Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuossa kuva omasta räpellyksestäni "puskin-IC ilmanohjaus raiskauksesta".

    "Periaatteelliset orkkislista kaverit" peittäkää silmänne ;)

    Ei ole imulämmöt olleet ongelmana, vaikka muutoin kaikenmaailman muita ongelmia riittääkin. xD
    Attached Files

    Comment


      Ei toi Villen Urssi pahalta näytä. Kilpi vaan hieman pomppaa silmään, mutta ilmankaan ei tietenkään voi olla.

      Asiasta viidenteen. Jos vitosen nokkia hiotuttaa, sanotaanko n. 0,5-0,6mm perusympyrältä pois, niin tarviiko karkaisu uusia, eli nitrata? Vai ketääkö entiseen tapaan ilmankin? Fosfatointi ei kai kovuutta lisää, vaan parantaa liukumaa tms..?

      Comment


      • Nitraus ja karkaisu on eri asioita. Nitraus muodostaa hyvin ohuen, mutta sitäkin kovemman pintakerroksen, joka öljyttynä on mielestäni parhaita terästen liukupinnoitteita. Nokkien pintaan ei perusympyrää pienennettäessä aivan kauheasti tule pintapainetta sinne hiotulle alueelle, mutta hyvä niiden olisi silti olla kovia. Tosin en tiedä, miten syvällä alkuperäinen karkaisu nokissa on, mutta uskoisin, että ainakin parissa millissä.

        Comment


          On se vähän muhkea, mutta jos se on nopeampi, se on kauniimpi.. =)
          Onko kuinka tarkkaan tilkitty nuo kuulerin putkien kolot?

          Comment


            Ville, kiertääkö noi ahto putket kuitenkin ala kautta konetilaan vai mistä ihmeestä oot ne vetänyt.

            Itsekkin mietin jos olis pyöräyttänyt cuulerin lähdöt ylös mutta näytti niin toivottamalta saada putket enään mistään läpi.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
              Ville, kiertääkö noi ahto putket kuitenkin ala kautta konetilaan vai mistä ihmeestä oot ne vetänyt.

              Itsekkin mietin jos olis pyöräyttänyt cuulerin lähdöt ylös mutta näytti niin toivottamalta saada putket enään mistään läpi.
              Lamppujen altahan nuo tosiaan menee sisään....
              pitää kattoo jos löydän jonkun projektikuvan ilman puskuria.
              Mut vakio puskuria tuohon ei tietty saa mitenkään.

              Comment


              • Välijäähdyttimessä on 63mm lähdöt, ahtimessa 51mm. Onko mitään hyötyä hankkia molempiin päihin supistaja (laajentaja) jossa toinen pää on sen kolme tuumaa eli 76mm ja tehdä välimatka 76mm putkesta? Verrokkina että hankkii vain ahtimen päähän 51mm-63mm supparin ja tekee välin 63mm putkesta. Onko isompi putki parempi vai turhake?

                Coolerin ja kaasuläpän välissä sama mietintä lähteäkkö coolerilta 63mm putkella ja laittaa kaasuläpän päähän suppari sille vai tehdäkkö kolmen tuuman putkesta ja laittaa coolerin päähän 63mm-76mm suppari.

                Comment


                  Nimenomaan kannattaa tehdä pienemmästä putkesta. Välttyy turhilta supisteilta ja moottorin reagointi saadaan maksimoitua, kun ahtoilmalla täytettävän putkiston tilavuus pienenee. Itse saattaisin jopa tehdä 2" putkella ahtimelta coolerille. Coolerilta sitten ehkä 63 putkella kaasuläpälle.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
                    Itse saattaisin jopa tehdä 2" putkella ahtimelta coolerille. Coolerilta sitten ehkä 63 putkella kaasuläpälle.
                    Eiköhän se kannattais tehdä juurikin toisinpäin et isompana ahtimelta coolerille koska ilma siinä paljon kuumempaa ja sit coolerin jälkeen välttäs pienempiki putki koska ilma viileempää.

                    Mut Tontsan tapauksessa tekisin 2.5" putkilla, ton kokosilla on mullaki vedetty ahtoputket koska silloisessa coolerissa oli 2.5" lähöt kun putkia tein.

