Muakin kiinnostaa faktat pöytään tämän asian tiimoilta. Puhukoot ne, jotka oikeasti ovat kokeilleet ja tullut jotain vaurioita, joiden alkuperä voidaan todennäköisin syin täsmentää kierroslukuun. Ja mitä kavitointiin tulee, niin se tapahtuu pumpussa, eikä missään kolmossylinterin kanavassa tai muualla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?
Collapse
X
-
Joo, olen kaks pumppua ite rikkonu, molemmissa kierrokset yli 8K rpm. Nämä siis muutamia vuosia sitten.
Supersaloon autossa meni myös pumppu vuonna 2000, silloin kierroksia 9000.
Yleensä katkeaa ne hampaat, jotka voiman ottaa siitä kampiakselin nokan ympärillä olevalta rinkulalta. Supersaloon audissa iso ratas halkesi kolmeen melkein yhtä suureen osaan.
Sen jälkeen on revitetty kymmenillä +500hp / 7900 rpm vekottimilla yhteensä kymmeniä tuhansia kilsoja rataa ja varttia sekä torvet suorana baanalla ilman ensimmäistäkään pumppuvikaa.
Mielestäni riittävä otos tehdä päätelmä: alle 8000rpm = turvallinen yli 8000rpm, vähemmän turvallinen.
Mulla on jossakin backupin perukoilla kuvia hajonneesta pumpusta, voin koettaa joskus kaivella.
Ja joo, pumppu hajoaa tod näk kavitoinnin takia. Toinen mahdollisuus on sisäiset kitkat ja liian kovat voimat, koska timanttipinnoitetulla pumpulla banaanikauppias Sloveniassa on ruovittanut muutamankymmentä varttimailin vetoa 8200rpm rajottimella. Sittemmin kone jysähti täysin jumiin, ja on vielä tutkimatta, että mikä petti.
Oma veikkaus kohdistuu kyllä siinäkin öljypumppuun.
Kakkosen ja kolmosen kiertokangilta loppuu ekana öljy, jos kanteen karkaa liikaa. Siksi öljyn nousua kanteen kannattaa modata.
Lukekaa talvella silmät höröllä gti-lehteä, kirjottelen sinne artikkelisarjan tälläsen koneen tekemisestä tässä syksyllä.
Comment
-
Mielenkiintoista infoa. Onko heittää tässä vaiheessa miten toi öljyn-nousu modi tehdään?
Ei kukaan oo sit tehny öljypohjan laajennoksia öljyn kokonaistilavuuden kasvattamiseksi?
Vielä tosta kavitoinnista, luulis et paksumpi öljy kavitoi helpommin kuin lientoisemmat, eli onko viskositeetilla merkitystä asiaan?
Comment
-
Repo, voidaanko tehdä olettamus, että kyseisissä autoissa on käytetty pääasiassa kokoajan tuoreita 10w60 tai vastaavia öljyjä?
Pari tapausta ainakin tiedän jenkkilästä, jossa pyörittävät ihan stanumosalla 8300 hytikoilla ja jopa 8500 kovilla nostajilla. Sieltä en ole kuullut asiaa liittyen ö-pumppujen särkymiseen.
Minkälaisiksi tilanteiksi luonnehtisit niitä, joissa tämä tuho on käynyt? Radalla, penkissä, vartilla..? Onko öljypumput olleet miten tuoreita näissä yksilöissä? Ajan takaa sitä, että onko kyseessä akuutti hajoaminen vai pitkän rääkkäämisen tuloksena syntynyt väsymisvaurio?
Asia on omalla kohdalla erittäin ajankohtainen, koska juuri tänään meni kansi paikoilleen uudella setupilla, jossa käytössä kovat nostajat. Ahdin on myös sitä kaliiperia, että paras vääntöalue sijoittunee sinne 6000 rpm yläpuolelle. Öljypumppu taitaa tällä haavaa olla se pullonkaula ja nyt pitäisikin tietää, mitä se kaula kestää...
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jaako Näytä viestiÖljyn viskositeettihän kertoo juurikin tuon sisäisen kitkan. Eli 10/60 öljy on 100c huomattavasti paksumpaa kuin 5/40. Mitä paksumpi öljy, sitä enemmän se vaatii voimaa pumppaukseen.
