mikä turbo nikolle tulossa?? holsetti näkyy olevan myynnissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?
Collapse
X
-
Kyllä 3":lla saa varmaankin hieman yli 500heppaa, muttei ole hyvä ja turvallinen ratkaisu. Putkiston virtaavuus vaikuttaa paljon koneen toimintaan. mm. ahtimen herääminen siirtyy myöhemmäksi liian pienen putkiston vuoksi. Pieni putkisto myös vaikuttaa pakolämpöjen sekä -paineiden nousuun...joka on taas riski koneelle.
Comment
-
Yritetään tehdä koko putki downpipeineen 3.5", se kun näyttää olevan mustana ihan siedettävän hintaista. Siispä raskaan kaluston varaosaliikkeistä metsästämään sopivia käyriä sekä suoraa putkea. Monesti on nähnyt että dp:n laippa on sen verran pieni että siihen ei saa kunnolla sovitettua isoa putkea, mutta onneksi superin laipassa on ruhtinaallisesti tilaa. Vai pitäisiköhän kuitenkin pienellä kartiolla lähteä turbolta?
Comment
-
voisin olla taipuvainen ehdottamaan pientä kartiota, turha sitä pyörteilyä on ainakaaan ehdointahdoin lisätä siihe ahtimen suulle. Auttaako se mitään, en tiedä, parempi mieli tulee ;)
Varsinkin jos portti huuttaa mäjelle ni putkistoksi varmaan riittää 3" josko dp saat 3,5". mutta kasvuvaraa ei sitte ole jos nälkä kasvaa syödessä.
Comment
-
Erään toisen Bellin (A. Graham) muistan kirjoittaneen että turbon jälkeen saa olla jyrkkä kartio tai jopa porras, sillä pakokaasu tulee turbiinista ulos kierteellä. Kierre pitäisi saada rikki mahdollisimman nopeasti, jotta virtaus voi muuttua laminaariseksi putkessa.
Joka tapauksessa isompi lienee aina parempi näissä pakoputkiasioissa.
Comment
-
Kun abaut 550hv piisa, niin 3" single putki riitä.
Jos tehoa pitä saata enemän, niin 3" ´sta seurava ois 2x2.5" putkisto.
Pari syytä, miksi kannata pitä putkenkoko pienempänä:
* Maavara enemän (en ole nähnet kolmestä tuumasta ylöspäin putkea, joka ei roikkuis)
* Vaimentajan valikoima monta kertä isompi.
* Tule myös hiljasempi
Comment
-
-
Jep, on se varmaan 4.5":n dp mahdoton sovittaa S2:een...urS4:een menee mutta ei ihan kivutta. Tuosta putken koosta vielä edelleenkin jatkaisin sen verran että kyllä sillä 3":llakin saa varmaan sen likemmäksi 600heppaa, mutta pakolämmöt karkaa, pakopaineet karkaa, tehot karkaa ylös. Nimimerkillä yhden kannen sulattuna, kun oli liian pieni 3":n putki.
Comment
-
Suoraan virtauspinta-alojen vertailu 3" ja 2x2.5" ei kerro totuutta. Kahdessa pienemmässä putkessa poikkipinta-ala on yhteensä isompi, mutta virtausta vastustavaa putkipintaa on sitten melkein tuplasti.
Äänien hallinnan kannalta vinkkinä että kannattaa vetää kardaanitunnelipätkä joka tapauksessa tuplaputkena, 3,5" kanssa voisi riittää just 2x2.5" keskipätkä. Sillä saa leikattua äänitasoa mukavasti alaspäin ja kuminaa pois. 3" saa tehtyä jo hiljaisen käyttöautoputken 2.5" tuplakeskiosalla ja kahdella isolla simonsin vaimentimella. Tähän tulokseen tulin parin eri version kokeilun jälkeen.
Ja jos katillinen putki tulee niin ehdottomasti jo katitkin tuplana.
Ja ahtimen ulostuloon sovitettu kartio dp:n alkuun ehdottomasti, tekee mukavan vaikutuksen jo ahtimen heräämiseenkin. Tietysti jos ahtimen reikä on jo melkein dp:n kokoinen niin etu häviää, mutta silloin dp:kin on kyllä mielestäni täysin alimitoitettu. Sitä parempi mitä pienemmän paineen pakosiiven jälkeen saa aikaan ja diffuuserikartio auttaa juuri siinä. Kaasuvirtaus pystyy kulkemaan noin 7° terävän kulman yli ilman että virtaus irtoaa pinnasta ja alkaa tulemaan häviöitä. Sen jyrkemmät portaat on pahasta ellei ole tarvetta saadaan aikaan takaisin heijastuvaa aaltoa.
500-600 tehoille lähtisin suoraan 4" dp kokoon, ainakin ensimmäiselle reilulle puolelle metrille, pienentää siitä sitten 3.5" pohjan alle kääntyessä jos ei muuten mahdu. 3" on hyvä koko suurinpiirtein vakiotehoille, on tullut sekin kokeiltua.
Comment
-
Kuvassa ahtimelta lähtee 3 tuumaisena noin 50mm:ä, jonka jälkeen se muuttuu 4 tuumaiseksi (90ast mutka) ja sen jälkeen jatkuu 3.5 tuumaisena joka on tarkoitus vetää loppuun asti. Saatiin se vedettyä kohtuu järkevästi niin ettei mene turhan läheltä vetaria, kytkinkoppaa tai runkopalkkia.
Comment
-
Kyllä minulla on molempiin autoihin mahtunut 3" taka-akselin ylitys putkea muokkaamatta. Ilmatilaa vetarin kohdalla jäi ylä- sekä alapuolelle jotain 5-8mm vakioilla lämpösuojilla. Melkeimpä vetarin kohtaa tiukempi paikka on perän poikittaisen kannakkeen kohdalla, liikevaraa jäi alle 5mm puolelleen. Pistän kuvan putkesta kunhan kamera löytyy.
Se oli joko 15° ja 30° asteen tai 30° ja 45° yleismallin mutkien yhdistelmä mikä istuu sinne helposti. 3.5" ei enää mahdu muokkaamatta, jos sen poikkipintaisen putken sinne haluaa niin 3" ovaaliksi levittämällä voisi onnistua.
Comment
-
Yhden 3 tuumasen asentaneena vuosia sitten coupe S2:een, voin kertoa sen tapauksen osalta, että kuumana hieman resonoi kiinni apurunkoon. Kylmänä ei ottanut kiinni. Materiaali ruostumaton.
RS2 on takapäästä helpompi huomattavasti. Paitsi se rintapellin alaosan kohta, jossa D-pipen mutka. Muokkaamalla sitä, 3,5" tuumainen tarkalla sovitus/mitoituksella menee kyllä.
Comment
Comment