                    Comment


                      Käytännössä saa olla aika fakiiri et huomaa minkäänlaista eroa viiveessä jos ahtoputket on 2,5" taikka 3". Ite en pystynyt erottamaan mitään eroa kun laitoin toisen kuulerin sarjaan ja putkisto vaihtu vakiosta 3":aan, ja vielä yritin jonkilaista eroa havaita.

                      Comment


                      • Joo komppaan kyllä Thuppua tässä et eipä kyllä taida ollaa minkään valtakunnan merkitystä nuin pienillä putkimuutoksilla.

                        Ja laittaa semmoset putket että ei ainakaa ahista.
                        Viimeksi muokannut eske; 11.1.2012, 14:26.

                        Comment


                        • Ok, kiitokset. Laitan 63mm putkea molemmille puolille. On puskurin sisällä paremmin tilaakin kun ei suotta kasvattele putkea kolme tuumaseksi.

                          Comment


                          • Onko jollain oikeasti kokemusta, että ahtoputket olisivat merkittävästi ahdistaneet? Ja jos on, niin minkälainen tapaus oli kyseessä? Pakoputken halkasijoista on jos jonkinlaista nyrkkisääntöä, mutta ahtoputkista vähemmän.

                            Comment


                            • Kaverilla alkoi 350hp@1.5bar 50mm ahtoputkisto vectrassa (c20let) ahdistamaan.

                              Comment


                                Auttakaas vähän. Pitäs kohta hankintoja tehdä, mutta en osaa päättää. Pohjatietona seuraavat ehdot:
                                - Konetta ei avata(vielä)
                                - Motronicilla mennään

                                Ja seuraavia vaihtoehtoja olen pohtinut:

                                Pakosarja: Wagner RS2 Evo tai kdd tuubi
                                Turbo: Holset HX35Super(?) tai Garret Gt3071r vai joku muu?

                                Nuilla pitäs mennä helposti 400 yli, ainakin holsetilla. Jäis vielä pelivaraakin siltä varalta että vaihdan koneeseen sisuskalut, mut se on todennäkösesti ens talven juttuja. Mahtuuko tuo wagneri holsetin kanssa pikkukoppaseen, vai joutuuko takomaan runkoon lovea? Mielummin laittasin nimittäin ton vähemmän huomiota herättävän valusarjan. Turboista holset puhuttelis halvemman hinnan ja huollettavuuden puolesta, kun taas garret kuulalaakeroituna saattas olla hivenen herkempi. Heräämisessä tuskin valtavaa eroa, tai riippunee mimmosilla spekseillä ahtimen sitten ottaa.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja rolle| Näytä viesti
                                  Kaverilla alkoi 350hp@1.5bar 50mm ahtoputkisto vectrassa (c20let) ahdistamaan.
                                  Miten se ahdistus todettiin?

                                  Comment


                                    Kaasun virtausnopeuden maksimi on käytännössä äänen nopeus. Jos jaksaa ja huvittaa, siitä voi laskea ahtoputkistonsa teoreettisen hevosvoimien läpäisykyvyn, kun tiedetään ahtimen hyötysuhde tietyllä ahtopaineella/ilmamäärällä ja arvioidaan moottorille joku volymetrinen hyötysuhde. Käytännössä kuitenkin yleensä muut tekijät sanelevat käytettävän putkikoon. Tuo 63mm on varmasti hyvä vaihtoehto, ei ylimääräisiä supistuksia/laajennuksia ja helpompi taitella konehuoneeseen. Ne supistukset ja laajennukset kuitenkin aina häiritsevät virtausta.

                                    Comment


                                      VilleP: Tuosta heräävyydestä ei kannata miettiä mitään. Et huomaa kaasupolkimella onko siellä kuulis vai ei. :)
                                      Itse päätyisin Holsettiin. En semmoista omista, mutta se olisi aika varma valinta.
                                      Mites muistelisin että yhdessä Porkkiksen säätämässä oli tuollainen garretti ja siinä oli sakkaus ongelmaa. Maestro voi vahvistaa itse? Tulee ainakin varmaa tietoa.

                                      Comment


                                      • Huomaa varmasti eron, holsetin ja garretin välillä.

                                        Spq satsi mahtuu pikkukoppaan ison kkk:n kanssa, luulis et mahtuu muidenkin kanssa, tuo wagner kun sijottaa föönin just samaan kohtaan kuin tehtaan spq satsi, mutta on t3 laipalla.

