tuohon on törmätty usein.

                                  Rohkenen suositella us-partilta saatavia h-profiileita. Just tuli 12kpl ja mittauksessa kaikki suoria ja alasilmät pyöreitä. Itellä ollu kiinni 4 kesää ja viimesin setuppi 130hv/veivi. Mää maksoin 75e kpl.

                                  Comment


                                  • Minä voin suositella Professional Motorilta (Virtala) ostamiani erittäin korkealaatuisia veivejä. Veivit tulevat erittäin ohuella ylähelalla ja pituudet ainakin omassa sarjassani sattuivat sadasosamillin sisään koko sarjan osalta. Veivien muutkin geometriat olivat kohdallaan, silmät samansuuntaiset ja veivit kaikin puolin symmetrisiä. Painot olivat puolentoista gramman sisään. Molemmat silmät olivat suoraan toimitettuna mitoissaan.

                                    Minä en myöskään usko siihen, että kukaan on pulttien heikkouden vuoksi porsinut tämmöistä moottoria. Kuten aiemmin sanoin, niin kovempien pulttien laittaminen on pieni raha siitä, jos voi nukkua yönsä paremmin, mutta missään nimessä välttämätöntä tai edes suositeltavaa se ei ole alakerran keston vuoksi. Sen kuin vain muistaa, että suuremman kireyden aiheuttavat pultit saattavat muuttaa runkolaakerisilmän muotoa ja pyöreys tulee tarkistaa uusien pulttien kanssa ennen alakerran kasausta. Tosin se mittailu ja tarkistelu nyt muutenkin kuuluu asiaan näissä hommissa.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja rehtori_90 Näytä viesti
                                      mitenkähän tarkka tuossa cartterin pumpussa on tuo asennuskorkeus ku ohje sanoo tankin kanssa samaan korkoon ?
                                      Ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka mulla on carteri n. 30cm koko tankin yläpuolella.

                                      Comment


                                      • Virtalan veivit tais olla sen tonnin...

                                        Comment


                                        • Eivät ole, ellet Verdejä halua.

                                          Comment


                                            Taisi Ristolla olla himpun yli 400e 5-cyl sarja viimeksi.

                                            Comment


                                            • Sitä luokkaa juu.

                                              Comment


                                                Onko Virtalan veivit hänen omaa suunnittelua ja tilattu Kiinasta, vai onko samaa kamaa kuin muutkin kiinakanget?
                                                Omat on Eagle merkkiset US-partsilta, mutta ihan samaa kiinakamaa olivat kuin mitä muualtakin saa. Hieman oli yläpäät ahtaat, ja painot heitteli kangittain ylä ja alapäässä. Muuten ei moitittavaa ja nuokin oli korjattavissa.

                                                Comment


                                                • Eiköhän ne lie ihan perus kiinakamaa, mutta hyvälaatuista sellaista.

                                                  Comment


                                                    Sain ymmärtää, että tehdään "eaglen" tehtaalla nuo "merkittömät" veivit joita Virtala kauppaa.

                                                    Comment


                                                    • Eaglet ovat ihan sitä samaa kiinatavaraa, kuin kaikki muutkin. Minulle on henkilökohtaisesti aivan se ja sama, lukeeko veivin kyljessä jokin hieno merkki vai ei, jos veivit ovat mekaanisilta ominaisuuksiltaan asettamieni toleranssien sisässä. Materiaalianalyysiä en luonnollisesti pysty kotikonstein tekemään, mutta ne suureet, jotka olen voinut todentaa, ovat olleen juuri tasan tarkkaan niin kohdallaan, kuin korkeimman laatustandardin mukaan voisin olettaa.

                                                      Comment


                                                        Onhan noissa kiinalaisissa ihan näkyviäkin eroja. :)

                                                        Comment


                                                          Saisko jotain muutakin infoa?

                                                          Comment


                                                            Ovat toki täysin eri batchia. Oikeanpuoleinen varmasti merkitön kanki, toisesta en ole varma, ehkä scat..? Pointti siis etteivät kaikki ihan samasta muotista tuu vaikka valmistumaa sama.

                                                            Comment


                                                            • Virtalan veivit on tuommoiset "leveäkaulaiset". Huomaa alla olevassa kuvassa tuo ohut ylähela. Se on ainakin minun mittapuulla erittäin hyvä asia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X