Tämä jälkimmäinen osuus siis täysin mutua.
Comment
-
Tolla viskositeetillä niin kyllä, kylmällä koneella öljy on huomattavasti paksumpaa kuin jos alapää olisi 5W tai 10W.
Kuumanahan noi öljyt on sitten litkumpia kuin esim. 10W-60. Oletan että et kylmällä motilla kierrätä 7500 rpm joten tätä ed.mainittua ilmiötä kavitoinnista ei tapahdu sun käyttämillä öljyillä ainakaan helpommin.
Comment
-
Jos rupee pätkimään täydellä vedolla, niin vaihda puolat samantien.
Noi 1,8t puolat ei kestä about 1.5bar ja ylöspäin, jo samuu tulet.
- 1 like
Comment
-
Eri versiot puolista tekee oman eronsa, mutta kyllähän nyt ihan joka ikinen komponentti vaikuttaa kokonaisuuteen, joten ei kyllä voi verrata autosta toiseen ihan suoraan mitään.
Erilaiset notkat, ahtimet, sarjat, puristukset, ajotukset, männän laen muodot.. lista on loputon. Ainoa mistä voi jotain päätelmiä tehä, on se että miksi kaverilla kestää/riittää mutta mulla ei, onko jotain vialla?
Comment
-
Puolan riittämiseen tai riittämättömyyteen tärkein vaikuttava tekijä on itse puolaversion lisäksi on sylinteripaine.
hatturavistuksella 99% 1.8T puolavaurioista on hallitsematon ja sitä myöden liian pitkä latausaika. Halpisecut lataavat jotain aivan muuta kuin sen millisekuntimäärän, minkä softasta pyydät.
Ja latausaika on 2.8ms, ei 28ms. Tatech ei vain näytä desimaalierotinta. Jos alkaa nyppiä maksimiahdoilla, niin nosta kymmenys kerrallaan. Jossakin vaiheessa alkaa puola sitten kuumenemaan ja elinikä lyhenee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AnLeEri versiot puolista tekee oman eronsa, mutta kyllähän nyt ihan joka ikinen komponentti vaikuttaa kokonaisuuteen, joten ei kyllä voi verrata autosta toiseen ihan suoraan mitään.
Erilaiset notkat, ahtimet, sarjat, puristukset, ajotukset, männän laen muodot.. lista on loputon. Ainoa mistä voi jotain päätelmiä tehä, on se että miksi kaverilla kestää/riittää mutta mulla ei, onko jotain vialla?
Olisi ihan mielenkiintoista vertailla ja arvailla, missä menee pieleen, jos nyt yleensä menee..
Comment
-
No johan on kummajainen toi sylinterinpaine??
Itse kuvittelisen ton paineen olevan sen ku laitetaan painemittari
yhteen pyttyyn kiinni ja koneet käyntiin,ja mitataan se mörkö.
Ei siellä sen kummenpaa painetta synny.
Comment
-
Puolien ensiöpuolen johtojen pinta-alalla on myös vaikutusta latausajan tarpeeseen, kannattaa pitää mielessä. Tietyn kokoisesta narusta menee tietty määrä energiaa läpi tietyllä aikajänteellä.
Mitä sytkään ylipäänsä tulee, niin suosittelen olemaan käyttämättä 034 motorsportin myymää tulpanjohtosarjaa, ainakin sitä ei-magnecoria. Johdot lyövät läpi jo n. 500 hepan / 600 neukun setupissa, tämä on nyt penkissä nähty. Puolina IGN-1A (ns. 034 puola) ja tulppina F5DP0R. Latausaikaa n. 4ms
Comment
-
Erittäin hyviä kokemuksia on nyt myös OKD plasmapuolista ISOILLA sylinteripaineilla.
Joo, ovat inan kalliimpia kuin ign-1a (167e/kpl), mutta ei tarvetta tulpanjohdoille.
Löytyy btw hyllystä.
Comment
-
Jaa, voishan tuo olla kokeilemisen arvonen juttu, joskin eräät herrat sanoivat kokeiltuaan muuta..
Sinällään, uskoisin että mulla nois puolissa kyllä piisaa potku, mut tarvii vaan saada tulpanjohdot paremmiks. Ja asentaa puolat siten, ettei johtosarja mene läheltä niitä tai niiden kaapelointia.
Comment
Comment