                                        Mulla on jossain kuvia jossa 750hv compturbo asennusvaiheessa wagner spq satsin kans s2:ssa, ei siellä tanssimaan ympärillä mahdu, mut ei sitä lekalla tarvii asentaa.

                                        Meillä oli yhessä casessa 60mm ahtoputki turbolta coolerille, elli eka 60cm, ja tehot rajottu 980 heppaan. Laskettiin, Putkessa ilman nopeus 340-350m/s.

                                        Comment


                                          Ei 3071 sakkaa ellei ole tehty jotain tyhmyyksiä. 2871 tyypillisesti sakkaa. On toki huomioitava että molempien noidenkin mallinimien taustalla on vielä useampi eri variaatio siipikokojen suhteen jne.

                                          Wagner "RS2-sarjan" ja isojen T3 pakopesien kanssa on tunnettu ongelma. 0.63 pesät tyypillisesti ymmärtääkseni mahtuu olemaan ja 0.82 ei. Jälkimmäinen ottaa koriaisaan kiinni. S2forumilla on juttua aiheesta. Epäilen että holspeedi ottaa kokonsa takia johonkin kiinni. Ahtimia on muuten muitakin olemassa kuin kuulisgarrett ja holset.

                                          Mulla oli aiemmin omassa SPQ-sarja ja iso KKK ja kyllä siinäkin pikkukorissa oma tuskansa on sijoittelun suhteen. Lähinnä siis ilmasuodatin ja varsinkin MAFin kanssa tulee hämminki. MTM leikkasi sisälokasuojan veke ja sijoitti etupyörän eteen/päälle ison mafin nuorisosuodattimen kera. Liitteenä vähän kuva-aineistoa mtm-ratkaisusta.

                                          Mustarautaisen tuubisarjan kanssa pitää olla paljon varovaisempi pakolämpöjen kanssa ettei sarja ala sulamaan. Valunen on siinä mielessä mukavampi vaihtoehto, että voi vetää yli 900 asteella ongelmitta.

                                          Nokka-akseleihin kannattaa vähän panostaa myös. Tai vaikka paljonkin.

                                          Väitän että kaasupolkimella juurikin huomaa onko kuulis vai ei. Siis etenkin tilanteissa, joissa ollaan alle pelialueen ja tahdotaan vaan ajella ns normaalisti. Kuuliksen kanssa on tarjolla enemmän silloin.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            No tuota. Teräksen ja valuraudan sulamislämpötila on kyllä sama molemmissa, reilu 1500 astetta. Teräksen lujuus sen sijaan tipahtaa jyrkästi korkeissa lämpötiloissa. En nyt tästä ulkomuistista osaa heittää missä kohtaa. Valurauta käyttäytyy hieman erilailla erilaisen kiderakenteensa ansiosta mutta valukappaleet ovat myöskin yleensä paksummilla seinämillä ja muutenkin geometrisesti erilaisia josta syystä jäykempiä.

                                            Comment


                                              No tuota. Johtukoon sitten vaikka seinämänvahvuuksista vai vaikka siitä kiderakenteesta, mutta niin asia vaan on.

                                              Mitä oikeastaan tahdoit sanoa?

                                              Comment


                                                Siis sulaa niin et kaasut puhkasee reiän mutkaan, vai et pehmenee sen verran et raskas ahdin alkaa painua alas? Tohon jälkimmäiseen auttaa varmasti roikotustuki. Ensimmäisen en kyllä usko tapahtuvan, ainakaan alle 1200 asteen..?

                                                Comment


                                                  Ei mitään läpi sulamisia tietenkään vaan muodonmuutosta ja sulamisjälkiä jne.

                                                  Disclaimerina että nojaan tässä ammattilaisiin ja paljon asian kanssa tekemisissä olleisiin enkä omiin kokemuksiin.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                                    Auttakaas vähän. Pitäs kohta hankintoja tehdä, mutta en osaa päättää. Pohjatietona seuraavat ehdot:
                                                    - Konetta ei avata(vielä)
                                                    - Motronicilla mennään

                                                    Ja seuraavia vaihtoehtoja olen pohtinut:

                                                    Pakosarja: Wagner RS2 Evo tai kdd tuubi
                                                    Turbo: Holset HX35Super(?) tai Garret Gt3071r vai joku muu?

                                                    Nuilla pitäs mennä helposti 400 yli, ainakin holsetilla. Jäis vielä pelivaraakin siltä varalta että vaihdan koneeseen sisuskalut, mut se on todennäkösesti ens talven juttuja. Mahtuuko tuo wagneri holsetin kanssa pikkukoppaseen, vai joutuuko takomaan runkoon lovea? Mielummin laittasin nimittäin ton vähemmän huomiota herättävän valusarjan. Turboista holset puhuttelis halvemman hinnan ja huollettavuuden puolesta, kun taas garret kuulalaakeroituna saattas olla hivenen herkempi. Heräämisessä tuskin valtavaa eroa, tai riippunee mimmosilla spekseillä ahtimen sitten ottaa.
                                                    Ja pääseehän sillä Garrett 2871:lläkin yli 400hv. 470hv parhaimmillaan oli muistaakseni omassa UrS4:ssä aikoinaan 2871:llä, 0.82 pakopesäisellä. Kalsken Tepollakin oli samaa mallisarjaa oleva kuulis RS2:ssa tuolloin, mutta hieman eri versio...mutta samoissa tehoissa oli sekin. (430-470hv) ja about 2bar molemmat.
                                                    Väännöt oli sen 600nm. Itse ainakin pidin tuosta ahtimesta paljon.

                                                    Mutta kuten Porkkis tuossa mainitsi, niin tosiaan suht. montaa erilaista noita 2871:stä ja 3071:stä löytyy. (vähemmän tai enemmän erilaista)

                                                    Comment


                                                    • Wagnerin pakosatsi ei ole valurautaa, vaan nikkeliseosta, jonka hilseilylämpö on paljon korkeampi ku pataraudan. Valuseoksen tarkka merkintä on EN-GJSA-XNiSiCr35-5-2 ja mikä suomeksi lie letter D5S

                                                      Seos on siis tarkalleensa sama kuin vakio pakosatseissakin.

                                                      Ja tosiaan, normi vesjohtoputki alkaa hilseilemään melko tarkkaan 910 asteessa, tämä nikkelivalu kestää todistetusti pitkiä aikoja melkein 1100 asteen lämpöjä.

                                                      Enkä siis mutuile, vaan olen kokeillut. Monesti.

                                                      Comment


                                                        Mikä tuon GJSA merkinnän A on? Austeniittinen?
                                                        G= valu
                                                        J= rauta (eli ei teräs)
                                                        S= pallografiitti

                                                        Pallografitiin sitkeys tekee siitä jossain määrin hitsattavan ja varmaankin auttaa sitä ettei halkeile niin paljoa. Eikai nuissa tuubisarjoissakaan nyt ongelmaksi saakka ole hilseilyä ollut?

                                                        Comment


                                                        • Tuubisarjoissa suurin ongelma lienee, että lässähtää kuumana, jos turboa ja dp:ä ei tuettu kunnolla + erimittaisten putkien laajenemis erot. Lyhyemmät repeytyy irti pitemmän päälle. Vähän väkisinkin tulee erimittaista varsinkin, jos tilaa vähän ja sarjan malli on jaettu. Hapertumista ei ole omissa ainakaan ollut havaittavissa vaikka nähnyt pitempiaikaistakin kuumaa.

                                                          Mikä olis kaikista parasta matskua tehdä noita tuubisarjoja?
                                                          Viimeksi muokannut -03 tq; 12.1.2012, 14:17.

                                                          Comment


                                                            Onko Jyrki rakennellut rosterista satseja? Millaisia lämpötiloja ne kestää? Enkä tarkoita mitään kiinarosteria...

                                                            Comment


                                                              Niin sitä piti vaan sanomani että a) valurauta ja normaali teräs sulaa likipitäen samassa lämpötilassa b) kumpikaan ei sula alle tuhannessa asteessa.

                                                              Ongelmia voi hyvinkin tulla jo aiemmin, mutta ne johtuvat muista seikoista, kuten normaalin teräksen lujuuden romahtamisesta. Sen sijaan nikkelipohjaiset/voimakkaasti nikkelillä seostetut kamat (tunnetuimpana ehkä Inconel) kestävät korkeampia lämpötiloja pidempään, kuten Repokin jo totesi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X